PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK ZASPA
(Nowe hasło (11.06.2021)) |
|||
(Nie pokazano 4 wersji utworzonych przez jednego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
+ | [[File: Przystanek_Gdańsk_Zaspa.jpg |thumb| Przystanek kolejowy Gdańsk Zaspa, 2021]] | ||
+ | [[File: Widukt_Gdańsk_Zaspa.jpg |thumb| Wiadukt kolejowy w ciągu ul. Braci Lewoniewskich, 2021]] | ||
+ | '''PRZYSTANEK KOLEJOWY [[SZYBKA KOLEJ MIEJSKA| SZYBKIEJ KOLEI MIEJSKIEJ]] GDAŃSK ZASPA''', położony na dwutorowej, zeletryfikowanej [[LINIA KOLEJOWA NUMER 250 | linii kolejowej numer 250]] (Gdańsk Główny – Rumia), na jej 5,4 kilometrze, między stacją [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK WRZESZCZ | Gdańsk Wrzeszcz]] a [[POSTERUNEK ODGAŁĘŹNY, ODSTĘPOWY I PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK OLIWA | posterunkiem Gdańsk Oliwa]]. Obok niego przebiega dwutorowa, zelektryfikowana [[LINIA KOLEJOWA NUMER 202 | linia kolejowa numer 202]] (Gdańsk Główny – Stargard). Znajduje się w obrębie [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK WRZESZCZ | stacji kolejowej Gdańsk Wrzeszcz]], na granicy dzielnic Gdańska: [[ZASPA | Zaspa-Młyniec]] i [[STRZYŻA | Strzyża]].<br/><br/> | ||
− | + | Początkowo znajdował się obok, na dzisiejszej linii kolejowej numer 202. Otwarty w 1945 pod nazwą Danzig Flughafen, po zakończeniu II wojny światowej przemianowany na Gdańsk Lotnisko. W 1952 przeniesiony na obecne miejsce przy linii numer 250. Od 1 VI 1975 przyjął nazwę Gdańsk Zaspa, co było związane z zamknięciem funkcjonującego niedaleko lotniska. Została ona przejęta od obecnej [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK ZASPA TOWAROWA | stacji Gdańsk Zaspa Towarowa]] i nawiązuje do części Gdańska.<br/><br/> | |
− | + | ||
− | Początkowo znajdował się obok, na dzisiejszej linii kolejowej numer 202. Otwarty w 1945 pod nazwą Danzig Flughafen, | + | |
Posiada jeden peron dwukrawędziowy pomiędzy torami linii kolejowej numer 250. Znajduje się na nim częściowe zadaszenie oraz dwa przejścia dla pieszych. Pierwsze, położone od strony południowo-wschodniej, prowadzi z peronu do góry i łączy się z wiaduktem w ciągu ul. Braci Lewoniewskich. Drugie, od strony północno-zachodniej, stanowi dojście do ul. Hynka – poprzez przejście kolejowe na wysokości jednego z torów.<br/><br/> | Posiada jeden peron dwukrawędziowy pomiędzy torami linii kolejowej numer 250. Znajduje się na nim częściowe zadaszenie oraz dwa przejścia dla pieszych. Pierwsze, położone od strony południowo-wschodniej, prowadzi z peronu do góry i łączy się z wiaduktem w ciągu ul. Braci Lewoniewskich. Drugie, od strony północno-zachodniej, stanowi dojście do ul. Hynka – poprzez przejście kolejowe na wysokości jednego z torów.<br/><br/> | ||
− | + | We wrześniu 1993 zlikwidowano kasę biletową. W latach 2006–2007 przeprowadzono częściową modernizację przystanku. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] | |
− | + |
Aktualna wersja na dzień 08:54, 9 wrz 2021
PRZYSTANEK KOLEJOWY SZYBKIEJ KOLEI MIEJSKIEJ GDAŃSK ZASPA, położony na dwutorowej, zeletryfikowanej linii kolejowej numer 250 (Gdańsk Główny – Rumia), na jej 5,4 kilometrze, między stacją Gdańsk Wrzeszcz a posterunkiem Gdańsk Oliwa. Obok niego przebiega dwutorowa, zelektryfikowana linia kolejowa numer 202 (Gdańsk Główny – Stargard). Znajduje się w obrębie stacji kolejowej Gdańsk Wrzeszcz, na granicy dzielnic Gdańska: Zaspa-Młyniec i Strzyża.
Początkowo znajdował się obok, na dzisiejszej linii kolejowej numer 202. Otwarty w 1945 pod nazwą Danzig Flughafen, po zakończeniu II wojny światowej przemianowany na Gdańsk Lotnisko. W 1952 przeniesiony na obecne miejsce przy linii numer 250. Od 1 VI 1975 przyjął nazwę Gdańsk Zaspa, co było związane z zamknięciem funkcjonującego niedaleko lotniska. Została ona przejęta od obecnej stacji Gdańsk Zaspa Towarowa i nawiązuje do części Gdańska.
Posiada jeden peron dwukrawędziowy pomiędzy torami linii kolejowej numer 250. Znajduje się na nim częściowe zadaszenie oraz dwa przejścia dla pieszych. Pierwsze, położone od strony południowo-wschodniej, prowadzi z peronu do góry i łączy się z wiaduktem w ciągu ul. Braci Lewoniewskich. Drugie, od strony północno-zachodniej, stanowi dojście do ul. Hynka – poprzez przejście kolejowe na wysokości jednego z torów.
We wrześniu 1993 zlikwidowano kasę biletową. W latach 2006–2007 przeprowadzono częściową modernizację przystanku.