OMNIBUSY

Z Encyklopedia Gdańska
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Konny omnibus na Długim Targu pod hotelem Du Nord, fragment fotografii Wilhelma Dreesenda, 1893

OMNIBUSY. Sześciokołowy, konny środek transportu zwany żurnalierą, zabierał do 20 pasażerów. Regularne kursy z Gdańska do Sopotu uruchomiono w 1823 roku – wcześniej niż w Paryżu (1828), Londynie (1829), Warszawie (1835), Berlinie (1839). Od 1830 roku omnibusy kursowały także do Brzeźna. W 1842 roku powstało przedsiębiorstwo omnibusowe w formie spółki akcyjnej. Zaczęto budować pojazdy zwane „claudiusami” (od nazwiska berlińskiego wynalazcy). W 1843 roku claudiusy odjeżdżały sprzed hotelu De Leipzig na Długim Targu (późniejszy Du Nord, obecnie Hotel Gdańsk Radisson Blu). Przejazd do Sopotu kosztował 5 sgr (srebrnych groszy), do Brzeźna 1 ½ sgr od osoby. W 1864 roku przewozy omnibusów konnych zorganizowała na nowo firma Thiel, Goldweid und Hadlich. Na trasie do Sopotu kursowały trzy pojazdy, zabierające do 21 osób każdy. Cena przejazdu do Wrzeszcza wynosiła 2 ½ sgr, do Oliwy ½ guldena (4 1/6 sgr), do Sopotu 6 sgr. Budowa kolei żelaznej na tej trasie (1870) i uruchomienie tramwaju konnego (1873) doprowadziły do spadku popularności omnibusów konnych i w końcu do ich zaniku. Pierwsze regularne kursy autoomnibusów, czyli autobusów, uruchomiono po I wojnie światowej. AJ

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania