PRZERÓBKA
Linia 2: | Linia 2: | ||
[[File:1_Przeróbka.jpg|thumb|Dzielnica Przeróbka na tle administracyjnego podziału miasta Gdańska]] | [[File:1_Przeróbka.jpg|thumb|Dzielnica Przeróbka na tle administracyjnego podziału miasta Gdańska]] | ||
[[File:2_Przeróbka.jpg|thumb|Przebieg granicy dzielnicy Przeróbka według statutu dzielnicy z 2014]] | [[File:2_Przeróbka.jpg|thumb|Przebieg granicy dzielnicy Przeróbka według statutu dzielnicy z 2014]] | ||
+ | [[File:Przeróbka_zboża.jpg|thumb|Przeróbka (szuflowanie) zboża]] | ||
'''PRZERÓBKA''' (Troyl), dzielnica Gdańska ([[ADMINISTRACYJNY PODZIAŁ I TERYTORIALNY ROZWÓJ GDAŃSKA | administracyjny podział]]). W połowie XIX wieku prasa gdańska stosowała także nazwę Przerabka. Według statutu dzielnicy z 2014 granice dzielnicy „stanowi Martwa Wisła od mostu wantowego do Kanału Kaszubskiego, następnie Kanałem Kaszubskim ponownie do Martwej Wisły, a następnie granicą jest Martwa Wisła do ujścia do Zatoki Gdańskiej. Dalej biegnie brzegiem Zatoki Gdańskiej do ul. Poinca i Sucharskiego i na południe ulica Sucharskiego do mostu wantowego”.<br/><br/> | '''PRZERÓBKA''' (Troyl), dzielnica Gdańska ([[ADMINISTRACYJNY PODZIAŁ I TERYTORIALNY ROZWÓJ GDAŃSKA | administracyjny podział]]). W połowie XIX wieku prasa gdańska stosowała także nazwę Przerabka. Według statutu dzielnicy z 2014 granice dzielnicy „stanowi Martwa Wisła od mostu wantowego do Kanału Kaszubskiego, następnie Kanałem Kaszubskim ponownie do Martwej Wisły, a następnie granicą jest Martwa Wisła do ujścia do Zatoki Gdańskiej. Dalej biegnie brzegiem Zatoki Gdańskiej do ul. Poinca i Sucharskiego i na południe ulica Sucharskiego do mostu wantowego”.<br/><br/> | ||
− | W połowie XIX wieku prasa gdańska stosowała także nazwę Przerabka. | + | Nazwa notowana w 1757, od miejsca przerabiania (szuflowania, suszenia) dostarczanego z Polski zboża przed skierowaniem go na gdański rynek. W połowie XIX wieku prasa gdańska stosowała także nazwę Przerabka. Wzmiankowane w 1780 osiedle nad Wisłą, powstałe wzdłuż drogi flisackiej, używanej przy przeciąganiu (trałowaniu) tratw za pomocą lin, zwanej trelem (stąd nazwa Troyl), w miejscu obecnej ul. Nad Brzegiem oraz drogi (obecna ul. Sienna) do przeprawy przy [[GĘSIA KARCZMA | Gęsiej Karczmie]], do końca XIX wieku z nieliczną, rozproszoną zabudową i z kilkoma zagrodami nad [[WISŁA | Wisłą]], naprzeciwko [[POLSKI HAK | Polskiego Haka]]. Bardziej na północy, naprzeciw wyspy [[OSTRÓW | Ostrów]], od połowy XVII wieku funkcjonowały dwa większe gospodarstwa, tzw. Mały Holender i Wielki Holender; w tym drugim działający tu wiatrak przetrwał jeszcze do początku XX wieku. W rejonie Heubuder Straße (ul. Sienna) powstała w 1869 roku wytwórnia rzecznych łodzi Johanna Daniela Wojana, po roku 1900 przeniesiona na Troyl 13 (ul. Przetoczna; [[STOCZNIA WOJANA | stocznia Wojana]]).<br/><br/> |
