INSTYTUT MORSKI

Z Encyklopedia Gdańska
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Badania flory Zalewu Wiślanego

INSTYTUT MORSKI (IM), Długi Targ 41–42. Powstał 3 III 1950 jako Morski Instytut Techniczny, pod obecną nazwą od 1 XII 1954 roku. Samodzielna placówka naukowo-badawcza podległa Ministerstwu Żeglugi do prowadzenia prac badawczych na użytek polityki gospodarczej państwa w zakresie budownictwa okrętowego oraz eksploatacji i rozbudowy (ukierunkowanie techniczne). W roku 1951 poszerzono działalność o aspekty prawne i ekonomiczne (włączono komórki q Instytutu Bałtyckiego). 23 X 1952 powołano radę naukową, w latach 70. XX wieku mocno rozwinięto badania ekonomiczne, organizacyjne i informatyczne dotyczące rozwoju gospodarki morskiej, a w latach 90. pojawiła się ekologia i ochrona środowiska, zmniejszył udział badań dotyczących eksploatacji i remontu statków. Obecnie podlega Ministerstwu Infrastruktury. Badania wspomagają liczne pracownie i laboratoria (m.in. do lat 80. XX wieku dwie hale na terenie q Stoczni Remontowej na q Ostrowiu, gdzie opracowywano modelowe wejścia do portów w Gdańsku, Gdyni, Kołobrzegu, Helu, Władysławowie, badano odporność kadłubów, boczne wodowania i stateczność statków), Zakład Techniczno-Doświadczalny (1964–1991) oraz statki badawcze: w latach 1958–1987 „Imor” (przerobiony z kadłuba kutra rybackiego, zatopiony koło Florydy w ramach programu budowy sztucznych raf), w 1987–2005 „Doktor Lubecki” (również zbudowany na bazie kutra), od roku 2006 katamaran badawczy z pływającym laboratorium „Imor”. Dwa laboratoria: Elektroniki Morskiej oraz Zakładu Ochrony Środowiska, posiadają Certyfikaty Akredytacji PCA. Instytut Morski wniósł duży wkład w badania modelowe okrętów, stateczności, zapoczątkował w Polsce badania nad korozją morską. Zajmuje czołową pozycję w kraju w zakresie hydrotechniki morskiej i badań brzegowych; bada rynek frachtowy, efektywność inwestycji w transporcie morskim, cywilne prawo morskie i problemy unifikacji międzynarodowego prawa morza; w środowisku naukowym Wybrzeża prekursor prac przedinwestycyjnych, m.in. nad nowymi typami statków (lata 60.–80. XX wieku); studia poprzedzające budowę q Portu Północnego, opracowywanie prognoz i analiz rozwoju morskiego systemu kontenerowego w Polsce. Prowadzi innowacyjne badania związane z bezpieczeństwem i ochroną środowiska, przedinwestycyjne morskich farm wiatrowych, układania podmorskich kabli i rurociągów, kolektorów sanitarnych, sztucznych raf, badania ekologiczne morskich akwenów chronionych. Publikuje wyniki własnych badań („Prace Instytutu Morskiego”, „Materiały Instytutu Morskiego”, „Gospodarka Morska – Przegląd Statystyczny”, początkowo „Morski Rocznik Statystyczny”). W 2011 roku w skład IM wchodziły zakłady naukowe: Oceanografii Operacyjnej, Hydrotechniki Morskiej, Ochrony Środowiska, Ekonomiki i Prawa, Samodzielna Pracownia Ekologii. MJ

Dyrektorzy Instytutu Morskiego
1950–1951 q Witold Urbanowicz (p.o.)
1951–1957 Zdzisław Ćwiek
1957–1970 Remigiusz Zaorski
1970–1982 Tadeusz Jednorał
1982–1988 q Jerzy Młynarczyk
1989–1991 Witold Kuszewski
1991–2003 Jan Curzytek
2003 Maciej Werno (kierownik)
2004 –2010 Krzysztof Ossowski
2010 – Kazimierz Szefler
MJ
⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania