PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK LIPCE
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
− | '''PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK [[LIPCE | LIPCE]]''', przystanek osobowy na obecnej dwutorowej, zeletryfikowanej linii kolejowej numer 9 (Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny), na jej 322,1 kilometrze. Znajduje się pomiędzy stacjami Pruszcz Gdański a [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK POŁUDNIOWY | Gdańsk Południowy]]. Swoją nazwą nawiązuje do dzielnicy | + | '''PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK [[LIPCE | LIPCE]]''', przystanek osobowy na obecnej dwutorowej, zeletryfikowanej [[LINIA KOLEJOWA NUMER 9 | linii kolejowej numer 9]] (Warszawa Wschodnia – [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK GŁÓWNY | Gdańsk Główny]]), na jej 322,1 kilometrze. Znajduje się pomiędzy stacjami Pruszcz Gdański a [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK POŁUDNIOWY | Gdańsk Południowy]]. Swoją nazwą nawiązuje do dzielnicy Orunia-Święty Wojciech-Lipce, na której terenie jest położony. Otwarty w 1878 jako stacja kolejowa Gute Herberge, od 1921 nazywany Guteherberge. W 1945 początkowo otrzymał nazwę Gdańsk Gospoda, od 14 VII 1946 odnotowywany jako Lipicz, od 2 V 1947 – jako Lipce, od 23 V 1954 – pod obecną nazwą. Stację zamieniono w 1985 w przystanek osobowy w związku z rozpoczęciem funkcjonowania samoczynnej blokady liniowej.<br/><br/> |
Pod koniec XX wieku na przystanku znajdowały się między innymi wiaty, budka dróżnika przejazdowego oraz dawny budynek dworca zaadaptowany do celów mieszkalnych. Przystanek został przebudowany w latach 2006–2014 w ramach modernizacji linii kolejowej numer 9. Otrzymał dwa perony położone naprzeciwko siebie, z punktowymi zadaszeniami. Po stronie północnej peronów na linii kolejowej znajduje się przejazd kolejowy w ciągu ul. Niegowskiej, obsługiwany ze znajdującej się obok budki dróżnika przejazdowego. Po stronie południowej przebiega wiadukt z drogą S7. Równolegle do peronów, po stronie wschodniej, przebiega ul. Zawiejska. Mały ruch pasażerski na przystanku obsługiwany jest przez wybrane pociągi osobowe.<br/><br/> | Pod koniec XX wieku na przystanku znajdowały się między innymi wiaty, budka dróżnika przejazdowego oraz dawny budynek dworca zaadaptowany do celów mieszkalnych. Przystanek został przebudowany w latach 2006–2014 w ramach modernizacji linii kolejowej numer 9. Otrzymał dwa perony położone naprzeciwko siebie, z punktowymi zadaszeniami. Po stronie północnej peronów na linii kolejowej znajduje się przejazd kolejowy w ciągu ul. Niegowskiej, obsługiwany ze znajdującej się obok budki dróżnika przejazdowego. Po stronie południowej przebiega wiadukt z drogą S7. Równolegle do peronów, po stronie wschodniej, przebiega ul. Zawiejska. Mały ruch pasażerski na przystanku obsługiwany jest przez wybrane pociągi osobowe.<br/><br/> | ||
Z racji modernizacji linii kolejowej numer 9 w latach 2011–2012 funkcjonował tam tymczasowy posterunek odgałęźny. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] | Z racji modernizacji linii kolejowej numer 9 w latach 2011–2012 funkcjonował tam tymczasowy posterunek odgałęźny. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Wersja z 10:42, 30 sie 2021
PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK LIPCE, przystanek osobowy na obecnej dwutorowej, zeletryfikowanej linii kolejowej numer 9 (Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny), na jej 322,1 kilometrze. Znajduje się pomiędzy stacjami Pruszcz Gdański a Gdańsk Południowy. Swoją nazwą nawiązuje do dzielnicy Orunia-Święty Wojciech-Lipce, na której terenie jest położony. Otwarty w 1878 jako stacja kolejowa Gute Herberge, od 1921 nazywany Guteherberge. W 1945 początkowo otrzymał nazwę Gdańsk Gospoda, od 14 VII 1946 odnotowywany jako Lipicz, od 2 V 1947 – jako Lipce, od 23 V 1954 – pod obecną nazwą. Stację zamieniono w 1985 w przystanek osobowy w związku z rozpoczęciem funkcjonowania samoczynnej blokady liniowej.
Pod koniec XX wieku na przystanku znajdowały się między innymi wiaty, budka dróżnika przejazdowego oraz dawny budynek dworca zaadaptowany do celów mieszkalnych. Przystanek został przebudowany w latach 2006–2014 w ramach modernizacji linii kolejowej numer 9. Otrzymał dwa perony położone naprzeciwko siebie, z punktowymi zadaszeniami. Po stronie północnej peronów na linii kolejowej znajduje się przejazd kolejowy w ciągu ul. Niegowskiej, obsługiwany ze znajdującej się obok budki dróżnika przejazdowego. Po stronie południowej przebiega wiadukt z drogą S7. Równolegle do peronów, po stronie wschodniej, przebiega ul. Zawiejska. Mały ruch pasażerski na przystanku obsługiwany jest przez wybrane pociągi osobowe.
Z racji modernizacji linii kolejowej numer 9 w latach 2011–2012 funkcjonował tam tymczasowy posterunek odgałęźny.