SZKUTA, SZKUTA KONNA

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 1: Linia 1:
 
{{web}}
 
{{web}}
 
[[File:1_Szkuta.jpg|thumb|Szkuta z Mlecznego Piotra do Wisłoujścia, rysunek [[CHODOWIECKI DANIEL, malarz, rysownik, patron gdańskiej ulicy | Daniel Chodowiecki]], 1773]]
 
[[File:1_Szkuta.jpg|thumb|Szkuta z Mlecznego Piotra do Wisłoujścia, rysunek [[CHODOWIECKI DANIEL, malarz, rysownik, patron gdańskiej ulicy | Daniel Chodowiecki]], 1773]]
[[File:Nowy Port pod Gdańskiem, Samuel Donnet, 1707.JPG|thumb|Szkuta konna dociągnięta przez konia do Wisłoujścia, według rysunku [[LUDWIG CHRISTIAN GOTTLIEB | Christiana Gottlieba Ludwiga]] rytował Friedrich Bils, 1839]]
+
[[File:Nowy Port pod Gdańskiem, Samuel Donnet, 1707.JPG|thumb|Szkuta konna dociągnięta przez konia do Wisłoujścia, według rysunku [[LUDWIG CHRISTIAN GOTTLIEB, artysta plastyk | Christiana Gottlieba Ludwiga]] rytował Friedrich Bils, 1839]]
  
'''SZKUTA, SZKUTA KONNA''' (Schüte, Schuite, Treck–Schuite), pierwszy miejski środek komunikacji w Polsce, uruchomiony w 1692 w Gdańsku na wzór holenderski. Kursowała od [[MLECZNY PIOTR | Mlecznego Piotra]] (karczmy na lewym brzegu [[MOTŁAWA | Motławy]], przy ujściu do [[WISŁA | Wisły]]) do [[WISŁOUJŚCIE | Wisłoujścia]]. Przed jej uruchomieniem pasażerów i załogi statków przewozili rybacy, piloci i nadzorcy redy.<br/><br/>
+
'''SZKUTA, SZKUTA KONNA''' (Schüte, Schuite, Treck–Schuite), pierwszy miejski środek komunikacji w Polsce, uruchomiony w 1692 w Gdańsku na wzór holenderski. Kursowała od [[MLECZNY PIOTR, karczma, kawiarnia | Mlecznego Piotra]] (karczmy na lewym brzegu [[MOTŁAWA | Motławy]], przy ujściu do [[WISŁA | Wisły]]) do [[WISŁOUJŚCIE | Wisłoujścia]]. Przed jej uruchomieniem pasażerów i załogi statków przewozili rybacy, piloci i nadzorcy redy.<br/><br/>
Łódź z nadbudówką i ławkami, z masztem zakończonym bloczkiem, przez który przechodziła lina, dopinana do końskiego zaprzęgu. Dopuszczalna liczba pasażerów była zmienna w czasie, początkowo wynosiła 25–30 osób. Na [[PRZERÓBKA | Przeróbkę]] szkuta przepływała za pomocą wioseł lub żagla, dalej, na Łasze Bosmańskiej ([[KANAŁ KASZUBSKI | Kanał Kaszubski]]) i dolnym odcinku Wisły, ciągnął ją idący brzegiem koń. Przystań końcowa znajdowała się w północnej części wsi Wisłoujście, naprzeciw Karczy Balastowej w Nowym Porcie. <br/><br/>
+
Łódź z nadbudówką i ławkami, z masztem zakończonym bloczkiem, przez który przechodziła lina, dopinana do końskiego zaprzęgu. Dopuszczalna liczba pasażerów była zmienna w czasie, początkowo wynosiła 25–30 osób. Na [[PRZERÓBKA | Przeróbkę]] szkuta przepływała za pomocą wioseł lub żagla, dalej, na Łasze Bosmańskiej ([[KANAŁ KASZUBSKI | Kanał Kaszubski]]) i dolnym odcinku Wisły, ciągnął ją idący brzegiem koń. Przystań końcowa znajdowała się w północnej części wsi Wisłoujście, naprzeciw Karczmy Balastowej w Nowym Porcie. <br/><br/>
 
Dwie szkuty odpływały co godzinę z końcowych punktów trasy i mijały się w połowie drogi. W 1694 uruchomiono dodatkową szkutę, dowożącą ludzi z miasta do Mlecznego Piotra. Przejazd do Wisłoujścia kosztował 4 szelągi. Miasto wydzierżawiało linię prywatnym przewoźnikom. <br/><br/>
 
Dwie szkuty odpływały co godzinę z końcowych punktów trasy i mijały się w połowie drogi. W 1694 uruchomiono dodatkową szkutę, dowożącą ludzi z miasta do Mlecznego Piotra. Przejazd do Wisłoujścia kosztował 4 szelągi. Miasto wydzierżawiało linię prywatnym przewoźnikom. <br/><br/>
Po powstaniu spółki Weichsel [[KLAWITTER JOHANN WILHELM | Johanna Wilhelma Klawittera]] i [[GIBSONE ALEXANDER III | Alexandra Gibsone’a]] i skierowaniu na przełomie lat 1841–1842 do obsługi tej linii parowych bocznokołowców, w 1848 doszło do zatargu między dotychczasowymi tzw. wciągaczami (Trecker) a spółką. Po początkowym sukcesie wciągaczy (czasowo nawet z zakazem używania statków parowych), tradycyjny sposób komunikacji upadł w początku lat 60. XIX wieku. {{author: AJ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]
+
Po powstaniu spółki Weichsel [[KLAWITTER JOHANN WILHELM, właściciel stoczni, radny | Johanna Wilhelma Klawittera]] i [[GIBSONE ALEXANDER III | Alexandra Gibsone’a]] i skierowaniu na przełomie lat 1841–1842 do obsługi tej linii parowych bocznokołowców, w 1848 doszło do zatargu między dotychczasowymi tzw. wciągaczami (Trecker) a spółką. Po początkowym sukcesie wciągaczy (czasowo nawet z zakazem używania statków parowych), tradycyjny sposób komunikacji upadł w początku lat 60. XIX wieku. {{author: AJ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]

Wersja z 15:46, 30 lis 2022

Szkuta z Mlecznego Piotra do Wisłoujścia, rysunek Daniel Chodowiecki, 1773
Szkuta konna dociągnięta przez konia do Wisłoujścia, według rysunku Christiana Gottlieba Ludwiga rytował Friedrich Bils, 1839

SZKUTA, SZKUTA KONNA (Schüte, Schuite, Treck–Schuite), pierwszy miejski środek komunikacji w Polsce, uruchomiony w 1692 w Gdańsku na wzór holenderski. Kursowała od Mlecznego Piotra (karczmy na lewym brzegu Motławy, przy ujściu do Wisły) do Wisłoujścia. Przed jej uruchomieniem pasażerów i załogi statków przewozili rybacy, piloci i nadzorcy redy.

Łódź z nadbudówką i ławkami, z masztem zakończonym bloczkiem, przez który przechodziła lina, dopinana do końskiego zaprzęgu. Dopuszczalna liczba pasażerów była zmienna w czasie, początkowo wynosiła 25–30 osób. Na Przeróbkę szkuta przepływała za pomocą wioseł lub żagla, dalej, na Łasze Bosmańskiej ( Kanał Kaszubski) i dolnym odcinku Wisły, ciągnął ją idący brzegiem koń. Przystań końcowa znajdowała się w północnej części wsi Wisłoujście, naprzeciw Karczmy Balastowej w Nowym Porcie.

Dwie szkuty odpływały co godzinę z końcowych punktów trasy i mijały się w połowie drogi. W 1694 uruchomiono dodatkową szkutę, dowożącą ludzi z miasta do Mlecznego Piotra. Przejazd do Wisłoujścia kosztował 4 szelągi. Miasto wydzierżawiało linię prywatnym przewoźnikom.

Po powstaniu spółki Weichsel Johanna Wilhelma Klawittera i Alexandra Gibsone’a i skierowaniu na przełomie lat 1841–1842 do obsługi tej linii parowych bocznokołowców, w 1848 doszło do zatargu między dotychczasowymi tzw. wciągaczami (Trecker) a spółką. Po początkowym sukcesie wciągaczy (czasowo nawet z zakazem używania statków parowych), tradycyjny sposób komunikacji upadł w początku lat 60. XIX wieku. AJ

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania