HELLINGRATH BERTHOLD FRANZ, grafik, malarz rzeźbiarz
(uzupełnienie L.M.(16.09.2020)) |
|||
Linia 13: | Linia 13: | ||
[[File:Hellingrath_Berthold_Franz_Wieża_Więzienna,_około_1920.jpg|thumb|Berthold Franz Hellingrath ''Wieża Więzienna'', około 1920]] | [[File:Hellingrath_Berthold_Franz_Wieża_Więzienna,_około_1920.jpg|thumb|Berthold Franz Hellingrath ''Wieża Więzienna'', około 1920]] | ||
− | '''BERTHOLD FRANZ HELLINGRATH''' (27 X 1877 Elbląg – 15 XII 1954 Hanower), grafik, malarz. W wieku pięciu lat przeprowadził się z rodzicami z Elbląga do Gdańska. Naukę sztuk pięknych rozpoczął w [[ | + | '''BERTHOLD FRANZ HELLINGRATH''' (27 X 1877 Elbląg – 15 XII 1954 Hanower), grafik, malarz rzeźbiarz. Syn pochodzącego z Gryfic Franza, krawca, i pochodzącej z Królewca Berty. W wieku pięciu lat przeprowadził się z rodzicami z Elbląga do Gdańska. Naukę sztuk pięknych rozpoczął w [[SZKOŁA ŚW. JANA | szkole św. Jana]] w Gdańsku u [[STRYOWSKI WILHELM AUGUST | Wilhelma A. Stryowskiego]], następnie w gdańskiej Königliche Provinzial-Kunst- und Gewerbeschule ([[KRÓLEWSKA SZKOŁA SZTUK PIĘKNYCH | Królewska Szkoła Sztuk Pięknych]]) u [[BADT SIEGFRIED | Frido Badta]] i [[STURMHÖFEL BERNHARD MAXIMILIAN | Bernharda Sturmhöfela]]. W latach 1899–1905 studiował w Dreźnie u Carla Bantzera (1857–1941) i Gotthardta Kuehla (1850–1915), później w Monachium i Paryżu. W 1907 w Dreźnie założył własne studio. Do Gdańska powrócił w 1906, brał udział w wystawie w Katowni (''Arthur Bendrat und seine Freunde''), pieniądze ze sprzedaży obrazów pozwoliły mu na wyjazd na dalsze studia do Paryża. Wystawiał swoje prace w Olsztynie (1910), Dreźnie (1910–1912, 1917), Berlinie (1911–1914), Monachium (1912, 1916, 1917), Düsseldorfie (1911), Lipsku. <br/><br/> |
− | Podczas I wojny światowej, od 1916 wcielony do wojska; pracował w Biurze Konstrukcyjnym Stoczni Cesarskiej ([[STOCZNIA KRÓLEWSKA | Stocznia Królewska]]), tworząc między innymi obrazy olejne do dekoracji niemieckich okrętów. Jego obrazy dekorowały także wnętrze gmachu Towarzystwa Ubezpieczeń od Ognia. Mieszkał przy Althofweg (ul. Fiszera). Był członkiem żydowsko-niemieckiej loży masońskiej Zur Kette an der Weichsel (Łańcuch nad Wisłą; [[WOLNOMULARSTWO | wolnomularstwo]]).<br/><br/> | + | Podczas I wojny światowej, od 1916 wcielony do wojska; pracował w Biurze Konstrukcyjnym Stoczni Cesarskiej ([[STOCZNIA KRÓLEWSKA | Stocznia Królewska]]), tworząc między innymi obrazy olejne – widoki oraz pejzaże okolic Zatoki Gdańskiej – do dekoracji niemieckich okrętów. Jego obrazy dekorowały także wnętrze gmachu Towarzystwa Ubezpieczeń od Ognia. Mieszkał przy Althofweg (ul. Fiszera). Był członkiem żydowsko-niemieckiej loży masońskiej Zur Kette an der Weichsel (Łańcuch nad Wisłą; [[WOLNOMULARSTWO | wolnomularstwo]]).<br/><br/> |
− | W roku 1925 opuścił Gdańsk, był docentem, a od 1928 profesorem malarstwa i rysunku oraz architektury na Politechnice w Hanowerze, gdzie zamieszkał. W 1937 jego dzieła uznane zostały przez nazistów za politycznie niesłuszne, został wykluczony z Izby Sztuk Pięknych Rzeszy. Większość jego dzieł przepadła podczas II wojny światowej. Od 1945 ponownie pracował na Politechnice w Hanowerze. W 1947 przeszedł na emeryturę. W 1953 został odznaczony Orderem Zasługi Republiki Federalnej Niemiec. Zmarł w wyniku obrażeń odniesionych podczas wypadku drogowego. <br/><br/> | + | W roku 1925 opuścił Gdańsk, był docentem, a od 1928 profesorem malarstwa i rysunku oraz architektury na Politechnice w Hanowerze, gdzie zamieszkał. Od 1 V 1933 członek NSDAP, także akademickiego NSDDB (Narodowosocjalistyczny Związek Docentów). W październiku 1935 dożywotnio pozbawiony wszystkich partyjnych funkcji, w 1937 jego dzieła uznane zostały przez nazistów za politycznie niesłuszne, został wykluczony z Izby Sztuk Pięknych Rzeszy. Większość jego dzieł przepadła podczas II wojny światowej. Od 1945 ponownie pracował na Politechnice w Hanowerze. W 1947 przeszedł na emeryturę. W 1953 został odznaczony Orderem Zasługi Republiki Federalnej Niemiec. Zmarł w wyniku obrażeń odniesionych podczas wypadku drogowego. <br/><br/> |
Tworzył – zaliczane do najlepszych – ryciny z motywami architektury gdańskiej, malował martwe natury, portrety, architekturę i pejzaże. Tworzył grafikę użytkową, zaprojektował pierwsze talony zastępcze w okresie inflacji (litografia przedstawiająca [[DŁUGIE POBRZEŻE | Długie Pobrzeże]] widziane z [[MOST ZIELONY | Zielonego Mostu]], umieszczona na talonach wartości 500 marek, w 1922), pierwszy gdański znaczek pocztowy. Publikował kalendarze, pocztówki, albumy. Znany z prac graficznych. {{author: MJB}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] | Tworzył – zaliczane do najlepszych – ryciny z motywami architektury gdańskiej, malował martwe natury, portrety, architekturę i pejzaże. Tworzył grafikę użytkową, zaprojektował pierwsze talony zastępcze w okresie inflacji (litografia przedstawiająca [[DŁUGIE POBRZEŻE | Długie Pobrzeże]] widziane z [[MOST ZIELONY | Zielonego Mostu]], umieszczona na talonach wartości 500 marek, w 1922), pierwszy gdański znaczek pocztowy. Publikował kalendarze, pocztówki, albumy. Znany z prac graficznych. {{author: MJB}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
Wersja z 21:25, 22 gru 2021
BERTHOLD FRANZ HELLINGRATH (27 X 1877 Elbląg – 15 XII 1954 Hanower), grafik, malarz rzeźbiarz. Syn pochodzącego z Gryfic Franza, krawca, i pochodzącej z Królewca Berty. W wieku pięciu lat przeprowadził się z rodzicami z Elbląga do Gdańska. Naukę sztuk pięknych rozpoczął w szkole św. Jana w Gdańsku u Wilhelma A. Stryowskiego, następnie w gdańskiej Königliche Provinzial-Kunst- und Gewerbeschule ( Królewska Szkoła Sztuk Pięknych) u Frido Badta i Bernharda Sturmhöfela. W latach 1899–1905 studiował w Dreźnie u Carla Bantzera (1857–1941) i Gotthardta Kuehla (1850–1915), później w Monachium i Paryżu. W 1907 w Dreźnie założył własne studio. Do Gdańska powrócił w 1906, brał udział w wystawie w Katowni (Arthur Bendrat und seine Freunde), pieniądze ze sprzedaży obrazów pozwoliły mu na wyjazd na dalsze studia do Paryża. Wystawiał swoje prace w Olsztynie (1910), Dreźnie (1910–1912, 1917), Berlinie (1911–1914), Monachium (1912, 1916, 1917), Düsseldorfie (1911), Lipsku.
Podczas I wojny światowej, od 1916 wcielony do wojska; pracował w Biurze Konstrukcyjnym Stoczni Cesarskiej ( Stocznia Królewska), tworząc między innymi obrazy olejne – widoki oraz pejzaże okolic Zatoki Gdańskiej – do dekoracji niemieckich okrętów. Jego obrazy dekorowały także wnętrze gmachu Towarzystwa Ubezpieczeń od Ognia. Mieszkał przy Althofweg (ul. Fiszera). Był członkiem żydowsko-niemieckiej loży masońskiej Zur Kette an der Weichsel (Łańcuch nad Wisłą; wolnomularstwo).
W roku 1925 opuścił Gdańsk, był docentem, a od 1928 profesorem malarstwa i rysunku oraz architektury na Politechnice w Hanowerze, gdzie zamieszkał. Od 1 V 1933 członek NSDAP, także akademickiego NSDDB (Narodowosocjalistyczny Związek Docentów). W październiku 1935 dożywotnio pozbawiony wszystkich partyjnych funkcji, w 1937 jego dzieła uznane zostały przez nazistów za politycznie niesłuszne, został wykluczony z Izby Sztuk Pięknych Rzeszy. Większość jego dzieł przepadła podczas II wojny światowej. Od 1945 ponownie pracował na Politechnice w Hanowerze. W 1947 przeszedł na emeryturę. W 1953 został odznaczony Orderem Zasługi Republiki Federalnej Niemiec. Zmarł w wyniku obrażeń odniesionych podczas wypadku drogowego.
Tworzył – zaliczane do najlepszych – ryciny z motywami architektury gdańskiej, malował martwe natury, portrety, architekturę i pejzaże. Tworzył grafikę użytkową, zaprojektował pierwsze talony zastępcze w okresie inflacji (litografia przedstawiająca Długie Pobrzeże widziane z Zielonego Mostu, umieszczona na talonach wartości 500 marek, w 1922), pierwszy gdański znaczek pocztowy. Publikował kalendarze, pocztówki, albumy. Znany z prac graficznych.