DWORZEC W OLIWIE
Z Encyklopedia Gdańska
< Poprzednie | Następne > |
DWORZEC W OLIWIE (Oliva, 1926 Danzig Oliva, 1945 Gdańsk Oliwa), przy obecnym pl. Dworcowym 1 (Bahnhofsvorplatz), oddany do użytku 1 VII 1870 wraz z uruchomieniem kolejowego połączenia ze Szczecinem (q kolej). Według tego samego projektu budynki dworcowe zbudowano na stacjach Gdańsk-Wrzeszcz (nie zachował się), Sopot (nie zachował się), Gdynia-Chylonia, Reda, Wejherowo i Lębork. Przez stację przechodzą 2 dwutorowe linie kolejowe: dalekobieżna Gdańsk Główny – Szczecin i Gdynia – Tczew oraz od roku 1952 linia podmiejska Gdańsk Główny – Sopot, od 1957 roku do Wejherowa (q SKM), linia dalekobieżna zelektryfikowana od 19 X 1969. Dwa zadaszone perony, przejście tylko podziemne, łączące (od wschodu) ul. Droszyńskiego z pl. Dworcowym (od zachodu).