POSTERUNEK ODGAŁĘŹNY, ODSTĘPOWY I PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK OLIWA

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
Linia 7: Linia 7:
 
Posiada dwa perony dwukrawędziowe. Peron numer 1 zlokalizowany jest pomiędzy torami linii kolejowej numer 202, peron numer 2 znajduje się pomiędzy torami linii numer 250. Remont peronu numer 1 trwał od 2011 do 2014. Została na nim zamontowana winda. Peron numer 2 został wyremontowany w 2008. Również i na nim została uruchomiona winda. Oba perony są zadaszone i prowadzą z nich schody do przejścia podziemnego. Jedno jego wyjście mieści się po wschodniej stronie i wychodzi na ul. Leona Droszyńskiego. Drugie wyjście znajduje się po zachodniej stronie torów, obok budynku dworca, który jest czynny dla podróżnych. Zlokalizowana jest w nim kasa biletowa. Od strony wschodniej wzdłuż części torów biegną ulice: Śląska oraz Leona Droszyńskiego. Po stronie zachodniej torów znajduje się ul. Poczty Gdańskiej, która dochodzi do budynku dworca. Natomiast od strony północnej tory przecina przebiegająca poniżej ul. Piastowska wraz z linią tramwajową.<br/><br/>
 
Posiada dwa perony dwukrawędziowe. Peron numer 1 zlokalizowany jest pomiędzy torami linii kolejowej numer 202, peron numer 2 znajduje się pomiędzy torami linii numer 250. Remont peronu numer 1 trwał od 2011 do 2014. Została na nim zamontowana winda. Peron numer 2 został wyremontowany w 2008. Również i na nim została uruchomiona winda. Oba perony są zadaszone i prowadzą z nich schody do przejścia podziemnego. Jedno jego wyjście mieści się po wschodniej stronie i wychodzi na ul. Leona Droszyńskiego. Drugie wyjście znajduje się po zachodniej stronie torów, obok budynku dworca, który jest czynny dla podróżnych. Zlokalizowana jest w nim kasa biletowa. Od strony wschodniej wzdłuż części torów biegną ulice: Śląska oraz Leona Droszyńskiego. Po stronie zachodniej torów znajduje się ul. Poczty Gdańskiej, która dochodzi do budynku dworca. Natomiast od strony północnej tory przecina przebiegająca poniżej ul. Piastowska wraz z linią tramwajową.<br/><br/>
  
Dla linii numer 202 jest posterunkiem odstępowym, a dla linii 250 to posterunek odgałęźny. Z jednym z torów linii numer 202 obok peronu łączył się tor bocznicowy [[MIĘDZYNARODOWE TARGI GDAŃSKIE PO 1945| Międzynarodowych Targów Gdańskich]]. Ruch pociągów obsługiwany był z nastawni oznaczonej symbolem Gol znajdującej się naprzeciwko [[PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK PRZYMORZE-UNIWERSYTET| przystanku kolejowego Gdańsk Przymorze-Uniwersytet]]. Sterowanie urządzeń ruchem kolejowym na linii numer 202 przeniesiono z niej na [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK WRZESZCZ| stację Gdańsk-Wrzeszcz]]. Obecnie więc nastawnia ta nie jest używana zgodnie z przeznaczeniem. Z kolei od 2010 sterowanie rozjazdów na linii numer 250 przeniesiono do nastawni oznaczonej symbolem GG-SKM, a znajdującej się na stacji Gdynia Główna. W torach umieszczona jest świetlna sygnalizacja.<br/><br/>
+
Dla linii numer 202 jest posterunkiem odstępowym, a dla linii 250 to posterunek odgałęźny. Z jednym z torów linii numer 202 obok peronu łączył się tor bocznicowy [[MIĘDZYNARODOWE TARGI GDAŃSKIE PO 1945| Międzynarodowych Targów Gdańskich]]. Ruch pociągów obsługiwany był z nastawni oznaczonej symbolem GOL znajdującej się naprzeciwko [[PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK PRZYMORZE-UNIWERSYTET| przystanku kolejowego Gdańsk Przymorze-Uniwersytet]]. Sterowanie urządzeń ruchem kolejowym na linii numer 202 przeniesiono z niej na [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK WRZESZCZ| stację Gdańsk-Wrzeszcz]]. Obecnie więc nastawnia ta nie jest używana zgodnie z przeznaczeniem. Z kolei od 2010 sterowanie rozjazdów na linii numer 250 przeniesiono do nastawni oznaczonej symbolem GG-SKM, a znajdującej się na stacji Gdynia Główna. W torach umieszczona jest świetlna sygnalizacja.<br/><br/>
  
 
Do 2012 tory boczne na stacji były wykorzystywane do ekspozycji taboru kolejowego w ramach odbywających się Targów Kolejnictwa „Trako”. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]
 
Do 2012 tory boczne na stacji były wykorzystywane do ekspozycji taboru kolejowego w ramach odbywających się Targów Kolejnictwa „Trako”. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]

Aktualna wersja na dzień 09:12, 15 maj 2022

POSTERUNEK ODGAŁĘŹNY, ODSTĘPOWY I PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK OLIWA, położony na dwutorowej, zelektryfikowanej linii kolejowej numer 202 (Gdańsk Główny – Stargard) na 8,1 kilometrze oraz na dwutorowej, zelektryfikowanej linii kolejowej numer 250 (Gdańsk Główny – Rumia) na jej 8,1 kilometrze. Znajduje się na granicy dzielnic administracyjnych: Oliwa i Przymorze Małe.

Otwarty w 1870 pod nazwą Oliva. W 1926 został przemianowany na Danzig Oliva, co było związane z włączeniem Oliwy w granice administracyjne Gdańska. Po zakończeniu drugiej wojny światowej przyjął obecną nazwę.

Posiada dwa perony dwukrawędziowe. Peron numer 1 zlokalizowany jest pomiędzy torami linii kolejowej numer 202, peron numer 2 znajduje się pomiędzy torami linii numer 250. Remont peronu numer 1 trwał od 2011 do 2014. Została na nim zamontowana winda. Peron numer 2 został wyremontowany w 2008. Również i na nim została uruchomiona winda. Oba perony są zadaszone i prowadzą z nich schody do przejścia podziemnego. Jedno jego wyjście mieści się po wschodniej stronie i wychodzi na ul. Leona Droszyńskiego. Drugie wyjście znajduje się po zachodniej stronie torów, obok budynku dworca, który jest czynny dla podróżnych. Zlokalizowana jest w nim kasa biletowa. Od strony wschodniej wzdłuż części torów biegną ulice: Śląska oraz Leona Droszyńskiego. Po stronie zachodniej torów znajduje się ul. Poczty Gdańskiej, która dochodzi do budynku dworca. Natomiast od strony północnej tory przecina przebiegająca poniżej ul. Piastowska wraz z linią tramwajową.

Dla linii numer 202 jest posterunkiem odstępowym, a dla linii 250 to posterunek odgałęźny. Z jednym z torów linii numer 202 obok peronu łączył się tor bocznicowy Międzynarodowych Targów Gdańskich. Ruch pociągów obsługiwany był z nastawni oznaczonej symbolem GOL znajdującej się naprzeciwko przystanku kolejowego Gdańsk Przymorze-Uniwersytet. Sterowanie urządzeń ruchem kolejowym na linii numer 202 przeniesiono z niej na stację Gdańsk-Wrzeszcz. Obecnie więc nastawnia ta nie jest używana zgodnie z przeznaczeniem. Z kolei od 2010 sterowanie rozjazdów na linii numer 250 przeniesiono do nastawni oznaczonej symbolem GG-SKM, a znajdującej się na stacji Gdynia Główna. W torach umieszczona jest świetlna sygnalizacja.

Do 2012 tory boczne na stacji były wykorzystywane do ekspozycji taboru kolejowego w ramach odbywających się Targów Kolejnictwa „Trako”. PP

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania