PETER VON DANZIG, karawela

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
(Nie pokazano 22 wersji utworzonych przez 5 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
[[File:Rzut_boczny_statku____Peter_von_Danzig___.JPG|thumb|Rzut boczny statku „Peter von Danzig”]]
+
[[File:Rzut_boczny_statku____Peter_von_Danzig___.JPG|thumb|Rzut boczny statku „Peter von Danzig” według rekonstrukcji Ottona Lienaua]]
'''„PETER von DANZIG”''', pierwotnie: „Pierre de La Rochelle”. Trójmasztowa karawela, zbudowana przed 1462, o dł. 52,20 m (45,40 m dł. kadłuba, 43,12 m dł. pokładu), 12,20 m całkowitej szer. i 800 t ładowności, własność Francuza Pierre’a Boeffa. W pocz. lata 1462, płynąc pod dowództwem Marca Boeffa (wnuka właściciela) z ładunkiem soli, podczas wchodzenia do portu gd. uległa uszkodzeniu od uderzenia pioruna. Zniszczenia objęły pokład, poszycie statku oraz gł. maszt. Po mniej więcej roku pobytu w Gd. Boeff wrócił do Francji w poszukiwaniu środków na remont. Dowodzenie przejął Peter Bezart, a po jego śmierci, od października 1463 Peter Nantes, który w maju 1464 zastawił za tysiąc grzywien karawelę gdańszczanom q Rudolfowi Feldstetemu i Kasparowi Langemu. Wobec śmierci właściciela karaweli przeszła (w ramach rozliczeń finans.) na własność króla Francji Ludwika XI i jego wysłannicy uznali zastaw za nieważny. Na zwrot karaweli Francuzom nalegali przedstawiciele q Hanzy, gdańszczanie korzystali w sporze (1466–69) z poparcia króla pol. Kazimierza Jagiellończyka. Niszczejącą w porcie na Motławie karawelę Rada Miejska Gd. wiosną 1470 skierowała do remontu w stoczni na q Lastadii. W sierpniu 1471, już jako okręt wojenny „Peter von Danzig”, wraz z innymi statkami gd. jednostki (m.in. z tzw. małą karawelą z kapitanem, gdańszczaninem Martinem Ertmanem), wyruszyła pod dowództwem q Bernarda Pawesta (z ponadtrzystuosobową załogą) przeciwko Anglii, toczącej wojnę z Hanzą. Wielkością i siłą uzbrojenia okręt budził zarówno popłoch, jak i podziw na M. Północnym i w Kanale La Manche. Wiosną 1472 karawela uległa uszkodzeniu na M. Północnym. Po kilkumiesięcznym remoncie w Brugii odbyła rejs do Hamburga, gdzie jesienią dowództwo przejął q Paweł Benke. Wiosną 1473 u angielskich wybrzeży zdobył on florencką galerę „San Andre” (zw. też „San Mateo”), płynącą pod banderą burgundzką, wiozącą towary (m.in. ałun, sukno, futra, kosztowności) oraz obraz q ''Sąd Ostateczny'' Hansa Memlinga, przekazany do Gd. Służba karaweli zakończyła się 1475, kiedy to uległa uszkodzeniu od pioruna w miejscu swego powstania, wLa Rochelle. Spory współudziałowców galery z Gd. o zwrot zagrabionych towarów trwały do końca 1. ćwierci XVI w. Pamiątkową nazwę „Peter von Danzig” nosiło nast. wiele jednostek, m.in. jacht zbudowany w pocz. XX w., należący do firmy Seereederei Danzig, nazwę „Peter von Danzig II” – jacht zbudowany 1924 (ex brytyjski „Mermerns”, nast. żaglowiec szkolny Kriegsmarine). Imię to nosił także 1 z samolotów q Akademickiego Dywizjonu Lotniczego. 1 IX 1921 została otwarta restauracja Zum Peter von Danzig przy Breitgasse 44 (ul. Szeroka). {{author: BM}} [[Category: Encyklopedia]]
+
[[File:2_Peter_von_Danzig.png|thumb|Przygotowywanie karaweli „Peter von Danzig” w lecie 1471 do akcji wojennych, reprodukcja obrazu H. A. Craemera]]
 +
[[File:3_Peter_von_Danzig.png|thumb|Atak karaweli „Peter von Danzig” na florencką galerę, reprodukcja obrazu H. A. Craemera]]
 +
[[File:2_Peter_von_Danzig.jpg|thumb|„Peter von Danzig”, model w srebrze wykonany w 1909 w firmie [[STUMPF ERICH ALBERT MORITZ, złotnik | Moritz Stumpf & Sohn]]]]
 +
[[File:5_Peter_von_Danzig.png|thumb|„Peter von Danzig”, model wykonany w Stoczni Gdańskiej w latach 30. XX wieku ]]
 +
[[File:Przedwojenny gdański znaczek pocztowy poświęcony Paulowi Benekemu.JPG|thumb| Karawela „Peter von Danzig” na [[ZNACZKI POCZTOWE II WOLNEGO MIASTA GDAŃSKA | znaczku pocztowym II Wolnego Miasta Gdańska]] z serii wypuszczonej w 1938]]
 +
[[File:7_Peter_von_Danzig.jpeg|thumb|Jacht „Peter von Danzig”]]
 +
[[File: Jacht_Peter_von_Danzig__znaczek_pocztowy.jpeg |thumb| Jacht „Peter von Danzig” na [[ZNACZKI POCZTOWE II WOLNEGO MIASTA GDAŃSKA | znaczku pocztowym II Wolnego Miasta Gdańska]] z serii wypuszczonej w 1938]]
 +
 
 +
 
 +
'''„PETER von DANZIG”''', pierwotnie: „Pierre de La Rochelle”. Trójmasztowa karawela, zbudowana przed 1462, o długości 52,20 m (45,40 m długość kadłuba, 43,12 m długość pokładu), 12,20 m całkowitej szerokości i 800 ton ładowności, własność Francuza Pierre’a Boeffa. W początku lata 1462, płynąc pod dowództwem Aymara Boeffa (krewnego właściciela) z ładunkiem soli, podczas wchodzenia do portu gdańskiego uległa uszkodzeniu od uderzenia pioruna. Zniszczenia objęły pokład, poszycie statku oraz główny maszt. Po mniej więcej roku pobytu w Gdańsku Boeff wrócił do Francji w poszukiwaniu środków na remont. Dowodzenie przejął Peter Bezart, a po jego śmierci, od października 1463 roku Peter Nantes, który w maju 1464 zastawił za tysiąc grzywien karawelę gdańszczanom [[FELDSTETE RUDOLF, rajca, burgrabia | Rudolfowi Feldstetemu]] i Kasparowi Langemu. <br/><br/>
 +
Wobec śmierci właściciela karaweli przeszła (w ramach rozliczeń finansowych) na własność króla Francji Ludwika XI i jego wysłannicy uznali zastaw za nieważny. Na zwrot karaweli Francuzom nalegali przedstawiciele [[HANZA | Hanzy]], gdańszczanie korzystali w sporze (1466–1469) z poparcia króla polskiego Kazimierza Jagiellończyka. Niszczejącą w porcie na Motławie karawelę [[RADA MIEJSKA | Rada Miejska]] Gdańska wiosną 1470 skierowała do remontu w stoczni na [[LASTADIA | Lastadii]]. W sierpniu 1471, już jako okręt wojenny „Peter von Danzig”, wraz z innymi statkami gdańskiej jednostki (między innymi z tzw. małą karawelą z kapitanem, gdańszczaninem Martinem Ertmanem), wyruszyła pod dowództwem [[PAWEST BERNHARD, rajca, dyplomata | Bernarda Pawesta]] (z ponadtrzystuosobową załogą) przeciwko Anglii, toczącej wojnę z Hanzą. <br/><br/>
 +
Wielkością i siłą uzbrojenia okręt budził zarówno popłoch, jak i podziw na Morzu Północnym i w Kanale La Manche. Wiosną 1472 karawela uległa uszkodzeniu na Morzu Północnym. Po kilkumiesięcznym remoncie w Brugii odbyła rejs do Hamburga, gdzie jesienią dowództwo przejął [[BENEKE PAUL, kaper | Paul Beneke]]. Wiosną 1473 u angielskich wybrzeży zdobył on florencką galerę „San Andre” (zwaną też „San Mateo”), płynącą pod banderą burgundzką, wiozącą towary (wśród nich ałun, sukno, futra, kosztowności) oraz obraz [[SĄD OSTATECZNY, tryptyk | ''Sąd Ostateczny'']] Hansa Memlinga, przekazany do Gdańska. Karawela zakończyła służbę w 1475, kiedy to w miejscu swego powstania, w La Rochelle, uległa uszkodzeniu od pioruna. Spory współudziałowców galery z Gdańska o zwrot zagrabionych towarów trwały do końca 1. ćwierci XVI wieku. <br/><br/>
 +
Pamiątkową nazwę „Peter von Danzig” nosiło następnie wiele jednostek, między innymi jacht zbudowany w początku XX wieku, należący do firmy Seereederei Danzig, nazwę „Peter von Danzig II” – jacht zbudowany w 1924 (ex „Mermerns”, pierwotnie brytyjski, następnie żaglowiec klubu jachtowego [[GODE WIND, klub jachtowy | Gode Wind]], później żaglowiec szkolny Kriegsmarine). Zbudowany w 1916 statek „Peter von Danzig” w latach 1930–1945 był własnością gdańskiej firmy armatorsko-spedycyjnej [[REINHOLD, firma| F.G. Reinhold]]. Imię to nosił także jeden z samolotów [[AKADEMICKI DYWIZJON LOTNICZY | Akademickiego Dywizjonu Lotniczego]]. 1 IX 1921 została otwarta restauracja Zum Peter von Danzig przy Breitgasse 44 (ul. Szeroka). {{author: BM}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]

Aktualna wersja na dzień 17:40, 8 lip 2023

Rzut boczny statku „Peter von Danzig” według rekonstrukcji Ottona Lienaua
Przygotowywanie karaweli „Peter von Danzig” w lecie 1471 do akcji wojennych, reprodukcja obrazu H. A. Craemera
Atak karaweli „Peter von Danzig” na florencką galerę, reprodukcja obrazu H. A. Craemera
„Peter von Danzig”, model w srebrze wykonany w 1909 w firmie Moritz Stumpf & Sohn
„Peter von Danzig”, model wykonany w Stoczni Gdańskiej w latach 30. XX wieku
Karawela „Peter von Danzig” na znaczku pocztowym II Wolnego Miasta Gdańska z serii wypuszczonej w 1938
Jacht „Peter von Danzig”
Jacht „Peter von Danzig” na znaczku pocztowym II Wolnego Miasta Gdańska z serii wypuszczonej w 1938


„PETER von DANZIG”, pierwotnie: „Pierre de La Rochelle”. Trójmasztowa karawela, zbudowana przed 1462, o długości 52,20 m (45,40 m długość kadłuba, 43,12 m długość pokładu), 12,20 m całkowitej szerokości i 800 ton ładowności, własność Francuza Pierre’a Boeffa. W początku lata 1462, płynąc pod dowództwem Aymara Boeffa (krewnego właściciela) z ładunkiem soli, podczas wchodzenia do portu gdańskiego uległa uszkodzeniu od uderzenia pioruna. Zniszczenia objęły pokład, poszycie statku oraz główny maszt. Po mniej więcej roku pobytu w Gdańsku Boeff wrócił do Francji w poszukiwaniu środków na remont. Dowodzenie przejął Peter Bezart, a po jego śmierci, od października 1463 roku Peter Nantes, który w maju 1464 zastawił za tysiąc grzywien karawelę gdańszczanom Rudolfowi Feldstetemu i Kasparowi Langemu.

Wobec śmierci właściciela karaweli przeszła (w ramach rozliczeń finansowych) na własność króla Francji Ludwika XI i jego wysłannicy uznali zastaw za nieważny. Na zwrot karaweli Francuzom nalegali przedstawiciele Hanzy, gdańszczanie korzystali w sporze (1466–1469) z poparcia króla polskiego Kazimierza Jagiellończyka. Niszczejącą w porcie na Motławie karawelę Rada Miejska Gdańska wiosną 1470 skierowała do remontu w stoczni na Lastadii. W sierpniu 1471, już jako okręt wojenny „Peter von Danzig”, wraz z innymi statkami gdańskiej jednostki (między innymi z tzw. małą karawelą z kapitanem, gdańszczaninem Martinem Ertmanem), wyruszyła pod dowództwem Bernarda Pawesta (z ponadtrzystuosobową załogą) przeciwko Anglii, toczącej wojnę z Hanzą.

Wielkością i siłą uzbrojenia okręt budził zarówno popłoch, jak i podziw na Morzu Północnym i w Kanale La Manche. Wiosną 1472 karawela uległa uszkodzeniu na Morzu Północnym. Po kilkumiesięcznym remoncie w Brugii odbyła rejs do Hamburga, gdzie jesienią dowództwo przejął Paul Beneke. Wiosną 1473 u angielskich wybrzeży zdobył on florencką galerę „San Andre” (zwaną też „San Mateo”), płynącą pod banderą burgundzką, wiozącą towary (wśród nich ałun, sukno, futra, kosztowności) oraz obraz Sąd Ostateczny Hansa Memlinga, przekazany do Gdańska. Karawela zakończyła służbę w 1475, kiedy to w miejscu swego powstania, w La Rochelle, uległa uszkodzeniu od pioruna. Spory współudziałowców galery z Gdańska o zwrot zagrabionych towarów trwały do końca 1. ćwierci XVI wieku.

Pamiątkową nazwę „Peter von Danzig” nosiło następnie wiele jednostek, między innymi jacht zbudowany w początku XX wieku, należący do firmy Seereederei Danzig, nazwę „Peter von Danzig II” – jacht zbudowany w 1924 (ex „Mermerns”, pierwotnie brytyjski, następnie żaglowiec klubu jachtowego Gode Wind, później żaglowiec szkolny Kriegsmarine). Zbudowany w 1916 statek „Peter von Danzig” w latach 1930–1945 był własnością gdańskiej firmy armatorsko-spedycyjnej F.G. Reinhold. Imię to nosił także jeden z samolotów Akademickiego Dywizjonu Lotniczego. 1 IX 1921 została otwarta restauracja Zum Peter von Danzig przy Breitgasse 44 (ul. Szeroka). BM

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania