POSTERUNEK KOLEJOWY WISŁA MOST

Z Encyklopedia Gdańska
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >

POSTERUNEK KOLEJOWY WISŁA MOST, dawny posterunek odgałęźny, na którym dwutorowa, zeletryfikowana linia kolejowa numer 226 (Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny) przechodziła w linię jednotorową, co było spowodowane przeprawą nad Martwą Wisłą. Dodatkowo odchodziły od niej: jednotorowa linia kolejowa numer 965 (Wisła Most – Gdańsk Kanał Kaszubski) oraz tor do zespołu bocznic Gdańsk Grobla. Położony był na 12,5 kilometrze linii numer 226. Znajdował się na terenie obecnej dzielnicy Gdańsk- Rudniki. Otwarty w 1905 na nowej linii kolejowej pod nazwą Weichselbrücke. Od 1945 nosił nazwę Wisła Most R1, a od 1974 funkcjonował jako Wisła Most.

Z jego południowej strony wybiegała linia numer 226 w kierunku stacji Pruszcz Gdański. Z drugiej strony biegła linia numer 226 w kierunku stacji Gdańsk Port Północny oraz linia numer 965 w kierunku stacji Gdańsk Kanał Kaszubski. Na terenie posterunku znajdował się most kolejowy nad Martwą Wisłą z przęsłem obrotowym, które po zelektryfikowaniu linii numer 226 nie było wykorzystywane. Poza tym funkcjonował w jego obrębie wiadukt nad przebiegającą poniżej torów ul. Sienną. Posterunek obsługiwał tylko ruch pociągów towarowych, dlatego też nie znajdowały się tam perony. Był on prowadzony z nastawni oznaczonej symbolem WM przy pomocy przekaźnikowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Budynek ten zlokalizowany był po wschodniej stronie torów, na południowym brzegu Martwej Wisły. Przy torach znajdowała się sygnalizacja świetlna.

W 2016, w ramach modernizacji linii numer 226, oddano do użytku nowy, dwutorowy most kolejowy nad Martwą Wisłą. Zlikwidowano natomiast posterunek, którego obszar wszedł w skład stacji Gdańsk Port Północny. PP

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania