HOLWEDE FRIEDRICH HEINRICH, prezydent rejencji gdańskiej

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 3: Linia 3:
 
[[File:GAIT LOGOTYP.jpg|thumb|'''Partner redakcji''']]
 
[[File:GAIT LOGOTYP.jpg|thumb|'''Partner redakcji''']]
  
'''FRIEDRICH HEINRICH HOLWEDE''' (13 IX 1841 Berlin – 6 XI 1921 Wrocław), prezydent [[REJENCJA GDAŃSKA | rejencji gdańskiej]]. Syn pruskiego generała lejtnanta Ernsta von Holwede (1802–1872), z wykształcenia prawnik. Od 1864 roku pracował w administracji sądowej, następnie w dyrekcji policji w Hanowerze (1870). Do 1873 był landratem w Zabrzu, w 1887 radcą w biurze rejencji poznańskiej. Od 13 XII 1890 do 31 XII 1902 pełnił funkcję prezydenta rejencji gdańskiej. <br/><br/>
+
'''FRIEDRICH HEINRICH EHRENREICH HANS von HOLWEDE''' (13 IX 1841 Berlin – 6 XI 1921 Wrocław), prezydent [[REJENCJA GDAŃSKA | rejencji gdańskiej]]. Syn pruskiego generała lejtnanta Ernsta von Holwede (1802–1872). Studiował prawo i ekonomię. Po studiach w 1864 urzędnik sądowy, w 1870 zdał państwowy egzamin na asesora, po którym skierowany został do pracy w dyrekcji policji w Hannoverze. Następnie urzędnik w biurach rejencji w Legnicy i Opolu. W latach 1873–1887 landrat  powiatowy w Zabrzu w rejencji opolskiej na Górnym  Śląsku, następnie radca w rejencji poznańskiej.<br/><br/>
Dużą uwagę zwracał na rozwój gdańskiego przemysłu, głównie stoczniowego ([[STOCZNIA KRÓLEWSKA | Stocznia Królewska]], [[STOCZNIA SCHICHAUA | Stocznia Schichaua]]). Za jego czasów powstały kompleksy koszar w Gdańsku-Wrzeszczu przy Hochstries (ul. Słowackiego) dla kawaleryjskiej brygady huzarów oraz dla batalionu saperów przy Hohenfriedberger Weg (ul. Szymanowskiego). Wspierał starania kolejnych nadburmistrzów Gdańska [[WINTER LEOPOLD von | Leopolda Wintera]], [[BAUMBACH KARL ADOLF | Karla Baumbacha]] i [[DELBRÜCK CLEMENS GOTTLIEB | Clemensa Delbrücka]] w ministerstwie spraw wojskowych o zgodę na rozbiórkę nieprzydatnych już wojsku nowożytnych umocnień obronnych z XVI wieku (rozebranych w latach 1891–1898). <br/><br/>
+
Od 13 XII 1890 do 31 XII 1902 pełnił funkcję prezydenta rejencji gdańskiej. Urzędował w nowej siedzibie rejencji przy Neugarten 8-16 (ul. Nowe  Ogrody), mieszkał w prywatnym budynku przy Neugarten 22b. 
W okresie jego pracy w Gdańsku najważniejszą osobą w administracji państwowej był nadprezydent prowincji Westpreußen (Prusy Zachodnie), były minister Gustav Heinrich Gossler (1837–1902), w którego gabinecie zapadały najistotniejsze decyzje dotyczące Gdańska. Po zakończeniu misji w Gdańsku przeniósł się do pracy na stanowisku prezydenta rejencji we Wrocławiu, gdzie w 1909 roku przeszedł na emeryturę. {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]
+
Dużą uwagę zwracał na rozwój gdańskiego przemysłu, głównie stoczniowego ([[STOCZNIA KRÓLEWSKA | Stocznia Królewska]], [[STOCZNIA SCHICHAUA | Stocznia Schichaua]]), realizującego duże zamówienia rządowe na okręty dla marynarki wojennej. Za jego czasów powstały kompleksy koszar w Gdańsku-Wrzeszczu przy Hochstries (ul. Słowackiego) dla kawaleryjskiej brygady huzarów oraz dla batalionu saperów przy Hohenfriedberger Weg (ul. Szymanowskiego), dworzec kolejowy Gdańsk Główny. W porcie gdańskim utworzono w 1897 basen portowy ze strefą bezcłową oraz rozpoczęto budowę nowego kanału portowego, [[KANAŁ KASZUBSKI | Kanału Kaszubskiego]], zwiększającego możliwości przeładunkowe portu. Wspierał starania kolejnych nadburmistrzów Gdańska [[WINTER LEOPOLD von | Leopolda Wintera]], [[BAUMBACH KARL ADOLF | Karla Baumbacha]] i [[DELBRÜCK CLEMENS GOTTLIEB | Clemensa Delbrücka]] w ministerstwie spraw wojskowych o zgodę na rozbiórkę nieprzydatnych już wojsku nowożytnych umocnień obronnych z XVI wieku (rozebranych w latach 1891–1898). <br/><br/>
 +
Kontynuował prace nad osuszaniem Żuław, zalanych w czasie powodzi w 1888 roku, z nadprezydentem prowincji Westpreußen (Prusy Zachodnie) Gustavem Heinrichem Gosslerem, nadzorował prace przy budowie nowych wałów przeciwpowodziowych na Dolnej Wiśle i nowego ujścia Wisły do morza Wisły w Świbnie poprzez wykonanie pasa wydm od Przegaliny do Morza Bałtyckiego. Obaj uczestniczyli 31 III 1895 w otwarciu [[PRZEKOP WISŁY | Przekopu Wisły]], który wpłynął na zabezpieczenie Żuław, a pośrednio i Gdańska, od skutków  powodzi wiślanych. We wrześniu 1901 podejmował w Gdańsku wraz z nadprezydentem cesarza  Wilhelma II wraz z małżonką Augustą, przybywającego tu z oficjalną wizytą zakoszoną  defiladą wojsk lądowych na poligonie na Zaspie oraz sił morskich na wodach Zatoki Gdańskiej.<br/><br/>
 +
Po zakończeniu misji w Gdańsku objął urząd prezydenta rejencji we Wrocławiu, od 1909 na emeryturze. Był Rycerzem Ewangelickiego Zakonu Joannitów.{{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]

Wersja z 15:33, 19 mar 2021

Hasło powstało dzięki Miastu Gdańsk
Partner redakcji

FRIEDRICH HEINRICH EHRENREICH HANS von HOLWEDE (13 IX 1841 Berlin – 6 XI 1921 Wrocław), prezydent rejencji gdańskiej. Syn pruskiego generała lejtnanta Ernsta von Holwede (1802–1872). Studiował prawo i ekonomię. Po studiach w 1864 urzędnik sądowy, w 1870 zdał państwowy egzamin na asesora, po którym skierowany został do pracy w dyrekcji policji w Hannoverze. Następnie urzędnik w biurach rejencji w Legnicy i Opolu. W latach 1873–1887 landrat powiatowy w Zabrzu w rejencji opolskiej na Górnym Śląsku, następnie radca w rejencji poznańskiej.

Od 13 XII 1890 do 31 XII 1902 pełnił funkcję prezydenta rejencji gdańskiej. Urzędował w nowej siedzibie rejencji przy Neugarten 8-16 (ul. Nowe Ogrody), mieszkał w prywatnym budynku przy Neugarten 22b. Dużą uwagę zwracał na rozwój gdańskiego przemysłu, głównie stoczniowego ( Stocznia Królewska, Stocznia Schichaua), realizującego duże zamówienia rządowe na okręty dla marynarki wojennej. Za jego czasów powstały kompleksy koszar w Gdańsku-Wrzeszczu przy Hochstries (ul. Słowackiego) dla kawaleryjskiej brygady huzarów oraz dla batalionu saperów przy Hohenfriedberger Weg (ul. Szymanowskiego), dworzec kolejowy Gdańsk Główny. W porcie gdańskim utworzono w 1897 basen portowy ze strefą bezcłową oraz rozpoczęto budowę nowego kanału portowego, Kanału Kaszubskiego, zwiększającego możliwości przeładunkowe portu. Wspierał starania kolejnych nadburmistrzów Gdańska Leopolda Wintera, Karla Baumbacha i Clemensa Delbrücka w ministerstwie spraw wojskowych o zgodę na rozbiórkę nieprzydatnych już wojsku nowożytnych umocnień obronnych z XVI wieku (rozebranych w latach 1891–1898).

Kontynuował prace nad osuszaniem Żuław, zalanych w czasie powodzi w 1888 roku, z nadprezydentem prowincji Westpreußen (Prusy Zachodnie) Gustavem Heinrichem Gosslerem, nadzorował prace przy budowie nowych wałów przeciwpowodziowych na Dolnej Wiśle i nowego ujścia Wisły do morza Wisły w Świbnie poprzez wykonanie pasa wydm od Przegaliny do Morza Bałtyckiego. Obaj uczestniczyli 31 III 1895 w otwarciu Przekopu Wisły, który wpłynął na zabezpieczenie Żuław, a pośrednio i Gdańska, od skutków powodzi wiślanych. We wrześniu 1901 podejmował w Gdańsku wraz z nadprezydentem cesarza Wilhelma II wraz z małżonką Augustą, przybywającego tu z oficjalną wizytą zakoszoną defiladą wojsk lądowych na poligonie na Zaspie oraz sił morskich na wodach Zatoki Gdańskiej.

Po zakończeniu misji w Gdańsku objął urząd prezydenta rejencji we Wrocławiu, od 1909 na emeryturze. Był Rycerzem Ewangelickiego Zakonu Joannitów.MrGl

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania