PASJA GDAŃSKA, kompozycja

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 1: Linia 1:
 
{{web}}
 
{{web}}
[[File: Pasja_Gdańska,_partytura.JPG |thumb| ''Pasja Gdańska'', partytura]]
+
[[File: Pasja_Gdańska,_partytura.JPG |thumb| Georg Philipp Telemann, ''Pasja Gdańska'', partytura]]
 +
[[File: Pasja_Gdańska,_głos_Canto.JPG |thumb| Georg Philipp Telemann, ''Pasja Gdańska'', głos Canto]]
 
'''''PASJA GDAŃSKA''''' (''Danziger Passion'', właściwie ''Pasja wg św. Mateusza'' (''Passio secundum Matthæum'')), pasja oratoryjna z 1754. Jej autorem był Georg Philipp Telemann (1681–1767), pełniący przez 43 lata funkcję miejskiego kantora w Hamburgu. Telemann, opierając się na tekście jednej z czterech Ewangelii, co roku komponował nową pasję oratoryjną, która następnie była wykonywana podczas Wielkiego Tygodnia w hamburskich kościołach. Zachowało się ich ponad dwadzieścia. Jedynym ocalałym utworem pasyjnym Telemanna przeznaczonym do wykonania poza Hamburgiem jest ''Danziger Passion'' według św. Mateusza. Nie dysponujemy wiarygodnymi dowodami, by stwierdzić, kto zlecił Telemannowi napisanie pasji dla Gdańska. Na podstawie zachowanego rękopisu należącego do kapeli [[KOŚCIÓŁ ŚW. JANA CHRZCICIELA I ŚW. JANA APOSTOŁA | kościoła św. Jana]] w Gdańsku (PAN BG, Ms Joh. 396) wiemy, że kompozycję wykonywano  w tym kościele jeszcze w latach 1781, 1784 i 1785.<br/><br/>
 
'''''PASJA GDAŃSKA''''' (''Danziger Passion'', właściwie ''Pasja wg św. Mateusza'' (''Passio secundum Matthæum'')), pasja oratoryjna z 1754. Jej autorem był Georg Philipp Telemann (1681–1767), pełniący przez 43 lata funkcję miejskiego kantora w Hamburgu. Telemann, opierając się na tekście jednej z czterech Ewangelii, co roku komponował nową pasję oratoryjną, która następnie była wykonywana podczas Wielkiego Tygodnia w hamburskich kościołach. Zachowało się ich ponad dwadzieścia. Jedynym ocalałym utworem pasyjnym Telemanna przeznaczonym do wykonania poza Hamburgiem jest ''Danziger Passion'' według św. Mateusza. Nie dysponujemy wiarygodnymi dowodami, by stwierdzić, kto zlecił Telemannowi napisanie pasji dla Gdańska. Na podstawie zachowanego rękopisu należącego do kapeli [[KOŚCIÓŁ ŚW. JANA CHRZCICIELA I ŚW. JANA APOSTOŁA | kościoła św. Jana]] w Gdańsku (PAN BG, Ms Joh. 396) wiemy, że kompozycję wykonywano  w tym kościele jeszcze w latach 1781, 1784 i 1785.<br/><br/>
 
Pasja ze względu na swą formę, odzwierciedla typową dla Gdańska tradycję muzyki sakralnej, ustaloną przez [[MINISTERIUM DUCHOWNE | Ministerium Duchowne]] w 1708: do wybranych fragmentów Ewangelii św. Mateusza dodano 34 protestanckie chorały, które były śpiewane jednogłosowo przez zgromadzonych w świątyni wiernych. Te same chorały Telemann włączył do swojej kompozycji, stąd ''Pasja Gdańska''.  <br/><br/>
 
Pasja ze względu na swą formę, odzwierciedla typową dla Gdańska tradycję muzyki sakralnej, ustaloną przez [[MINISTERIUM DUCHOWNE | Ministerium Duchowne]] w 1708: do wybranych fragmentów Ewangelii św. Mateusza dodano 34 protestanckie chorały, które były śpiewane jednogłosowo przez zgromadzonych w świątyni wiernych. Te same chorały Telemann włączył do swojej kompozycji, stąd ''Pasja Gdańska''.  <br/><br/>
 
Partyturę ''Danziger Passion'' uznawano za zaginioną do połowy lat osiemdziesiątych XX wieku, kiedy to niemiecki muzykolog Manfred Fechner zidentyfikował jeden z rękopisów z [[BIBLIOTEKA GDAŃSKA POLSKIEJ AKADEMII NAUK | Biblioteki Gdańskiej Polskiej Akademii Nauk]] (Mikr. 445, Mikr. 4650 (MsJoh. 396)) jako zaginione dzieło Telemanna. Odnaleziony utwór został opracowany do koncertowego wykonania przez Telemann Archiv w Magdeburgu, wykorzystano tłumaczenie tekstu z [[BIBLIA GDAŃSKA | Biblii gdańskiej]] z 1881. 30 IV 2011 odśpiewał ją w [[KOŚCIÓŁ ŚW. MIKOŁAJA | kościele św. Mikołaja]] Akademicki Chór [[UNIWERSYTET GDAŃSKI | Uniwersytetu Gdańskiego]], Chór Męski Wydziału IV [[AKADEMIA MUZYCZNA IM. STANISŁAWA MONIUSZKI | Akademii Muzycznej w Gdańsku]] oraz orkiestra barokowa Silva Rerum pod batutą Michała Kozorysa przy wsparciu [[TOMCZAK MARCIN, dyrygent, profesor Akademii Muzycznej w Gdańsku | prof. Marcina Tomczaka]]. Pomysłodawcą koncertu był gdański [[ZWIĄZEK MNIEJSZOŚCI NIEMIECKIEJ | Związek Mniejszości Niemieckiej]], a współorganizatorem i patronem wydarzenia [[KONSULATY NIEMIECKIE W GDAŃSKU | Konsulat Generalny Republiki Niemiec]] w Gdańsku. {{author: KA}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]
 
Partyturę ''Danziger Passion'' uznawano za zaginioną do połowy lat osiemdziesiątych XX wieku, kiedy to niemiecki muzykolog Manfred Fechner zidentyfikował jeden z rękopisów z [[BIBLIOTEKA GDAŃSKA POLSKIEJ AKADEMII NAUK | Biblioteki Gdańskiej Polskiej Akademii Nauk]] (Mikr. 445, Mikr. 4650 (MsJoh. 396)) jako zaginione dzieło Telemanna. Odnaleziony utwór został opracowany do koncertowego wykonania przez Telemann Archiv w Magdeburgu, wykorzystano tłumaczenie tekstu z [[BIBLIA GDAŃSKA | Biblii gdańskiej]] z 1881. 30 IV 2011 odśpiewał ją w [[KOŚCIÓŁ ŚW. MIKOŁAJA | kościele św. Mikołaja]] Akademicki Chór [[UNIWERSYTET GDAŃSKI | Uniwersytetu Gdańskiego]], Chór Męski Wydziału IV [[AKADEMIA MUZYCZNA IM. STANISŁAWA MONIUSZKI | Akademii Muzycznej w Gdańsku]] oraz orkiestra barokowa Silva Rerum pod batutą Michała Kozorysa przy wsparciu [[TOMCZAK MARCIN, dyrygent, profesor Akademii Muzycznej w Gdańsku | prof. Marcina Tomczaka]]. Pomysłodawcą koncertu był gdański [[ZWIĄZEK MNIEJSZOŚCI NIEMIECKIEJ | Związek Mniejszości Niemieckiej]], a współorganizatorem i patronem wydarzenia [[KONSULATY NIEMIECKIE W GDAŃSKU | Konsulat Generalny Republiki Niemiec]] w Gdańsku. {{author: KA}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]

Wersja z 14:25, 10 lut 2023

Georg Philipp Telemann, Pasja Gdańska, partytura
Georg Philipp Telemann, Pasja Gdańska, głos Canto

PASJA GDAŃSKA (Danziger Passion, właściwie Pasja wg św. Mateusza (Passio secundum Matthæum)), pasja oratoryjna z 1754. Jej autorem był Georg Philipp Telemann (1681–1767), pełniący przez 43 lata funkcję miejskiego kantora w Hamburgu. Telemann, opierając się na tekście jednej z czterech Ewangelii, co roku komponował nową pasję oratoryjną, która następnie była wykonywana podczas Wielkiego Tygodnia w hamburskich kościołach. Zachowało się ich ponad dwadzieścia. Jedynym ocalałym utworem pasyjnym Telemanna przeznaczonym do wykonania poza Hamburgiem jest Danziger Passion według św. Mateusza. Nie dysponujemy wiarygodnymi dowodami, by stwierdzić, kto zlecił Telemannowi napisanie pasji dla Gdańska. Na podstawie zachowanego rękopisu należącego do kapeli kościoła św. Jana w Gdańsku (PAN BG, Ms Joh. 396) wiemy, że kompozycję wykonywano w tym kościele jeszcze w latach 1781, 1784 i 1785.

Pasja ze względu na swą formę, odzwierciedla typową dla Gdańska tradycję muzyki sakralnej, ustaloną przez Ministerium Duchowne w 1708: do wybranych fragmentów Ewangelii św. Mateusza dodano 34 protestanckie chorały, które były śpiewane jednogłosowo przez zgromadzonych w świątyni wiernych. Te same chorały Telemann włączył do swojej kompozycji, stąd Pasja Gdańska.

Partyturę Danziger Passion uznawano za zaginioną do połowy lat osiemdziesiątych XX wieku, kiedy to niemiecki muzykolog Manfred Fechner zidentyfikował jeden z rękopisów z Biblioteki Gdańskiej Polskiej Akademii Nauk (Mikr. 445, Mikr. 4650 (MsJoh. 396)) jako zaginione dzieło Telemanna. Odnaleziony utwór został opracowany do koncertowego wykonania przez Telemann Archiv w Magdeburgu, wykorzystano tłumaczenie tekstu z Biblii gdańskiej z 1881. 30 IV 2011 odśpiewał ją w kościele św. Mikołaja Akademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego, Chór Męski Wydziału IV Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz orkiestra barokowa Silva Rerum pod batutą Michała Kozorysa przy wsparciu prof. Marcina Tomczaka. Pomysłodawcą koncertu był gdański Związek Mniejszości Niemieckiej, a współorganizatorem i patronem wydarzenia Konsulat Generalny Republiki Niemiec w Gdańsku. KA

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania