KALWINI W GDAŃSKU

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
(Nie pokazano 17 wersji utworzonych przez 6 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
[[File:Godło_kalwińskiego_kościoła_św__Piotra_i_Pawła_umieszczone_na_bramie_cmentarnej_.JPG|thumb|Godło kalwińskiego kościoła św. Piotra i Pawła, umieszczone na bramie cmentarnej]]
+
[[File: Kalwini.jpg |thumb|Kościół św. Piotra i Pawła, początek XX wieku]]
'''KALWINI W GDAŃSKU.''' Jedno z wyznań chrześc. powstałych w wyniku q reformacji, zw. też ewangelicko-reformowanym. Stosownie do poglądów i nauk zał. wzorcowej gminy w Genewie i ideologa tej grupy, Jeana Cauvina (Jana Kalwina), kalwinizm odrzuca m.in. prymat papieża. Głosi ideę wybraństwa (predestynacji) w osiągnięciu zbawienia, dominacji osobistej moralności nad dogmatami i kultem, propaguje całkowite obrazoburstwo, a w organizacji Kościoła – demokratyczny ustrój synodalny, polegający na zakładaniu autonomicznych gmin. <br /><br /> W Gd. pojawili się po uzyskaniu przywileju wyznaniowego (1557; q luteranie), niektórych kaznodziejów oskarżano o kryptokalwinizm, zwł. w sporze ozjandrystów z filipistami, nast. zaś po 1562 – w sporze o tzw. formułę zgody (''Formula Concordiae''). W 1567 q Rada Miejska nakazała wszystkim działającym w mieście protest. duchownym odrzucić poglądy Kalwina w doktrynie o Eucharystii. Po tym roku osiedli na przedmieściach Gd. pierwsi kalwińscy uciekinierzy z Niderlandów. W 1570–80 ich duchowym opiekunem był Peter Jansen z Delft, 1580–85 Josua Lagus ze Słupska. Po 1592 emigranci z Niderlandów masowo powracali do kraju, nielicznych pozostałych wchłonęły gd. gminy kalwińskie. W 1573 dekret luter. Rady Miejskiej określił kalwinizm mianem sekty i zakazał jego propagowania. <br /><br />Podczas q wojny Gd. z królem pol. Stefanem Batorym 1577 kalwińskim najemnikom w służbie miasta (z reguły Szkotom) oddano czasowo do dyspozycji katolickie świątynie: q kośc. św. Mikołaja i q kośc. św. Brygidy, a posługiwał im Joachim Moldenhauer, jednocześnie kaznodzieja w q kośc. św. Elżbiety. Od 1578 działał w mieście Jakob Schmidt (q Fabricius), z czasem gł. przywódca k. w Gd., od 1580 rektor q Gimnazjum Akademickiego, gdzie również stworzył silną grupę zwolenników tego wyznania. Po 1581 propagatorem kalwinizmu był kaznodzieja z q kośc. NMP, Peter Praetorius. W 1586 doszło do sporu w gd. Ministerium Duchownym o desygnowanie na stanowisko diakona w q kośc. św. Katarzyny kalwinisty Samuela Lindemanna. Zapoczątkowało to otwarty konflikt między luteranami a k. i dążenie tych ostatnich do przejęcia pełni władzy, tak duchownej, jak i polit. w Gd. (tzw. druga reformacja – kalwińska reforma życia społ., rozumiana jako dokończenie luter. reformacji pierwszej, czyli reformy doktryny rel.). Doszło do rozłamu w Ministerium Duchownym, gdzie było 11 k. i 7 luteran (w pełnej gestii tych pierwszych pozostały: q kośc. św. Bartłomieja, q kośc. św. Piotra i Pawła, kośc. św. Elżbiety), oraz w Radzie: 10 k. wobec 8 zwolenników nauki Lutra. Spór doprowadził 1587 do zamknięcia na kilka miesięcy Gimnazjum Akademickiego, wprowadzenia moratorium na głoszenie kazań w kośc. NMP (dla kalwinisty Praetoriusa i luteranina Johanna Kiteliusa), a 1589–90 do konfliktu i rozruchów, spowodowanych usuwaniem obrazów w kośc. św. Piotra i Pawła (bronionych przez luter. pospólstwo). Po 1590 w zborach kalwińskich wprowadzono jęz. niem. w liturgii, zrezygnowano ze świec, szat liturgicznych i słuchania spowiedzi, po 1593 wprowadzono zwykły chleb zamiast komunikantów. Radykalizm zmian spowodował 1593–97 nowy okres sporów i rozruchów. W 1597 Rada Miejska (w większości kalwińska) uznała, że k. obejmuje przywilej wyznaniowy króla Stefana Batorego z 1577, co jednak w dalszym ciągu kwestionowali luter. członkowie miejskiej społeczności. Do wybitnych k. zaliczali się na przeł. XVI i XVII w., obok Fabriciusa, burmistrz q Gerhard Brandes oraz wicerektor gim., filozof i teolog q Bartholomäus Keckermann. W 1605 k. osiągnęli apogeum swoich wpływów w Gd. Przeważali pośród rajców, ławników, q Trzeciego Ordynku, urzędników miejskich, prawników, lekarzy, nauczycieli Gimnazjum Akademickiego i szkół paraf. W mieście, oprócz 3 wspomnianych kościołów, kontrolowali w pełni także czwarty: q kośc. św. Trójcy, stanowili niemal 100% obsady zborów na tzw. Wyżynach Gd. oraz większość na Żuławach.<br /><br /> W kolejnym sporze między k. a luteranami (1605–12) ci drudzy uzyskali wsparcie króla pol. Zygmunta III Wazy. Dekret monarchy z 1612 zagwarantował dostęp do urzędów miejskich jedynie luteranom i katolikom (tym ostatnim tylko w teorii). Ze względu na wpływy i majątki wielu k. nadal zostawało burmistrzami, rajcami i ławnikami, jednak dekret położył kres ich ideowej ekspansji. Około 1630 stanowili 9,1% ogółu mieszkańców Gd. (5700 osób). Po śmierci Fabriciusa (1629) na forum gd. ordynków 1636–37 ponownie dyskutowano legalność kalwińskiego wyznania, k. utracili wpływ na Gimnazjum Akademickie, a po śmierci kaznodziei Georga Pauli (1650) możliwość głoszenia kazań w kośc. św. Trójcy. Spór o ambonę tego kośc. (1650–51) – mimo wsparcia k. przez wpływowych magnatów z Rzeczypospolitej także wyznania kalwińskiego (m.in. Radziwiłłów z linii birżańskiej) oraz mediacji niderl. Stanów Generalnych – zakończył się ugodą 1651 (pod egidą króla pol. Jana Kazimierza). Ograniczyła ona liczbę kalwińskich zborów do 2: kośc. św. Elżbiety dla Starego Miasta i kośc. św. Piotra i Pawła dla Głównego Miasta i Starego Przedmieścia. Jednocześnie k. uzyskali jednak formalne równouprawnienie z luteranami w dostępie do urzędów. Duchowni obu autonomicznych kalwińskich gmin tworzyli stosownie do ordynacji z 1670 siedmioosobowe Kolegium Seniorów, złożone z pastorów, diakonów, kaznodziejów zwyczajnych i nadzwyczajnych. Podlegały mu wszystkie instytucje związane z tymi gminami, szkoły, kasy kościelne, kasy ubogich. Do nowych sporów i ataków na k. ze strony luteran doszło 1673–75 w odpowiedzi na działalność kalwińskiego rektora Gimnazjum Akademickiego q Aegidiusa Straucha. Podczas sporu cechów gd. z Radą Miejską za króla pol. Jana III Sobieskiego kosztem k. zamierzano zaspokoić żądania katolików, do czego jednak nie doszło. <br /><br />W 2. poł. XVII w. nastąpił spadek liczebności k., 1700 stanowili oni ok. 5,8% ogółu ludności miasta (3700 osób). Tendencji spadkowej nie zapobiegło powstanie 2 kalwińskich gmin etnicznych, fr. (po 1685, tj. po wypędzeniu hugenotów z Francji) i ang. (ok. 1692). Gmina fr. miała swój dom modlitwy przy Hintergasse (ul. Za Murami, nr domu nieznany) na Głównym Mieście, związana z nią była m.in. rodzina Chodowieckich (q Daniel Chodowiecki). Gmina ang. pocz. miała dom modlitw przy Frauengasse (ul. Mariacka), nast. przy Hintergasse, w kamienicy Aleksandra Becka. Od 1707 mieścił się on przy Heilige-Geist-Gasse 80 (ul. św. Ducha), w dawnym domu gildii szyprów. Około 1765 związany był z nią Richard Jameson, nauczyciel i wychowawca m.in. q Johanny Schopenhauer. W 1793–1807, po zagarnięciu Gd. przez Prusy, mimo protestów gminy, z kośc. św. Elżbiety uczyniono luter. zbór dla gd. garnizonu (zwrócony k. 1807). <br /><br />W 1. poł. XIX w. następował stopniowy zanik wyznawców kalwinizmu w Gd. W 1800 stanowili ok. 2,7% ogółu populacji (1000 mieszkańców). W 1806, przed wkroczeniem wojsk napoleońskich, Gd. opuścili Anglicy, a ich zbór przejęli q menonici (oficjalnie gminę ang. wykreślono z tabel ruchu naturalnego 1846). W 1807–14 wojska fr. uczyniły z kośc. św. Piotra i Pawła magazyn. W 1814, po upadku q i WMG, zaprzestała działalności gmina fr., oficjalnie wykreślona z rejestrów 1819. Ostatnim jej pastorem był Johann Robert Bocquet (1741 – 19 IV 1823 Gd.). W 1817 w Królestwie Prus ogłoszono unię łączącą luteran i k. w jedną chrześc. wspólnotę ewang. pod egidą monarchy (Fryderyka Wilhelma III). Ze względu na opór, jaki wywołała próba całkowitej unifikacji obu wyznań (z pominięciem istotnych różnic doktrynalnych), 1834 monarcha ten wydał nowe rozporządzenie w sprawie unii, godząc się na autonomię wewnętrzną ewangelików reformowanych, a zaprowadzając jedynie zewnętrzną wspólnotę organizacyjną. Mimo tych korzystnych rozstrzygnięć w dalszym ciągu następował regres kalwinizmu w Gd. W 1820–45 gmina przy kośc. św. Piotra i Pawła wynajmowała swój zbór dla luter. nabożeństw prus. garnizonu. W 1844 zaprzestała ostatecznie działalności kalwińska gmina przy kośc. św. Elżbiety (ostatni kalwiński kaznodzieja zmarł 1838), a jej obiekt przejął również garnizon. Od tego momentu pozostali k. skupili się w gminie św. Piotra i Pawła na Starym Przedmieściu. W 1894 dokonano nowego podziału kompetencji parafii ewang. w Gd., z gminy św. Piotra i Pawła czyniąc parafię personalną dla wszystkich ewangelików reformowanych Gd., Sopotu i całego okręgu gd. W 1922, w ramach q II WMG, nastąpiło jeszcze ściślejsze powiązanie gminy z kościołem ewang., poprzez włączenie jej do Parochialverband Ewangelischer Kirchengemeinden (Związek Ewangelickich Gmin Kościelnych) i likwidację autonomii finansów. W tej formie dawna gmina kalwińska dotrwała tu do 1945, ulegając wówczas ostatecznej likwidacji. Jej ostatnim pastorem był q Erwin Pritzel, zm. 1945 w Gd., tuż po zakończeniu działań wojennych. {{author: SK}} [[Category: Encyklopedia]]
+
 
 +
[[File:Godło kalwińskiego kościoła św Piotra i Pawła, umieszczone na bramie cmentarnej.JPG|thumb|Godło kalwińskiego kościoła<br/>św. Piotra i Pawła umieszczone<br/>na bramie cmentarnej]]
 +
 
 +
'''KALWINI W GDAŃSKU.''' Jedno z wyznań chrześcijańskich powstałych w wyniku [[REFORMACJA | reformacji]], zwane też ewangelicko-reformowanym. Stosownie do poglądów i nauk założeń wzorcowej gminy w Genewie i ideologa tej grupy, Jeana Cauvina (Jana Kalwina), kalwinizm odrzuca między innymi prymat papieża. Głosi ideę wybraństwa (predestynacji) w osiągnięciu zbawienia, dominacji osobistej moralności nad dogmatami i kultem, propaguje całkowite obrazoburstwo, a w organizacji Kościoła – demokratyczny ustrój synodalny, polegający na zakładaniu autonomicznych gmin. <br/><br/>  
 +
W Gdańsku pojawili się po uzyskaniu przywileju wyznaniowego (w 1557; [[LUTERANIE | luteranie]]), niektórych kaznodziejów oskarżano o kryptokalwinizm, zwłaszcza w sporze ozjandrystów z filipistami, następnie zaś po 1562 – w sporze o tzw. formułę zgody (''Formula Concordiae''). W 1567 [[RADA MIEJSKA | Rada Miejska]] nakazała wszystkim działającym w mieście protestanckim duchownym odrzucić poglądy Kalwina w doktrynie o Eucharystii. Po tym roku osiedli na przedmieściach Gdańska pierwsi kalwińscy uciekinierzy z Niderlandów. W latach 1570–1580 ich duchowym opiekunem był Peter Jansen z Delft, w okresie 1580–1585 Josua Lagus ze Słupska. Po 1592 emigranci z Niderlandów masowo powracali do kraju, nielicznych pozostałych wchłonęły gdańskie gminy kalwińskie. W 1573 dekret luterański Rady Miejskiej określił kalwinizm mianem sekty i zakazał jego propagowania. <br/><br/>
 +
Podczas [[WOJNA GDAŃSKA Z KRÓLEM POLSKIM STEFANEM BATORYM | wojny Gdańska z królem polskim Stefanem Batorym]] w 1577 kalwińskim najemnikom w służbie miasta (z reguły Szkotom) oddano czasowo do dyspozycji katolickie świątynie: [[KOŚCIÓŁ ŚW. MIKOŁAJA | kościół św. Mikołaja]] i [[KOŚCIÓŁ ŚW. BRYGIDY | kościół św. Brygidy]], a posługiwał im Joachim Moldenhauer, jednocześnie kaznodzieja w [[KOŚCIÓŁ ŚW. ELŻBIETY | kościele św. Elżbiety]]. Od 1578 działał w mieście [[FABRICIUS (Schmidt) JAKOB, rektor Gimnazjum Akademickiego | Jakob Fabricius]], z czasem główny przywódca kalwinów w Gdańsku, od 1580 rektor [[GIMNAZJUM AKADEMICKIE | Gimnazjum Akademickiego]], gdzie również stworzył silną grupę zwolenników tego wyznania. Po 1581 propagatorem kalwinizmu był kaznodzieja z [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościoła Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny]] (NMP), Peter Praetorius. W 1586 doszło do sporu w gdańskim Ministerium Duchownym o desygnowanie na stanowisko diakona w [[KOŚCIÓŁ ŚW. KATARZYNY ALEKSANDRYJSKIEJ | kościele św. Katarzyny]] kalwinisty Samuela Lindemanna. Zapoczątkowało to otwarty konflikt między luteranami a kalwinami i dążenie tych ostatnich do przejęcia pełni władzy, tak duchownej, jak i politycznej w Gdańsku (tzw. druga reformacja – kalwińska reforma życia społecznego, rozumiana jako dokończenie luterańskiej reformacji pierwszej, czyli reformy doktryny religijnej). Doszło do rozłamu w Ministerium Duchownym, gdzie było 11 kalwinów i siedmiu luteran (w pełnej gestii tych pierwszych pozostały: [[KOŚCIÓŁ ŚW. BARTŁOMIEJA I OPIEKI NAJŚWIĘTSZEJ BOGURODZICY | kościół św. Bartłomieja]], [[KOŚCIÓŁ ŚW. PIOTRA I PAWŁA | kościół św. Piotra i Pawła]], kościół św. Elżbiety), oraz w Radzie: 10 kalwinów wobec ośmiu zwolenników nauki Lutra. Spór doprowadził w 1587 do zamknięcia na kilka miesięcy Gimnazjum Akademickiego, wprowadzenia moratorium na głoszenie kazań w kościele NMP (dla kalwinisty Praetoriusa i luteranina Johanna Kiteliusa), a w latach 1589–1590 do konfliktu i rozruchów, spowodowanych usuwaniem obrazów w kościele św. Piotra i Pawła (bronionych przez luterańskie pospólstwo). Po 1590 w zborach kalwińskich wprowadzono język niemiecki w liturgii, zrezygnowano ze świec, szat liturgicznych i słuchania spowiedzi, po 1593 wprowadzono zwykły chleb zamiast komunikantów. Radykalizm zmian spowodował w okresie 1593–1597 nowy okres sporów i rozruchów.<br/><br/>
 +
W 1597 Rada Miejska (w większości kalwińska) uznała, że kalwinizm obejmuje przywilej wyznaniowy króla Stefana Batorego z 1577, co jednak w dalszym ciągu kwestionowali luterańscy członkowie miejskiej społeczności. Do wybitnych kalwinów zaliczali się na przełomie XVI i XVII wieku, obok Fabriciusa, burmistrz [[BRANDES GERHARD, burmistrz Gdańska | Gerhard Brandes]] oraz wicerektor gimnazjum, filozof i teolog [[KECKERMANN BARTHOLOMÄUS, profesor Gimnazjum Akademickiego | Bartholomäus Keckermann]]. W 1605 kalwini osiągnęli apogeum swoich wpływów w Gdańsku. Przeważali pośród rajców, ławników, [[TRZECI ORDYNEK | Trzeciego Ordynku]], urzędników miejskich, prawników, lekarzy, nauczycieli Gimnazjum Akademickiego i szkół parafialnych. W mieście, oprócz trzech wspomnianych kościołów, kontrolowali w pełni także czwarty: [[KOŚCIÓŁ I KLASZTOR FRANCISZKANÓW ŚW. TRÓJCY | kościół św. Trójcy]], stanowili niemal 100% obsady zborów na tzw. Wyżynach Gdańskich oraz większość na Żuławach. <br/><br/>  
 +
 
 +
[[File:Kalwini_w_Gdańsku.jpg|thumb|Odpis ugody z 1651 roku ograniczającej liczbę kalwińskich zborów w Gdańsku do dwóch]]
 +
[[File: Kalwini_kościół_św._Elzbiety.jpg |thumb|  Kościół św. Elżbiety, początek XX wieku]]
 +
W kolejnym sporze między kalwinami a luteranami (1605–1612) ci drudzy uzyskali wsparcie króla polskiego Zygmunta III Wazy. Dekret monarchy z 1612 zagwarantował dostęp do urzędów miejskich jedynie luteranom i katolikom (tym ostatnim tylko w teorii). Ze względu na wpływy i majątki wielu kalwinów nadal zostawało burmistrzami, rajcami i ławnikami, jednak dekret położył kres ich ideowej ekspansji. Około 1630 stanowili 9,1% ogółu mieszkańców Gdańska (5700 osób). Po śmierci Fabriciusa (1629) na forum gdańskich ordynków w latach 1636–1637 ponownie dyskutowano legalność kalwińskiego wyznania, kalwini utracili wpływ na Gimnazjum Akademickie, a po śmierci kaznodziei Georga Pauli (1650) możliwość głoszenia kazań w kościele św. Trójcy. Spór o ambonę tego kościoła (1650–1651) – mimo wsparcia kalwinów przez wpływowych magnatów z Rzeczypospolitej także wyznania kalwińskiego (między innymi Radziwiłłów z linii birżańskiej) oraz mediacji niderlandzkich Stanów Generalnych – zakończył się ugodą w 1651 (pod egidą króla polskiego Jana Kazimierza). Ograniczyła ona liczbę kalwińskich zborów do dwóch: kościół św. Elżbiety dla Starego Miasta i kościół św. Piotra i Pawła dla Głównego Miasta i Starego Przedmieścia.<br/><br/>
 +
Jednocześnie kalwini uzyskali jednak formalne równouprawnienie z luteranami w dostępie do urzędów. Duchowni obu autonomicznych kalwińskich gmin tworzyli stosownie do ordynacji z 1670 siedmioosobowe Kolegium Seniorów, złożone z pastorów, diakonów, kaznodziejów zwyczajnych i nadzwyczajnych. Podlegały mu wszystkie instytucje związane z tymi gminami, szkoły, kasy kościelne, kasy ubogich. Do nowych sporów i ataków na kalwinów ze strony luteran doszło w latach 1673–1675 w odpowiedzi na działalność kalwińskiego rektora Gimnazjum Akademickiego [[STRAUCH AEGIDIUS, rektor Gimnazjum Akademickiego | Aegidiusa Straucha]]. Podczas sporu cechów gdańskich z Radą Miejską za króla polskiego Jana III Sobieskiego kosztem kalwinów zamierzano zaspokoić żądania katolików, do czego jednak nie doszło. <br/><br/>
 +
W 2. połowie XVII wieku nastąpił spadek liczebności kalwinów, w 1700 stanowili oni około 5,8% ogółu ludności miasta (3700 osób). Tendencji spadkowej nie zapobiegło powstanie dwóch kalwińskich gmin etnicznych, francuskiej (po 1685, tj. po wypędzeniu hugenotów z Francji) i angielskiej (około roku 1692). Gmina francuska miała swój dom modlitwy przy Hintergasse 217 (od 1853 nr 22; ul. Za Murami) na Głównym Mieście, związana z nią była między innymi rodzina Chodowieckich ([[CHODOWIECKI DANIEL, malarz, rysownik, patron gdańskiej ulicy  | Daniel Chodowiecki]]). Gmina angielska początkowo miała dom modlitw przy Frauengasse (ul. Mariacka), następnie przy Hintergasse, w kamienicy Aleksandra Becka. Od 1707 mieścił się on przy Heilige-Geist-Gasse 80 (ul. św. Ducha), w dawnym domu gildii szyprów. Około 1765 związany był z nią Richard Jameson, nauczyciel i wychowawca między innymi [[SCHOPENHAUER JOHANNA HENRIETTE, literatka | Johanny Schopenhauer]]. W latach 1793–1807, po zagarnięciu Gdańska przez Prusy, mimo protestów gminy, z kościoła św. Elżbiety uczyniono luterański zbór dla gdańskiego garnizonu (zwrócony kalwinom w 1807). <br/><br/>
 +
W 1. połowie XIX wieku następował stopniowy zanik wyznawców kalwinizmu w Gdańsku. W 1800 stanowili około 2,7% ogółu populacji (1000 mieszkańców). W 1806, przed wkroczeniem wojsk napoleońskich, Gdańsk opuścili Anglicy, a ich zbór przejęli [[MENONICI | menonici]] (oficjalnie gminę angielską wykreślono z tabel ruchu naturalnego w 1846). W latach 1807–1814 wojska francuskie uczyniły z kościoła św. Piotra i Pawła magazyn.<br/><br/>
 +
W 1814, po upadku [[WOLNE MIASTO GDAŃSK, 1807–1815 | I Wolnego Miasta Gdańska]], zaprzestała działalności gmina francuska, oficjalnie wykreślona z rejestrów w 1819. Ostatnim jej pastorem był Johann Robert Bocquet (1741 – 19 IV 1823 Gdańsk). W 1817 w Królestwie Prus ogłoszono unię łączącą luteran i kalwinów w jedną chrześcijańską wspólnotę ewangelicką pod egidą monarchy (Fryderyka Wilhelma III). Ze względu na opór, jaki wywołała próba całkowitej unifikacji obu wyznań (z pominięciem istotnych różnic doktrynalnych), w 1834 monarcha ten wydał nowe rozporządzenie w sprawie unii, godząc się na autonomię wewnętrzną ewangelików reformowanych, a zaprowadzając jedynie zewnętrzną wspólnotę organizacyjną. Mimo tych korzystnych rozstrzygnięć w dalszym ciągu następował regres kalwinizmu w Gdańsku.<br/><br/>
 +
W okresie 1820–1845 gmina przy kościele św. Piotra i Pawła wynajmowała swój zbór dla luterańskich nabożeństw pruskiego garnizonu. W 1844 roku zaprzestała ostatecznie działalności kalwińska gmina przy kościele św. Elżbiety (ostatni kalwiński kaznodzieja zmarł w 1838), a jej obiekt przejął również garnizon. Od tego momentu pozostali kalwini skupili się w gminie św. Piotra i Pawła na Starym Przedmieściu. W 1894 dokonano nowego podziału kompetencji parafii ewangelickich w Gdańsku, z gminy św. Piotra i Pawła czyniąc parafię personalną dla wszystkich ewangelików reformowanych Gdańska, Sopotu i całego okręgu gdańskiego. W 1922, w ramach [[WOLNE MIASTO GDAŃSK, 1920–1939 | II Wolnego Miasta Gdańska]], nastąpiło jeszcze ściślejsze powiązanie gminy z kościołem ewangelickim, poprzez włączenie jej do Parochialverband Evangelischer Kirchengemeinden (Związek Ewangelickich Gmin Kościelnych) i likwidację autonomii finansów. W tej formie dawna gmina kalwińska dotrwała tu do 1945, ulegając wówczas ostatecznej likwidacji. Jej ostatnim pastorem był [[PRITZEL ERWIN, pastor kościoła św. Piotra i Pawła | Erwin Pritzel]], zmarły w 1945 w Gdańsku, tuż po zakończeniu działań wojennych. {{author: SK}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]

Aktualna wersja na dzień 17:50, 28 lis 2022

Kościół św. Piotra i Pawła, początek XX wieku
Godło kalwińskiego kościoła
św. Piotra i Pawła umieszczone
na bramie cmentarnej

KALWINI W GDAŃSKU. Jedno z wyznań chrześcijańskich powstałych w wyniku reformacji, zwane też ewangelicko-reformowanym. Stosownie do poglądów i nauk założeń wzorcowej gminy w Genewie i ideologa tej grupy, Jeana Cauvina (Jana Kalwina), kalwinizm odrzuca między innymi prymat papieża. Głosi ideę wybraństwa (predestynacji) w osiągnięciu zbawienia, dominacji osobistej moralności nad dogmatami i kultem, propaguje całkowite obrazoburstwo, a w organizacji Kościoła – demokratyczny ustrój synodalny, polegający na zakładaniu autonomicznych gmin.

W Gdańsku pojawili się po uzyskaniu przywileju wyznaniowego (w 1557; luteranie), niektórych kaznodziejów oskarżano o kryptokalwinizm, zwłaszcza w sporze ozjandrystów z filipistami, następnie zaś po 1562 – w sporze o tzw. formułę zgody (Formula Concordiae). W 1567 Rada Miejska nakazała wszystkim działającym w mieście protestanckim duchownym odrzucić poglądy Kalwina w doktrynie o Eucharystii. Po tym roku osiedli na przedmieściach Gdańska pierwsi kalwińscy uciekinierzy z Niderlandów. W latach 1570–1580 ich duchowym opiekunem był Peter Jansen z Delft, w okresie 1580–1585 Josua Lagus ze Słupska. Po 1592 emigranci z Niderlandów masowo powracali do kraju, nielicznych pozostałych wchłonęły gdańskie gminy kalwińskie. W 1573 dekret luterański Rady Miejskiej określił kalwinizm mianem sekty i zakazał jego propagowania.

Podczas wojny Gdańska z królem polskim Stefanem Batorym w 1577 kalwińskim najemnikom w służbie miasta (z reguły Szkotom) oddano czasowo do dyspozycji katolickie świątynie: kościół św. Mikołaja i kościół św. Brygidy, a posługiwał im Joachim Moldenhauer, jednocześnie kaznodzieja w kościele św. Elżbiety. Od 1578 działał w mieście Jakob Fabricius, z czasem główny przywódca kalwinów w Gdańsku, od 1580 rektor Gimnazjum Akademickiego, gdzie również stworzył silną grupę zwolenników tego wyznania. Po 1581 propagatorem kalwinizmu był kaznodzieja z kościoła Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny (NMP), Peter Praetorius. W 1586 doszło do sporu w gdańskim Ministerium Duchownym o desygnowanie na stanowisko diakona w kościele św. Katarzyny kalwinisty Samuela Lindemanna. Zapoczątkowało to otwarty konflikt między luteranami a kalwinami i dążenie tych ostatnich do przejęcia pełni władzy, tak duchownej, jak i politycznej w Gdańsku (tzw. druga reformacja – kalwińska reforma życia społecznego, rozumiana jako dokończenie luterańskiej reformacji pierwszej, czyli reformy doktryny religijnej). Doszło do rozłamu w Ministerium Duchownym, gdzie było 11 kalwinów i siedmiu luteran (w pełnej gestii tych pierwszych pozostały: kościół św. Bartłomieja, kościół św. Piotra i Pawła, kościół św. Elżbiety), oraz w Radzie: 10 kalwinów wobec ośmiu zwolenników nauki Lutra. Spór doprowadził w 1587 do zamknięcia na kilka miesięcy Gimnazjum Akademickiego, wprowadzenia moratorium na głoszenie kazań w kościele NMP (dla kalwinisty Praetoriusa i luteranina Johanna Kiteliusa), a w latach 1589–1590 do konfliktu i rozruchów, spowodowanych usuwaniem obrazów w kościele św. Piotra i Pawła (bronionych przez luterańskie pospólstwo). Po 1590 w zborach kalwińskich wprowadzono język niemiecki w liturgii, zrezygnowano ze świec, szat liturgicznych i słuchania spowiedzi, po 1593 wprowadzono zwykły chleb zamiast komunikantów. Radykalizm zmian spowodował w okresie 1593–1597 nowy okres sporów i rozruchów.

W 1597 Rada Miejska (w większości kalwińska) uznała, że kalwinizm obejmuje przywilej wyznaniowy króla Stefana Batorego z 1577, co jednak w dalszym ciągu kwestionowali luterańscy członkowie miejskiej społeczności. Do wybitnych kalwinów zaliczali się na przełomie XVI i XVII wieku, obok Fabriciusa, burmistrz Gerhard Brandes oraz wicerektor gimnazjum, filozof i teolog Bartholomäus Keckermann. W 1605 kalwini osiągnęli apogeum swoich wpływów w Gdańsku. Przeważali pośród rajców, ławników, Trzeciego Ordynku, urzędników miejskich, prawników, lekarzy, nauczycieli Gimnazjum Akademickiego i szkół parafialnych. W mieście, oprócz trzech wspomnianych kościołów, kontrolowali w pełni także czwarty: kościół św. Trójcy, stanowili niemal 100% obsady zborów na tzw. Wyżynach Gdańskich oraz większość na Żuławach.

Odpis ugody z 1651 roku ograniczającej liczbę kalwińskich zborów w Gdańsku do dwóch
Kościół św. Elżbiety, początek XX wieku

W kolejnym sporze między kalwinami a luteranami (1605–1612) ci drudzy uzyskali wsparcie króla polskiego Zygmunta III Wazy. Dekret monarchy z 1612 zagwarantował dostęp do urzędów miejskich jedynie luteranom i katolikom (tym ostatnim tylko w teorii). Ze względu na wpływy i majątki wielu kalwinów nadal zostawało burmistrzami, rajcami i ławnikami, jednak dekret położył kres ich ideowej ekspansji. Około 1630 stanowili 9,1% ogółu mieszkańców Gdańska (5700 osób). Po śmierci Fabriciusa (1629) na forum gdańskich ordynków w latach 1636–1637 ponownie dyskutowano legalność kalwińskiego wyznania, kalwini utracili wpływ na Gimnazjum Akademickie, a po śmierci kaznodziei Georga Pauli (1650) możliwość głoszenia kazań w kościele św. Trójcy. Spór o ambonę tego kościoła (1650–1651) – mimo wsparcia kalwinów przez wpływowych magnatów z Rzeczypospolitej także wyznania kalwińskiego (między innymi Radziwiłłów z linii birżańskiej) oraz mediacji niderlandzkich Stanów Generalnych – zakończył się ugodą w 1651 (pod egidą króla polskiego Jana Kazimierza). Ograniczyła ona liczbę kalwińskich zborów do dwóch: kościół św. Elżbiety dla Starego Miasta i kościół św. Piotra i Pawła dla Głównego Miasta i Starego Przedmieścia.

Jednocześnie kalwini uzyskali jednak formalne równouprawnienie z luteranami w dostępie do urzędów. Duchowni obu autonomicznych kalwińskich gmin tworzyli stosownie do ordynacji z 1670 siedmioosobowe Kolegium Seniorów, złożone z pastorów, diakonów, kaznodziejów zwyczajnych i nadzwyczajnych. Podlegały mu wszystkie instytucje związane z tymi gminami, szkoły, kasy kościelne, kasy ubogich. Do nowych sporów i ataków na kalwinów ze strony luteran doszło w latach 1673–1675 w odpowiedzi na działalność kalwińskiego rektora Gimnazjum Akademickiego Aegidiusa Straucha. Podczas sporu cechów gdańskich z Radą Miejską za króla polskiego Jana III Sobieskiego kosztem kalwinów zamierzano zaspokoić żądania katolików, do czego jednak nie doszło.

W 2. połowie XVII wieku nastąpił spadek liczebności kalwinów, w 1700 stanowili oni około 5,8% ogółu ludności miasta (3700 osób). Tendencji spadkowej nie zapobiegło powstanie dwóch kalwińskich gmin etnicznych, francuskiej (po 1685, tj. po wypędzeniu hugenotów z Francji) i angielskiej (około roku 1692). Gmina francuska miała swój dom modlitwy przy Hintergasse 217 (od 1853 nr 22; ul. Za Murami) na Głównym Mieście, związana z nią była między innymi rodzina Chodowieckich ( Daniel Chodowiecki). Gmina angielska początkowo miała dom modlitw przy Frauengasse (ul. Mariacka), następnie przy Hintergasse, w kamienicy Aleksandra Becka. Od 1707 mieścił się on przy Heilige-Geist-Gasse 80 (ul. św. Ducha), w dawnym domu gildii szyprów. Około 1765 związany był z nią Richard Jameson, nauczyciel i wychowawca między innymi Johanny Schopenhauer. W latach 1793–1807, po zagarnięciu Gdańska przez Prusy, mimo protestów gminy, z kościoła św. Elżbiety uczyniono luterański zbór dla gdańskiego garnizonu (zwrócony kalwinom w 1807).

W 1. połowie XIX wieku następował stopniowy zanik wyznawców kalwinizmu w Gdańsku. W 1800 stanowili około 2,7% ogółu populacji (1000 mieszkańców). W 1806, przed wkroczeniem wojsk napoleońskich, Gdańsk opuścili Anglicy, a ich zbór przejęli menonici (oficjalnie gminę angielską wykreślono z tabel ruchu naturalnego w 1846). W latach 1807–1814 wojska francuskie uczyniły z kościoła św. Piotra i Pawła magazyn.

W 1814, po upadku I Wolnego Miasta Gdańska, zaprzestała działalności gmina francuska, oficjalnie wykreślona z rejestrów w 1819. Ostatnim jej pastorem był Johann Robert Bocquet (1741 – 19 IV 1823 Gdańsk). W 1817 w Królestwie Prus ogłoszono unię łączącą luteran i kalwinów w jedną chrześcijańską wspólnotę ewangelicką pod egidą monarchy (Fryderyka Wilhelma III). Ze względu na opór, jaki wywołała próba całkowitej unifikacji obu wyznań (z pominięciem istotnych różnic doktrynalnych), w 1834 monarcha ten wydał nowe rozporządzenie w sprawie unii, godząc się na autonomię wewnętrzną ewangelików reformowanych, a zaprowadzając jedynie zewnętrzną wspólnotę organizacyjną. Mimo tych korzystnych rozstrzygnięć w dalszym ciągu następował regres kalwinizmu w Gdańsku.

W okresie 1820–1845 gmina przy kościele św. Piotra i Pawła wynajmowała swój zbór dla luterańskich nabożeństw pruskiego garnizonu. W 1844 roku zaprzestała ostatecznie działalności kalwińska gmina przy kościele św. Elżbiety (ostatni kalwiński kaznodzieja zmarł w 1838), a jej obiekt przejął również garnizon. Od tego momentu pozostali kalwini skupili się w gminie św. Piotra i Pawła na Starym Przedmieściu. W 1894 dokonano nowego podziału kompetencji parafii ewangelickich w Gdańsku, z gminy św. Piotra i Pawła czyniąc parafię personalną dla wszystkich ewangelików reformowanych Gdańska, Sopotu i całego okręgu gdańskiego. W 1922, w ramach II Wolnego Miasta Gdańska, nastąpiło jeszcze ściślejsze powiązanie gminy z kościołem ewangelickim, poprzez włączenie jej do Parochialverband Evangelischer Kirchengemeinden (Związek Ewangelickich Gmin Kościelnych) i likwidację autonomii finansów. W tej formie dawna gmina kalwińska dotrwała tu do 1945, ulegając wówczas ostatecznej likwidacji. Jej ostatnim pastorem był Erwin Pritzel, zmarły w 1945 w Gdańsku, tuż po zakończeniu działań wojennych. SK

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania