BRABANK

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
(Nie pokazano 4 wersji utworzonych przez jednego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
[[File:1_Brabank.JPG|thumb|Brabank, zabudowa (po lewej u góry przy ujściu [[KANAŁ RADUNI| Kanału Raduni]] do [[MOTŁAWA| Motławy]]) i plac stoczniowe (poniżej) oraz [[WIADROWNIA| Wiadrownia]] (za Kanałem Raduni), 1601, fragment planu Friedricha Berndta]]
+
[[File:1_Brabank.JPG|thumb|Brabank, zabudowa (po lewej u góry przy ujściu [[KANAŁ RADUNI| Kanału Raduni]] do [[MOTŁAWA| Motławy]]) i place stoczniowe (poniżej) oraz [[WIADROWNIA| Wiadrownia]] (za Kanałem Raduni), 1601, fragment planu Friedricha Berndta]]
[[File:Widok na Brabank (w głębi po prawej), J.F. Schuster, 1770.JPG|thumb|''Widok na Brabank'' (w głębi po prawej), J.F. Schuster, 1770, pośrodku widoczny prom linowy w miejscu obecnego [[MOST WAPIENNICZY | Mostu Wapienniczego]]]]
+
[[File:1_Most_Wapienniczy.jpg|thumb|Widok na Brabank, z lewej [[ZAMCZYSKO | Zamczysko]], widoczny przy Brabanku dwumasztowy żaglowiec–jacht rzeczny (o małym zanurzeniu) należał do krajczego koronnego Franciszka Salezego Potockiego, rycina J. F. Schustera, 1770]]
 
[[File: Brabank_1.jpg |thumb| Statki w stoczni Klawitera na Brabanku, widoczny drewniany Most Wapienniczy, połowa XIX wieku]]
 
[[File: Brabank_1.jpg |thumb| Statki w stoczni Klawitera na Brabanku, widoczny drewniany Most Wapienniczy, połowa XIX wieku]]
 
[[File:2_Brabank.jpg|thumb|Budynki [[STOCZNIA KLAWITTERA| Stoczni Klawittera]] na Brabanku około 1905]]
 
[[File:2_Brabank.jpg|thumb|Budynki [[STOCZNIA KLAWITTERA| Stoczni Klawittera]] na Brabanku około 1905]]
Linia 9: Linia 9:
 
[[File:5_Brabank.JPG|thumb|Brabank widziany z [[KŁADKA PRZEZ MOTŁAWĘ| kładki nad Motławą]], z lewej Most Wapienniczy]]
 
[[File:5_Brabank.JPG|thumb|Brabank widziany z [[KŁADKA PRZEZ MOTŁAWĘ| kładki nad Motławą]], z lewej Most Wapienniczy]]
  
'''BRABANK''' (błędnie Brabancja), nazwa wywodzona od ''bragen'', ''kalfatern'': „uszczelniać poszycie statku”; nazwa Bragebank notowana od 1434. Stocznia remontowa, pochylnia do wyciągania statków, wzmiankowana od 1388, do XVI wieku o nieustalonym dokładnie miejscu, następnie obszar (około 50 × 200 m) poniżej ujścia [[KANAŁ RADUNI | Kanału Raduni]] do [[MOTŁAWA | Motławy]], okolice ul. Stara Stocznia (zob. [[WIADROWNIA | Wiadrownia]]). W XV wieku miała pochyły drewniany pomost do wyciągania statków z wody celem remontu części podwodnych (remontowana była tu karawela [[PETER VON DANZIG | „Peter von Danzig”]]). Wedle wilkierza z połowy XV wieku pod karą 10 grzywien zabronione było remontowanie statków w innych częściach Gdańska (z obawy o zaprószenie pożaru podczas prac, np. smołowania). Od 1761 także miejsce budowy mniejszych statków, w okresach zastoju wykorzystywane jako plac składu drewna. <br/><br/>
+
'''BRABANK''' (błędnie Brabancja), nazwa wywodzona od ''bragen'', ''kalfatern'': „uszczelniać poszycie statku”; nazwa Bragebank notowana od 1434. Stocznia remontowa, pochylnia do wyciągania statków, wzmiankowana od 1388, do XVI wieku o nieustalonym dokładnie miejscu, następnie obszar (około 50 × 200 m) poniżej ujścia [[KANAŁ RADUNI | Kanału Raduni]] do [[MOTŁAWA | Motławy]], okolice ul. Stara Stocznia (zob. [[WIADROWNIA | Wiadrownia]]). W XV wieku miała pochyły drewniany pomost do wyciągania statków z wody celem remontu części podwodnych (remontowana była tu karawela [[PETER VON DANZIG,  karawela | „Peter von Danzig”]]). Wedle wilkierza z połowy XV wieku pod karą 10 grzywien zabronione było remontowanie statków w innych częściach Gdańska (z obawy o zaprószenie pożaru podczas prac, np. smołowania). Od 1761 także miejsce budowy mniejszych statków, w okresach zastoju wykorzystywane jako plac składu drewna. <br/><br/>
 
W 1827 w części południowo-wschodniej powstała [[STOCZNIA KLAWITTERA | Stocznia Klawittera]], w części zachodniej pojawiła się zabudowa mieszkalna (kamienice czynszowe). Od 1865 produkcję stoczniową przenoszono na [[POLSKI HAK | Polski Hak]], ostatecznie zanikła po pożarze warsztatów i drewnianych pochylni w 1905. Jej miejsce zajęły warsztaty Siemens-Schuckert Werke. W 1945 zabudowa została w większości zniszczona, w trzech ocalałych halach, znajdujących się w części południowej, uruchomiono zakłady [[ELMOR SA | Elmor]], nazwę Brabank zmieniono na Stara Stocznia. <br/><br/>
 
W 1827 w części południowo-wschodniej powstała [[STOCZNIA KLAWITTERA | Stocznia Klawittera]], w części zachodniej pojawiła się zabudowa mieszkalna (kamienice czynszowe). Od 1865 produkcję stoczniową przenoszono na [[POLSKI HAK | Polski Hak]], ostatecznie zanikła po pożarze warsztatów i drewnianych pochylni w 1905. Jej miejsce zajęły warsztaty Siemens-Schuckert Werke. W 1945 zabudowa została w większości zniszczona, w trzech ocalałych halach, znajdujących się w części południowej, uruchomiono zakłady [[ELMOR SA | Elmor]], nazwę Brabank zmieniono na Stara Stocznia. <br/><br/>
 
W latach 2007–2013 wyburzono budynki po Elmorze w celu doprowadzenia do nabrzeża Motławy tzw. Nowej Wałowej (ul. ks. Popiełuszki) oraz uzyskania przestrzeni pod zabudowę mieszkaniową (z częścią usługową). W marcu 2014 firma Invest Komfort SA rozpoczęła budowę nowego osiedla (według projektu gdyńskiego Studia Architektonicznego „Kwadrat” z 2007). Początkowo zaproponowano dla niego nazwę Motława Apartments, ale ostatecznie w otwartym konkursie zwyciężyła nazwa Brabank, którą zgłosili Jacek Kaczkowski i Krzysztof Łudczak. Pierwszy etap budowy osiedla, zakończony w trzecim kwartale 2016, składał się z trzech sześciopiętrowych budynków (z parterem), z podziemnymi garażami, 141 mieszkań (apartamenty od 45 do 120 m² o ponadstandardowej wysokości 260-280 cm), w części parterowej 29 lokali usługowych.{{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]
 
W latach 2007–2013 wyburzono budynki po Elmorze w celu doprowadzenia do nabrzeża Motławy tzw. Nowej Wałowej (ul. ks. Popiełuszki) oraz uzyskania przestrzeni pod zabudowę mieszkaniową (z częścią usługową). W marcu 2014 firma Invest Komfort SA rozpoczęła budowę nowego osiedla (według projektu gdyńskiego Studia Architektonicznego „Kwadrat” z 2007). Początkowo zaproponowano dla niego nazwę Motława Apartments, ale ostatecznie w otwartym konkursie zwyciężyła nazwa Brabank, którą zgłosili Jacek Kaczkowski i Krzysztof Łudczak. Pierwszy etap budowy osiedla, zakończony w trzecim kwartale 2016, składał się z trzech sześciopiętrowych budynków (z parterem), z podziemnymi garażami, 141 mieszkań (apartamenty od 45 do 120 m² o ponadstandardowej wysokości 260-280 cm), w części parterowej 29 lokali usługowych.{{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]

