LEGIONÓW, aleja

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
(Nie pokazano 1 wersji utworzonej przez jednego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
{{web}}
 
{{web}}
'''ALEJA LEGIONÓW''' (do 1945 Heeresanger, początkowo Am Heeresanger – Poligonowa, dosłownie: Przy Wojskowych Błoniach), jeden z najważniejszych traktów komunikacyjnych obecnego Dolnego Wrzeszcza i Gdańska, łączący [[WRZESZCZ | Wrzeszcz]] z [[ZASPA | Zaspą]]; powstała na początku lat 20. XX wieku na planie polnej drogi prowadzącej z węzła drogowego (dzisiejszy plac ks. Komorowskiego) na Großer Exerzierplatz (Wielki Plac Ćwiczeń; teren późniejszego [[LOTNISKA | lotniska]]); droga biegła na tyłach powstałego w latach 1912–1916 zespołu koszarowego wojsk łączności ([[KOSZARY | Telegraphen-Kaserne]]), przypisanego wówczas do Brösener Weg (ul. Chrobrego; 1921–1939 siedziba instytucji państwowych oraz polonijnych, między innymi państwowego obserwatorium (Staatliches Observatorium), [[SZKOŁA NAWIGACYJNA | Szkoły Nawigacyjnej]] (Staatliche Seefahrtschule), szkoły gdańskiej [[POLICJA | policji]] (Polizeischule), [[KOŚCIÓŁ ŚW. STANISŁAWA BISKUPA MĘCZENNIKA | kościoła św. Stanisława Biskupa Męczennika]], klubu sportowego [[GEDANIA, klub sportowy | Gedania]], Polskiego Domu Akademickiego „Bratniak”; 1939–1945 – koszar wojsk niemieckich; 1945–1956 – koszar Ludowego Wojska Polskiego; od 1957 siedziby szkół, między innymi Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej, Zespołu Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich, [[UNIWERSYTET GDAŃSKI | Uniwersytetu Gdańskiego]], Szkoły Podstawowej nr 49).<br/><br/>
+
[[File: Legionów_aleja.png |thumb| Heeresanger (al. Legionów) (narożny budynek obecnie nr 32), w lewo obecna ul. Wybickiego, 1926]]
 +
[[File: Obserwatorium_al._Legionów.jpg |thumb| Obserwatorium przy Heeresanger (al. Legionów), 1930]]
 +
'''ALEJA LEGIONÓW''' (do 1945 Heeresanger, początkowo Am Heeresanger – Poligonowa, dosłownie: Przy Wojskowych Błoniach), jeden z najważniejszych traktów komunikacyjnych obecnego Dolnego Wrzeszcza i Gdańska, łączący [[WRZESZCZ | Wrzeszcz]] z [[ZASPA | Zaspą]]; powstała na początku lat 20. XX wieku na planie polnej drogi prowadzącej z węzła drogowego (dzisiejszy plac ks. Komorowskiego) na Großer Exerzierplatz (Wielki Plac Ćwiczeń; teren późniejszego [[LOTNISKA | lotniska]]); droga biegła na tyłach powstałego w latach 1912–1916 zespołu koszarowego wojsk łączności ([[KOSZARY | Telegraphen-Kaserne]]), przypisanego wówczas do Brösener Weg (ul. Chrobrego; 1921–1939 siedziba instytucji państwowych oraz polonijnych, m.in. państwowego obserwatorium (Staatliches Observatorium), [[SZKOŁA NAWIGACYJNA | Szkoły Nawigacyjnej]] (Staatliche Seefahrtschule), szkoły gdańskiej [[POLICJA | policji]] (Polizeischule), [[KOŚCIÓŁ ŚW. STANISŁAWA BISKUPA MĘCZENNIKA | kościoła św. Stanisława Biskupa Męczennika]], klubu sportowego [[GEDANIA, klub sportowy | Gedania]], Polskiego Domu Akademickiego „Bratniak”; 1939–1945 – koszar wojsk niemieckich; 1945–1956 – koszar Ludowego Wojska Polskiego; od 1957 siedziby szkół, między innymi Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej, Zespołu Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich, [[UNIWERSYTET GDAŃSKI | Uniwersytetu Gdańskiego]], Szkoły Podstawowej nr 49).<br/><br/>
 
W latach 1922–1939 powstała zabudowa po zachodniej stronie oraz za skrzyżowaniem z [[KOŚCIUSZKI, ulica | ul. Kościuszki]]: zwarte budownictwo socjalne w ramach Wielkiego Osiedla Wrzeszcz (Großsiedlung Langfuhr) – połączone ze sobą kilkukondygnacyjne bloki o identycznym układzie mieszkań. W okresie [[WOLNE MIASTO GDAŃSK, 1920–1939 | II Wolnego Miasta Gdańska]] licznie zamieszkana przez gdańską Polonię. W 1930 aleją poprowadzono torowisko, reaktywowane w 1947; na przecięciu alei z obecną ul. Kościuszki w okresie 1930–1956 znajdowała się końcowa mijanka [[TRAMWAJE | tramwajów]], a w latach 1956–1983 pętla tramwajowa. W latach 30. środek alei obsadzono lipami i jaworami.<br/><br/>
 
W latach 1922–1939 powstała zabudowa po zachodniej stronie oraz za skrzyżowaniem z [[KOŚCIUSZKI, ulica | ul. Kościuszki]]: zwarte budownictwo socjalne w ramach Wielkiego Osiedla Wrzeszcz (Großsiedlung Langfuhr) – połączone ze sobą kilkukondygnacyjne bloki o identycznym układzie mieszkań. W okresie [[WOLNE MIASTO GDAŃSK, 1920–1939 | II Wolnego Miasta Gdańska]] licznie zamieszkana przez gdańską Polonię. W 1930 aleją poprowadzono torowisko, reaktywowane w 1947; na przecięciu alei z obecną ul. Kościuszki w okresie 1930–1956 znajdowała się końcowa mijanka [[TRAMWAJE | tramwajów]], a w latach 1956–1983 pętla tramwajowa. W latach 30. środek alei obsadzono lipami i jaworami.<br/><br/>
 
Niewielkie zniszczenia w 1945, głównie zabudowa na odcinku między ul. Aldony i pl. Wybickiego (plomby w 1953). Po 1974 w związku z przeniesieniem lotniska do [[RĘBIECHOWO | Rębiechowa]] i budową osiedla mieszkaniowego na dawnym lotnisku (dzielnica Zaspa) aleja zyskała przedłużenie w postaci al. Rokossowskiego (od 1990 al. Rzeczypospolitej), przedłużono także torowisko. W latach 1945–1953 nosiła nazwę Mieczysława Niedziałkowskiego, od 16 X 1953 Feliksa Dzierżyńskiego; nazwa obecna od 4 X 1989, nawiązuje do wojskowej przeszłości. {{author: JWas}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]
 
Niewielkie zniszczenia w 1945, głównie zabudowa na odcinku między ul. Aldony i pl. Wybickiego (plomby w 1953). Po 1974 w związku z przeniesieniem lotniska do [[RĘBIECHOWO | Rębiechowa]] i budową osiedla mieszkaniowego na dawnym lotnisku (dzielnica Zaspa) aleja zyskała przedłużenie w postaci al. Rokossowskiego (od 1990 al. Rzeczypospolitej), przedłużono także torowisko. W latach 1945–1953 nosiła nazwę Mieczysława Niedziałkowskiego, od 16 X 1953 Feliksa Dzierżyńskiego; nazwa obecna od 4 X 1989, nawiązuje do wojskowej przeszłości. {{author: JWas}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]

Aktualna wersja na dzień 12:11, 25 lis 2023

Heeresanger (al. Legionów) (narożny budynek obecnie nr 32), w lewo obecna ul. Wybickiego, 1926
Obserwatorium przy Heeresanger (al. Legionów), 1930

ALEJA LEGIONÓW (do 1945 Heeresanger, początkowo Am Heeresanger – Poligonowa, dosłownie: Przy Wojskowych Błoniach), jeden z najważniejszych traktów komunikacyjnych obecnego Dolnego Wrzeszcza i Gdańska, łączący Wrzeszcz z Zaspą; powstała na początku lat 20. XX wieku na planie polnej drogi prowadzącej z węzła drogowego (dzisiejszy plac ks. Komorowskiego) na Großer Exerzierplatz (Wielki Plac Ćwiczeń; teren późniejszego lotniska); droga biegła na tyłach powstałego w latach 1912–1916 zespołu koszarowego wojsk łączności ( Telegraphen-Kaserne), przypisanego wówczas do Brösener Weg (ul. Chrobrego; 1921–1939 siedziba instytucji państwowych oraz polonijnych, m.in. państwowego obserwatorium (Staatliches Observatorium), Szkoły Nawigacyjnej (Staatliche Seefahrtschule), szkoły gdańskiej policji (Polizeischule), kościoła św. Stanisława Biskupa Męczennika, klubu sportowego Gedania, Polskiego Domu Akademickiego „Bratniak”; 1939–1945 – koszar wojsk niemieckich; 1945–1956 – koszar Ludowego Wojska Polskiego; od 1957 siedziby szkół, między innymi Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej, Zespołu Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich, Uniwersytetu Gdańskiego, Szkoły Podstawowej nr 49).

W latach 1922–1939 powstała zabudowa po zachodniej stronie oraz za skrzyżowaniem z ul. Kościuszki: zwarte budownictwo socjalne w ramach Wielkiego Osiedla Wrzeszcz (Großsiedlung Langfuhr) – połączone ze sobą kilkukondygnacyjne bloki o identycznym układzie mieszkań. W okresie II Wolnego Miasta Gdańska licznie zamieszkana przez gdańską Polonię. W 1930 aleją poprowadzono torowisko, reaktywowane w 1947; na przecięciu alei z obecną ul. Kościuszki w okresie 1930–1956 znajdowała się końcowa mijanka tramwajów, a w latach 1956–1983 pętla tramwajowa. W latach 30. środek alei obsadzono lipami i jaworami.

Niewielkie zniszczenia w 1945, głównie zabudowa na odcinku między ul. Aldony i pl. Wybickiego (plomby w 1953). Po 1974 w związku z przeniesieniem lotniska do Rębiechowa i budową osiedla mieszkaniowego na dawnym lotnisku (dzielnica Zaspa) aleja zyskała przedłużenie w postaci al. Rokossowskiego (od 1990 al. Rzeczypospolitej), przedłużono także torowisko. W latach 1945–1953 nosiła nazwę Mieczysława Niedziałkowskiego, od 16 X 1953 Feliksa Dzierżyńskiego; nazwa obecna od 4 X 1989, nawiązuje do wojskowej przeszłości. JWas

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania