MEYERHEIM FRIEDRICH EDUARD, artysta malarz

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 12: Linia 12:
 
[[File:Powrót ze szkoły, Friedrich Eduard Meyerheim, około 1870.JPG|thumb| Friedrich Eduard Meyerheim ''Powrót ze szkoły'', około 1870]]
 
[[File:Powrót ze szkoły, Friedrich Eduard Meyerheim, około 1870.JPG|thumb| Friedrich Eduard Meyerheim ''Powrót ze szkoły'', około 1870]]
  
'''FRIEDRICH EDUARD MEYERHEIM''' (7 I 1808 Gdańsk – 18 I 1879 Berlin), artysta malarz. Syn [[MEYERHEIM KARL FRIEDRICH | Karla Friedricha Meyerheima]]. Uczęszczał do [[GIMNAZJUM MIEJSKIE | Gimnazjum Miejskiego]], malarstwa uczył się początkowo u ojca, następnie u [[BREYSIG JOHANN ADAM | Johanna A. Breysiga]] w [[KRÓLEWSKA SZKOŁA SZTUK PIĘKNYCH | Królewskiej Szkole Sztuk Pięknych]]. Dzięki stypendium [[TOWARZYSTWO POKOJU | Towarzystwa Pokoju]] w latach 1830–1838 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Berlinie u Johanna Gottfrieda Schadowa. Od 1838 był tam asystentem, od 1850 profesorem, następnie pracował w akademiach w Dreźnie i Monachium.<br/><br/>
+
'''FRIEDRICH EDUARD MEYERHEIM''' (7 I 1808 Gdańsk – 18 I 1879 Berlin), artysta malarz. Syn [[MEYERHEIM KARL FRIEDRICH, artysta malarz, radny | Karla Friedricha Meyerheima]]. Uczęszczał do [[GIMNAZJUM MIEJSKIE | Gimnazjum Miejskiego]], malarstwa uczył się początkowo u ojca, następnie u [[BREYSIG JOHANN ADAM,  artysta plastyk | Johanna Adama Breysiga]] w [[KRÓLEWSKA SZKOŁA SZTUK PIĘKNYCH | Królewskiej Szkole Sztuk Pięknych]]. Dzięki stypendium [[TOWARZYSTWO POKOJU | Towarzystwa Pokoju]] w latach 1830–1838 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Berlinie u Johanna Gottfrieda Schadowa. Od 1838 był tam asystentem, od 1850 profesorem, następnie pracował w akademiach w Dreźnie i Monachium.<br/><br/>
 
W 1832 wydał album 10 litografii przedstawiających widoki Gdańska, w 1833 (wraz z architektem J.H. Strackiem) opracował album poświęcony średniowiecznej architekturze niemieckiej (''Architektonische Denkmäler der Altmark Brandenburg''). Malował pejzaże, widoki i sceny rodzajowe związane z Gdańskiem i okolicami (''Widok Gdańska – Spław drewna fosą'', 1829; ''Sosnowy las'' [Chmielno] 1829, Muzeum Narodowe w Gdańsku; ''Odpoczywający myśliwi nad Zatoką Gdańską'', lata 30. XIX wieku), także portrety (między innymi: ''Dziecko przy krześle'' – portret syna artysty, Paula Friedricha, około 1843, Muzeum Narodowe w Gdańsku). W 1841 był twórcą obrazu ''Przemienienie Pańskie'' w ołtarzu głównym kościoła Wniebowstąpienia (Himmelfahrtskirche) w Gdańsku-[[NOWY PORT | Nowym Porcie]] (zob. [[KOŚCIÓŁ NIEPOKALANEGO SERCA MARYI | kościół Niepokalanego Serca Maryi]]).<br/><br/>  
 
W 1832 wydał album 10 litografii przedstawiających widoki Gdańska, w 1833 (wraz z architektem J.H. Strackiem) opracował album poświęcony średniowiecznej architekturze niemieckiej (''Architektonische Denkmäler der Altmark Brandenburg''). Malował pejzaże, widoki i sceny rodzajowe związane z Gdańskiem i okolicami (''Widok Gdańska – Spław drewna fosą'', 1829; ''Sosnowy las'' [Chmielno] 1829, Muzeum Narodowe w Gdańsku; ''Odpoczywający myśliwi nad Zatoką Gdańską'', lata 30. XIX wieku), także portrety (między innymi: ''Dziecko przy krześle'' – portret syna artysty, Paula Friedricha, około 1843, Muzeum Narodowe w Gdańsku). W 1841 był twórcą obrazu ''Przemienienie Pańskie'' w ołtarzu głównym kościoła Wniebowstąpienia (Himmelfahrtskirche) w Gdańsku-[[NOWY PORT | Nowym Porcie]] (zob. [[KOŚCIÓŁ NIEPOKALANEGO SERCA MARYI | kościół Niepokalanego Serca Maryi]]).<br/><br/>  
 
Twórca stylu północnoniemieckiego malarstwa rodzajowego w duchu biedermeieru, nawiązującego do tradycji holenderskiej i flamandzkiej. Wprowadził do sztuki gdańskiej pogodne, pełne optymizmu sceny rodzajowe z życia mieszczan. Uczestniczył w wystawach [[TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ SZTUKI | Towarzystwa Przyjaciół Sztuki]]. (zob. [[MALARSTWO | Malarstwo]]). {{author: MJB}}<br /><br />
 
Twórca stylu północnoniemieckiego malarstwa rodzajowego w duchu biedermeieru, nawiązującego do tradycji holenderskiej i flamandzkiej. Wprowadził do sztuki gdańskiej pogodne, pełne optymizmu sceny rodzajowe z życia mieszczan. Uczestniczył w wystawach [[TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ SZTUKI | Towarzystwa Przyjaciół Sztuki]]. (zob. [[MALARSTWO | Malarstwo]]). {{author: MJB}}<br /><br />
 
Malarzami byli także jego synowie: Franz Eduard (1838 Berlin – 1880 Marburg), autor nastrojowych scen rodzajowych i pejzaży, oraz Paul Friedrich (1842 Berlin – 14 IX 1915 Berlin), twórca portretów (namalował między innymi portret cesarza Niemiec Wilhelma I), scen rodzajowych, pejzaży, przez pewien czas studiował sceny z życia zwierząt w berlińskim ogrodzie zoologicznym, które uwidocznił na obrazach. {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]
 
Malarzami byli także jego synowie: Franz Eduard (1838 Berlin – 1880 Marburg), autor nastrojowych scen rodzajowych i pejzaży, oraz Paul Friedrich (1842 Berlin – 14 IX 1915 Berlin), twórca portretów (namalował między innymi portret cesarza Niemiec Wilhelma I), scen rodzajowych, pejzaży, przez pewien czas studiował sceny z życia zwierząt w berlińskim ogrodzie zoologicznym, które uwidocznił na obrazach. {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]

Wersja z 19:53, 13 gru 2022

Friedrich Eduard Meyerheim
Portret Friedricha Eduarda Meyerheyma wykonany przez jego syna Paula Friedricha
Friedrich Eduard Meyerheim, Widok z Biskupiej Górki, 1829
Friedrich Eduard Meyerheim, Widok z Biskupiej Górki, litografia
Friedrich Eduard Meyerheym, Motława z Żurawiem, litografia 1832
Friedrich Eduard Meyerheim,Tratwy z drewnem w fosie miejskiej, 1829
Friedrich Eduard Meyerheim Sosnowy las, 1829
Friedrich Eduard Meyerheym, Budynek Dyrekcji Akcyz i Cła przy ul. Szafarnia nad Nową Motławą, po prawej fragment Bramy Stągiewnej, po lewej fragment Nowej Pakowni, litografia 1832
Friedrich Eduard Meyerheym, Brama Zielona i Most Zielony, litografia 1832
Friedrich Eduard Meyerheim Powrót ze szkoły, około 1870

FRIEDRICH EDUARD MEYERHEIM (7 I 1808 Gdańsk – 18 I 1879 Berlin), artysta malarz. Syn Karla Friedricha Meyerheima. Uczęszczał do Gimnazjum Miejskiego, malarstwa uczył się początkowo u ojca, następnie u Johanna Adama Breysiga w Królewskiej Szkole Sztuk Pięknych. Dzięki stypendium Towarzystwa Pokoju w latach 1830–1838 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Berlinie u Johanna Gottfrieda Schadowa. Od 1838 był tam asystentem, od 1850 profesorem, następnie pracował w akademiach w Dreźnie i Monachium.

W 1832 wydał album 10 litografii przedstawiających widoki Gdańska, w 1833 (wraz z architektem J.H. Strackiem) opracował album poświęcony średniowiecznej architekturze niemieckiej (Architektonische Denkmäler der Altmark Brandenburg). Malował pejzaże, widoki i sceny rodzajowe związane z Gdańskiem i okolicami (Widok Gdańska – Spław drewna fosą, 1829; Sosnowy las [Chmielno] 1829, Muzeum Narodowe w Gdańsku; Odpoczywający myśliwi nad Zatoką Gdańską, lata 30. XIX wieku), także portrety (między innymi: Dziecko przy krześle – portret syna artysty, Paula Friedricha, około 1843, Muzeum Narodowe w Gdańsku). W 1841 był twórcą obrazu Przemienienie Pańskie w ołtarzu głównym kościoła Wniebowstąpienia (Himmelfahrtskirche) w Gdańsku- Nowym Porcie (zob. kościół Niepokalanego Serca Maryi).

Twórca stylu północnoniemieckiego malarstwa rodzajowego w duchu biedermeieru, nawiązującego do tradycji holenderskiej i flamandzkiej. Wprowadził do sztuki gdańskiej pogodne, pełne optymizmu sceny rodzajowe z życia mieszczan. Uczestniczył w wystawach Towarzystwa Przyjaciół Sztuki. (zob. Malarstwo). MJB

Malarzami byli także jego synowie: Franz Eduard (1838 Berlin – 1880 Marburg), autor nastrojowych scen rodzajowych i pejzaży, oraz Paul Friedrich (1842 Berlin – 14 IX 1915 Berlin), twórca portretów (namalował między innymi portret cesarza Niemiec Wilhelma I), scen rodzajowych, pejzaży, przez pewien czas studiował sceny z życia zwierząt w berlińskim ogrodzie zoologicznym, które uwidocznił na obrazach. MrGl

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania