PUCKLITZ JOHANN DANIEL, muzyk, kompozytor

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
(Nie pokazano 12 wersji utworzonych przez jednego użytkownika)
Linia 2: Linia 2:
 
[[File:Johann_Daniel_Pucklitz.jpg|thumb|Johann Daniel Pucklitz, aria z kantaty na Święto Trójcy Świętej ''Freue dich Dantzig'' (16 VI) 1737]]
 
[[File:Johann_Daniel_Pucklitz.jpg|thumb|Johann Daniel Pucklitz, aria z kantaty na Święto Trójcy Świętej ''Freue dich Dantzig'' (16 VI) 1737]]
  
'''JOHANN DANIEL PUCKLITZ''' (ochrzczony 29 X 1705 Gdańsk – 11 I 1774 Gdańsk), muzyk, kompozytor, animator ruchu koncertowego. Syn Daniela, gdańskiego muzyka cechowego (1704–1709) i [[OBYWATELSTWO MIEJSKIE | obywatela miasta Gdańska]] (od 1709). Od 1731 członek kapeli [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościoła Najświętszej Marii Panny]], od około 1740 muzyk kapeli [[RADA MIEJSKA | Rady Miejskiej]]. Od około 1759 piwniczny w [[DWÓR ARTUSA | Dworze Artusa]].<br/><br/>
+
'''JOHANN DANIEL PUCKLITZ''' (ochrzczony 29 X 1705 w [[KOŚCIÓŁ ŚW. JANA CHRZCICIELA I ŚW. JANA APOSTOŁA | kościele św. Jana]], Gdańsk – 11 I 1774 Gdańsk), muzyk, kompozytor, organizator koncertów publicznych. Syn muzyka [[PUCKLITZ DANIEL, muzyk | Daniela Pucklitza]] i Marii Valentiny Pohl. Od 1731 członek kapeli [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościoła Najświętszej Marii Panny]] (NMP), od około 1740 muzyk [[RADA MIEJSKA | Rady Miejskiej]], notowany w „Das jetztlebende Danzig”  („Współczesny Gdańsk”) od 1746 jako tenor i instrumentalista, w latach 1752–1773 występujący tylko w grupie instrumentalistów. W latach 1759–1774 piwniczy w [[DWÓR ARTUSA | Dworze Artusa]], z tego tytułu otrzymywał wynagrodzenie od bractwa św. Rajnholda.<br/><br/>
W latach 1745–1758 organizował otwarte prywatne koncerty oratoryjno-kantatowe, między innymi w [[DOM ANGIELSKI | Domu Angielskim]] i w swoim domu przy Große Mühlengasse (ul. Młyńska). Wraz z muzykami kapeli miejskiej wystawił w 1745 nowatorskie oratorium bożonarodzeniowe ''Über die Menschwerdung des Heilands'', z tzw. wolnym tekstem (bez cytatów biblijnych). Obszerniejsza i bardziej wartościowa była wystawiona w 1747 wielka [[KANTATA | kantata]] ''Der sehr unterschiedene Wandel und Tod der Gottlosen und Gottesfürchtigen'', w wykonaniu której użyto aktualnie wynalezionego instrumentu o wyglądzie zbliżonym do fisharmonii i brzmieniu dzwonkopodobnym (czelesty). Dobrze przyjęty koncert trzeba było powtórzyć. Trzecim autorskim koncertem była wystawiona w  1751 ''Geschichte Josephs in Egypten, da er sich seinen Brüdern entdecket''. Otrzymał też pierwszeństwo wykonania w Gdańsku Pasji Georga Philippa Telemanna (1747).<br/><br/>
+
W latach 1745–1758 organizował koncerty publiczne w domu muzyka kapeli Rady Miejskiej Johanna Carla Braunitza na rogu ulic IV. Damm / Tobiasgasse (ul. Grobla IV / ul. Tobiasza), w Englisches Haus ([[DOM ANGIELSKI | Domu Angielskim]] przy Brotbänkengasse (ul. Chlebnicka) oraz w swoim domu przy in der Großen Mühlengasse (ul. Młyńska). Własne dzieła zaprezentował na koncertach: 21 XII 1745 oratorium bożonarodzeniowe ''Die Verkündigung „über die Menschwerdung des Heilands”''(''Zwiastowanie „O wcieleniu Zbawiciela”'') , 11 i 21 XII 1747 – oratorium ''Der sehr unterschiedene Wandel und Tod der Gottlosen und Gottesfürchtigen'' (''Zupełnie odmienny żywot i śmierć bezbożnych i bogobojnych''), 9 XII 1751 –  oratorium, anonsowane w prasie jako ''Geschichte Josephs in Egypten, da er sich seinen Brüdern entdecket'' (''Historia Józefa w Egipcie, gdy odkrywa siebie swoim braciom''; zaginione). W programach koncertów w 1757 i 1758 wykonywano muzykę wokalną i instrumentalną, np. w 1757 odbyły się cztery takie koncerty od 29 listopada do 3 grudnia, od 7 do 25 VII 1758 prezentowano koncerty dwa razy w tygodniu w każdy poniedziałek i piątek. <br/><br/>
Komponował muzykę religijną (oratoria, kantaty, msze, motety i arie, opracowania chorału protestanckiego) do niemieckich i łacińskich tekstów biblijnych oraz poezji autorów gdańskich: Johanna von Waasberghe i Johanna Bentzmanna; wyjątkiem jest jedyna świecka kantata solowa ''Freue dich Dantzig'' (''Ciesz się Gdańsku'', 1737), z dedykacją dla wówczas 10-letniego
+
W 62 zachowanych jego rękopisach zanotowano 61 kompozycji (jedna zapisana dwa razy). Są to nieomal wyłącznie utwory religijne: pięć mszy w typie missa brevis, trzy oratoria oraz kantaty z niemieckimi tekstami, określone niekiedy jako motety, koncerty czy arie. Jedynym świeckim dziełem jest kantata solowa ''Freue dich Dantzig'' (''Ciesz się Gdańsku'', 1737), z dedykacją dla wówczas 10-letniego
[[GOLDBERG JOHANN GOTTLIEB | Johanna Gottlieba Goldberga]]. Rękopisy 62 kompozycji zapisał bibliotece Zappio-Johannitana ([[ZAPPIO ZACHARIAS | Zacharias Zappio]]), obecnie w zbiorach [[POLSKA AKADEMIA NAUK BIBLIOTEKA GDAŃSKA | Polskiej Akademii Nauk Biblioteki Gdańskiej]], w tym między innymi kantatę noworoczną ''Ist jemand in Christo'' i kantatę na Boże Narodzenie ''Denen zu Zion wird ein Erlöser'' z charakterystyczną partią bombardu, instrumentu, który w XVIII wieku już w większej części Europy wychodził z użycia, a w gdańskiej muzyce wciąż odgrywał istotną rolę. Znajdują się tam też fragmenty oratorium ''Die Erschaffung von Adam und Eva'' (''Stworzenie Adama i Ewy'') jako przyczynek do oratorium o stworzeniu świata. {{author: BD}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]<br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/>
+
[[GOLDBERG JOHANN GOTTLIEB, klawesynista, kompozytor | Johanna Gottlieba Goldberga]]. Poza utworami przeznaczonymi na niedziele i święta roku liturgicznego komponował też dzieła na szczególne okazje, w tym kantatę żałobną na śmierć zarządcy kościoła św. Barbary Samuela Däncke w 1748 oraz kantatę napisaną na poświęcenie organów w kościele [[SZPITAL MIEJSKI (Lazaret przy Bramie Oliwskiej) | Lazaretu przy Bramie Oliwskiej]], którą wykonano 8 VI 1749. Niektóre z tych utworów dedykował konkretnym odbiorcom, np. kantatę chorałową ''Herr Jesu Christ, wahr’r Mensch und Gott'' (''Panie Jezu Chryste, prawdziwy Boże–Człowieku'') napisał dla [[KOŚCIÓŁ I KLASZTOR FRANCISZKANÓW ŚW. TRÓJCY | kościoła św. Trójcy]], a jej konkretnym odbiorcą był Carl Friedrich Bartholdi (ok. 1709–1785), kantor gimnazjum św. Trójcy w latach 1731–1785. W niektórych kompozycjach wykorzystywał poezję lokalnych twórców: Johanna von Waasberghe i Johanna Bentzmanna. <br/><br/>
 +
Utwory jego autorstwa charakteryzują się wyrazistą, ekspresyjną narracją, niekonwencjonalną kolorystyką brzmień, na co zasadniczy wpływ mają zaskakujące ukształtowania harmoniczne, rytmiczne i dynamiczne ale także poszerzony zespół instrumentalny wzbogacany o violetty, flety proste, oboje d’amore, rogi da caccia. W obsadzie wielu utworów znajdujemy bombardę (rodzaj fagotu), który w muzyce wykonywanej w Gdańsku wciąż odgrywał istotną, mimo iż w XVIII wieku w większej części Europy wychodził już z użycia. W oratorium ''Der Sehr unterschiedene Wandel und Tod der Gottlosen und Gottsfürchtigen'' wykorzystał sześć szklanych dzwonków („gläsernen Glockenspiel“) oraz harfę imitującą harfę Dawida. <br/><br/>
 +
Swoje rękopisy, w tym wiele autografów, przekazał w testamencie kościołowi św. Jana. W 1905 manuskrypty włączono do zbiorów [[BIBLIOTEKA MIEJSKA | Biblioteki Miejskiej]] (Danziger Stadtbibliotek); obecnie znajdują się w zbiorach [[POLSKA AKADEMIA NAUK BIBLIOTEKA GDAŃSKA | Polskiej Akademii Nauk Biblioteki Gdańskiej]].<br/><br/>
 +
Mąż Rahel, ojciec czwórki dzieci: Rahel Concordii (ochrzczona 26 III 1744 w kościele NMP), Johanna Georga (ochrzczony 23 VIII 1746 w kościele NMP), w latach 1759–1764 dyszkancisty w kapeli kościoła NMP, Johanny Beaty (ochrzczona 19 VI 1748 w kościele NMP), Amalii Gottloby (ochrzczona 17 XII 1750 w kościele NMP). Zob. też [[SZADEJKO ANDRZEJ MIKOŁAJ, kompozytor, dyrygent | Andrzej Szadejko]]. {{author: BD}}  {{author: DP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]<br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/>
 
