AUTOBUSY MIEJSKIE
Z Encyklopedia Gdańska
Wersja M.Ogonowska (dyskusja | edycje) z dnia 19:27, 6 lut 2013
< Poprzednie | Następne > |
Od 1945. Po powołaniu w kwietniu 1945 pol. wojewódzkich i miejskich władz adm. Zarządowi Miasta powierzono zorganizowanie osobowego transportu zbiorowego dla gd. aglomeracji. Tak jak w wypadku tramwajów, znaleziono w mieście kilka ocalałych autobusów. Po ich remoncie zorganizowano późną wiosną 1945 kilka – nieregularnych jeszcze – linii autobusowych, łączących Gd. z Sopotem i Gdynią oraz z odległymi dzielnicami. Do roli pojazdów autobusowych przystosowano kilkanaście ciężarówek, budując na nich prowizoryczne karoserie z dykty. Kolejne a. (Büssing 900 n), porzucone przez uciekających w marcu 1945 Niemców, odnaleziono w 1947 w lasach Wyspy Sobieszewskiej. Wymagały poważnych remontów, które przeprowadzano w przeznaczonej docelowo na remizę autobusową dawnej zajezdni tramwajowej przy ul. Partyzantów 6/12. W 1945–47 do czasu uruchomienia poszczególnych linii tramwajowych komunikację musiały zapewnić nieliczne autobusy. Uruchomienie linii tramwajowych pozwoliło zrezygnować z linii autobusowych dublujących ich trasy i skierować je tam, gdzie tramwaje nie docierały, w tym do Górek Zach. przez Stogi i do Sobieszewa przez Płonię. Ważnym wydarzeniem było uruchomienie w 1947 odremontowanych dwóch popularnych w mieście a. siodłowych marki Hanomag i Mercedes (zwanych przez kierowców Bajadera i Colombina), które na trasie od Urzędu Wojewódzkiego przy ul. Okopowej w Gd. do pl. Konstytucji w Gdyni mogły przewozić do 200 pasażerów. Eksploatowane były do 1955. Miejskim dworcem auto- busowym stał się, tak jak do 1945, pl. 1 Maja (ob. Targ Sienny). Po 1949 powstały linie na tzw. ob. stary Chełm, na Suchanino, do Brętowa. W 1948 gd. przedsiębiorstwo zaczęło otrzymywać a. z przydziału centralnego. Początkowo było to 5 wozów typu Leyland OPSI, a w 1953 dalsze tego typu, przekazane z innych miast w ramach koncentracji taboru poszczególnych firm w danym mieście, co miało ułatwić ich obsługę tech. Obok Leylanda do Gd. trafiły w ramach tej akcji kolejne wozy firmy Büssing. W 1956 tabor miejski zaczęły wzbogacać pol. autobusy SAN typu h01, nast. bardziej przystosowane do miejskiego ruchu AUTOSAN h-25 i h-27, których jeszcze w 1977 było 87, oraz pochodzące z importu pojazdy czes. Skody. Po 1960 stan bazy autobusowej zaczęły zwiększać pol. jelcze, różnych typów i serii, co pozwoliło na znaczny rozwój linii autobusowych w Gd. Powstały linie na Olszynkę, w rejonie Przymorza, do Osowej, do Królewskiej Doliny. W 1970 powstały linie łączące Oliwę przez Jelitkowo z ul. 23 Marca w Sopocie (nr 117 i 143). Po 1970 w gd. komunikacji przez ponad 30 lat dominowały jelcze, w tym pojemne przegubowe: Jelcz 021, Jelcz mex, Jelcz Kar. Do Gd. docierały tylko nieliczne (6 szt.) centralnie przydzielane, fr. rodowodu, a. miejskie Jelcz-Berliet PR 100 i PR 110 u. Po 1965 zmienione zostały przystanki początkowe wielu tras. Obok pl. 1 Maja, potem zastąpionego przez Targ Rakowy, wiele a. rozpoczynało bieg z pętli przy ul. Wałowej, inne – gł. linie w kierunku Chełmu i Oruni – od 1975 na nowym dworcu przy ul. Jana z Kolna. W 2012 dworce te, ze względu na budowę ul. Nowa Wałowa i siedziby Muzeum II Wojny Światowej, zostaną zlikwidowane, a miejscem nowego central. dworca autobusowego stanie się Plac Zebrań Ludowych. Rozwój terytorialny miasta oraz budowa nowych dzielnic mieszkaniowych odległych od linii tramwajowych zmusiły władze do utworzenia połączeń na Suchanino, do Piecek i Migowa (teren SM Mo- rena), na Orunię Górną, Żabiankę. W 1978 oddano nową bazę a. miejskich z placem postojowym przy al. Hallera 142. Dotychczasowa, przy ul. Partyzantów, początkowo była wykorzystywana na centrum handl., nast. rozebrana, a działkę władze miasta sprzedały na cele budownictwa mieszkaniowego. Po 1994, w ciągu 15 lat, nastąpiła kompletna wymiana miejskiego taboru autobusowego. Wozy starego typu zostały zastąpione w większości przez klimatyzowane, niskopodłogowe pojazdy zwykłe oraz przegubowe, o podwójnej pojemności. Władze miasta zakupiły w tym celu od producentów: w 1994 Mercedes 0405 n, w 1997 Neoplan 4020/3 i 4016, w 2000 Solaris Urbino 12, w 2002 MAN 20 typ NL 263 i przegubowe NG 313, w 2003 Solaris Urbino 18, w 2008 kolejne 45 autobusów Solaris 12 i 18, co pozwoliło wycofać z eksploatacji wszystkie typy starych a. Jelcz, a także uruchomić kolejne linie do powstających daleko od centrum miasta nowych dzielnic mieszkaniowych, gł. określanych jako Gd.-Południe, Jasień, Migowo, Matemblewo, Kowale, Kiełpino. W celu usprawnienia komunikacji na zatłoczonych ulicach Gd. obok pętli przy ul. Witosa po uruchomieniu w 2007 linii tramwajowej na Chełm stworzono dworzec przesiadkowy dla pasażerów linii autobusowych z rejonu Gd.-Południe. W 2011 w Gd. funkcjonowały 74 linie zwykłe, 2 sezonowe oraz 10 nocnych. Stan taboru ciągle się zmienia. Ceny za przejazdy a. i tramwajami, niegdyś centralnie regulowane, po 1990 są ustalane przez władze miejskie. z Autobusy w Gdańsku po 1945 roku – staty- styka z Linie autobusowe w latach 1945–1955 z Linie autobusowe w Gdańsku – stan na 1 VI 2012