W 1885 mieszkało tu 359 osób. Od 1 IV 1907 w granicach administracyjnych miasta Gdańska, z około 400 mieszkańcami. Po powstaniu w roku 1904 kanału zwanego Kaiserhafen ([[KANAŁ KASZUBSKI | Kanał Kaszubski]]), powstaniu nowych nabrzeży, doprowadzeniu [[KOLEJ | kolei]] i wybudowaniu w 1912 [[MOST SIENNICKI | mostu Siennickiego]], obszar Przeróbki i okolic poddany został intensywnej zabudowie przemysłowej. W roku 1905 powstała działająca i obecnie kolejowa stacja rozrządowa, zwana do 1945 Kaiserhafen Bahnhof. Oprócz odsuniętych od zabudowy fabryk (jak od 1913 Chemische Produktenfabrik Pommerensdorf, przy obecnej ul. Kujawskiej 2; [[PRZEDSIĘBIORSTWA I ZAKŁADY PRZEMYSŁOWE | przedsiębiorstwa i zakłady przemysłowe]]), w 1912 przy Breitenbachstraße 25 (ul. Siennicka) powstały warsztaty kolejowe Eisenbahn-Hauptwerkstatt Danzig-Troyl ([[ZAKŁADY NAPRAWCZE TABORU KOLEJOWEGO I MIEJSKIEGO | Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego]]). Powstało wówczas osiedle mieszkaniowe, głównie dla pracowników warsztatów kolejowych, przy Breitenbachstraße, Wichertstraße (ul. Lenartowicza), Bodelschwinghstraße (ul. Kryniczna) i Troyl. <br/><br/> | W 1885 mieszkało tu 359 osób. Od 1 IV 1907 w granicach administracyjnych miasta Gdańska, z około 400 mieszkańcami. Po powstaniu w roku 1904 kanału zwanego Kaiserhafen ([[KANAŁ KASZUBSKI | Kanał Kaszubski]]), powstaniu nowych nabrzeży, doprowadzeniu [[KOLEJ | kolei]] i wybudowaniu w 1912 [[MOST SIENNICKI | mostu Siennickiego]], obszar Przeróbki i okolic poddany został intensywnej zabudowie przemysłowej. W roku 1905 powstała działająca i obecnie kolejowa stacja rozrządowa, zwana do 1945 Kaiserhafen Bahnhof. Oprócz odsuniętych od zabudowy fabryk (jak od 1913 Chemische Produktenfabrik Pommerensdorf, przy obecnej ul. Kujawskiej 2; [[PRZEDSIĘBIORSTWA I ZAKŁADY PRZEMYSŁOWE | przedsiębiorstwa i zakłady przemysłowe]]), w 1912 przy Breitenbachstraße 25 (ul. Siennicka) powstały warsztaty kolejowe Eisenbahn-Hauptwerkstatt Danzig-Troyl ([[ZAKŁADY NAPRAWCZE TABORU KOLEJOWEGO I MIEJSKIEGO | Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego]]). Powstało wówczas osiedle mieszkaniowe, głównie dla pracowników warsztatów kolejowych, przy Breitenbachstraße, Wichertstraße (ul. Lenartowicza), Bodelschwinghstraße (ul. Kryniczna) i Troyl. <br/><br/> | ||
Podczas I wojny światowej na wysokości ujścia Motławy do Wisły utworzony został obóz jeniecki (od 15 I 1915 obóz pracy) dla oficerów i żołnierzy rosyjskich ([[OBOZY JENIECKIE W GDAŃSKU | obozy jenieckie w Gdańsku]]). W okresie [[WOLNE MIASTO GDAŃSK, 1920–1939 | II Wolnego Miasta Gdańska]] powstały składy Towarzystwa Aldag. Położenie nad Wisłą sprzyjało w tym czasie powstawaniu mniejszych zakładów produkujących kutry i łodzie (Argus Boot-Maschinen- und Motorenbau, od 1922 przy Heubuder Straße 33; [[PRZEDSIĘBIORSTWA I ZAKŁADY PRZEMYSŁOWE | przedsiębiorstwa i zakłady przemysłowe]]). W 1927 roku Przeróbkę połączono linią tramwajową ze Śródmieściem (Targ Kaszubski – Stogi; [[TRAMWAJE | tramwaje]]), oddano też wówczas do użytku asfaltową drogę na [[STOGI | Stogi]] (obecnie ul. Wosia Budzysza). W tym okresie powstało osiedle domków szeregowych przy ul. Troyl.<br/><br/> | Podczas I wojny światowej na wysokości ujścia Motławy do Wisły utworzony został obóz jeniecki (od 15 I 1915 obóz pracy) dla oficerów i żołnierzy rosyjskich ([[OBOZY JENIECKIE W GDAŃSKU | obozy jenieckie w Gdańsku]]). W okresie [[WOLNE MIASTO GDAŃSK, 1920–1939 | II Wolnego Miasta Gdańska]] powstały składy Towarzystwa Aldag. Położenie nad Wisłą sprzyjało w tym czasie powstawaniu mniejszych zakładów produkujących kutry i łodzie (Argus Boot-Maschinen- und Motorenbau, od 1922 przy Heubuder Straße 33; [[PRZEDSIĘBIORSTWA I ZAKŁADY PRZEMYSŁOWE | przedsiębiorstwa i zakłady przemysłowe]]). W 1927 roku Przeróbkę połączono linią tramwajową ze Śródmieściem (Targ Kaszubski – Stogi; [[TRAMWAJE | tramwaje]]), oddano też wówczas do użytku asfaltową drogę na [[STOGI | Stogi]] (obecnie ul. Wosia Budzysza). W tym okresie powstało osiedle domków szeregowych przy ul. Troyl.<br/><br/> |
Wersja z 20:03, 30 gru 2019
PRZERÓBKA (Troyl), dzielnica Gdańska ( administracyjny podział). W połowie XIX wieku prasa gdańska stosowała także nazwę Przerabka. Według statutu dzielnicy z 2014 granice dzielnicy „stanowi Martwa Wisła od mostu wantowego do Kanału Kaszubskiego, następnie Kanałem Kaszubskim ponownie do Martwej Wisły, a następnie granicą jest Martwa Wisła do ujścia do Zatoki Gdańskiej. Dalej biegnie brzegiem Zatoki Gdańskiej do ul. Poinca i Sucharskiego i na południe ulica Sucharskiego do mostu wantowego”.
Nazwa notowana w 1757, od miejsca przerabiania (szuflowania, suszenia) dostarczanego z Polski zboża przed skierowaniem go na gdański rynek. W połowie XIX wieku prasa gdańska stosowała także nazwę Przerabka. Wzmiankowane w 1780 osiedle nad Wisłą, powstałe wzdłuż drogi flisackiej, używanej przy przeciąganiu (trałowaniu) tratw za pomocą lin, zwanej trelem (stąd nazwa Troyl), w miejscu obecnej ul. Nad Brzegiem oraz drogi (obecna ul. Sienna) do przeprawy przy Gęsiej Karczmie, do końca XIX wieku z nieliczną, rozproszoną zabudową i z kilkoma zagrodami nad Wisłą, naprzeciwko Polskiego Haka. Bardziej na północy, naprzeciw wyspy Ostrów, od połowy XVII wieku funkcjonowały dwa większe gospodarstwa, tzw. Mały Holender i Wielki Holender; w tym drugim działający tu wiatrak przetrwał jeszcze do początku XX wieku. W rejonie Heubuder Straße (ul. Sienna) powstała w 1869 roku wytwórnia rzecznych łodzi Johanna Daniela Wojana, po roku 1900 przeniesiona na Troyl 13 (ul. Przetoczna; stocznia Wojana).
W 1885 mieszkało tu 359 osób. Od 1 IV 1907 w granicach administracyjnych miasta Gdańska, z około 400 mieszkańcami. Po powstaniu w roku 1904 kanału zwanego Kaiserhafen ( Kanał Kaszubski), powstaniu nowych nabrzeży, doprowadzeniu kolei i wybudowaniu w 1912 mostu Siennickiego, obszar Przeróbki i okolic poddany został intensywnej zabudowie przemysłowej. W roku 1905 powstała działająca i obecnie kolejowa stacja rozrządowa, zwana do 1945 Kaiserhafen Bahnhof. Oprócz odsuniętych od zabudowy fabryk (jak od 1913 Chemische Produktenfabrik Pommerensdorf, przy obecnej ul. Kujawskiej 2; przedsiębiorstwa i zakłady przemysłowe), w 1912 przy Breitenbachstraße 25 (ul. Siennicka) powstały warsztaty kolejowe Eisenbahn-Hauptwerkstatt Danzig-Troyl ( Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego). Powstało wówczas osiedle mieszkaniowe, głównie dla pracowników warsztatów kolejowych, przy Breitenbachstraße, Wichertstraße (ul. Lenartowicza), Bodelschwinghstraße (ul. Kryniczna) i Troyl.
Podczas I wojny światowej na wysokości ujścia Motławy do Wisły utworzony został obóz jeniecki (od 15 I 1915 obóz pracy) dla oficerów i żołnierzy rosyjskich ( obozy jenieckie w Gdańsku). W okresie II Wolnego Miasta Gdańska powstały składy Towarzystwa Aldag. Położenie nad Wisłą sprzyjało w tym czasie powstawaniu mniejszych zakładów produkujących kutry i łodzie (Argus Boot-Maschinen- und Motorenbau, od 1922 przy Heubuder Straße 33; przedsiębiorstwa i zakłady przemysłowe). W 1927 roku Przeróbkę połączono linią tramwajową ze Śródmieściem (Targ Kaszubski – Stogi; tramwaje), oddano też wówczas do użytku asfaltową drogę na Stogi (obecnie ul. Wosia Budzysza). W tym okresie powstało osiedle domków szeregowych przy ul. Troyl.
Podczas II wojny światowej w pobliże Chemische Werke (wcześniej Chemische Produktenfabrik Pommerensdorf) przenoszono inne zakłady chemiczne (w 1941 na Troyl 67 – Siegel & Co. Chemische Fabrik, z okolic Oruni; przedsiębiorstwa i zakłady przemysłowe). W 1945 roku nazwę Troyl nieoficjalnie zmieniono na Trojan, Zarząd Miasta przyjął wprawdzie nazwę Zawiśle, jednak w 1948 z dwóch proponowanych nazw: Przerabka lub Przeróbka, Ministerstwo Administracji Publicznej zatwierdziło drugą. Od maja 1945 uruchomiono Warsztaty Główne Gdańsk-Trojan, następnie Warsztaty Kolejowe Polskich Kolei Państwowych, od 1952 Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego. Od roku 1948 uruchomiono produkcję w fabrykach chemicznych (późniejsze Gdańskie Zakłady Nawozów Fosforowych; przedsiębiorstwa i zakłady przemysłowe. Po 1945). 5 IX 1960 przy ul. Siennej 26 oddano do użytku budynek Szkoły Podstawowej nr 61 (od 1973 im. Józefa Wybickiego). W roku 1970 przy ul. Siennickiej 23 otwarto Zakład Karny Gdańsk-Przeróbka.
Ulica | Nazwa historyczna | Osiedle | Informacje o nazwie współczesnej | Uwagi |
---|---|---|---|---|
Chrystiana Andersena | od 19 IV 1977 | upamiętnia duńskiego pisarza i poetę (1805–1875) | ||
Bajki | Rimrottstraße, na pamiątkę dr. inż. Fritza Rimrotta, dyrektora gdańskiej Okręgowej Dyrekcji Kolei (1849 – po 1919) |
obecna nazwa od 1945 | ||
Jana Brzechwy | od 19 IV 1977 | upamiętnia polskiego poetę (1898–1966) | ||
Burtowa | Neu Hela | Wisłoujście | skreślona z listy ulic Gdańska, druga równoległa (za ul. Masztową) w kierunku południowo-wschodnim do ul. de Plélo | |
Jeana Charpantiera | Pfarrgang, w 1945 Gafle |
Wisłoujście | obecna nazwa od 11 V 1995 | |
Chemików | od 11 V 1995 | |||
Karola Dickensa | od 19 IV 1977 | upamiętnia angielskiego powieściopisarza, autora Oliviera Twista, Davida Copperfielda i Opowieści wigilijnej (1812–1870) | ||
Joachima Pastoriusa | Röttgerstraße | obecna nazwa od 1945 | ||
Kapitańska | Steuermannstraße | Wisłoujście | skreślona z listy ulic Gdańska, odcinek ul. de Plélo do skrzyżowania z ul. Charpantiera | |
rondo im. Komitetu Obrony Robotników (KOR) | nazwa od 25 VIII 2016 | skrzyżowanie ul. Ku Ujściu i ul. Sucharskiego | ||
Kotwice | Norderstrasse | Wisłoujście | obecna nazwa od 1945 | skreślona z listy ulic Gdańska, obecnie na jej miejscu znajduje się Nabrzeże Wisłoujście |
Kryniczna | Bodelschwinghstraße | obecna nazwa od 1945 | ||
Kutrowa | Ruderstraße, w 1945 Wioślarska, w 1946 Wiosłowa |
Wisłoujście | skreślona z listy ulic Gdańska, poprzeczna do nieistniejącej ul. Kapitańskiej | |
Ku Ujściu | Weichselmünder Weg | Wisłoujście | obecna nazwa od 1945 | |
Kujawska | Am Fort Kronprinz | obecna nazwa od 1946 | ||
Łodzie | Kahnstraße | Wisłoujście | obecna nazwa od 1945 | skreślona z listy ulic Gdańska, obecnie fragment ul. de Plélo w stronę ul. Charpantiera |
Teofila Lenartowicza | Wichertstraße, na pamiątkę Wicherta, dyrektora budowy Głównego Warsztatu Kolejowego Gdańsk-Troyl |
obecna nazwa od 1945 | upamiętnia poetę doby romantyzmu, etnografa, rzeźbiarza i konspiratora (1822–1893) | |
Masztowa | Hambergerstraße | Wisłoujście | obecna nazwa od 1945 | skreślona z listy ulic Gdańska, równoległa w kierunku południowo-wschodnim do ul. de Plélo |
Antoniego Parysa | Mastenstraße | Wisłoujście | obecna nazwa od 1945 | skreślona z listy ulic Gdańska, prostopadła (na południowy wschód) od nieistniejącej Burtowej, upamiętniała podpułkownika poległego w walkach o Gdańsk w 1807 |
Roberta de Plélo | Wisłoujście | od 1945 (na odcinku od ul. Ku Ujściu do nieistniejącej ul. Sieciowej), od 11 V 1995 nazwa objęła też obszar wzdłuż Nabrzeża Węglowego i Nabrzeża Wisłoujście |
||
Pokładowa | Wisłoujście | od 20 V 1960 | ||
Promowa | Schaderuten | obecna nazwa od 1945 | ||
Przetoczna | Troyl | obecna nazwa od 1945 | ||
Rejowa | Pulverstraße | Wisłoujście | obecna nazwa od 1945 | skreślona z listy ulic Gdańska, przedłużenie na północny-wschód nieistniejącej ul. Masztowej |
Sieciowa | Netzstraße | Wisłoujście | obecna nazwa od 1945 | skreślona z listy ulic Gdańska, od skrzyżowania nieistniejącej ul. Kotwice do skrzyżowania z ul. de Plélo |
Sienna | Heubuder Straße | obecna nazwa od 1945 | od nr. 2 do nr. 26, parzyste, od nr. 1 do nr. 39, nieparzyste | |
Siennicka | Breitenbachstraße, na pamiątkę Paula Breitenbacha |
obecna nazwa od 1945 | od nr. 10 do nr. 27 | |
Stara Twierdza | wzdłuż twierdzy Wisłoujście | |||
mjr. Henryka Sucharskiego | od 28 X 1969 | ulica oddana do użytku 30 VIII 1971, upamiętnia majora piechoty WP, dowódcę obrony Westerplatte (1898–1946) | ||
Żaglowa | Segelstraße | Wisłoujście | obecna nazwa od 1945 | skreślona z listy ulic Gdańska, równoległa do nieistniejącej ul. Parysa |
Rok | Liczba ludności |
---|---|
2010 | 4849 |
2011 | 4748 |
2012 | 4638 |
2013 | 4522 |
2014 | 4420 |
2015 | 4337 |
2016 | 4202 |
2018 | 4134 |