'''Bibliografia''': <br/>
 
'''Bibliografia''': <br/>
 +
Księga przyjęć do prawa miejskiego w Gdańsku 1536–1814, wyd. Andrzej Groth, Ewa Łączyńska-Bartoszek, Dariusz Kaczor, Gdańsk 2019, t. VI, s. 378.<br/>
 +
Długońska Barbara, ''Johann Daniel Puklitz i jego utwory'', w: ''Źródła muzyczne. Krytyka. Analiza. Interpretacja'', Warszawa 1999, s. 145–156. <br/>
 
Güttler Hermann, ''Pucklitz Johann Daniel'', w: Altpreußische Biographie, Bd. II, Marburg/Lahn, 1967, s. 523. <br/>
 
Güttler Hermann, ''Pucklitz Johann Daniel'', w: Altpreußische Biographie, Bd. II, Marburg/Lahn, 1967, s. 523. <br/>
 +
Kociumbas Piotr, ''Pieśń ojców w modnej szacie dźwiękami utkanej albo rzecz o chorale „Ach Gott und Herr” w ujęciu Johanna Daniela Pucklitza (1705–1774)'' w: ''Karły na ramionach olbrzymów? Kultura niemieckiego obszaru językowego w dialogu z tradycją'', tom II, Warszawa 2016, s. 143-162.<br/>
 
Popinigis Danuta, ''Johann Daniel Pucklitz'', książeczka informacyjna do płyty CD: Gdańskie Królestwo Kantat – Kantaty Bożonarodzeniowe w zbiorach Biblioteki Gdańskiej PAN, wyk. Goldberg Baroque Ensemble, dyr. Andrzej Mikołaj Szadejko, 2011.<br/>
 
Popinigis Danuta, ''Johann Daniel Pucklitz'', książeczka informacyjna do płyty CD: Gdańskie Królestwo Kantat – Kantaty Bożonarodzeniowe w zbiorach Biblioteki Gdańskiej PAN, wyk. Goldberg Baroque Ensemble, dyr. Andrzej Mikołaj Szadejko, 2011.<br/>
Rauschning Hermann, ''Geschichte der Musik und Musikpflege in Danzig. Von den Anfängen bis zur Auflösung der Kirchenkapellen'', Danzig 1931, s. 349. <br/>
+
Rauschning Hermann, ''Geschichte der Musik und Musikpflege in Danzig. Von den Anfängen bis zur Auflösung der Kirchenkapellen'', Danzig 1931, s. 90, 316, 349 i n., 364 i n., 383, 390. <br/>
Szlagowska Danuta, ''Muzyczne dziedzictwo kościoła św. Jana w Gdańsku'', w: ''Kościół św. Jana w Gdańsku. W kręgu kultury sepulkralnej'', red. Jakub Szczepański, Gdańsk 2012, s. 97.
+
Szlagowska Danuta, ''Muzyczne dziedzictwo kościoła św. Jana w Gdańsku'', w: ''Kościół św. Jana w Gdańsku. W kręgu kultury sepulkralnej'', red. Jakub Szczepański, Gdańsk 2012, s. 97.<br/>
 +
Weichbrodt Dorothea, ''Patrizier, Bürger, Einwohner der Freien und Hansestadt Danzig in Stamm- und Namentafeln vom 14.–18. Jahrhundert'', Klausdorf–Schwentine 1986–1992, Bd. 1, 31.

Aktualna wersja na dzień 16:45, 2 gru 2023

Johann Daniel Pucklitz, aria z kantaty na Święto Trójcy Świętej Freue dich Dantzig (16 VI) 1737

JOHANN DANIEL PUCKLITZ (ochrzczony 29 X 1705 w kościele św. Jana, Gdańsk – 11 I 1774 Gdańsk), muzyk, kompozytor, organizator koncertów publicznych. Syn muzyka Daniela Pucklitza i Marii Valentiny Pohl. Od 1731 członek kapeli kościoła Najświętszej Marii Panny (NMP), od około 1740 muzyk Rady Miejskiej, notowany w „Das jetztlebende Danzig” („Współczesny Gdańsk”) od 1746 jako tenor i instrumentalista, w latach 1752–1773 występujący tylko w grupie instrumentalistów. W latach 1759–1774 piwniczy w Dworze Artusa, z tego tytułu otrzymywał wynagrodzenie od bractwa św. Rajnholda.

W latach 1745–1758 organizował koncerty publiczne w domu muzyka kapeli Rady Miejskiej Johanna Carla Braunitza na rogu ulic IV. Damm / Tobiasgasse (ul. Grobla IV / ul. Tobiasza), w Englisches Haus ( Domu Angielskim przy Brotbänkengasse (ul. Chlebnicka) oraz w swoim domu przy in der Großen Mühlengasse (ul. Młyńska). Własne dzieła zaprezentował na koncertach: 21 XII 1745 – oratorium bożonarodzeniowe Die Verkündigung „über die Menschwerdung des Heilands”(Zwiastowanie „O wcieleniu Zbawiciela”) , 11 i 21 XII 1747 – oratorium Der sehr unterschiedene Wandel und Tod der Gottlosen und Gottesfürchtigen (Zupełnie odmienny żywot i śmierć bezbożnych i bogobojnych), 9 XII 1751 – oratorium, anonsowane w prasie jako Geschichte Josephs in Egypten, da er sich seinen Brüdern entdecket (Historia Józefa w Egipcie, gdy odkrywa siebie swoim braciom; zaginione). W programach koncertów w 1757 i 1758 wykonywano muzykę wokalną i instrumentalną, np. w 1757 odbyły się cztery takie koncerty od 29 listopada do 3 grudnia, od 7 do 25 VII 1758 prezentowano koncerty dwa razy w tygodniu w każdy poniedziałek i piątek.

W 62 zachowanych jego rękopisach zanotowano 61 kompozycji (jedna zapisana dwa razy). Są to nieomal wyłącznie utwory religijne: pięć mszy w typie missa brevis, trzy oratoria oraz kantaty z niemieckimi tekstami, określone niekiedy jako motety, koncerty czy arie. Jedynym świeckim dziełem jest kantata solowa Freue dich Dantzig (Ciesz się Gdańsku, 1737), z dedykacją dla wówczas 10-letniego Johanna Gottlieba Goldberga. Poza utworami przeznaczonymi na niedziele i święta roku liturgicznego komponował też dzieła na szczególne okazje, w tym kantatę żałobną na śmierć zarządcy kościoła św. Barbary Samuela Däncke w 1748 oraz kantatę napisaną na poświęcenie organów w kościele Lazaretu przy Bramie Oliwskiej, którą wykonano 8 VI 1749. Niektóre z tych utworów dedykował konkretnym odbiorcom, np. kantatę chorałową Herr Jesu Christ, wahr’r Mensch und Gott (Panie Jezu Chryste, prawdziwy Boże–Człowieku) napisał dla kościoła św. Trójcy, a jej konkretnym odbiorcą był Carl Friedrich Bartholdi (ok. 1709–1785), kantor gimnazjum św. Trójcy w latach 1731–1785. W niektórych kompozycjach wykorzystywał poezję lokalnych twórców: Johanna von Waasberghe i Johanna Bentzmanna.

Utwory jego autorstwa charakteryzują się wyrazistą, ekspresyjną narracją, niekonwencjonalną kolorystyką brzmień, na co zasadniczy wpływ mają zaskakujące ukształtowania harmoniczne, rytmiczne i dynamiczne ale także poszerzony zespół instrumentalny wzbogacany o violetty, flety proste, oboje d’amore, rogi da caccia. W obsadzie wielu utworów znajdujemy bombardę (rodzaj fagotu), który w muzyce wykonywanej w Gdańsku wciąż odgrywał istotną, mimo iż w XVIII wieku w większej części Europy wychodził już z użycia. W oratorium Der Sehr unterschiedene Wandel und Tod der Gottlosen und Gottsfürchtigen wykorzystał sześć szklanych dzwonków („gläsernen Glockenspiel“) oraz harfę imitującą harfę Dawida.

Swoje rękopisy, w tym wiele autografów, przekazał w testamencie kościołowi św. Jana. W 1905 manuskrypty włączono do zbiorów Biblioteki Miejskiej (Danziger Stadtbibliotek); obecnie znajdują się w zbiorach Polskiej Akademii Nauk Biblioteki Gdańskiej.

Mąż Rahel, ojciec czwórki dzieci: Rahel Concordii (ochrzczona 26 III 1744 w kościele NMP), Johanna Georga (ochrzczony 23 VIII 1746 w kościele NMP), w latach 1759–1764 dyszkancisty w kapeli kościoła NMP, Johanny Beaty (ochrzczona 19 VI 1748 w kościele NMP), Amalii Gottloby (ochrzczona 17 XII 1750 w kościele NMP). Zob. też Andrzej Szadejko. BD DP







Bibliografia:
Księga przyjęć do prawa miejskiego w Gdańsku 1536–1814, wyd. Andrzej Groth, Ewa Łączyńska-Bartoszek, Dariusz Kaczor, Gdańsk 2019, t. VI, s. 378.
Długońska Barbara, Johann Daniel Puklitz i jego utwory, w: Źródła muzyczne. Krytyka. Analiza. Interpretacja, Warszawa 1999, s. 145–156.
Güttler Hermann, Pucklitz Johann Daniel, w: Altpreußische Biographie, Bd. II, Marburg/Lahn, 1967, s. 523.
Kociumbas Piotr, Pieśń ojców w modnej szacie dźwiękami utkanej albo rzecz o chorale „Ach Gott und Herr” w ujęciu Johanna Daniela Pucklitza (1705–1774) w: Karły na ramionach olbrzymów? Kultura niemieckiego obszaru językowego w dialogu z tradycją, tom II, Warszawa 2016, s. 143-162.
Popinigis Danuta, Johann Daniel Pucklitz, książeczka informacyjna do płyty CD: Gdańskie Królestwo Kantat – Kantaty Bożonarodzeniowe w zbiorach Biblioteki Gdańskiej PAN, wyk. Goldberg Baroque Ensemble, dyr. Andrzej Mikołaj Szadejko, 2011.
Rauschning Hermann, Geschichte der Musik und Musikpflege in Danzig. Von den Anfängen bis zur Auflösung der Kirchenkapellen, Danzig 1931, s. 90, 316, 349 i n., 364 i n., 383, 390.
Szlagowska Danuta, Muzyczne dziedzictwo kościoła św. Jana w Gdańsku, w: Kościół św. Jana w Gdańsku. W kręgu kultury sepulkralnej, red. Jakub Szczepański, Gdańsk 2012, s. 97.
Weichbrodt Dorothea, Patrizier, Bürger, Einwohner der Freien und Hansestadt Danzig in Stamm- und Namentafeln vom 14.–18. Jahrhundert, Klausdorf–Schwentine 1986–1992, Bd. 1, 31.

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania