KLAWITTER JOHANN WILHELM, właściciel stoczni, radny
(uzupełnienia MrGl (e-mail z 31.07.2014)) |
(uzupełnienia MrGl (e-mail z 5.01.2015)) |
||
Linia 2: | Linia 2: | ||
[[File: Klawitter Johann Wilhelm.JPG|thumb|Johann Wilhelm Klawitter]] | [[File: Klawitter Johann Wilhelm.JPG|thumb|Johann Wilhelm Klawitter]] | ||
− | '''JOHANN WILHELM KLAWITTER''' (7 VII 1801 Gdańsk – 15 IX 1863 Berlin), budowniczy statków, pionier gdańskiego przemysłu stoczniowego. Pochodził z rodziny gdańskich szkutników, występujących w dokumentach cechowych od początku XVIII wieku (1712 Georg). Syn budowniczego okrętów (Schiffsbaumeister) Johanna Jacoba (1766–1829), wykładowcy teorii budowy statków w | + | '''JOHANN WILHELM KLAWITTER''' (7 VII 1801 Gdańsk – 15 IX 1863 Berlin), budowniczy statków, pionier gdańskiego przemysłu stoczniowego. Pochodził z rodziny gdańskich szkutników, występujących w dokumentach cechowych od początku XVIII wieku (1712 Georg). Syn budowniczego okrętów (Schiffsbaumeister) Johanna Jacoba (1766–1829), wykładowcy teorii budowy statków w [[SZKOŁA NAWIGACYJNA | Królewskiej Szkole Nawigacyjnej]]. Od roku 1814 wraz z bratem Gustawem Davidem (1805–1837) przebywał kilka lat w Anglii, gdzie zapoznał się z nowymi trendami w przemyśle okrętowym. Po powrocie z pomocą ojca założył w 1827 na [[BRABANK | Brabancji]] nowoczesną stocznię ([[STOCZNIA KLAWITTERA | Stocznia Klawittera]]). Początkowo budował statki o kadłubach drewnianych, od roku 1840 statki żelazne i o napędzie mechanicznym. Od 1842 założona przez niego i [[GIBSONE ALEXANDER III | Alexandra Gibsone’a]] spółka Weichsel eksploatowała w gdańskim porcie pierwsze pasażersko-towarowe bocznokołowe statki parowe. W celu budowy statków żelaznych zawiązał w 1840 spółkę z budowniczym statków [[GROTT, rodzina | Ephraimem Peterem Grottem]]. Na zlecenie [[STOCZNIA KRÓLEWSKA | Stoczni Królewskiej]] kierował budową pierwszej żelaznej korwety parowo-żaglowej ([[DANZIG, korweta (1850) | „Danzig”]], wodowany w 1851). W 1853 roku zbudował pierwszy w Prusach pływający dok drewniany, który przez kilkadziesiąt lat służył do remontu statków. Od 1855 budował pierwsze w Gdańsku żelazne parowce towarowe. W latach 1845–1860 [[RADA MIEJSKA | radny gdański]], wieloletni członek związku budowniczych statków w Gdańsku i [[KORPORACJA KUPCÓW GDAŃSKICH | Korporacji Kupców]]. W 1846 należał do [[TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ SZTUKI | Towarzystwa Przyjaciół Sztuki]]. Zmarł w czasie podróży służbowej do Berlina. Nagrobek Johanna Wilhelma i innych członków rodziny znajduje się przy [[KOŚCIÓŁ BOŻEGO CIAŁA (przy ob. ul. 3 Maja) | kościele Bożego Ciała]]. <br/><br/> 15 XI 1827 roku w [[KOŚCIÓŁ ŚW. JANA CHRZCICIELA I ŚW. JANA APOSTOŁA | kościele św. Jana]] poślubił Juliannę Renatę (20 II 1808 Gdańsk – 8 I 1874 Gdańsk), córkę Carla Christiana Haamanna. Z synów Carl Jacob (28 IX 1828 Gdańsk – 17 III 1874 Toeplitz (Cieplice koło Jeleniej Góry), [[KLAWITTER JULIUS WILHELM | Julius Wilhelm]] był po ojcu właścicielem rodzinnej stoczni. Z córek Johanna Julianna Adelgunda (ur. 6 I 1833 Gdańsk) była od 2 IX 1851 żoną kupca i miejskiego radnego Adolfa Heinricha von Vehlowa (1825 – około 1900), Rosa Betty (ur. 30 XI 1843 Gdańsk) od 16 V 1864 żoną Friedricha Helmutha Carla Flemminga (ur. 1837 Meklemburgia), właściciela majątku ziemskiego Gross Malsau (Małżewo) w powiecie tczewskim, najmłodsza Ida Anna Maria (ur. 27 VIII 1846 Gdańsk) 5 X 1865 roku poślubiła Friedricha Hassmana, budowniczego statków. {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
Wersja z 19:51, 6 lis 2015
JOHANN WILHELM KLAWITTER (7 VII 1801 Gdańsk – 15 IX 1863 Berlin), budowniczy statków, pionier gdańskiego przemysłu stoczniowego. Pochodził z rodziny gdańskich szkutników, występujących w dokumentach cechowych od początku XVIII wieku (1712 Georg). Syn budowniczego okrętów (Schiffsbaumeister) Johanna Jacoba (1766–1829), wykładowcy teorii budowy statków w Królewskiej Szkole Nawigacyjnej. Od roku 1814 wraz z bratem Gustawem Davidem (1805–1837) przebywał kilka lat w Anglii, gdzie zapoznał się z nowymi trendami w przemyśle okrętowym. Po powrocie z pomocą ojca założył w 1827 na Brabancji nowoczesną stocznię ( Stocznia Klawittera). Początkowo budował statki o kadłubach drewnianych, od roku 1840 statki żelazne i o napędzie mechanicznym. Od 1842 założona przez niego i Alexandra Gibsone’a spółka Weichsel eksploatowała w gdańskim porcie pierwsze pasażersko-towarowe bocznokołowe statki parowe. W celu budowy statków żelaznych zawiązał w 1840 spółkę z budowniczym statków Ephraimem Peterem Grottem. Na zlecenie Stoczni Królewskiej kierował budową pierwszej żelaznej korwety parowo-żaglowej ( „Danzig”, wodowany w 1851). W 1853 roku zbudował pierwszy w Prusach pływający dok drewniany, który przez kilkadziesiąt lat służył do remontu statków. Od 1855 budował pierwsze w Gdańsku żelazne parowce towarowe. W latach 1845–1860 radny gdański, wieloletni członek związku budowniczych statków w Gdańsku i Korporacji Kupców. W 1846 należał do Towarzystwa Przyjaciół Sztuki. Zmarł w czasie podróży służbowej do Berlina. Nagrobek Johanna Wilhelma i innych członków rodziny znajduje się przy kościele Bożego Ciała.
15 XI 1827 roku w kościele św. Jana poślubił Juliannę Renatę (20 II 1808 Gdańsk – 8 I 1874 Gdańsk), córkę Carla Christiana Haamanna. Z synów Carl Jacob (28 IX 1828 Gdańsk – 17 III 1874 Toeplitz (Cieplice koło Jeleniej Góry), Julius Wilhelm był po ojcu właścicielem rodzinnej stoczni. Z córek Johanna Julianna Adelgunda (ur. 6 I 1833 Gdańsk) była od 2 IX 1851 żoną kupca i miejskiego radnego Adolfa Heinricha von Vehlowa (1825 – około 1900), Rosa Betty (ur. 30 XI 1843 Gdańsk) od 16 V 1864 żoną Friedricha Helmutha Carla Flemminga (ur. 1837 Meklemburgia), właściciela majątku ziemskiego Gross Malsau (Małżewo) w powiecie tczewskim, najmłodsza Ida Anna Maria (ur. 27 VIII 1846 Gdańsk) 5 X 1865 roku poślubiła Friedricha Hassmana, budowniczego statków.