APOTEOZA GDAŃSKA
D.Majewska (dyskusja | edycje) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | [[File: | + | [[File:„Apoteoza Gdańska” Isaaka van den Blocka, 1608.JPG|thumb|''Apoteoza Gdańska'' Isaaka van den Blocka, 1608]] |
− | [[File:Panorama Gdańska z ręką Opatrzności czuwającej nad Ratuszem, | + | [[File:Panorama Gdańska z ręką Opatrzności czuwającej nad Ratuszem, „Apoteoza Gdańska”, detal.JPG|thumb|Panorama Gdańska z ręką Opatrzności czuwającej nad Ratuszem, ''Apoteoza Gdańska'', detal]] |
+ | |||
'''„APOTEOZA GDAŃSKA”''' (zwana również ''Apoteozą łączności Gdańska z Polską'' lub ''Apoteozą handlu gdańskiego''), owalny obraz [[BLOCK ISAAK van den | Isaaka van den Blocka]] z 1608 roku, stanowiący centralną część dekoracyjnego plafonu w Wielkiej Sali Rady [[RATUSZ GŁÓWNEGO MIASTA | Ratusza Głównego Miasta]]. Jedno z najbardziej znanych dzieł sztuki nowożytnego Gdańska. Przedstawia idealistyczną wizję Gdańska jako miasta doskonałego, wybranego przez Boga, który gwarantuje mu pomyślny rozwój i dobrobyt, czyniąc to za pośrednictwem [[RADA MIEJSKA | Rady Miejskiej]] (symbolicznie przedstawionej w postaci łuku triumfalnego rozpiętego między ziemią, morzem a niebem). Na szczycie wiernie oddano panoramę Gdańska; z chmur wyłania się ręka Boża, która w geście opieki obejmuje wieżę ratusza. Ponad przedstawieniem umieszczono hebrajski napis oznaczający Jahwe. Niżej znajduje się łacińska sentencja mówiąca o tym, że miasto znajduje się pod skrzydłami Boskiej opieki. Tęcza rozumiana jest tu jako znak przymierza pomiędzy Bogiem a ziemią, ponad nią napis ''Coelesti iungimur arcu'' (Złączeni niebiańskim łukiem). W świetle arkady ukazano aleję wiodącą ku morzu, wyobrażenie raju, złożoną z dwóch rzędów drzew o symetrycznych konarach i uwypuklonych korzeniach; między drzewami widnieje fontanna. Poniżej symbolicznie przedstawiono [[WISŁA | Wisłę]], płynącą zakolem od gór aż do Morza Bałtyckiego, na rzece przedstawiono liczne statki transportujące towary z głębi Rzeczypospolitej do Gdańska, skąd trafiały na okrętach do innych portów europejskich. Dominantę dolnej strefy stanowi wyobrażenie [[DWÓR ARTUSA | Dworu Artusa]], z elewacją, którą otrzymał w roku 1552. Na tle Dworu Artusa ukazano sceny z życia codziennego Gdańska w początkach XVII wieku. Wśród mieszkańców miasta w rodzimych strojach i przyjezdnych prowadzących handlowe pertraktacje odnaleźć można rzymskiego boga handlu Merkurego, który jest gwarantem udanych transakcji. Nieco wyżej znajduje się wymowna scena: gdański kupiec podający dłoń polskiemu szlachcicowi na znak porozumienia. W tle artysta ukazał mieszczki w bogatych, paradnych strojach, handlarzy ulicznych prezentujących swoje towary, muzykantów oraz wypoczywających wiślanych flisaków. W przeciwieństwie do dominującej, ideowej górnej partii obrazu dolna ukazuje realną przestrzeń miejską, stając się cennym źródłem wiedzy na temat życia miejskiego Gdańska tamtych czasów. {{author:KP}} [[Category: Encyklopedia]] | '''„APOTEOZA GDAŃSKA”''' (zwana również ''Apoteozą łączności Gdańska z Polską'' lub ''Apoteozą handlu gdańskiego''), owalny obraz [[BLOCK ISAAK van den | Isaaka van den Blocka]] z 1608 roku, stanowiący centralną część dekoracyjnego plafonu w Wielkiej Sali Rady [[RATUSZ GŁÓWNEGO MIASTA | Ratusza Głównego Miasta]]. Jedno z najbardziej znanych dzieł sztuki nowożytnego Gdańska. Przedstawia idealistyczną wizję Gdańska jako miasta doskonałego, wybranego przez Boga, który gwarantuje mu pomyślny rozwój i dobrobyt, czyniąc to za pośrednictwem [[RADA MIEJSKA | Rady Miejskiej]] (symbolicznie przedstawionej w postaci łuku triumfalnego rozpiętego między ziemią, morzem a niebem). Na szczycie wiernie oddano panoramę Gdańska; z chmur wyłania się ręka Boża, która w geście opieki obejmuje wieżę ratusza. Ponad przedstawieniem umieszczono hebrajski napis oznaczający Jahwe. Niżej znajduje się łacińska sentencja