LINIA KOLEJOWA NUMER 9

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
Linia 14: Linia 14:
 
|-
 
|-
 
| 320,9
 
| 320,9
| Gdańsk Święty Wojciech
+
| [[PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK ŚWIĘTY WOJCIECH| Gdańsk Święty Wojciech]]
 
| przystanek osobowy  
 
| przystanek osobowy  
 
| zlikwidowany
 
| zlikwidowany

Aktualna wersja na dzień 18:38, 6 sty 2025

Linia kolejowa numer 9

LINIA KOLEJOWA NUMER 9, normalnotorowa, dwutorowa, zelektryfikowana linia kolejowa biegnąca z Warszawy Wschodniej przez Działdowo, Iławę Główną, Malbork i Tczew do Gdańska Głównego. Jej zarządcą są PKP Polskie Linie Kolejowe. Ma długość 323,4 kilometra i w obrębie Gdańska biegnie z południa na północ przez dzielnice: Orunia-Św.Wojciech-Lipce i Śródmieście. Prowadzony jest na niej ruch pasażerski i towarowy.

Odcinek z Tczewa do Gdańska został oddany do użytku 19 VII 1852, gdy przejechał po nim pierwszy pociąg. Natomiast oficjalne otwarcie nastąpiło 6 VIII 1852, wraz z przybyciem pociągu króla pruskiego Fryderyka Wilhelma IV do Gdańska ( kolej). Ówcześnie była to linia jednotorowa o znaczeniu miejscowym i kończyła się na dworcu Gdańsk Brama Nizinna. W dniu 1 X 1867 oddano do użytku linię pomiędzy dworcem Gdańsk Brama Wyżynna a Nowym Portem, a 1 X 1896 otwarto tymczasowy Dworzec Centralny, który przejął funkcję dworców przy Bramie Nizinnej oraz Bramie Wyżynnej. W 1900 oddano do użytku dworzec Gdańsk Główny i od tej pory linia numer 9 ma dzisiejszy przebieg w obrębie miasta. W 1911 dobudowano jej drugi tor z Tczewa do Gdańska. W 1969 zelektryfikowano odcinek z Tczewa do Gdańska Głównego. W 1985 na linii od stacji Pruszcz Gdański do stacji Gdańsk Południowy zainstalowano samoczynną blokadę liniową. W latach 2006–2014 została gruntownie zmodernizowana. [PP]

Tabela: Posterunki i przystanki kolejowe na linii numer 9 znajdujące się w obrębie Gdańska

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania