HAUPT ADAM, rektor Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 4: Linia 4:
  
 
'''ADAM HAUPT''' (12 X 1920 Kraków – 19 II 2006 Sopot), architekt, rektor gdańskiej [[AKADEMIA SZTUK PIĘKNYCH W GDAŃSKU | Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych]] (PWSSP). Od 1938 do 1943 studiował architekturę na wydziałach architektury Politechniki Lwowskiej. Po zajęciu Lwowa przez Armię Czerwoną w 1944 przeniósł się na Politechnikę Krakowską, gdzie w trakcie kończenia studiów został asystentem w Katedrze Architektury Monumentalnej. Rozpoczął także studia na Wydziale Malarstwa krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych (ASP). Dyplom Politechniki Krakowskiej otrzymał w 1946. <br/><br/>
 
'''ADAM HAUPT''' (12 X 1920 Kraków – 19 II 2006 Sopot), architekt, rektor gdańskiej [[AKADEMIA SZTUK PIĘKNYCH W GDAŃSKU | Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych]] (PWSSP). Od 1938 do 1943 studiował architekturę na wydziałach architektury Politechniki Lwowskiej. Po zajęciu Lwowa przez Armię Czerwoną w 1944 przeniósł się na Politechnikę Krakowską, gdzie w trakcie kończenia studiów został asystentem w Katedrze Architektury Monumentalnej. Rozpoczął także studia na Wydziale Malarstwa krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych (ASP). Dyplom Politechniki Krakowskiej otrzymał w 1946. <br/><br/>
W Gdańsku od 1947, podjął pracę jako starszy asystent w Pracowni Kompozycji Brył i Płaszczyzn na Wydziale Malarstwa i Architektury (PWSSP). Od 1949 prowadził projektowanie form architektury okolicznościowej na Wydziale Architektury Wnętrz, potem pracownię projektowania rzeźbiarsko-architektonicznego. Od 1950 do 1951 adiunkt, w okresie 1951–1955 zastępca profesora, 1956–1966 docent. W latach 1954–1956, 1961–1962 i 1969–1971 był dziekanem Wydziału Architektury Wnętrz, od 1971 kierownikiem Katedry Projektowania Architektury Okrętów i Form Przemysłowych, prowadził również jedną z pracowni na Wydziale Projektowania Plastycznego, w latach 1979–1992 kierownik Katedry Podstaw i Metodyki Projektowania Wzornictwa Przemysłowego (i pracowni) na Wydziale Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego. Od 1976 do 1979 był profesorem wzornictwa przemysłowego ASP w Bagdadzie. Kilkakrotnie pełnił funkcję prorektora (1952–1954, 1981–1984 i 1984–1987), a od 1962 do 1965 był rektorem PWSSP. <br/><br/>
+
W Gdańsku od początku roku akademickiego 1947/1948, oficjalni od 1948 podjął pracę jako starszy asystent w Pracowni Kompozycji Brył i Płaszczyzn na Wydziale Malarstwa i Architektury (PWSSP). Od 1949 prowadził projektowanie form architektury okolicznościowej na Wydziale Architektury Wnętrz, potem pracownię projektowania rzeźbiarsko-architektonicznego. Od 1950 do 1951 adiunkt, w okresie 1951–1955 zastępca profesora, 1956–1966 docent. W latach 1954–1956, 1961–1962 i 1969–1971 był dziekanem Wydziału Architektury Wnętrz, od 1971 kierownikiem Katedry Projektowania Architektury Okrętów i Form Przemysłowych, prowadził również jedną z pracowni na Wydziale Projektowania Plastycznego, w latach 1979–1992 kierownik Katedry Podstaw i Metodyki Projektowania Wzornictwa Przemysłowego (i pracowni) na Wydziale Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego. Od 1976 do 1979 był profesorem wzornictwa przemysłowego ASP w Bagdadzie. Kilkakrotnie pełnił funkcję prorektora (1952–1954, 1981–1984 i 1984–1987), a od 1962 do 1965 był rektorem PWSSP. <br/><br/>
 
W 1952 z zespołem uczestniczył w konkursie na projekt stacji metra na pl. Teatralnym w Warszawie (III nagroda). Wspólnie z Adamem Matoniem był twórcą wielkich portretów Karola Marksa, Fryderyka Engelsa, Włodzimierza Lenina, Józefa Stalina i Bolesława Bieruta, od 1952 przez wiele lat zdobiących plac przed [[DWORZEC GDAŃSK GŁÓWNY | dworcem Gdańsk Główny]] podczas pochodów pierwszomajowych (po 1956 bez dwóch ostatnich). Autor między innymi pomnika Stanisława Staszica w Pile (1964), z realistyczną całopostaciową sylwetą ustawioną na wysokim obelisku. Współautor otwartego w 1964 Mauzoleum Ofiar Zagłady w Treblince (z [[DUSZEŃKO FRANCISZEK, rektor Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych | Franciszkiem Duszeńką]] i Franciszkiem Strynkiewiczem), zaprojektowanego jako rozległe założenie przestrzenne, w którym – unikając dosłowności – odwołano się do wyciszonej i tym bardziej dramatycznej symboliki (rampy kolejowej, drogi, architektonicznego pomnika ze szczeliną, paleniska wypełnionego bazaltem i tysięcy rozłupanych kamieni). Następną realizacją rzeźbiarsko-przestrzenną był odsłonięty w październiku 1966 [[POMNIK OBROŃCÓW WESTERPLATTE | pomnik Obrońców Wybrzeża na Westerplatte]] (z Franciszkiem Duszeńką i Henrykiem Kitowskim). Realizacją wspólną (z architektem [[GRUSZKOWSKI WIESŁAW JULIAN, profesor Politechniki Gdańskiej | Wiesławem Gruszkowskim]]) był także
 
W 1952 z zespołem uczestniczył w konkursie na projekt stacji metra na pl. Teatralnym w Warszawie (III nagroda). Wspólnie z Adamem Matoniem był twórcą wielkich portretów Karola Marksa, Fryderyka Engelsa, Włodzimierza Lenina, Józefa Stalina i Bolesława Bieruta, od 1952 przez wiele lat zdobiących plac przed [[DWORZEC GDAŃSK GŁÓWNY | dworcem Gdańsk Główny]] podczas pochodów pierwszomajowych (po 1956 bez dwóch ostatnich). Autor między innymi pomnika Stanisława Staszica w Pile (1964), z realistyczną całopostaciową sylwetą ustawioną na wysokim obelisku. Współautor otwartego w 1964 Mauzoleum Ofiar Zagłady w Treblince (z [[DUSZEŃKO FRANCISZEK, rektor Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych | Franciszkiem Duszeńką]] i Franciszkiem Strynkiewiczem), zaprojektowanego jako rozległe założenie przestrzenne, w którym – unikając dosłowności – odwołano się do wyciszonej i tym bardziej dramatycznej symboliki (rampy kolejowej, drogi, architektonicznego pomnika ze szczeliną, paleniska wypełnionego bazaltem i tysięcy rozłupanych kamieni). Następną realizacją rzeźbiarsko-przestrzenną był odsłonięty w październiku 1966 [[POMNIK OBROŃCÓW WESTERPLATTE | pomnik Obrońców Wybrzeża na Westerplatte]] (z Franciszkiem Duszeńką i Henrykiem Kitowskim). Realizacją wspólną (z architektem [[GRUSZKOWSKI WIESŁAW JULIAN, profesor Politechniki Gdańskiej | Wiesławem Gruszkowskim]]) był także
 
[[CMENTARZ WOJSKOWY FRANCUSKI, Gdańsk–Siedlce | Wojskowy Cmentarz Francuski]]. <br/><br/>
 
[[CMENTARZ WOJSKOWY FRANCUSKI, Gdańsk–Siedlce | Wojskowy Cmentarz Francuski]]. <br/><br/>

Wersja z 08:39, 5 paź 2024

Adam Haupt
Adam Haupt, lata 70. XX wieku

ADAM HAUPT (12 X 1920 Kraków – 19 II 2006 Sopot), architekt, rektor gdańskiej Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych (PWSSP). Od 1938 do 1943 studiował architekturę na wydziałach architektury Politechniki Lwowskiej. Po zajęciu Lwowa przez Armię Czerwoną w 1944 przeniósł się na Politechnikę Krakowską, gdzie w trakcie kończenia studiów został asystentem w Katedrze Architektury Monumentalnej. Rozpoczął także studia na Wydziale Malarstwa krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych (ASP). Dyplom Politechniki Krakowskiej otrzymał w 1946.

W Gdańsku od początku roku akademickiego 1947/1948, oficjalni od 1948 podjął pracę jako starszy asystent w Pracowni Kompozycji Brył i Płaszczyzn na Wydziale Malarstwa i Architektury (PWSSP). Od 1949 prowadził projektowanie form architektury okolicznościowej na Wydziale Architektury Wnętrz, potem pracownię projektowania rzeźbiarsko-architektonicznego. Od 1950 do 1951 adiunkt, w okresie 1951–1955 zastępca profesora, 1956–1966 docent. W latach 1954–1956, 1961–1962 i 1969–1971 był dziekanem Wydziału Architektury Wnętrz, od 1971 kierownikiem Katedry Projektowania Architektury Okrętów i Form Przemysłowych, prowadził również jedną z pracowni na Wydziale Projektowania Plastycznego, w latach 1979–1992 kierownik Katedry Podstaw i Metodyki Projektowania Wzornictwa Przemysłowego (i pracowni) na Wydziale Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego. Od 1976 do 1979 był profesorem wzornictwa przemysłowego ASP w Bagdadzie. Kilkakrotnie pełnił funkcję prorektora (1952–1954, 1981–1984 i 1984–1987), a od 1962 do 1965 był rektorem PWSSP.

W 1952 z zespołem uczestniczył w konkursie na projekt stacji metra na pl. Teatralnym w Warszawie (III nagroda). Wspólnie z Adamem Matoniem był twórcą wielkich portretów Karola Marksa, Fryderyka Engelsa, Włodzimierza Lenina, Józefa Stalina i Bolesława Bieruta, od 1952 przez wiele lat zdobiących plac przed dworcem Gdańsk Główny podczas pochodów pierwszomajowych (po 1956 bez dwóch ostatnich). Autor między innymi pomnika Stanisława Staszica w Pile (1964), z realistyczną całopostaciową sylwetą ustawioną na wysokim obelisku. Współautor otwartego w 1964 Mauzoleum Ofiar Zagłady w Treblince (z Franciszkiem Duszeńką i Franciszkiem Strynkiewiczem), zaprojektowanego jako rozległe założenie przestrzenne, w którym – unikając dosłowności – odwołano się do wyciszonej i tym bardziej dramatycznej symboliki (rampy kolejowej, drogi, architektonicznego pomnika ze szczeliną, paleniska wypełnionego bazaltem i tysięcy rozłupanych kamieni). Następną realizacją rzeźbiarsko-przestrzenną był odsłonięty w październiku 1966 pomnik Obrońców Wybrzeża na Westerplatte (z Franciszkiem Duszeńką i Henrykiem Kitowskim). Realizacją wspólną (z architektem Wiesławem Gruszkowskim) był także Wojskowy Cmentarz Francuski.

Od 1945 członek Związku Polskich Artystów Plastyków (ZPAP), w latach 1951–1953 prezes Okręgu Gdańskiego ZPAP, 1961–1965 członek jego Rady Artystycznej. Od 1947 członek Stowarzyszenia Architektów Polskich. W latach 1966–1973 radny Wojewódzkiej Rady Narodowej w Gdańsku, przewodniczący Komisji Kultury. Od 1980 członek NSZZ „Solidarność”. Członek założyciel Towarzystwa Przyjaciół Sopotu, od 1990 do 1994 jego prezes.

Laureat wielu nagród, w tym państwowych, za pomniki w Treblince i na Westerplatte oraz za pracę pedagogiczną. Odznaczony między innymi Złotym Krzyżem Zasługi (1953), odznaką „Za Zasługi dla Gdańska” (1960), „Orderem Stańczyka” miesięcznika „Litery” (1967). Za udział w realizacji pomnika na Westerplatte w 1966 otrzymał nagrodę I stopnia Ministra Obrony Narodowej, w 1987 laureat Nagrody Miasta Gdańska w dziedzinie kultury.

Był żonaty ze Sławą Marią z domu Skłodowską (17 IX 1926 – 27 II 1995). Pochowany z żoną na Cmentarzu Komunalnym w Sopocie. EKA

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania