TRASA SŁOWACKIEGO
< Poprzednie | Następne > |
TRASA SŁOWACKIEGO, budowana w celu usprawnienia połączenia Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy ( lotniska) z centrum miasta oraz trasy warszawskiej i Portu Północnego z lewobrzeżną częścią Gdańskiego Portu Morskiego oraz zapleczem przemysłowym Gdańska i Gdyni. Posiada kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju gospodarczego Gdańska. Inwestycję rozpoczęto w marcu 2011 roku, planowane zakończenie w październiku 2014 roku. Przedsięwzięcie podzielono na 4 zadania – etapy o łącznej długości około 10 km, w tym budowa tunelu pod Martwą Wisłą. Zadanie I: odcinek od ul. Spadochroniarzy do ul. Budowlanych, długość 2,8 km, 2 dwupasmowe jezdnie. Przebudowa istniejącej jezdni i budowa drugiej od portu lotniczego do ul. Spadochroniarzy. Na odcinku 1,4 km wybudowano nową trasę, przebudowano przejazd kolejowy na przecięciu się ul. Nowej Słowackiego z linią kolejową nr 235 oraz tory kolejowe. Nowa infrastruktura techniczna, ścieżki rowerowe. Koszt 31,5 mln zł. Zadanie II: odcinek od ul. Potokowej do al. Rzeczypospolitej, długość 3,35 km, 2 dwupasmowe jezdnie, w tym budowa kluczowej estakady nad al. Grunwaldzką o długości 126 m, 3 tunele dla pieszych w rejonie skrzyżowań trasy z ulicami: Reymonta, Obywatelską, Kilińskiego. Nowy wiadukt nad torami PKP o długości 97,5 m, budowa skrzyżowania ul. Partyzantów – Nowa Słowackiego – Chrzanowskiego z wyspą centralną, przebudowa uzbrojenia podziemnego. Koszt 158,36 mln zł. Zadanie III: Droga Zielona, odcinek al. Hallera – węzeł Marynarki Polskiej, długość 2,163 km, 2 jezdnie dwupasmowe. Budowa trasy od al. Hallera do węzła Marynarki Polskiej, przebudowa skrzyżowania al. Hallera z ul. Czarny Dwór. Wiadukt nad ul. Kochanowskiego, terenami kolejowymi, ul. Nową Stadionową. Węzeł typu „harfa” w rejonie skrzyżowania z ul. Nową Stadionową. Fragment ul. Nowej Stadionowej, przejście dla pieszych pod trasą, łączące Stadion Miejski PGE Arena Gdańsk z ul. Uczniowską, przebudowa uzbrojenia podziemnego. Koszt 135,15 mln zł. Zadanie IV: odcinek węzeł Marynarki Polskiej – węzeł Ku Ujściu, długość 2,4 km, 2 jezdnie dwupasmowe. Budowa tunelu pod Martwą Wisłą o długości 1377,5 m. Dwa równoległe tunele dla każdego kierunku ruchu z dwupasmowymi jezdniami, wykonywane metodą drążoną (1072,5 m) maszyną drążącą TBM (Tunnel Boring Machine). Wyloty z tunelu zlokalizowane na wysokości nabrzeży Dworzec Drzewny (od strony węzła Ku Ujściu) w odległości około 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły, i Dworzec Wiślany (od strony węzła Marynarki Polskiej) w odległości około 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły. W najniższym miejscu tunel 35 m pod lustrem wody. Tarcza wiercąca o średnicy 12,20 m, obudowa tunelu z elementów prefabrykowanych. Koszt 885,6 mln zł. Od 28 XI 2013 roku dolny odcinek trasy, od ul. Trawki do ul. Franciszka Hynka, nosi nazwę alei Żołnierzy Wyklętych. O jej nadanie wnioskowali: Okręg Pomorski Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej, Porozumienie Niepodległościowych Związków Kombatanckich, Niezależny Samorządny Związek Zawodowy „Solidarność” Region Gdańsk, Stowarzyszenie Kibiców Lechii Gdańsk – Lwy Północy oraz Komisja Kultury i Promocji Rady Miasta Gdańska.