GDAŃSKIE LEKCJE OBYWATELSKIE

Z Encyklopedia Gdańska
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >

GDAŃSKIE LEKCJE OBYWATELSKIE, pierwszy i jedyny w Polsce (do 2022) program zainicjowany przez miejskie władze samorządowe, dotyczący edukacji obywatelskiej dla uczennic i uczniów wszystkich rodzajów placówek edukacyjnych, dla których organem prowadzącym jest miasto Gdańsk. Podstawy programu zostały zrealizowane w latach 2020–2021 poprzez przygotowanie 24 scenariuszy lekcji, po sześć dla każdego etapu edukacyjnego.

Lekcje dla przedszkoli oraz edukacji wczesnoszkolnej opracowane zostały przez: Elżbietę Jankowską-Pietras (Zespół Szkolno–Przedszkolny nr 1 w Gdańsku), Magdalenę Łukasik (Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 8 w Gdańsku, zob. XIV Liceum Ogólnokształcące) oraz Agatę Majkowską (Przedszkole nr 49 w Gdańsku), natomiast lekcje w klasach 5–8 szkoły podstawowej opracowały: Ewa Krzysiak (Podstawowa Szkoła Pozytywna w Gdańsku) oraz Katarzyna Pioch ( Szkoła Podstawowa nr 79 w Gdańsku), a lekcje dla szkół ponadpodstawowych opracowali: Magdalena Litwinienko ( I Liceum Ogólnokształcące w Gdańsku) oraz Paweł Trawicki ( Uniwersytet Gdański; I LO w Gdańsku). Patronat nad projektem objęła prezydent Miasta Gdańska Aleksandra Dulkiewicz, a jego koordynatorem została Agnieszka Tomasik (dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 8 w Gdańsku; Kreatywna Pedagogika).

Gdańskie Lekcje Obywatelskie mają na celu: rozbudzenie świadomości wspólnot lokalnych, wzrost zainteresowania uczestnictwem w partycypacji obywatelskiej, rozwijanie kompetencji analitycznego i krytycznego oglądu rzeczywistości społecznej, politycznej i gospodarczej. Podręcznik został wydany w 2022, natomiast pierwsze lekcje pilotażowe (z udziałem prezydent Miasta Gdańska) odbyły się we wrześniu 2021. Do udziału w programie akces złożyło 80 nauczycieli z 60 gdańskich szkół i przedszkoli, a zakładana liczba uczniów uczestniczących w pilotażowym projekcie wynieść ma około 7000. Scenariusze lekcji zostały opracowane w uniwersalny sposób umożliwiający ich implementację (przy korekcie nazw miast i organów samorządowych) w przedszkolach i szkołach usytuowanych poza Gdańskiem. Paweł Trawicki

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania