PRZYJEMSKI LEONARD, malarz

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
m (Blazejsliwinski przeniósł stronę PRZYJEMSKI LEONARD na PRZYJEMSKI LEONARD, malarz)
 
Linia 2: Linia 2:
 
[[File:Przyjemski Leonard klatka.jpg|thumb|Leszek Przyjemski ''Klatka z fiołkami'', 1979]]
 
[[File:Przyjemski Leonard klatka.jpg|thumb|Leszek Przyjemski ''Klatka z fiołkami'', 1979]]
 
[[File:Przyjemski Leonard manifest galerii tak.jpg|thumb|Afisz Galerii „Tak”, 1970]]
 
[[File:Przyjemski Leonard manifest galerii tak.jpg|thumb|Afisz Galerii „Tak”, 1970]]
'''LEONARD PRZYJEMSKI''' (Leszek, Lech; ur. 30 XI 1942 Bydgoszcz), malarz, twórca obiektów i akcji. W 1968 roku ukończył pracownię malarską [[ŁADA-STUDNICKA KRYSTYNA | Krystyny Łady-Studnickiej]] w [[AKADEMIA SZTUK PIĘKNYCH W GDAŃSKU| Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku]]. <br/><br/>
+
'''LEONARD PRZYJEMSKI''' (Leszek, Lech; ur. 30 XI 1942 Bydgoszcz), malarz, twórca obiektów i akcji. W 1968 ukończył pracownię malarską [[ŁADA-STUDNICKA KRYSTYNA, profesor Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych | Krystyny Łady-Studnickiej]] w [[AKADEMIA SZTUK PIĘKNYCH W GDAŃSKU| Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku]]. <br/><br/>
W 1968 roku w reakcji na [[MARZEC 1968 W GDAŃSKU | wydarzenia marcowe]] w kampusie [[POLITECHNIKA GDAŃSKA | Politechniki Gdańskiej]] wykonał akcję, podczas której rozerwał koszulę i w pozie Rejtana położył się na pomoście tramwaju nr 2, jadącego z [[TARG WĘGLOWY | Targu Węglowego]] w stronę [[OLIWA | Gdańska-Oliwy]]. W pracach malarskich, obiektach i akcjach z lat 70. i 80. często podejmował temat języka partyjnej propagandy; przechwytywał i wykorzystywał elementy oficjalnej ikonografii (flagi, proporce, sztandary, hasła). W dziełach z tego okresu pojawiały się odniesienia do Marca ’68, [[GRUDZIEŃ 1970 | Grudnia ’70]] i [[STAN WOJENNY | stanu wojennego]]. W działaniach i obiektach powstałych po 2000 roku często wykorzystuje symbolikę Unii Europejskiej. <br/><br/>
+
W 1968 w reakcji na [[MARZEC 1968 W GDAŃSKU | wydarzenia marcowe]] w kampusie [[POLITECHNIKA GDAŃSKA | Politechniki Gdańskiej]] wykonał akcję, podczas której rozerwał koszulę i w pozie Rejtana położył się na pomoście tramwaju nr 2, jadącego z [[TARG WĘGLOWY | Targu Węglowego]] w stronę [[OLIWA |Oliwy]]. W pracach malarskich, obiektach i akcjach z lat 70. i 80. często podejmował temat języka partyjnej propagandy; przechwytywał i wykorzystywał elementy oficjalnej ikonografii (flagi, proporce, sztandary, hasła). W dziełach z tego okresu pojawiały się odniesienia do Marca ’68, [[GRUDZIEŃ 1970 | Grudnia ’70]] i [[STAN WOJENNY | stanu wojennego]]. W działaniach i obiektach powstałych po 2000 często wykorzystuje symbolikę Unii Europejskiej. <br/><br/>
Założyciel wielu „nieistniejących” quasi-instytucji, powoływanych jako konceptualne projekty artystyczne, których funkcjonowanie potwierdzały rozsyłane pocztą druki ulotne, afisze i broszury. W 1970 roku w Bydgoszczy wraz z Anastazym „Bogdanem” Wiśniewskim założył Nieistniejącą Przytakującą Galerię „Tak”, a następnie, już samodzielnie, Instytut Badań Obojętnych przy Nieistniejącej Przytakującej Galerii „Tak”. W 1975 na plaży w [[BRZEŹNO | Gdańsku-Brzeźnie]] ogłosił powstanie Museum of Hysterics. <br/><br/>
+
Założyciel wielu „nieistniejących” quasi-instytucji, powoływanych jako konceptualne projekty artystyczne, których funkcjonowanie potwierdzały rozsyłane pocztą druki ulotne, afisze i broszury. W 1970 w Bydgoszczy wraz z Anastazym „Bogdanem” Wiśniewskim założył Nieistniejącą Przytakującą Galerię „Tak”, a następnie, już samodzielnie, Instytut Badań Obojętnych przy Nieistniejącej Przytakującej Galerii „Tak”. W 1975 na plaży w Gdańsku– [[BRZEŹNO |Brzeźnie]] ogłosił powstanie Museum of Hysterics. <br/><br/>
W sierpniu 1981 roku wyjechał wraz z rodziną do Amsterdamu, a następnie przeniósł się do Niemiec. Za granicą powołał kolejną z quasi-instytucji: Die Gaskammer der Kunst. <br/><br/>
+
Na początku lat 70. mieszkał i tworzył w Elblągu. W 1975 był komisarzem Ogólnopolskich Spotkań Twórczych „Liksajny ’75”. Następnie, z uwagi na interwencje cenzury i Służby Bezpieczeństwa, działał w przestrzeni prywatnej i małych galeriach, między innymi w Połczynie Zdroju i Zakrzewie. W latach 1979–1981 był związany z Galerią Autorską Jacka Solińskiego i Jana Kaji w Bydgoszczy. Instytucja ta opublikowała kilka jego autorskich rękopiśmiennych broszur. Pod szyldem Galerii Tak i Museum of Hysterics wydaje liczne druki, w których dokumentuje własne akcje i zamieszcza korespondencję z innymi artystami. W sierpniu 1981 wyjechał wraz z rodziną do Amsterdamu, a następnie przeniósł się do Niemiec. Za granicą powołał kolejną z quasi-instytucji: Die Gaskammer der Kunst.<br/><br/>
Na początku lat 70. mieszkał i tworzył w Elblągu. W 1975 był komisarzem Ogólnopolskich Spotkań Twórczych „Liksajny ’75”. Następnie, z uwagi na interwencje cenzury i Służby Bezpieczeństwa, działał w przestrzeni prywatnej i małych galeriach, między innymi w Połczynie Zdroju i Zakrzewie. W latach 1979–1981 był związany z Galerią Autorską Jacka Solińskiego i Jana Kaji w Bydgoszczy. Instytucja ta opublikowała kilka jego autorskich rękopiśmiennych broszur. Pod szyldem Galerii Tak i Museum of Hysterics wydaje liczne druki, w których dokumentuje własne akcje i zamieszcza korespondencję z innymi artystami. <br/><br/>
+
 
Jego wystawy indywidualne były prezentowane między innymi w BWA Lublin (1982), BWA Bydgoszcz (1994), CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie (1995), BWA Bielsko-Biała (1999), Galerii Arsenał w Poznaniu (2012), Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku (2014).
 
Jego wystawy indywidualne były prezentowane między innymi w BWA Lublin (1982), BWA Bydgoszcz (1994), CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie (1995), BWA Bielsko-Biała (1999), Galerii Arsenał w Poznaniu (2012), Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku (2014).
Jest patronem festiwalu Present Performance, organizowanego od 2014 roku w Brzeźnie przez [[GDAŃSKA GALERIA MIEJSKA | Gdańską Galerię Miejską]]. {{author: MWR}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]
+
Był patronem festiwalu Present Performance, organizowanego od 2014 do 2019 w Brzeźnie przez [[GDAŃSKA GALERIA MIEJSKA | Gdańską Galerię Miejską]]. {{author: MWR}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]

Aktualna wersja na dzień 17:30, 17 paź 2022

Leszek Przyjemski Klatka z fiołkami, 1979
Afisz Galerii „Tak”, 1970

LEONARD PRZYJEMSKI (Leszek, Lech; ur. 30 XI 1942 Bydgoszcz), malarz, twórca obiektów i akcji. W 1968 ukończył pracownię malarską Krystyny Łady-Studnickiej w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku.

W 1968 w reakcji na wydarzenia marcowe w kampusie Politechniki Gdańskiej wykonał akcję, podczas której rozerwał koszulę i w pozie Rejtana położył się na pomoście tramwaju nr 2, jadącego z Targu Węglowego w stronę Oliwy. W pracach malarskich, obiektach i akcjach z lat 70. i 80. często podejmował temat języka partyjnej propagandy; przechwytywał i wykorzystywał elementy oficjalnej ikonografii (flagi, proporce, sztandary, hasła). W dziełach z tego okresu pojawiały się odniesienia do Marca ’68, Grudnia ’70 i stanu wojennego. W działaniach i obiektach powstałych po 2000 często wykorzystuje symbolikę Unii Europejskiej.

Założyciel wielu „nieistniejących” quasi-instytucji, powoływanych jako konceptualne projekty artystyczne, których funkcjonowanie potwierdzały rozsyłane pocztą druki ulotne, afisze i broszury. W 1970 w Bydgoszczy wraz z Anastazym „Bogdanem” Wiśniewskim założył Nieistniejącą Przytakującą Galerię „Tak”, a następnie, już samodzielnie, Instytut Badań Obojętnych przy Nieistniejącej Przytakującej Galerii „Tak”. W 1975 na plaży w Gdańsku– Brzeźnie ogłosił powstanie Museum of Hysterics.

Na początku lat 70. mieszkał i tworzył w Elblągu. W 1975 był komisarzem Ogólnopolskich Spotkań Twórczych „Liksajny ’75”. Następnie, z uwagi na interwencje cenzury i Służby Bezpieczeństwa, działał w przestrzeni prywatnej i małych galeriach, między innymi w Połczynie Zdroju i Zakrzewie. W latach 1979–1981 był związany z Galerią Autorską Jacka Solińskiego i Jana Kaji w Bydgoszczy. Instytucja ta opublikowała kilka jego autorskich rękopiśmiennych broszur. Pod szyldem Galerii Tak i Museum of Hysterics wydaje liczne druki, w których dokumentuje własne akcje i zamieszcza korespondencję z innymi artystami. W sierpniu 1981 wyjechał wraz z rodziną do Amsterdamu, a następnie przeniósł się do Niemiec. Za granicą powołał kolejną z quasi-instytucji: Die Gaskammer der Kunst.

Jego wystawy indywidualne były prezentowane między innymi w BWA Lublin (1982), BWA Bydgoszcz (1994), CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie (1995), BWA Bielsko-Biała (1999), Galerii Arsenał w Poznaniu (2012), Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku (2014). Był patronem festiwalu Present Performance, organizowanego od 2014 do 2019 w Brzeźnie przez Gdańską Galerię Miejską. MWR

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania