PRZYSTANEK KOLEJOWY LEWY BRZEG WISŁY
< Poprzednie | Następne > |
PRZYSTANEK KOLEJOWY LEWY BRZEG WISŁY, nieistniejący przystanek osobowy położony na jednotorowej, niezelektryfikowanej linii wąskotorowej o rozstawie szyn 750 milimetrów. Położony był w obecnej dzielnicy Wyspa Sobieszewska, obok obecnej ul. Świbnieńskiej oraz drogowej przeprawy promowej Świbno – Mikoszewo.
Otwarty w 1905 pod nazwą Weichselufer Linkes, jako część lewobrzeżnej sieci kolei wąskotorowej na Żuławach, należącej do spółki Westpreußische Kleinbahnen Aktien-Gesellschaft. W 1945 przejęty przez Polskie Koleje Państwowe, które w celu administrowania całą żuławską koleją wąskotorową utworzyły Zarząd Gdańskich Kolei Wąskotorowych z siedzibą w Nowym Stawie przy Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowej w Gdańsku. Zmieniono wówczas nazwę na Lewy Brzeg Wisły.
Od początku powstania przy przystanku funkcjonował prom przewożący tabor wraz z pasażerami i towarami na drugą stronę Wisły, do znajdującego się tam przystanku kolejowego Prawy Brzeg Wisły (w latach 1905–1928 noszący nazwę Weichsel Durchstich, a w okresie 1928–1945 nazywany Weichselufer Rechtes). Wskutek zniszczeń podczas walk kończących II wojnę światową ruch pasażerski i towarowy na linii, przy której był położony, został wstrzymany, wznowiono go w październiku 1947. Znajdował się na nim jeden peron jednokrawędziowy oraz ładownia.
W 1955 przestał funkcjonować kolejowy prom przez Wisłę i odtąd pociągi dojeżdżały tylko do tego przystanku, kończąc na nim bieg i później wracały. Ostatecznie ruch na linii zawieszono 31 V 1971. Tory zostały rozebrane w 1974 bądź 1975.
Przystanek o nazwie Lewy Brzeg Wisły (często zapisywany w celu odróżnienia z członem: Gniew w nawiasie), w latach 1901–1920 zwany Linkes Weichselufer, znajdował się także na terenie miasta Gniew, przy tamtejszej linii wąskotorowej. Również i przy nim funkcjonowała kolejowa przeprawa promowa przez Wisłę.