Aktualna wersja na dzień 21:34, 6 mar 2023

Brabank, zabudowa (po lewej u góry przy ujściu Kanału Raduni do Motławy) i place stoczniowe (poniżej) oraz Wiadrownia (za Kanałem Raduni), 1601, fragment planu Friedricha Berndta
Widok na Brabank, z lewej Zamczysko, widoczny przy Brabanku dwumasztowy żaglowiec–jacht rzeczny (o małym zanurzeniu) należał do krajczego koronnego Franciszka Salezego Potockiego, rycina J. F. Schustera, 1770
Błąd przy generowaniu miniatury Chyba brakuje pliku /home/fundacjagdansk/domains/fundacjagdanska.hostingsdc.pl/public_html/images/f/fd/Brabank_1.jpg
Statki w stoczni Klawitera na Brabanku, widoczny drewniany Most Wapienniczy, połowa XIX wieku
Budynki Stoczni Klawittera na Brabanku około 1905
Powyżej ruin kościoła św. Jana byłe hale warsztatów Siemens-Schuckert Werke na Brabanku, następnie Elmoru, około 1950
Widok z osiedla Brabank na Główne Miasto (i podniesioną kładkę przez Motławę), 2017
Osiedle Brabank, widok z Mostu Wapienniczego, 2018
Brabank widziany z kładki nad Motławą, z lewej Most Wapienniczy

BRABANK (błędnie Brabancja), nazwa wywodzona od bragen, kalfatern: „uszczelniać poszycie statku”; nazwa Bragebank notowana od 1434. Stocznia remontowa, pochylnia do wyciągania statków, wzmiankowana od 1388, do XVI wieku o nieustalonym dokładnie miejscu, następnie obszar (około 50 × 200 m) poniżej ujścia Kanału Raduni do Motławy, okolice ul. Stara Stocznia (zob. Wiadrownia). W XV wieku miała pochyły drewniany pomost do wyciągania statków z wody celem remontu części podwodnych (remontowana była tu karawela „Peter von Danzig”). Wedle wilkierza z połowy XV wieku pod karą 10 grzywien zabronione było remontowanie statków w innych częściach Gdańska (z obawy o zaprószenie pożaru podczas prac, np. smołowania). Od 1761 także miejsce budowy mniejszych statków, w okresach zastoju wykorzystywane jako plac składu drewna.

W 1827 w części południowo-wschodniej powstała Stocznia Klawittera, w części zachodniej pojawiła się zabudowa mieszkalna (kamienice czynszowe). Od 1865 produkcję stoczniową przenoszono na Polski Hak, ostatecznie zanikła po pożarze warsztatów i drewnianych pochylni w 1905. Jej miejsce zajęły warsztaty Siemens-Schuckert Werke. W 1945 zabudowa została w większości zniszczona, w trzech ocalałych halach, znajdujących się w części południowej, uruchomiono zakłady Elmor, nazwę Brabank zmieniono na Stara Stocznia.

W latach 2007–2013 wyburzono budynki po Elmorze w celu doprowadzenia do nabrzeża Motławy tzw. Nowej Wałowej (ul. ks. Popiełuszki) oraz uzyskania przestrzeni pod zabudowę mieszkaniową (z częścią usługową). W marcu 2014 firma Invest Komfort SA rozpoczęła budowę nowego osiedla (według projektu gdyńskiego Studia Architektonicznego „Kwadrat” z 2007). Początkowo zaproponowano dla niego nazwę Motława Apartments, ale ostatecznie w otwartym konkursie zwyciężyła nazwa Brabank, którą zgłosili Jacek Kaczkowski i Krzysztof Łudczak. Pierwszy etap budowy osiedla, zakończony w trzecim kwartale 2016, składał się z trzech sześciopiętrowych budynków (z parterem), z podziemnymi garażami, 141 mieszkań (apartamenty od 45 do 120 m² o ponadstandardowej wysokości 260-280 cm), w części parterowej 29 lokali usługowych.

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania