MARCINIEC EWA, śpiewaczka operowa, profesor Akademii Muzycznej w Gdańsku

Z Encyklopedia Gdańska
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Ewa Marciniec

EWA MARCINIEC (ur. 23 VI 1966 Gdynia), śpiewaczka operowa, oratoryjna, kameralistka (alt), profesor Akademii Muzycznej w Gdańsku. Córka Benona Marcińca i Joanny z domu Gnacińskiej. W 1985 ukończyła Państwowe Liceum Muzyczne w Gdańsku w klasie fortepianu. W latach 1985–1992 studiowała w gdańskiej Akademii Muzycznej na Wydziale Wokalno-Aktorskim w klasie śpiewu prof. Zofii Janukowicz-Pobłockiej i Wydziale Kompozycji i Teorii Muzyki. W roku akademickim 1990/1991 otrzymywała stypendium Ministra Kultury i Sztuki za wyróżniające osiągnięcia w nauce i sukcesy artystyczne. Jako stypendystka programu dla wybitnych studentów DAAD, udoskonalała warsztat wokalny na studiach podyplomowych w Musikhochschule w Stuttgarcie, w klasie śpiewu Luisy Bosabalian (dyplom z wyróżnieniem 1996).

Kwalifikacje I stopnia uzyskała w 2002 w Akademii Muzycznej w Gdańsku; od 2003 tamże pedagog śpiewu na stanowisku adiunkta. Od 2013 doktora habilitowana (przewód w Akademii Muzycznej w Łodzi), od 2021 profesor sztuki w dziedzinie sztuki muzycznej. W Akademii Muzycznej w Gdańsku pełniła funkcję moderatora do wprowadzania dla studiów licencjackich i magisterskich punktów ECTS (2010); członkini komisji przewodów doktorskich (2013), członkini Senatu (2016–2020); członkini Rady Dyscypliny Artystycznej (RDA), ekspertki ds. postępowań przewodowych o nadanie stopnia doktora i doktora habilitowanego sztuki dla specjalności wokalistyka (2019). Od 2020 kierownik Katedry Wokalistyki. W latach 2021–2023 przewodnicząca RDA, ponadto członkini komisji eksperckiej powołanej przez Departament Szkolnictwa Artystycznego i Edukacji Kulturalnej MKiDN (ocena dokumentacji i przyznawania stypendiów) (2018), członkini komisji przesłuchań kwalifikacyjnych do konkursów.

Uczestniczka w kursach mistrzowskich: Helmut Rilling – Stuttgarter Bach Akademie (Kraków 1989), Adele Stolte – Kurs Interpretacji Muzyki J.S. Bacha (Gdańsk 1991), Carlo Bergonzi – Accademia Musicale Chigiana (Siena 1993), Paul Esswood – Internationale Haendel Akademie (Karlsruhe 1994). Wykładowczyni w seminariach naukowych i kursach wokalnych m.in. Wrocław (2016), Chorzów i Tarnowo Podgórne (2017), także w Chinach, w Guangzhou i Pekinie (2018) i Rosji, w Sankt Petersburgu (2019).

W 1990 w Międzyuczelnianym Konkursie Wokalnym we Wrocławiu uzyskała I wyróżnienie w kategorii pieśniarskiej, nagrodę specjalną za wykonanie utworu Stanisława Moniuszki. Laureatka I nagrody w Ogólnouczelnianym Konkursie Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie (1991) i dwóch Nagród Specjalnych – za wykonanie pieśni Fryderyka Chopina i nagrody od Krystyny Szostek-Radkowej za najlepsze wykonanie pieśni artystycznych i za najpiękniejszy głos. W IV Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (1991) uzyskała nagrodę dla głosu altowego i nagrodę Ministra Kultury i Sztuki za wykonanie pieśni Stanisława Moniuszki Żal dziewczyny.

Kreowała partie altowe w operach: Piotr Czajkowski Eugeniusz Oniegin (Olga, Łarina), Claude Debussy Peleas i Melisanda (Genevieve), Beniamin Fleischmann / Dymitr Szostakowicz Skrzypce Rotszylda (Marfa), Georg Friedrich Haendel Alcina (Bradamante), Rosalinda (Bertarido), Richard Strauss Elektra (Erste Magd), Salome (Ein Page der Herodias), Karol Szymanowski Król Roger (Diakonisa), Antonio Vivaldi Griselda (Griselda), Richard Wagner Holender Tułacz (Mary), Walkirie (Schertleite) i innych. Odtwórczyni partii altowych, głównie w oratoryjnych dziełach wokalno-instrumentalnych m.in.: Jan Sebastian Bach Magnificat D-dur, Pasja według św Mateusza, Wielka Msza h-moll, Ludvig van Beethoven IX Symfonia, Antonio Bononcini La decollazione di San Giovanni Battista (Battista), Anton Bruckner Te Deum, Georg Friedrich Haendel Juda Machabeusz, Mesjasz, Arthur Honegger Król Dawid, Wojciech Kilar Missa pro pace, Gustav Mahler Lied von der Erde, Rapsodie fur Alt, Symfonia II Zmartwychwstanie, Symfonia III, Symfonia VIII Tysiąca, Felix Mendelssohn Eliasz, Stanisław Moniuszko Litanie Ostrobramskie I, II, III, IV, Wolfgang Amadeus Mozart Requiem d-moll, Feliks Nowowiejski Znalezienie Św. Krzyża, Krzysztof Penderecki Credo, Powiało we mnie morze snów… – pieśni zadumy i nostalgii, Siedem bram Jerozolimy, Elżbieta Sikora Omnia tempus habent – oratorium napisane na 1000-lecie Gdańska (prawykonanie 1997), Karol Szymanowski Stabat Mater, Joanna Wnuk-Nazarowa Słuchaj Neronie (prawykonanie 2020); także cykle pieśni np. G.Mahler Kindertotenlieder, Ewa Synowiec Pieśni o dwunastu miesiącach.

Występowała w reprezentacyjnych ośrodkach kultury muzycznej Europy oraz w Chinach, Izraelu, Rosji, Ukrainie, USA; w teatrach operowych m.in. Bolonii, Frankfurtu, Linzu, Oldenburgu, Rzymie, Triestu, Udine, Wenecji, Wiesbaden; prezentowała dzieła oratoryjne m.in. w Bergen, Berlinie, Bratysławie, Brukseli, Frankfurcie, Greifswaldzie, Liege, Lipsku, Lucernie, Luxemburgu, Lwowie, Lyonie, Mediolanie, Poczdamie, Santiago de Compostela, Sofii, Strasbourgu, Wenecji, Wilnie, Zurichu; ponadto w ważnych instytucjach kultury muzycznej Polski z Warszawą, Krakowem, Katowicami, Wrocławiem i Gdańskiem na czele. Brała udział w festiwalach o randze międzynarodowej i krajowej, min. na Bornholmie, w Annandale-on-Hudson (USA), Brukseli, Bydgoszczy, Częstochowie, Gorlitz, Gostyniu, Jerozolimie (z Cappellą Gedanensis), Krakowie, Norymberdze, Watykanie, Wrocławiu, Zagrzebiu.

Uczestniczyła w festiwalach Wybrzeża, m.in. w Gdańsku: Festiwal Mozartowski Mozartiana, Gdański Festiwal Muzyki Współczesnej Nowe Fale, Gdański Festiwal Muzyczny Dawne Brzmienia, w Gdyni: Festiwal Classica Nova, w Sopocie: Sopockie Dni Sztuki Wokalnej, a także w Rumi: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Religijnej. Występowała m.in. w Akademii Muzycznej (1992), Auli Politechniki Gdańskiej (PG) (1992), kościele Wniebowstąpienia Najświętszej Marii Panny (2005), Centrum Św. Jana ( kościół św. Jana) (2005, 2019), Dworku Sierakowskich w Sopocie (1989, 1990, 1993), Polskiej Filharmonii Bałtyckiej (1992, 1997, 2008–2009, 2011–2013, 2015), kościele (katedrze) ) Trójcy Świętej w Gdańsku-Oliwie (1990, 1992, 1997–1998, 2000, 2006, 2010, 2012, 2015–2019), Operze Leśnej w Sopocie (2012), Ratuszu Starego Miasta Gdańska (1993, 2000).

Nagrywała dla Polskiego Radia i Telewizji oraz wydawała płyty CD. Brała udział w nagraniu płyt do Nagrody Muzycznej „Fryderyk”: Richard Wagner Der fliegende Holander (2007), Karol Szymanowski Harnasie, Mandragora, Kniaź Patiomkin (2009); oraz w 2007 – Karol Szymanowski Stabat Mater, Demeter – płyta nagraniowa, na liście „Edition Choice” miesięcznika BBC Music Magazine (2008); a także płyt CD: Gioacchino Rossini Messa do Gloria (1992), Georg Friedrich Haendel Mesjasz (1995), Krzysztof Penderecki Credo (1999), Gustav Mahler VIII Symfonia (2006), Krzysztof Penderecki Siedem Bram Jerozolimy (2006), Gustav Mahler III Symfonia (2007), Richard Wagner Der fliegende Hollender (2007), Karol Szymanowski Stabat Mater (Veni Creator, Litany to the Virgin Mary, Demeter, Penthesilea) (2008), Karol Szymanowski Harnasie (Mandragora, Prince Potomkin) (2009), Leos Janacek Msza Głagolicka (2011), Robert Schumann Sceny z „Fausta” Goethego (2011), Krzysztof Penderecki Powiało we mnie morze snów (2012), Lutosławski in memoriam (Krzysztof Penderecki Adagietto, Stabat Mater, Witold Lutosławski Muzyka żałobna, Karol Szymanowski Stabat Mater op.53) (2013), Krzysztof Meyer Stworzenie świata (2013), Joseph Schnabel Msza As-dur (2013), Mieczysław Wajnberg VIII Symfonia „Kwiaty Polskie” (2013), Otton Mieczysław Żukowski Opera omnia religiosa 1 (2013), Jerzy Maksymiuk Goldwasser Suite (2014), Antonio Bononcini La decollazione di San Giovenni Battista (2019) i inne.

Odznaczona Brązowym Medalem Zasłużonym Kulturze Gloria Artis (2017). WAW

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania