BOGUSŁAWSKI TOMASZ, rektor Akademii Sztuk Pięknych

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
(Nie pokazano 6 wersji utworzonych przez jednego użytkownika)
Linia 2: Linia 2:
 
[[File:Tomasz_Bogusławski.jpg|thumb|Tomasz Bogusławski]]
 
[[File:Tomasz_Bogusławski.jpg|thumb|Tomasz Bogusławski]]
 
[[File:Bogusławski Tomasz, plakat teatralny, 1982.JPG|thumb|Plakat teatralny Tomasza Bogusławskiego, 1982]]
 
[[File:Bogusławski Tomasz, plakat teatralny, 1982.JPG|thumb|Plakat teatralny Tomasza Bogusławskiego, 1982]]
'''TOMASZ BOGUSŁAWSKI''' (ur. 12 II 1958 Gdańsk), grafik, rektor [[AKADEMIA SZTUK PIĘKNYCH W GDAŃSKU | Akademii Sztuk Pięknych]] (ASP) w Gdańsku. Studiował w gdańskiej Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych (następnie ASP) w pracowni Marka Fredenreicha, dyplom w dziedzinie grafiki uzyskał w roku 1982 w pracowni Witolda Janowskiego. W 1985/1986 prowadził pracownię projektowania graficznego na Wydziale Malarstwa i Grafiki, w latach 1987–2003 pracownię podstaw projektowania graficznego, 1989–1991 równolegle pracownie projektowania literniczego i typografii. Od roku 2004 prowadzi pracownię podstaw grafiki projektowej i struktur wizualnych, początkowo w Katedrze Projektowania Graficznego na Wydziale Malarstwa i Grafiki, od 2007 w Katedrze Grafiki Projektowej na Wydziale Grafiki. W latach 1990–1993 prodziekan, 1999–2002 dziekan Wydziału Malarstwa, 2002–2008 rektor ASP.<br/><br/>
+
'''TOMASZ BOGUSŁAWSKI''' (ur. 12 II 1958 Gdańsk), grafik, rektor [[AKADEMIA SZTUK PIĘKNYCH W GDAŃSKU | Akademii Sztuk Pięknych]] (ASP) w Gdańsku. Studiował w gdańskiej Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych (następnie ASP) w pracowni Marka Freudenreicha, dyplom w dziedzinie grafiki uzyskał w 1982 w pracowni Witolda Janowskiego. W 1985/1986 prowadził pracownię projektowania graficznego na Wydziale Malarstwa i Grafiki, w latach 1987–2003 pracownię podstaw projektowania graficznego, 1989–1991 równolegle pracownie projektowania literniczego i typografii. Od 2004 prowadzi pracownię podstaw grafiki projektowej i struktur wizualnych, początkowo w Katedrze Projektowania Graficznego na Wydziale Malarstwa i Grafiki, od 2007 w Katedrze Grafiki Projektowej na Wydziale Grafiki. W latach 1990–1993 prodziekan, 1999–2002 dziekan Wydziału Malarstwa, 2002–2008 rektor ASP. Od 2010 związany także z Polsko-Japońską Akademią Technik Komputerowych w Gdańsku, gdzie prowadzi zajęcia z Grafiki Projektowej na Wydziale Sztuki Nowych Mediów.  <br/><br/>
Autor projektów plakatów, zwłaszcza wystaw i spektakli teatralnych, okładek książek, edycji filatelistycznych (np. serie na igrzyska w Atlancie 1996, millenium Gdańska 1997, 20-lecie Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność”), graficznych znaków identyfikacyjnych oraz zespołów prac graficznych (np. logo, plakaty i projekty typograficzne dla Teatru Miejskiego w Gdyni, do serii dzieł Hemingwaya wydawnictwa Muza SA i innych). W plakatach i okładkach książek wykorzystuje fotograficzne obrazy przedmiotów, często – w nawiązaniu do repertuaru dada, popartu i nowego realizmu – rekwizytów pospolitych, codziennego użytku: kuchennych (''Ubu król'', ''Odejście głodomora''), biurowych (''Proces'', 1993; plakat wystawy autorskiej; ''Obciach''; ''Akt personalny'' – okładka książki), gospodarczych (''Szewcy'', ''Bracia K.'', ''Noc Walpurgii'') czy rozrywkowych (''Mąż i żona'', 2003). Oszczędność i uporządkowanie nierzadko osiowych i symetrycznych układów podkreślają surrealistyczną paradoksalność związków przedmiotów oraz połączeń z elementami plastycznymi – barwną plamą, światłocieniem, subtelną, wyrafinowaną linią (''Nie igra się z miłością'', 2004) lub prymitywizującą kreską (''Wariat i zakonnica'', 2003). Liternictwo informacyjnego napisu i nierzadko odautorskiego komentarza pełni funkcję zarazem semantyczną i ikoniczną. Ekspresję i metaforyczny sens ewokuje kulturowe, znaczeniowe nacechowanie takich materii jak skóra, mięso, papier, drewno, tkaniny, kamień, gatunki roślin (laur, róża), owoce itp. Przeniesienie symboliki na wykonane z nich formy lub dekonstrukcje odwraca i problematyzuje archetypy i mitologie. Znaki graficzne cechuje konstruktywistyczna ekonomia, geometryzacja i symetria, a warstwa skojarzeniowa nadaje im walor ideogramów. {{author: EKA}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]
+
Autor projektów plakatów, zwłaszcza wystaw i spektakli teatralnych, okładek książek, edycji filatelistycznych (np. serie na igrzyska w Atlancie 1996, millenium Gdańska 1997, 20-lecie Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność”), graficznych znaków identyfikacyjnych oraz zespołów prac graficznych (np. logo, plakaty i projekty typograficzne dla Teatru Miejskiego w Gdyni, do serii dzieł Hemingwaya wydawnictwa Muza SA i innych).<br/><br/>
 +
W plakatach i okładkach książek wykorzystuje fotograficzne obrazy przedmiotów, często – w nawiązaniu do repertuaru dada, popartu i nowego realizmu – rekwizytów pospolitych, codziennego użytku: kuchennych (''Ubu król'', ''Odejście głodomora''), biurowych (''Proces'', 1993; plakat wystawy autorskiej; ''Obciach''; ''Akt personalny'' – okładka książki), gospodarczych (''Szewcy'', ''Bracia K.'', ''Noc Walpurgii'') czy rozrywkowych (''Mąż i żona'', 2003).<br/><br/>
 +
Oszczędność i uporządkowanie nierzadko osiowych i symetrycznych układów podkreślają surrealistyczną paradoksalność związków przedmiotów oraz połączeń z elementami plastycznymi – barwną plamą, światłocieniem, subtelną, wyrafinowaną linią (''Nie igra się z miłością'', 2004) lub prymitywizującą kreską (''Wariat i zakonnica'', 2003). Liternictwo informacyjnego napisu i nierzadko odautorskiego komentarza pełni funkcję zarazem semantyczną i ikoniczną. Ekspresję i metaforyczny sens ewokuje kulturowe, znaczeniowe nacechowanie takich materii jak skóra, mięso, papier, drewno, tkaniny, kamień, gatunki roślin (laur, róża), owoce itp. Przeniesienie symboliki na wykonane z nich formy lub dekonstrukcje odwraca i problematyzuje archetypy i mitologie. Znaki graficzne cechuje konstruktywistyczna ekonomia, geometryzacja i symetria, a warstwa skojarzeniowa nadaje im walor ideogramów. <br/><br/>
 +
Uczestnik wielu edycji międzynarodowych cyklicznych wystaw plakatu: Warszawa, Lahti, Mexico City, Colorado, Teheran, Moskwa, Sofia, Taiwan, Chicago, Toyama, Hangzhou, Rzeszów oraz Expo’92 w Sewilli. Kilkukrotny laureat Biennale Plakatu Polskiego w Katowicach (2003, 2005, 2007, 2009, 2011, 2015), Biennale Plakatu Teatralnego w Rzeszowie (1987, 2005, 2009), a także nagród krajowych i międzynarodowych, między innymi I nagroda w kategorii plakatów kulturalnych 3th International Biennial of Poster, Bolivia BICeBé (2009), Final Selection Taiwan International Poster Design Award (2009), Grand Prix 6th International Triennial of Stage Poster, Sofia 2010, Special Jury Award na 5th China International Poster Biennial, Hangzhou (2011), I nagroda na VI Międzynarodowym Biennale Plakatu Społeczno-Politycznego w Oświęcimiu (2016). Laureat 12. edycji Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury za najlepszy plakat teatralno-muzyczny sezonu 2017/2018. Członek międzynarodowego jury XXI Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie (2008), 7. Międzynarodowego Triennale Plakatu Scenicznego w Sofii (2013) oraz 20. Międzynarodowego Triennale Plakatu w Lahti (2017).<br/><br/>
 +
Odznaczony między innymi srebrnym medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2008). Laureat Nagrody Artystycznej [[GDAŃSKIE TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ SZTUKI | Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki]] (1987). W 2018, z okazji jubileuszu 35-lecia pracy twórczej, otrzymał [[NAGRODY MIASTA GDAŃSKA: KULTURALNE I NAUKOWE | Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury]]. {{author: EKA}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]

Aktualna wersja na dzień 06:34, 17 wrz 2022

Tomasz Bogusławski
Plakat teatralny Tomasza Bogusławskiego, 1982

TOMASZ BOGUSŁAWSKI (ur. 12 II 1958 Gdańsk), grafik, rektor Akademii Sztuk Pięknych (ASP) w Gdańsku. Studiował w gdańskiej Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych (następnie ASP) w pracowni Marka Freudenreicha, dyplom w dziedzinie grafiki uzyskał w 1982 w pracowni Witolda Janowskiego. W 1985/1986 prowadził pracownię projektowania graficznego na Wydziale Malarstwa i Grafiki, w latach 1987–2003 pracownię podstaw projektowania graficznego, 1989–1991 równolegle pracownie projektowania literniczego i typografii. Od 2004 prowadzi pracownię podstaw grafiki projektowej i struktur wizualnych, początkowo w Katedrze Projektowania Graficznego na Wydziale Malarstwa i Grafiki, od 2007 w Katedrze Grafiki Projektowej na Wydziale Grafiki. W latach 1990–1993 prodziekan, 1999–2002 dziekan Wydziału Malarstwa, 2002–2008 rektor ASP. Od 2010 związany także z Polsko-Japońską Akademią Technik Komputerowych w Gdańsku, gdzie prowadzi zajęcia z Grafiki Projektowej na Wydziale Sztuki Nowych Mediów.

Autor projektów plakatów, zwłaszcza wystaw i spektakli teatralnych, okładek książek, edycji filatelistycznych (np. serie na igrzyska w Atlancie 1996, millenium Gdańska 1997, 20-lecie Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność”), graficznych znaków identyfikacyjnych oraz zespołów prac graficznych (np. logo, plakaty i projekty typograficzne dla Teatru Miejskiego w Gdyni, do serii dzieł Hemingwaya wydawnictwa Muza SA i innych).

W plakatach i okładkach książek wykorzystuje fotograficzne obrazy przedmiotów, często – w nawiązaniu do repertuaru dada, popartu i nowego realizmu – rekwizytów pospolitych, codziennego użytku: kuchennych (Ubu król, Odejście głodomora), biurowych (Proces, 1993; plakat wystawy autorskiej; Obciach; Akt personalny – okładka książki), gospodarczych (Szewcy, Bracia K., Noc Walpurgii) czy rozrywkowych (Mąż i żona, 2003).

Oszczędność i uporządkowanie nierzadko osiowych i symetrycznych układów podkreślają surrealistyczną paradoksalność związków przedmiotów oraz połączeń z elementami plastycznymi – barwną plamą, światłocieniem, subtelną, wyrafinowaną linią (Nie igra się z miłością, 2004) lub prymitywizującą kreską (Wariat i zakonnica, 2003). Liternictwo informacyjnego napisu i nierzadko odautorskiego komentarza pełni funkcję zarazem semantyczną i ikoniczną. Ekspresję i metaforyczny sens ewokuje kulturowe, znaczeniowe nacechowanie takich materii jak skóra, mięso, papier, drewno, tkaniny, kamień, gatunki roślin (laur, róża), owoce itp. Przeniesienie symboliki na wykonane z nich formy lub dekonstrukcje odwraca i problematyzuje archetypy i mitologie. Znaki graficzne cechuje konstruktywistyczna ekonomia, geometryzacja i symetria, a warstwa skojarzeniowa nadaje im walor ideogramów.

Uczestnik wielu edycji międzynarodowych cyklicznych wystaw plakatu: Warszawa, Lahti, Mexico City, Colorado, Teheran, Moskwa, Sofia, Taiwan, Chicago, Toyama, Hangzhou, Rzeszów oraz Expo’92 w Sewilli. Kilkukrotny laureat Biennale Plakatu Polskiego w Katowicach (2003, 2005, 2007, 2009, 2011, 2015), Biennale Plakatu Teatralnego w Rzeszowie (1987, 2005, 2009), a także nagród krajowych i międzynarodowych, między innymi I nagroda w kategorii plakatów kulturalnych 3th International Biennial of Poster, Bolivia BICeBé (2009), Final Selection Taiwan International Poster Design Award (2009), Grand Prix 6th International Triennial of Stage Poster, Sofia 2010, Special Jury Award na 5th China International Poster Biennial, Hangzhou (2011), I nagroda na VI Międzynarodowym Biennale Plakatu Społeczno-Politycznego w Oświęcimiu (2016). Laureat 12. edycji Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury za najlepszy plakat teatralno-muzyczny sezonu 2017/2018. Członek międzynarodowego jury XXI Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie (2008), 7. Międzynarodowego Triennale Plakatu Scenicznego w Sofii (2013) oraz 20. Międzynarodowego Triennale Plakatu w Lahti (2017).

Odznaczony między innymi srebrnym medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2008). Laureat Nagrody Artystycznej Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki (1987). W 2018, z okazji jubileuszu 35-lecia pracy twórczej, otrzymał Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury. EKA

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania