STACJA KOLEJOWA GDAŃSK PORT PÓŁNOCNY
(Nowe hasło_LM) |
|||
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez jednego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
− | '''STACJA KOLEJOWA GDAŃSK PORT PÓŁNOCNY''', położona w dzielnicy Przeróbka. Zlokalizowana na końcu dwutorowej, | + | '''STACJA KOLEJOWA GDAŃSK PORT PÓŁNOCNY''', położona w dzielnicy Gdańsk-[[PRZERÓBKA | Przeróbka]]. Zlokalizowana na końcu dwutorowej, zelektryfikowanej [[LINIA KOLEJOWA NUMER 226 | linii kolejowej numer 226]] (Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny), na jej 13,6 kilometrze. Jednocześnie stanowi początek i koniec [[LINIA KOLEJOWA NUMER 965 | linii kolejowej numer 965]], która przebiega przez stację Gdańsk Kanał Kaszubski. Otwarta w 1974.<br/><br/> |
− | Z jej południowej głowicy wybiegają: w kierunku stacji Gdańsk Olszynka – dwutorowa, | + | Z jej południowej głowicy wybiegają: w kierunku [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK OLSZYNKA | stacji Gdańsk Olszynka]] – dwutorowa, zelektryfikowana linia numer 226, zaopatrzona w samoczynną blokadę liniową, jednotorowa, zelektryfikowana linia kolejowa numer 965 – w kierunku [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK KANAŁ KASZUBSKI | stacji Gdańsk Kanał Kaszubski]] oraz odgałęzia się tor manewrowy w kierunku zespołu bocznic zwanych Gdańsk Grobla. Od drugiej strony stacja posiada dwie głowice. Z pierwszej, położonej na północy, wybiegają: jednotorowa, niezelektryfikowana linia numer 965 w kierunku stacji Gdańsk Kanał Kaszubski oraz tory manewrowe prowadzące do: Nabrzeża Rudowego, Nabrzeża Węglowego, Basenu Górniczego, na Półwysep Westerplatte oraz do Siarkopolu. Z drugiej głowicy, skierowanej w kierunku północno-wschodnim, wybiegają tory manewrowe w kierunku [[PORT PÓŁNOCNY | Portu Północnego]], Gaspolu oraz [[DCT GDAŃSK | Terminalu Kontenerowego DCT]]. Dodatkowo pośrodku stacji znajduje się połączenie z torem manewrowym z kierunku stacji Gdańsk Kanał Kaszubski. <br/><br/> |
Obecnie stacja posiada trzy grupy torów głównych. W pierwszej, idąc od strony zachodniej, znajdują się tory o numerach: 2, 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15, 17, 19, 21, 23, 25, 27, 29, 31, 53 i 55. W drugiej grupie, patrząc od zachodu, znajdują się tory o numerach: 20, 22, 24, 26, 28, 32, 34, 36, 38, 40 i 42. Trzecia grupa to tory manewrowe, od strony zachodniej kolejno o numerach: 101, 102, 104, 104, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 122, 123 i 124. Pomiędzy pierwszą a trzecią grupą torów znajduje się górka rozrządowa. Tory stacyjne są zaopatrzone w świetlną sygnalizację. Nie ma peronów umożliwiających obsługę podróżnych. W przeszłości na stacji funkcjonowała lokomotywownia oraz wieża wodna. <br/><br/> | Obecnie stacja posiada trzy grupy torów głównych. W pierwszej, idąc od strony zachodniej, znajdują się tory o numerach: 2, 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15, 17, 19, 21, 23, 25, 27, 29, 31, 53 i 55. W drugiej grupie, patrząc od zachodu, znajdują się tory o numerach: 20, 22, 24, 26, 28, 32, 34, 36, 38, 40 i 42. Trzecia grupa to tory manewrowe, od strony zachodniej kolejno o numerach: 101, 102, 104, 104, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 122, 123 i 124. Pomiędzy pierwszą a trzecią grupą torów znajduje się górka rozrządowa. Tory stacyjne są zaopatrzone w świetlną sygnalizację. Nie ma peronów umożliwiających obsługę podróżnych. W przeszłości na stacji funkcjonowała lokomotywownia oraz wieża wodna. <br/><br/> | ||
− | Od strony stacji Gdańsk Olszynka znajduje się most nad Martwą Wisłą oraz wiadukt kolejowy z przebiegającą pod torami ul. Sienną. Nad głowicami stacyjnymi północną i północno-wschodnią przebiega Trasa | + | Od strony stacji Gdańsk Olszynka znajduje się most nad Martwą Wisłą oraz wiadukt kolejowy z przebiegającą pod torami ul. Sienną. Nad głowicami stacyjnymi północną i północno-wschodnią przebiega Trasa Sucharskiego. Dodatkowo na stacji położone są przejazdy kolejowe z przebiegającymi drogami technicznymi. Poza tym funkcjonuje na niej terminal Ref-Con Service z jednym torem ładunkowym.<br/><br/> |
Pełni funkcję postojowej oraz rozrządowej stacji towarowej, pod tym względem jest jedną z największych na terenie miasta. Obsługiwana przez nastawnie oznaczone symbolami: GPA (umieszczona obok południowej głowicy stacyjnej, zaopatrzona w komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym), GP1 (znajdująca się pomiędzy pierwszą a trzecią grupą torów, sterowanie z niej odbywa się poprzez mechaniczne, scentralizowane urządzenia sterowania ruchem kolejowym), GP11 (usytuowana obok północno-wschodniej głowicy stacyjnej, znajdują się na niej przekaźnikowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym) i GP3 (stojąca obok północnej głowicy stacyjnej, funkcjonują na niej przekaźnikowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym). <br/><br/> | Pełni funkcję postojowej oraz rozrządowej stacji towarowej, pod tym względem jest jedną z największych na terenie miasta. Obsługiwana przez nastawnie oznaczone symbolami: GPA (umieszczona obok południowej głowicy stacyjnej, zaopatrzona w komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym), GP1 (znajdująca się pomiędzy pierwszą a trzecią grupą torów, sterowanie z niej odbywa się poprzez mechaniczne, scentralizowane urządzenia sterowania ruchem kolejowym), GP11 (usytuowana obok północno-wschodniej głowicy stacyjnej, znajdują się na niej przekaźnikowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym) i GP3 (stojąca obok północnej głowicy stacyjnej, funkcjonują na niej przekaźnikowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym). <br/><br/> | ||
− | W 2016, w ramach modernizacji linii numer 226, oddano do użytku nowy, dwutorowy wiadukt nad Martwą Wisłą. W wyniku tej modernizacji zlikwidowano również posterunek odgałęźny Wisła Most, którego obszar wszedł w skład stacji pod nazwą Gdańsk Port Północny R1. Przebudowano też głowicę stacyjną od strony południowej. Zlikwidowano nastawnie GPA i GPB, które prowadziły ruch poprzez przekaźnikowe urządzenia sterowania. Ich miejsce zajęła nowa, wspomniana już nastawnia, która przyjęła skrót GPA. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] | + | W 2016, w ramach modernizacji linii numer 226, oddano do użytku nowy, dwutorowy wiadukt nad Martwą Wisłą. W wyniku tej modernizacji zlikwidowano również [[POSTERUNEK KOLEJOWY WISŁA MOST | posterunek odgałęźny Wisła Most]], którego obszar wszedł w skład stacji pod nazwą Gdańsk Port Północny R1. Przebudowano też głowicę stacyjną od strony południowej. Zlikwidowano nastawnie GPA i GPB, które prowadziły ruch poprzez przekaźnikowe urządzenia sterowania. Ich miejsce zajęła nowa, wspomniana już nastawnia, która przyjęła skrót GPA. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Aktualna wersja na dzień 14:42, 16 maj 2022
STACJA KOLEJOWA GDAŃSK PORT PÓŁNOCNY, położona w dzielnicy Gdańsk- Przeróbka. Zlokalizowana na końcu dwutorowej, zelektryfikowanej linii kolejowej numer 226 (Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny), na jej 13,6 kilometrze. Jednocześnie stanowi początek i koniec linii kolejowej numer 965, która przebiega przez stację Gdańsk Kanał Kaszubski. Otwarta w 1974.
Z jej południowej głowicy wybiegają: w kierunku stacji Gdańsk Olszynka – dwutorowa, zelektryfikowana linia numer 226, zaopatrzona w samoczynną blokadę liniową, jednotorowa, zelektryfikowana linia kolejowa numer 965 – w kierunku stacji Gdańsk Kanał Kaszubski oraz odgałęzia się tor manewrowy w kierunku zespołu bocznic zwanych Gdańsk Grobla. Od drugiej strony stacja posiada dwie głowice. Z pierwszej, położonej na północy, wybiegają: jednotorowa, niezelektryfikowana linia numer 965 w kierunku stacji Gdańsk Kanał Kaszubski oraz tory manewrowe prowadzące do: Nabrzeża Rudowego, Nabrzeża Węglowego, Basenu Górniczego, na Półwysep Westerplatte oraz do Siarkopolu. Z drugiej głowicy, skierowanej w kierunku północno-wschodnim, wybiegają tory manewrowe w kierunku Portu Północnego, Gaspolu oraz Terminalu Kontenerowego DCT. Dodatkowo pośrodku stacji znajduje się połączenie z torem manewrowym z kierunku stacji Gdańsk Kanał Kaszubski.
Obecnie stacja posiada trzy grupy torów głównych. W pierwszej, idąc od strony zachodniej, znajdują się tory o numerach: 2, 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15, 17, 19, 21, 23, 25, 27, 29, 31, 53 i 55. W drugiej grupie, patrząc od zachodu, znajdują się tory o numerach: 20, 22, 24, 26, 28, 32, 34, 36, 38, 40 i 42. Trzecia grupa to tory manewrowe, od strony zachodniej kolejno o numerach: 101, 102, 104, 104, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 122, 123 i 124. Pomiędzy pierwszą a trzecią grupą torów znajduje się górka rozrządowa. Tory stacyjne są zaopatrzone w świetlną sygnalizację. Nie ma peronów umożliwiających obsługę podróżnych. W przeszłości na stacji funkcjonowała lokomotywownia oraz wieża wodna.
Od strony stacji Gdańsk Olszynka znajduje się most nad Martwą Wisłą oraz wiadukt kolejowy z przebiegającą pod torami ul. Sienną. Nad głowicami stacyjnymi północną i północno-wschodnią przebiega Trasa Sucharskiego. Dodatkowo na stacji położone są przejazdy kolejowe z przebiegającymi drogami technicznymi. Poza tym funkcjonuje na niej terminal Ref-Con Service z jednym torem ładunkowym.
Pełni funkcję postojowej oraz rozrządowej stacji towarowej, pod tym względem jest jedną z największych na terenie miasta. Obsługiwana przez nastawnie oznaczone symbolami: GPA (umieszczona obok południowej głowicy stacyjnej, zaopatrzona w komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym), GP1 (znajdująca się pomiędzy pierwszą a trzecią grupą torów, sterowanie z niej odbywa się poprzez mechaniczne, scentralizowane urządzenia sterowania ruchem kolejowym), GP11 (usytuowana obok północno-wschodniej głowicy stacyjnej, znajdują się na niej przekaźnikowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym) i GP3 (stojąca obok północnej głowicy stacyjnej, funkcjonują na niej przekaźnikowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym).
W 2016, w ramach modernizacji linii numer 226, oddano do użytku nowy, dwutorowy wiadukt nad Martwą Wisłą. W wyniku tej modernizacji zlikwidowano również posterunek odgałęźny Wisła Most, którego obszar wszedł w skład stacji pod nazwą Gdańsk Port Północny R1. Przebudowano też głowicę stacyjną od strony południowej. Zlikwidowano nastawnie GPA i GPB, które prowadziły ruch poprzez przekaźnikowe urządzenia sterowania. Ich miejsce zajęła nowa, wspomniana już nastawnia, która przyjęła skrót GPA.