mówiąca o tym, że miasto znajduje się pod skrzydłami Boskiej opieki. Tęcza rozumiana jest tu jako znak przymierza pomiędzy Bogiem a ziemią, ponad nią napis ''Coelesti iungimur arcu'' (Złączeni niebiańskim łukiem). W świetle arkady ukazano aleję wiodącą ku morzu, wyobrażenie raju, złożoną z dwóch rzędów drzew o symetrycznych konarach i uwypuklonych korzeniach; między drzewami widnieje fontanna. Poniżej symbolicznie przedstawiono [[WISŁA | Wisłę]], płynącą zakolem od gór aż do Morza Bałtyckiego, na rzece przedstawiono liczne statki transportujące towary z głębi Rzeczypospolitej do Gdańska, skąd trafiały na okrętach do innych portów europejskich. Dominantę dolnej strefy stanowi wyobrażenie [[DWÓR ARTUSA | Dworu Artusa]], z elewacją, którą otrzymał w roku 1552. Na tle Dworu Artusa ukazano sceny z życia codziennego Gdańska w początkach XVII wieku. Wśród mieszkańców miasta w rodzimych strojach i przyjezdnych prowadzących handlowe pertraktacje odnaleźć można rzymskiego boga handlu Merkurego, który jest gwarantem udanych transakcji. Nieco wyżej znajduje się wymowna scena: gdański kupiec podający dłoń polskiemu szlachcicowi na znak porozumienia. W tle artysta ukazał mieszczki w bogatych, paradnych strojach, handlarzy ulicznych prezentujących swoje towary, muzykantów oraz wypoczywających wiślanych flisaków. W przeciwieństwie do dominującej, ideowej górnej partii obrazu dolna ukazuje realną przestrzeń miejską, stając się cennym źródłem wiedzy na temat życia miejskiego Gdańska tamtych czasów. {{author:KP}} [[Category: Encyklopedia]] |
Wersja z 10:18, 27 cze 2014
„APOTEOZA GDAŃSKA” (zwana również Apoteozą łączności Gdańska z Polską lub Apoteozą handlu gdańskiego), owalny obraz Isaaka van den Blocka z 1608 roku, stanowiący centralną część dekoracyjnego plafonu w Wielkiej Sali Rady Ratusza Głównego Miasta. Jedno z najbardziej znanych dzieł sztuki nowożytnego Gdańska. Przedstawia idealistyczną wizję Gdańska jako miasta doskonałego, wybranego przez Boga, który gwarantuje mu pomyślny rozwój i dobrobyt, czyniąc to za pośrednictwem Rady Miejskiej (symbolicznie przedstawionej w postaci łuku triumfalnego rozpiętego między ziemią, morzem a niebem). Na szczycie wiernie oddano panoramę Gdańska; z chmur wyłania się ręka Boża, która w geście opieki obejmuje wieżę ratusza. Ponad przedstawieniem umieszczono hebrajski napis oznaczający Jahwe. Niżej znajduje się łacińska sentencja mówiąca o tym, że miasto znajduje się pod skrzydłami Boskiej opieki. Tęcza rozumiana jest tu jako znak przymierza pomiędzy Bogiem a ziemią, ponad nią napis Coelesti iungimur arcu (Złączeni niebiańskim łukiem). W świetle arkady ukazano aleję wiodącą ku morzu, wyobrażenie raju, złożoną z dwóch rzędów drzew o symetrycznych konarach i uwypuklonych korzeniach; między drzewami widnieje fontanna. Poniżej symbolicznie przedstawiono Wisłę, płynącą zakolem od gór aż do Morza Bałtyckiego, na rzece przedstawiono liczne statki transportujące towary z głębi Rzeczypospolitej do Gdańska, skąd trafiały na okrętach do innych portów europejskich. Dominantę dolnej strefy stanowi wyobrażenie Dworu Artusa, z elewacją, którą otrzymał w roku 1552. Na tle Dworu Artusa ukazano sceny z życia codziennego Gdańska w początkach XVII wieku. Wśród mieszkańców miasta w rodzimych strojach i przyjezdnych prowadzących handlowe pertraktacje odnaleźć można rzymskiego boga handlu Merkurego, który jest gwarantem udanych transakcji. Nieco wyżej znajduje się wymowna scena: gdański kupiec podający dłoń polskiemu szlachcicowi na znak porozumienia. W tle artysta ukazał mieszczki w bogatych, paradnych strojach, handlarzy ulicznych prezentujących swoje towary, muzykantów oraz wypoczywających wiślanych flisaków. W przeciwieństwie do dominującej, ideowej górnej partii obrazu dolna ukazuje realną przestrzeń miejską, stając się cennym źródłem wiedzy na temat życia miejskiego Gdańska tamtych czasów.