CHOREŃ ZYGMUNT, projektant statków i wielkich żaglowców
Linia 4: | Linia 4: | ||
[[File:„Dar Młodzieży” na Zlocie Żaglowców, 2000.JPG|thumb|„Dar Młodzieży” na Zlocie Żaglowców, 2000]] | [[File:„Dar Młodzieży” na Zlocie Żaglowców, 2000.JPG|thumb|„Dar Młodzieży” na Zlocie Żaglowców, 2000]] | ||
− | '''ZYGMUNT CHOREŃ''' (ur. 24 V 1941 Brzozowy Kąt, województwo lubelskie), projektant statków i wielkich żaglowców, żeglarz. Ze względu na niski wzrost nie został przyjęty do Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni, w 1965 absolwent Wydziału Budowy Okrętów [[POLITECHNIKA GDAŃSKA | Politechniki Gdańskiej]] (PG), w 1967 Instytutu Budowy Okrętów w Leningradzie (Sankt Petersburg). W latach 1965–1968 asystent w Katedrze Teorii Okrętów PG, | + | '''ZYGMUNT CHOREŃ''' (ur. 24 V 1941 Brzozowy Kąt, województwo lubelskie), projektant statków i wielkich żaglowców, żeglarz. Ze względu na niski wzrost nie został przyjęty do Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni, w 1965 absolwent Wydziału Budowy Okrętów [[POLITECHNIKA GDAŃSKA | Politechniki Gdańskiej]] (PG), w 1967 Instytutu Budowy Okrętów w Leningradzie (Sankt Petersburg). W latach 1965–1968 asystent w Katedrze Teorii Okrętów PG. Członek PZPR, po wydarzeniach [[MARZEC 1968 W GDAŃSKU | marca 1968]] ukarany partyjną naganą z ostrzeżeniem za „niewłaściwą postawę”, nie przedłużono mu też umowy o pracę na PG. Zatrudnienie znalazł w Biurze Projektowo-Konstrukcyjnym [[STOCZNIA GDAŃSKA | Stoczni Gdańskiej im. Lenina]].<br/><br/> |
W czasie studiów był członkiem [[AKADEMICKI ZWIĄZEK MORSKI | Akademickiego Związku Morskiego]], pływał między innymi na „Szkwale”, następnie związany z [[JACHTKLUB STOCZNI GDAŃSKIEJ | Jachtklubem Stoczni Gdańskiej]]. W latach 1973–1974 członek załogi s/y [[OTAGO, jacht, patron ulicy | „Otago”]], dowodzonego przez [[PIEŃKAWA ZDZISŁAW, konstruktor statków, żeglarz| Zdzisława Pieńkawę]] podczas pierwszych okołoziemskich regat ''Whitbread Round the World Race''. Od 1978 główny konstruktor żaglowców w Stoczni Gdańskiej – stanowisko utworzone po pojawieniu się szansy na zamówienie przez ZSRR serii prototypowych żaglowców. W 1980 zwodowano zbudowaną na zlecenie Telewizji Polskiej [[POGORIA, żaglowiec | „Pogorię”]] (trzymasztowa barkentyna), następnie bliźniacze: ORP „Iskra II” dla Marynarki Wojennej (1982) i „Kaliakra” dla Wyższej Szkoły Morskiej w Warnie (1984). W 1982 powstał „Dar Młodzieży” (trzymasztowa fregata), którego udana konstrukcja zaowocowała zamówieniem pięciu identycznych jednostek przez ZSRR: „Mir”, „Nadiezhda” i „Pallada” pływają do dziś pod rosyjską banderą; „Chersones” pod banderą ukraińską. W 1983 powstał naukowo-badawczy żaglowiec dla Polskiej Akademii Nauk „Oceania” (z trzema prostokątnymi żaglopłatami). <br/><br/> | W czasie studiów był członkiem [[AKADEMICKI ZWIĄZEK MORSKI | Akademickiego Związku Morskiego]], pływał między innymi na „Szkwale”, następnie związany z [[JACHTKLUB STOCZNI GDAŃSKIEJ | Jachtklubem Stoczni Gdańskiej]]. W latach 1973–1974 członek załogi s/y [[OTAGO, jacht, patron ulicy | „Otago”]], dowodzonego przez [[PIEŃKAWA ZDZISŁAW, konstruktor statków, żeglarz| Zdzisława Pieńkawę]] podczas pierwszych okołoziemskich regat ''Whitbread Round the World Race''. Od 1978 główny konstruktor żaglowców w Stoczni Gdańskiej – stanowisko utworzone po pojawieniu się szansy na zamówienie przez ZSRR serii prototypowych żaglowców. W 1980 zwodowano zbudowaną na zlecenie Telewizji Polskiej [[POGORIA, żaglowiec | „Pogorię”]] (trzymasztowa barkentyna), następnie bliźniacze: ORP „Iskra II” dla Marynarki Wojennej (1982) i „Kaliakra” dla Wyższej Szkoły Morskiej w Warnie (1984). W 1982 powstał „Dar Młodzieży” (trzymasztowa fregata), którego udana konstrukcja zaowocowała zamówieniem pięciu identycznych jednostek przez ZSRR: „Mir”, „Nadiezhda” i „Pallada” pływają do dziś pod rosyjską banderą; „Chersones” pod banderą ukraińską. W 1983 powstał naukowo-badawczy żaglowiec dla Polskiej Akademii Nauk „Oceania” (z trzema prostokątnymi żaglopłatami). <br/><br/> | ||
W sumie zaprojektował lub przeprojektował (i nadzorował budowę) 21 wielkich żaglowców pływających pod banderami Polski, Bułgarii, Rosji, Ukrainy, Niemiec, Finlandii, Japonii i Panamy. Wśród nich [[ROYAL CLIPPER, żaglowiec | „Royal Clipper”]] (eks- „Gwarek”), pięciomasztową fregatę, największy obecnie pływający żaglowiec. W 1992 założył Biuro Projektowania Statków Choreń Design & Consulting, które opracowało między innymi projekty „Fryderyka Chopina”, „Le Quy Don” i „El-Mellaha”. W 1998 odznaczony [[MEDAL ŚWIĘTEGO WOJCIECHA | Medalem św. Wojciecha]]. {{author: JMY}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] | W sumie zaprojektował lub przeprojektował (i nadzorował budowę) 21 wielkich żaglowców pływających pod banderami Polski, Bułgarii, Rosji, Ukrainy, Niemiec, Finlandii, Japonii i Panamy. Wśród nich [[ROYAL CLIPPER, żaglowiec | „Royal Clipper”]] (eks- „Gwarek”), pięciomasztową fregatę, największy obecnie pływający żaglowiec. W 1992 założył Biuro Projektowania Statków Choreń Design & Consulting, które opracowało między innymi projekty „Fryderyka Chopina”, „Le Quy Don” i „El-Mellaha”. W 1998 odznaczony [[MEDAL ŚWIĘTEGO WOJCIECHA | Medalem św. Wojciecha]]. {{author: JMY}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
Wersja z 06:47, 6 cze 2023
ZYGMUNT CHOREŃ (ur. 24 V 1941 Brzozowy Kąt, województwo lubelskie), projektant statków i wielkich żaglowców, żeglarz. Ze względu na niski wzrost nie został przyjęty do Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni, w 1965 absolwent Wydziału Budowy Okrętów Politechniki Gdańskiej (PG), w 1967 Instytutu Budowy Okrętów w Leningradzie (Sankt Petersburg). W latach 1965–1968 asystent w Katedrze Teorii Okrętów PG. Członek PZPR, po wydarzeniach marca 1968 ukarany partyjną naganą z ostrzeżeniem za „niewłaściwą postawę”, nie przedłużono mu też umowy o pracę na PG. Zatrudnienie znalazł w Biurze Projektowo-Konstrukcyjnym Stoczni Gdańskiej im. Lenina.
W czasie studiów był członkiem Akademickiego Związku Morskiego, pływał między innymi na „Szkwale”, następnie związany z Jachtklubem Stoczni Gdańskiej. W latach 1973–1974 członek załogi s/y „Otago”, dowodzonego przez Zdzisława Pieńkawę podczas pierwszych okołoziemskich regat Whitbread Round the World Race. Od 1978 główny konstruktor żaglowców w Stoczni Gdańskiej – stanowisko utworzone po pojawieniu się szansy na zamówienie przez ZSRR serii prototypowych żaglowców. W 1980 zwodowano zbudowaną na zlecenie Telewizji Polskiej „Pogorię” (trzymasztowa barkentyna), następnie bliźniacze: ORP „Iskra II” dla Marynarki Wojennej (1982) i „Kaliakra” dla Wyższej Szkoły Morskiej w Warnie (1984). W 1982 powstał „Dar Młodzieży” (trzymasztowa fregata), którego udana konstrukcja zaowocowała zamówieniem pięciu identycznych jednostek przez ZSRR: „Mir”, „Nadiezhda” i „Pallada” pływają do dziś pod rosyjską banderą; „Chersones” pod banderą ukraińską. W 1983 powstał naukowo-badawczy żaglowiec dla Polskiej Akademii Nauk „Oceania” (z trzema prostokątnymi żaglopłatami).
W sumie zaprojektował lub przeprojektował (i nadzorował budowę) 21 wielkich żaglowców pływających pod banderami Polski, Bułgarii, Rosji, Ukrainy, Niemiec, Finlandii, Japonii i Panamy. Wśród nich „Royal Clipper” (eks- „Gwarek”), pięciomasztową fregatę, największy obecnie pływający żaglowiec. W 1992 założył Biuro Projektowania Statków Choreń Design & Consulting, które opracowało między innymi projekty „Fryderyka Chopina”, „Le Quy Don” i „El-Mellaha”. W 1998 odznaczony Medalem św. Wojciecha.