NIEZNALSKA DOROTA, artystka wizualna

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
(Nie pokazano 16 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
'''DOROTA NIEZNALSKA''' (ur. 19 IX 1973 Gdańsk), artystka wizualna. W 1992 roku ukończyła Liceum Sztuk Plastycznych w Gdyni-Orłowie. W latach 1993–1999 studia na Wydziale Rzeźby [[AKADEMIA SZTUK PIĘKNYCH W GDAŃSKU | Akademii Sztuk Pięknych]], otrzymując dyplom w pracowni [[KLAMAN GRZEGORZ | Grzegorza Klamana]]. Autorka instalacji i wideoinstalacji, fotografii, rzeźb oraz filmów wideo. Uwagę krytyków zwraca znaczenie, jakie nadaje współczesnym, funkcjonującym w różnych sferach życia stereotypom kulturowym. Innym ważnym motywem jej sztuki jest dialog z katolicką tradycją i przedstawianie jej wpływu na polską tożsamość. Najgłośniejszą pracą artystki jest instalacja ''Pasja'' z roku 2001, prezentowana w galerii w [[DOM ANGIELSKI | Domu Angielskim]] przy ul. Chlebnickiej 16, która już po zakończeniu wystawy stała się przyczyną skandalu. W procesie sądowym zarzucano artystce obrazę uczuć religijnych chrześcijan. W 2003 roku uznana winną, a w 2010 wyrokiem sądu apelacyjnego ostatecznie uniewinniona. Niektóre wystawy indywidualne: ''Absolucja'', Galeria Wyspa, Gdańsk 1999; ''Dominacja'', [[CENTRUM SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ „ŁAŹNIA” | Centrum Sztuki Współczesnej „Łaźnia”]], Gdańsk 2001; ''Pasja'', Galeria Arsenał, Białystok i Galeria Wyspa, Gdańsk 2001; ''Posłuszeństwo'', Stary Browar, Poznań 2006; Królestwo, Galeria Piekary, Poznań 2009. W indywidualnej wystawie ''Miasto – zdarzenie – re-konstrukcja przemocy'' (2011), całkowicie poświęconej rodzinnemu miastu ([[GDAŃSKA GALERIA MIEJSKA | Gdańska Galeria Miejska 2]]), m.in. zrekonstruowała staranowaną przez czołg w grudniu 1981 roku Bramę nr 2 [[STOCZNIA GDAŃSKA | Stoczni Gdańskiej]]. W 2000 roku otrzymała Nagrodę Prezydenta Gdańska dla Młodych Twórców i Naukowców ([[NAGRODY MIASTA GDAŃSKA: KULTURALNE I NAUKOWE | nagrody miasta Gdańska]]), a w 2010 zdobyła I nagrodę Gdańskiego Biennale Sztuki. Jej prace były prezentowane m.in. na wystawach w Szwecji, Rosji, Rumunii, Niemczech i USA. {{author: JAK}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]
+
[[File: Dorota_Nieznalska.jpg |thumb| Dorota Nieznalska, 2023]]
 +
'''DOROTA NIEZNALSKA''' (ur. 19 IX 1973 Gdańsk), artystka wizualna. Córka  [[NIEZNALSKI BOGUSŁAW, artysta fotografik | Bogusława Nieznalskiego]]. W 1992 ukończyła Liceum Sztuk Plastycznych w Gdyni-Orłowie. W latach 1993–1999 studiowała na Wydziale Rzeźby [[AKADEMIA SZTUK PIĘKNYCH W GDAŃSKU | Akademii Sztuk Pięknych]] w Gdańsku, otrzymując dyplom w pracowni [[KLAMAN GRZEGORZ, profesor Akademii Sztuk Pięknych | Grzegorza Klamana]]. W latach 1998–2000 współpracowała z [[GALERIA WYSPA | Galerią Wyspa]] i Fundacją Wyspa Progress w Gdańsku. W latach 2010–2017 była asystentką w pracowni Transdyscyplinarnej Wydziału Rzeźby/Intermediów ASP, od 2013 doktor. <br/><br/>
 +
Autorka instalacji i wideoinstalacji, fotografii, rzeźb oraz filmów wideo. Uwagę krytyków zwraca znaczenie, jakie nadaje współczesnym, funkcjonującym w różnych sferach życia stereotypom kulturowym. Innym ważnym motywem jej sztuki jest dialog z katolicką tradycją i przedstawianie jej wpływu na polską tożsamość. Najgłośniejszą pracą artystki jest instalacja ''Pasja'' z 2001 (fotografia męskich genitaliów umieszczona na obiekcie w kształcie krzyża greckiego), prezentowana w Galerii Arsenał w Białymstoku (z zasłoniętymi genitaliami) i od 14 XII 2001 do 21 I 2002 w gdańskiej [[GALERIA WYSPA | Galerii Wyspa]] w [[DOM ANGIELSKI | Domu Angielskim]] przy ul. Chlebnickiej 16 (bez zasłony), która już po zakończeniu wystawy stała się przyczyną skandalu. Posłowie Ligi Polskich Rodzin, Gertruda Szumska i Robert Strąk, zarzucili jej obrazę uczuć religijnych chrześcijan, po rocznym procesie Sąd Rejonowy w Gdańsku w 2003 uznał ją winną, skazał na sześć miesięcy ograniczenia wolności polegającego na wykonywaniu robót publicznych w wymiarze 20 godzin miesięcznie. W 2010 wyrokiem sądu apelacyjnego ostatecznie uniewinniona.<br/><br/>
 +
Niektóre wystawy indywidualne: ''Absolucja'', [[GALERIA WYSPA | Galeria Wyspa]], Gdańsk 1999; ''Dominacja'', [[CENTRUM SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ ŁAŹNIA| Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku]], Gdańsk 2001; ''Pasja'', Galeria Arsenał, Białystok i Galeria Wyspa, Gdańsk 2001; ''Życie. Instrukcja obsługi'', [[NADBAŁTYCKIE CENTRUM KULTURY| Nadbałtyckie Centrum Kultury]], Gdańsk 2001; ''Posłuszeństwo'', Stary Browar, Poznań 2006; ''Królestwo'', Galeria Piekary, Poznań 2009, ''196 k.k. fotografie, wideo'', Galeria Ego, Poznań 2012; ''Dorota Nieznalska, Królowa Polski'', [[MUZEUM NARODOWE | Muzeum Narodowe w Gdańsku]], Oddział Sztuki Nowoczesnej – [[PAŁAC OPATÓW | Pałac Opatów]], Gdańsk 2012; Suur-Suomi/Great-Finland, Wyspa Art Institute, Gdańsk 2013; ''Kult pamięci! Tannenberg–Denkmal'', Biuro Wystaw Artystycznych (BWA) Galeria Sztuki w Olsztynie (2014); ''Mowa nienawiści'', Galeria Manhattan, Łódź (2014); ''Przemoc i Pamięć. Badania SRV Sektion Rassen- und Volkstumsforschung'', Muzeum Miasta Gdyni (2018); ''Sprawa Stanisława Pyjasa'', Galeria Sztuki Współczesnej „Bunkier”, Kraków (2020), ''Rassenhygiene. Badania Głównego Urzędu Rasy i Osadnictwa SS, Rasse-und Siedlungshauptamt, RuSHA – (Wartheland)'', Centrum Kultury ZAMEK, Poznań (2020); instalacja ''Heimatvertriebene'' (''Wygnani z ziem ojczystych''), Nowe Muzeum Sztuki (NOMUS; [[MUZEUM NARODOWE | Muzeum Narodowe]]), Gdańsk, ''170 cm wzrostu. Miejsce ogłoszenia podpisanych przez Lecha Wałęsę Porozumień sierpniowych!''  Historyczna Brama Nr 2 Stoczni Gdańskiej (2021); ''Es war einmal'' (''Dawno, dawno temu''), Dom Norymberski, Kraków (2022). Jej prace były prezentowane m.in. na wystawach w Szwecji, Rosji, Rumunii, Niemczech, Portugalii, Finlandii, Gruzji, Chorwacji i USA. <br/><br/>
 +
W indywidualnej wystawie ''Miasto – zdarzenie – re-konstrukcja przemocy'' (2011), całkowicie poświęconej rodzinnemu miastu ([[GDAŃSKA GALERIA MIEJSKA | Gdańska Galeria Miejska 2]]), między innymi zrekonstruowała staranowaną przez czołg w grudniu 1981 Bramę nr 2 [[STOCZNIA GDAŃSKA | Stoczni Gdańskiej]]. <br/><br/>
 +
Wielokrotna stypendystka, m.in. stypendium pobytowego w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku dla realizacji pracy przeznaczonej na wystawę ''Kobieta o kobiecie II edycja'' BWA w Bielsku–Białej (2000); stypendium pobytowego Kunstforum Ostdeutsche Galerie, Regensburg, Niemcy (2005/2006); stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2009, 2013/2014); stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego (2010, 2015); stypendium pobytowegp Polish Kultursommer Scholarship, Kiel, Niemcy (2010); stypendium pobytowego HIAP (Helsinki International Artist Programme), Cable Factory, Helsinki, Finlandia (2011/2012); stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia artystyczne (2012); grantu z ''Programu Kultura polska na świecie'', Instytut Adama Mickiewicza w Warszawie (2014), stypendium Kulturalnego Miasta Gdańska (2014 i 2023).<br/><br/>
 +
Laureatka m.in. nagrody za ''The Germinations IX'', Ferens Art Gallery, Hull, Anglia (1999), Nagrody Prezydenta Gdańska dla Młodych Twórców i Naukowców ([[NAGRODY MIASTA GDAŃSKA: KULTURALNE I NAUKOWE | nagrody miasta Gdańska]], 2002), III miejsca w konkursie na plakat Federacji na Rzecz Kobiet i Planowania Rodziny w Warszawie (2005), I nagrody Gdańskiego Biennale Sztuki ''Tożsamość Miejsca'' (2010). {{author: JAK}} {{author: JANSZ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]

Aktualna wersja na dzień 15:13, 24 lis 2023

Dorota Nieznalska, 2023

DOROTA NIEZNALSKA (ur. 19 IX 1973 Gdańsk), artystka wizualna. Córka Bogusława Nieznalskiego. W 1992 ukończyła Liceum Sztuk Plastycznych w Gdyni-Orłowie. W latach 1993–1999 studiowała na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, otrzymując dyplom w pracowni Grzegorza Klamana. W latach 1998–2000 współpracowała z Galerią Wyspa i Fundacją Wyspa Progress w Gdańsku. W latach 2010–2017 była asystentką w pracowni Transdyscyplinarnej Wydziału Rzeźby/Intermediów ASP, od 2013 doktor.

Autorka instalacji i wideoinstalacji, fotografii, rzeźb oraz filmów wideo. Uwagę krytyków zwraca znaczenie, jakie nadaje współczesnym, funkcjonującym w różnych sferach życia stereotypom kulturowym. Innym ważnym motywem jej sztuki jest dialog z katolicką tradycją i przedstawianie jej wpływu na polską tożsamość. Najgłośniejszą pracą artystki jest instalacja Pasja z 2001 (fotografia męskich genitaliów umieszczona na obiekcie w kształcie krzyża greckiego), prezentowana w Galerii Arsenał w Białymstoku (z zasłoniętymi genitaliami) i od 14 XII 2001 do 21 I 2002 w gdańskiej Galerii Wyspa w Domu Angielskim przy ul. Chlebnickiej 16 (bez zasłony), która już po zakończeniu wystawy stała się przyczyną skandalu. Posłowie Ligi Polskich Rodzin, Gertruda Szumska i Robert Strąk, zarzucili jej obrazę uczuć religijnych chrześcijan, po rocznym procesie Sąd Rejonowy w Gdańsku w 2003 uznał ją winną, skazał na sześć miesięcy ograniczenia wolności polegającego na wykonywaniu robót publicznych w wymiarze 20 godzin miesięcznie. W 2010 wyrokiem sądu apelacyjnego ostatecznie uniewinniona.

Niektóre wystawy indywidualne: Absolucja, Galeria Wyspa, Gdańsk 1999; Dominacja, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku, Gdańsk 2001; Pasja, Galeria Arsenał, Białystok i Galeria Wyspa, Gdańsk 2001; Życie. Instrukcja obsługi, Nadbałtyckie Centrum Kultury, Gdańsk 2001; Posłuszeństwo, Stary Browar, Poznań 2006; Królestwo, Galeria Piekary, Poznań 2009, 196 k.k. fotografie, wideo, Galeria Ego, Poznań 2012; Dorota Nieznalska, Królowa Polski, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Oddział Sztuki Nowoczesnej – Pałac Opatów, Gdańsk 2012; Suur-Suomi/Great-Finland, Wyspa Art Institute, Gdańsk 2013; Kult pamięci! Tannenberg–Denkmal, Biuro Wystaw Artystycznych (BWA) Galeria Sztuki w Olsztynie (2014); Mowa nienawiści, Galeria Manhattan, Łódź (2014); Przemoc i Pamięć. Badania SRV Sektion Rassen- und Volkstumsforschung, Muzeum Miasta Gdyni (2018); Sprawa Stanisława Pyjasa, Galeria Sztuki Współczesnej „Bunkier”, Kraków (2020), Rassenhygiene. Badania Głównego Urzędu Rasy i Osadnictwa SS, Rasse-und Siedlungshauptamt, RuSHA – (Wartheland), Centrum Kultury ZAMEK, Poznań (2020); instalacja Heimatvertriebene (Wygnani z ziem ojczystych), Nowe Muzeum Sztuki (NOMUS; Muzeum Narodowe), Gdańsk, 170 cm wzrostu. Miejsce ogłoszenia podpisanych przez Lecha Wałęsę Porozumień sierpniowych! Historyczna Brama Nr 2 Stoczni Gdańskiej (2021); Es war einmal (Dawno, dawno temu), Dom Norymberski, Kraków (2022). Jej prace były prezentowane m.in. na wystawach w Szwecji, Rosji, Rumunii, Niemczech, Portugalii, Finlandii, Gruzji, Chorwacji i USA.

W indywidualnej wystawie Miasto – zdarzenie – re-konstrukcja przemocy (2011), całkowicie poświęconej rodzinnemu miastu ( Gdańska Galeria Miejska 2), między innymi zrekonstruowała staranowaną przez czołg w grudniu 1981 Bramę nr 2 Stoczni Gdańskiej.

Wielokrotna stypendystka, m.in. stypendium pobytowego w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku dla realizacji pracy przeznaczonej na wystawę Kobieta o kobiecie II edycja BWA w Bielsku–Białej (2000); stypendium pobytowego Kunstforum Ostdeutsche Galerie, Regensburg, Niemcy (2005/2006); stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2009, 2013/2014); stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego (2010, 2015); stypendium pobytowegp Polish Kultursommer Scholarship, Kiel, Niemcy (2010); stypendium pobytowego HIAP (Helsinki International Artist Programme), Cable Factory, Helsinki, Finlandia (2011/2012); stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia artystyczne (2012); grantu z Programu Kultura polska na świecie, Instytut Adama Mickiewicza w Warszawie (2014), stypendium Kulturalnego Miasta Gdańska (2014 i 2023).

Laureatka m.in. nagrody za The Germinations IX, Ferens Art Gallery, Hull, Anglia (1999), Nagrody Prezydenta Gdańska dla Młodych Twórców i Naukowców ( nagrody miasta Gdańska, 2002), III miejsca w konkursie na plakat Federacji na Rzecz Kobiet i Planowania Rodziny w Warszawie (2005), I nagrody Gdańskiego Biennale Sztuki Tożsamość Miejsca (2010). JAK JANSZ

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania