SIEWERT BENJAMIN GOTTHOLD, organista, kompozytor
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
'''BENJAMIN GOTTHOLD SIEWERT''' (14 X 1743 Gdańsk – 13 I 1811 Gdańsk), organista, kompozytor. Syn dzwonnika [[KOŚCIÓŁ ŚW. BARTŁOMIEJA I OPIEKI NAJŚWIĘTSZEJ BOGURODZICY | kościoła św. Bartłomieja]]. Uczeń [[FREISLICH JOHANN BALTHASAR CHRISTIAN | Johanna B.Ch. Freislicha]]. Początkowo kupiec. W 1767 roku został tenorzystą w kapeli wokalno-instrumentalnej [[KOŚCIÓŁ ŚW. JANA CHRZCICIELA I ŚW. JANA APOSTOŁA | kościoła św. Jana]]. Z powodu pruskiej blokady handlowej Gdańska (1772) jego kupieckie interesy zakończyły się bankructwem, objął stanowisko nauczyciela i organisty w Koźlinach (Güttland; Żuławy Gdańskie). 20 I 1782 został powołany na stanowisko kapelmistrza w [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny]].<br/><br/> | '''BENJAMIN GOTTHOLD SIEWERT''' (14 X 1743 Gdańsk – 13 I 1811 Gdańsk), organista, kompozytor. Syn dzwonnika [[KOŚCIÓŁ ŚW. BARTŁOMIEJA I OPIEKI NAJŚWIĘTSZEJ BOGURODZICY | kościoła św. Bartłomieja]]. Uczeń [[FREISLICH JOHANN BALTHASAR CHRISTIAN | Johanna B.Ch. Freislicha]]. Początkowo kupiec. W 1767 roku został tenorzystą w kapeli wokalno-instrumentalnej [[KOŚCIÓŁ ŚW. JANA CHRZCICIELA I ŚW. JANA APOSTOŁA | kościoła św. Jana]]. Z powodu pruskiej blokady handlowej Gdańska (1772) jego kupieckie interesy zakończyły się bankructwem, objął stanowisko nauczyciela i organisty w Koźlinach (Güttland; Żuławy Gdańskie). 20 I 1782 został powołany na stanowisko kapelmistrza w [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny]].<br/><br/> | ||
− | Od roku 1765 notowany także jako kompozytor. W 1774 [[RADA MIEJSKA | Rady Miejska]] zamówiła u niego [[KANTATA | kantatę]] dla [[KOŚCIÓŁ ŚW. BARTŁOMIEJA I OPIEKI NAJŚWIĘTSZEJ BOGURODZICY | kościoła św. Bartłomieja]]. W przekazach rękopiśmiennych zachowało się jedynie siedem jego kantat, powstałych w latach 1765–1774 w stylu późnobarokowym, ze znacznymi wpływami klasycyzmu, z czego trzy w kolekcji [[KOŚCIÓŁ ŚW. JANA | + | Od roku 1765 notowany także jako kompozytor. W 1774 [[RADA MIEJSKA | Rady Miejska]] zamówiła u niego [[KANTATA | kantatę]] dla [[KOŚCIÓŁ ŚW. BARTŁOMIEJA I OPIEKI NAJŚWIĘTSZEJ BOGURODZICY | kościoła św. Bartłomieja]]. W przekazach rękopiśmiennych zachowało się jedynie siedem jego kantat, powstałych w latach 1765–1774 w stylu późnobarokowym, ze znacznymi wpływami klasycyzmu, z czego trzy w kolekcji [[KOŚCIÓŁ ŚW. JANA| kościoła św. Jana]]. Ocalały także drukowane teksty sześciu kantat elekcyjnych (Kürkantaten) z okresu 1782–1792. Wszystkie utwory przechowywane są w [[POLSKA AKADEMIA NAUK BIBLIOTEKA GDAŃSKA | Polskiej Akademii Nauk Bibliotece Gdańskiej]].<br/><br/> |
Istnieją także informacje o wielu innych jego kompozycjach, zarówno religijnych (kantaty, msze, pasje, spis inwentarzowy [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościoła Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny]] z 1826 roku wykazuje – oprócz wspomnianych utworów – także dwadzieścia dwie msze i kantaty), jak i świeckich (utwory okolicznościowe, pieśni solowe z fortepianem; jego pieśni pojawiają się w latach 1783–1784 w dwóch wydaniach zbioru ''Gesänge zum Vergnügen beym Clavier zu Singen, mehrenteils im Volkston'').<br/><br/> | Istnieją także informacje o wielu innych jego kompozycjach, zarówno religijnych (kantaty, msze, pasje, spis inwentarzowy [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościoła Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny]] z 1826 roku wykazuje – oprócz wspomnianych utworów – także dwadzieścia dwie msze i kantaty), jak i świeckich (utwory okolicznościowe, pieśni solowe z fortepianem; jego pieśni pojawiają się w latach 1783–1784 w dwóch wydaniach zbioru ''Gesänge zum Vergnügen beym Clavier zu Singen, mehrenteils im Volkston'').<br/><br/> | ||
Wszystkie zachowane utwory, choć pochodzą z wczesnego okresu jego twórczości, odznaczają się sprawnością warsztatową i bogatą inwencją melodyczną. Można w nich znaleźć także wpływy polskie: rytmy mazurowe i polonezowe. Ojciec burmistrza [[SIEWERT FRIEDRICH GOTTHOLD | Friedricha Gottholda Siewerta]]. | Wszystkie zachowane utwory, choć pochodzą z wczesnego okresu jego twórczości, odznaczają się sprawnością warsztatową i bogatą inwencją melodyczną. Można w nich znaleźć także wpływy polskie: rytmy mazurowe i polonezowe. Ojciec burmistrza [[SIEWERT FRIEDRICH GOTTHOLD | Friedricha Gottholda Siewerta]]. | ||
{{author: DS}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] | {{author: DS}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
Wersja z 13:23, 14 wrz 2019
BENJAMIN GOTTHOLD SIEWERT (14 X 1743 Gdańsk – 13 I 1811 Gdańsk), organista, kompozytor. Syn dzwonnika kościoła św. Bartłomieja. Uczeń Johanna B.Ch. Freislicha. Początkowo kupiec. W 1767 roku został tenorzystą w kapeli wokalno-instrumentalnej kościoła św. Jana. Z powodu pruskiej blokady handlowej Gdańska (1772) jego kupieckie interesy zakończyły się bankructwem, objął stanowisko nauczyciela i organisty w Koźlinach (Güttland; Żuławy Gdańskie). 20 I 1782 został powołany na stanowisko kapelmistrza w kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny.
Od roku 1765 notowany także jako kompozytor. W 1774 Rady Miejska zamówiła u niego kantatę dla kościoła św. Bartłomieja. W przekazach rękopiśmiennych zachowało się jedynie siedem jego kantat, powstałych w latach 1765–1774 w stylu późnobarokowym, ze znacznymi wpływami klasycyzmu, z czego trzy w kolekcji kościoła św. Jana. Ocalały także drukowane teksty sześciu kantat elekcyjnych (Kürkantaten) z okresu 1782–1792. Wszystkie utwory przechowywane są w Polskiej Akademii Nauk Bibliotece Gdańskiej.
Istnieją także informacje o wielu innych jego kompozycjach, zarówno religijnych (kantaty, msze, pasje, spis inwentarzowy kościoła Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny z 1826 roku wykazuje – oprócz wspomnianych utworów – także dwadzieścia dwie msze i kantaty), jak i świeckich (utwory okolicznościowe, pieśni solowe z fortepianem; jego pieśni pojawiają się w latach 1783–1784 w dwóch wydaniach zbioru Gesänge zum Vergnügen beym Clavier zu Singen, mehrenteils im Volkston).
Wszystkie zachowane utwory, choć pochodzą z wczesnego okresu jego twórczości, odznaczają się sprawnością warsztatową i bogatą inwencją melodyczną. Można w nich znaleźć także wpływy polskie: rytmy mazurowe i polonezowe. Ojciec burmistrza Friedricha Gottholda Siewerta.