FABRICIUS LAURENTIUS, diakon, poeta

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
m (Blazejsliwinski przeniósł stronę FABRICIUS LAURENTIUS na FABRICIUS LAURENTIUS, diakon, poeta)
Linia 1: Linia 1:
 
{{web}}
 
{{web}}
 
[[File:Laurentius_Fabricius.jpg|thumb|Epitafium Laurentiusa Fabriciusa]]
 
[[File:Laurentius_Fabricius.jpg|thumb|Epitafium Laurentiusa Fabriciusa]]
'''LAURENTIUS FABRICIUS''' (Laurenz, Lorenz; Fabritius, Schmidt; Laurentius Fabricius Raudensis Silesius Adamus; 12 VII 1539 Ruda (Ruda Śląska) – 7 I 1577 Gdańsk), duchowny luterański, łaciński poeta biblijny. Początkowo kształcił się na Śląsku, od 1558 w Wittenberdze u Filipa Melanchtona. W latach 1561–1571 był diakonem w Lipniku (Löbenicht; jedna z trzech historycznych dzielnic Królewca (Königsberg), do 1724 samodzielne miasto na wschód od Starego Miasta), od 1572 pastorem w Redlau (Gdynia-Redłowo) i od tego jeszcze roku diakonem w gdańskim [[KOŚCIÓŁ ŚW. JANA CHRZCICIELA I ŚW. JANA APOSTOŁA | kościele św. Jana]]. <br/><br/>
+
'''LAURENTIUS FABRICIUS''' (Laurenz, Lorenz; Fabritius, Schmidt; Laurentius Fabricius Raudensis Silesius Adamus) (12 VII 1539 Ruda (Ruda Śląska) – 7 I 1577 Gdańsk), duchowny luterański, łaciński poeta biblijny. Początkowo kształcił się na Śląsku, od 1558 w Wittenberdze u Filipa Melanchtona. W latach 1561–1571 był diakonem w Lipniku (Löbenicht; jedna z trzech historycznych dzielnic Królewca (Königsberg), do 1724 samodzielne miasto na wschód od Starego Miasta), od 1572 pastorem w Redlau (Gdynia-Redłowo) i od tego jeszcze roku diakonem w gdańskim [[KOŚCIÓŁ ŚW. JANA CHRZCICIELA I ŚW. JANA APOSTOŁA | kościele św. Jana]]. <br/><br/>
 
Od młodych lat autor wielu publikacji z biblistyki (np. ''Carmen de passione domini nostri Iesv Christi''... (1559); ''Psalmus XXXVII. Noli aemulari in malignantibus...'' (Breslau 1562); ''Elegia de discrimine sacerdotum veteris et summi sacerdotis novi testamenti ex epistola ad hebraeos'' (1562); ''Elegia in natalem Jesu Christi filii Dei et Mariae virginis salvatoris nos...'' (1563); ''Collatio paschatis veteris et novi testamenti'' (1565)). <br/><br/>
 
Od młodych lat autor wielu publikacji z biblistyki (np. ''Carmen de passione domini nostri Iesv Christi''... (1559); ''Psalmus XXXVII. Noli aemulari in malignantibus...'' (Breslau 1562); ''Elegia de discrimine sacerdotum veteris et summi sacerdotis novi testamenti ex epistola ad hebraeos'' (1562); ''Elegia in natalem Jesu Christi filii Dei et Mariae virginis salvatoris nos...'' (1563); ''Collatio paschatis veteris et novi testamenti'' (1565)). <br/><br/>
 
Jego poezja miała znaczenie doktrynalne i polityczne, miała stanowić oręż w walce z kościołem katolickim i jednocześnie szerzyć protestantyzm. Do zadań jego tekstów należało też promowanie protestanckich doktryn (sola gratia, solus Christus, sola fide, sola Scriptura, predestynacja, ubogi kult, negacja kapłaństwa i celibatu) (np. ''Epithalamion ornatissimo et integerrimo viro domino Iosepho Rindfleisch ...'' (1570); ''Threnus heymensi connvbialis in funere ... Catharinae coniugis ... Petri Sickij Rectoris ...'' (1575)). <br/><br/>
 
Jego poezja miała znaczenie doktrynalne i polityczne, miała stanowić oręż w walce z kościołem katolickim i jednocześnie szerzyć protestantyzm. Do zadań jego tekstów należało też promowanie protestanckich doktryn (sola gratia, solus Christus, sola fide, sola Scriptura, predestynacja, ubogi kult, negacja kapłaństwa i celibatu) (np. ''Epithalamion ornatissimo et integerrimo viro domino Iosepho Rindfleisch ...'' (1570); ''Threnus heymensi connvbialis in funere ... Catharinae coniugis ... Petri Sickij Rectoris ...'' (1575)). <br/><br/>
W 1579 na filarze w prezbiterium, kościoła św. Jana, po stronie południowej, zawieszone zostało jego epitafium, ufundowane przez żonę i córkę. W roku 1943, wraz z pozostałymi obiektami z historycznego wyposażenia kościoła ewakuowane na teren Żuław. Od początku lat 80. XX w. eksponowane było w [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny]]. W listopadzie 2012 powróciło do kościoła św. Jana.  {{author: JANSZ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]
+
Przed 1577 w kościele św. Jana ufundował na cześć byłego rektora [[SZKOŁA ŚW. JANA | szkoły św. Jana]], [[MOVIUS THOMAS, rektor szkoły św. Jana | Thomasa Moviusa]], epitafium obrazowe ze sceną Zmartwychwstania, zawieszone na wschodniej ścianie południowego ramienia transeptu.
 +
W 1579 na filarze w prezbiterium, kościoła św. Jana, po stronie południowej, zawieszone zostało z kolei jego epitafium, ufundowane przez żonę i córkę. W 1943, wraz z pozostałymi obiektami z historycznego wyposażenia kościoła ewakuowane na teren Żuław. Od początku lat 80. XX wieku eksponowane było w [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny]]. W listopadzie 2012 powróciło do kościoła św. Jana.  {{author: JANSZ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]

Wersja z 18:25, 15 paź 2022

Epitafium Laurentiusa Fabriciusa

LAURENTIUS FABRICIUS (Laurenz, Lorenz; Fabritius, Schmidt; Laurentius Fabricius Raudensis Silesius Adamus) (12 VII 1539 Ruda (Ruda Śląska) – 7 I 1577 Gdańsk), duchowny luterański, łaciński poeta biblijny. Początkowo kształcił się na Śląsku, od 1558 w Wittenberdze u Filipa Melanchtona. W latach 1561–1571 był diakonem w Lipniku (Löbenicht; jedna z trzech historycznych dzielnic Królewca (Königsberg), do 1724 samodzielne miasto na wschód od Starego Miasta), od 1572 pastorem w Redlau (Gdynia-Redłowo) i od tego jeszcze roku diakonem w gdańskim kościele św. Jana.

Od młodych lat autor wielu publikacji z biblistyki (np. Carmen de passione domini nostri Iesv Christi... (1559); Psalmus XXXVII. Noli aemulari in malignantibus... (Breslau 1562); Elegia de discrimine sacerdotum veteris et summi sacerdotis novi testamenti ex epistola ad hebraeos (1562); Elegia in natalem Jesu Christi filii Dei et Mariae virginis salvatoris nos... (1563); Collatio paschatis veteris et novi testamenti (1565)).

Jego poezja miała znaczenie doktrynalne i polityczne, miała stanowić oręż w walce z kościołem katolickim i jednocześnie szerzyć protestantyzm. Do zadań jego tekstów należało też promowanie protestanckich doktryn (sola gratia, solus Christus, sola fide, sola Scriptura, predestynacja, ubogi kult, negacja kapłaństwa i celibatu) (np. Epithalamion ornatissimo et integerrimo viro domino Iosepho Rindfleisch ... (1570); Threnus heymensi connvbialis in funere ... Catharinae coniugis ... Petri Sickij Rectoris ... (1575)).

Przed 1577 w kościele św. Jana ufundował na cześć byłego rektora szkoły św. Jana, Thomasa Moviusa, epitafium obrazowe ze sceną Zmartwychwstania, zawieszone na wschodniej ścianie południowego ramienia transeptu. W 1579 na filarze w prezbiterium, kościoła św. Jana, po stronie południowej, zawieszone zostało z kolei jego epitafium, ufundowane przez żonę i córkę. W 1943, wraz z pozostałymi obiektami z historycznego wyposażenia kościoła ewakuowane na teren Żuław. Od początku lat 80. XX wieku eksponowane było w kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny. W listopadzie 2012 powróciło do kościoła św. Jana. JANSZ

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania