MICKIEWICZA, ulica
(uzupełnienia_BŚ_) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
+ | [[File: Mickiewicza_ulica.jpg|thumb|ulica Adama Mickiewicza]] | ||
+ | |||
'''ADAMA MICKIEWICZA''', ulica, do 1945 roku Bärenweg (Niedźwiedzia), jeden z najważniejszych traktów komunikacyjnych Gdańska i Dolnego [[WRZESZCZ | Wrzeszcza]], łączący [[HALLERA, aleja | al. Hallera]] z ul. Wyspiańskiego i [[CHROBREGO, ulica | Chrobrego]] oraz al. Legionów. Wytyczona na planie wiejskiej drogi, powstałej najpóźniej w XIX wieku na północnym skraju osady [[NOWE SZKOTY | Nowe Szkoty]], biegnącej od dawnego skrzyżowania dróg (obecnie plac Komorowskiego) na wschodzie, w kierunku [[MŁYNISKA | Młynisk]]. Do końca XIX wieku przy jej początku powstało kilka budynków, początkowo przypisywanych do Brunshofer Weg (ul. Waryńskiego), od około roku 1900 do Neuschottland (ul. Wyspiańskiego). Kiedy znalazły się w posiadaniu rodziny ogrodnika Paula Lenza, od 1899 nazywane Bärenwinkel (dosłownie Niedźwiedzi Zakątek, nazwa zapożyczona od majątku o tej nazwie w [[BRĘTOWO | Brętowie]]: [[NIEDŹWIEDNIK | Niedźwiednik]]), do około 1919 roku mieściło się tu gospodarstwo ogrodnicze (Gärtnerei Lenz). Nazwa Bärenweg od 1902. W roku 1907 rozpoczęto budowanie osiedla robotniczego [[KOLONIA | Kolonia]] Rzeszy przy skrzyżowaniu Posadowskyweg (ul. Kochanowskiego) z końcowym fragmentem Bärenweg (w sąsiedztwie torów kolejowych do [[NOWY PORT | Nowego Portu]]). W 2. dekadzie XX wieku przy ulicy powstało 11 domów. W okresie 1913–1916 po południowej stronie wybudowano ([[PHLEPS HERMANN | Hermann Phleps]]) Christuskirche ([[KOŚCIÓŁ ŚW. ANDRZEJA BOBOLI | kościół św. Andrzeja Boboli]]). W latach 1911 – około 1920 pod nr. 3 (działka sąsiadująca od wschodu z ogrodnictwem) istniała filia sopockiego browaru Bergschlösschen Brauerei (właściciele Petrus i Walter Wanningerowie) – rozlewnia i magazyn opakowań. W 1920, po wytyczeniu Ostseestraße (al. Hallera), powstało skrzyżowanie z Bärenweg. W latach 20. XX wieku część północna pierzei została zabudowana w ramach budowy Großsiedlung Langfuhr (Wielkie Osiedle Wrzeszcz). W połowie lat 20. uporządkowano numerację budynków (stan do dziś). Od połowy lat 20. XX wieku pod nr. 5 (działka zajmowana przedtem przez magazyn browaru Wanningerów z Sopotu) oraz nr. 7 były garaże i warsztaty, pod nr. 3 powstała po roku 1920 kamienica czynszowa, w 1929 pod wspomnianym nr. 5 budynek poczty według projektu [[BIELEFELDT ADOLPH | Adolfa Bielefeldta]] (po II wojnie światowej poczta otwarta 1 III 1947, działała do 2005). W 1930 roku uruchomiono linię tramwajową ([[TRAMWAJE | tramwaje]]). W 1930 po północno-wschodniej stronie skrzyżowania z Ostseestraße wzniesiono katolicką kaplicę św. Krzyża (Kreuzkapelle), pod naciskiem władz miejskich zrezygnowano z budowy nowoczesnego kościoła (Kreuzkirche; zob. [[KOŚCIÓŁ ŚW. KRZYŻA | kościół św. Krzyża]]). Podczas II wojny światowej przy fragmencie znajdującym się za torami kolejowymi prowadzącymi do Nowego Portu działał Ostarbeiterlager Schellmühl (Obóz Pracy Młyniska) dla robotnic przymusowych z okupowanych krajów Europy Wschodniej (obecnie nie istnieje; [[OBOZY PRACY W GDAŃSKU W OKRESIE II WOJNY ŚWIATOWEJ | obozy pracy w Gdańsku w okresie II wojny światowej]]). W roku 1945 bez większych zniszczeń. Ważniejsze budynki powojenne: 1951–1955 – budynki w ramach [[OSIEDLE ROOSEVELTA | osiedla Roosevelta]], m.in. nr. 26–30; w 1965 – nr 1/3; w 1985 – na działce zajmowanej przez jakiś czas przez ogrodnictwo powstał dom wielorodzinny nr 18; 2004–2005 część baraków zastąpił nowoczesny budynek mieszkalno-usługowy nr 9. Obecna nazwa od roku 1945. {{author: JWas}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] | '''ADAMA MICKIEWICZA''', ulica, do 1945 roku Bärenweg (Niedźwiedzia), jeden z najważniejszych traktów komunikacyjnych Gdańska i Dolnego [[WRZESZCZ | Wrzeszcza]], łączący [[HALLERA, aleja | al. Hallera]] z ul. Wyspiańskiego i [[CHROBREGO, ulica | Chrobrego]] oraz al. Legionów. Wytyczona na planie wiejskiej drogi, powstałej najpóźniej w XIX wieku na północnym skraju osady [[NOWE SZKOTY | Nowe Szkoty]], biegnącej od dawnego skrzyżowania dróg (obecnie plac Komorowskiego) na wschodzie, w kierunku [[MŁYNISKA | Młynisk]]. Do końca XIX wieku przy jej początku powstało kilka budynków, początkowo przypisywanych do Brunshofer Weg (ul. Waryńskiego), od około roku 1900 do Neuschottland (ul. Wyspiańskiego). Kiedy znalazły się w posiadaniu rodziny ogrodnika Paula Lenza, od 1899 nazywane Bärenwinkel (dosłownie Niedźwiedzi Zakątek, nazwa zapożyczona od majątku o tej nazwie w [[BRĘTOWO | Brętowie]]: [[NIEDŹWIEDNIK | Niedźwiednik]]), do około 1919 roku mieściło się tu gospodarstwo ogrodnicze (Gärtnerei Lenz). Nazwa Bärenweg od 1902. W roku 1907 rozpoczęto budowanie osiedla robotniczego [[KOLONIA | Kolonia]] Rzeszy przy skrzyżowaniu Posadowskyweg (ul. Kochanowskiego) z końcowym fragmentem Bärenweg (w sąsiedztwie torów kolejowych do [[NOWY PORT | Nowego Portu]]). W 2. dekadzie XX wieku przy ulicy powstało 11 domów. W okresie 1913–1916 po południowej stronie wybudowano ([[PHLEPS HERMANN | Hermann Phleps]]) Christuskirche ([[KOŚCIÓŁ ŚW. ANDRZEJA BOBOLI | kościół św. Andrzeja Boboli]]). W latach 1911 – około 1920 pod nr. 3 (działka sąsiadująca od wschodu z ogrodnictwem) istniała filia sopockiego browaru Bergschlösschen Brauerei (właściciele Petrus i Walter Wanningerowie) – rozlewnia i magazyn opakowań. W 1920, po wytyczeniu Ostseestraße (al. Hallera), powstało skrzyżowanie z Bärenweg. W latach 20. XX wieku część północna pierzei została zabudowana w ramach budowy Großsiedlung Langfuhr (Wielkie Osiedle Wrzeszcz). W połowie lat 20. uporządkowano numerację budynków (stan do dziś). Od połowy lat 20. XX wieku pod nr. 5 (działka zajmowana przedtem przez magazyn browaru Wanningerów z Sopotu) oraz nr. 7 były garaże i warsztaty, pod nr. 3 powstała po roku 1920 kamienica czynszowa, w 1929 pod wspomnianym nr. 5 budynek poczty według projektu [[BIELEFELDT ADOLPH | Adolfa Bielefeldta]] (po II wojnie światowej poczta otwarta 1 III 1947, działała do 2005). W 1930 roku uruchomiono linię tramwajową ([[TRAMWAJE | tramwaje]]). W 1930 po północno-wschodniej stronie skrzyżowania z Ostseestraße wzniesiono katolicką kaplicę św. Krzyża (Kreuzkapelle), pod naciskiem władz miejskich zrezygnowano z budowy nowoczesnego kościoła (Kreuzkirche; zob. [[KOŚCIÓŁ ŚW. KRZYŻA | kościół św. Krzyża]]). Podczas II wojny światowej przy fragmencie znajdującym się za torami kolejowymi prowadzącymi do Nowego Portu działał Ostarbeiterlager Schellmühl (Obóz Pracy Młyniska) dla robotnic przymusowych z okupowanych krajów Europy Wschodniej (obecnie nie istnieje; [[OBOZY PRACY W GDAŃSKU W OKRESIE II WOJNY ŚWIATOWEJ | obozy pracy w Gdańsku w okresie II wojny światowej]]). W roku 1945 bez większych zniszczeń. Ważniejsze budynki powojenne: 1951–1955 – budynki w ramach [[OSIEDLE ROOSEVELTA | osiedla Roosevelta]], m.in. nr. 26–30; w 1965 – nr 1/3; w 1985 – na działce zajmowanej przez jakiś czas przez ogrodnictwo powstał dom wielorodzinny nr 18; 2004–2005 część baraków zastąpił nowoczesny budynek mieszkalno-usługowy nr 9. Obecna nazwa od roku 1945. {{author: JWas}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Wersja z 11:08, 3 kwi 2018
ADAMA MICKIEWICZA, ulica, do 1945 roku Bärenweg (Niedźwiedzia), jeden z najważniejszych traktów komunikacyjnych Gdańska i Dolnego Wrzeszcza, łączący al. Hallera z ul. Wyspiańskiego i Chrobrego oraz al. Legionów. Wytyczona na planie wiejskiej drogi, powstałej najpóźniej w XIX wieku na północnym skraju osady Nowe Szkoty, biegnącej od dawnego skrzyżowania dróg (obecnie plac Komorowskiego) na wschodzie, w kierunku Młynisk. Do końca XIX wieku przy jej początku powstało kilka budynków, początkowo przypisywanych do Brunshofer Weg (ul. Waryńskiego), od około roku 1900 do Neuschottland (ul. Wyspiańskiego). Kiedy znalazły się w posiadaniu rodziny ogrodnika Paula Lenza, od 1899 nazywane Bärenwinkel (dosłownie Niedźwiedzi Zakątek, nazwa zapożyczona od majątku o tej nazwie w Brętowie: Niedźwiednik), do około 1919 roku mieściło się tu gospodarstwo ogrodnicze (Gärtnerei Lenz). Nazwa Bärenweg od 1902. W roku 1907 rozpoczęto budowanie osiedla robotniczego Kolonia Rzeszy przy skrzyżowaniu Posadowskyweg (ul. Kochanowskiego) z końcowym fragmentem Bärenweg (w sąsiedztwie torów kolejowych do Nowego Portu). W 2. dekadzie XX wieku przy ulicy powstało 11 domów. W okresie 1913–1916 po południowej stronie wybudowano ( Hermann Phleps) Christuskirche ( kościół św. Andrzeja Boboli). W latach 1911 – około 1920 pod nr. 3 (działka sąsiadująca od wschodu z ogrodnictwem) istniała filia sopockiego browaru Bergschlösschen Brauerei (właściciele Petrus i Walter Wanningerowie) – rozlewnia i magazyn opakowań. W 1920, po wytyczeniu Ostseestraße (al. Hallera), powstało skrzyżowanie z Bärenweg. W latach 20. XX wieku część północna pierzei została zabudowana w ramach budowy Großsiedlung Langfuhr (Wielkie Osiedle Wrzeszcz). W połowie lat 20. uporządkowano numerację budynków (stan do dziś). Od połowy lat 20. XX wieku pod nr. 5 (działka zajmowana przedtem przez magazyn browaru Wanningerów z Sopotu) oraz nr. 7 były garaże i warsztaty, pod nr. 3 powstała po roku 1920 kamienica czynszowa, w 1929 pod wspomnianym nr. 5 budynek poczty według projektu Adolfa Bielefeldta (po II wojnie światowej poczta otwarta 1 III 1947, działała do 2005). W 1930 roku uruchomiono linię tramwajową ( tramwaje). W 1930 po północno-wschodniej stronie skrzyżowania z Ostseestraße wzniesiono katolicką kaplicę św. Krzyża (Kreuzkapelle), pod naciskiem władz miejskich zrezygnowano z budowy nowoczesnego kościoła (Kreuzkirche; zob. kościół św. Krzyża). Podczas II wojny światowej przy fragmencie znajdującym się za torami kolejowymi prowadzącymi do Nowego Portu działał Ostarbeiterlager Schellmühl (Obóz Pracy Młyniska) dla robotnic przymusowych z okupowanych krajów Europy Wschodniej (obecnie nie istnieje; obozy pracy w Gdańsku w okresie II wojny światowej). W roku 1945 bez większych zniszczeń. Ważniejsze budynki powojenne: 1951–1955 – budynki w ramach osiedla Roosevelta, m.in. nr. 26–30; w 1965 – nr 1/3; w 1985 – na działce zajmowanej przez jakiś czas przez ogrodnictwo powstał dom wielorodzinny nr 18; 2004–2005 część baraków zastąpił nowoczesny budynek mieszkalno-usługowy nr 9. Obecna nazwa od roku 1945.