PFUHLE FRITZ AUGUST, profesor Technische Hochschule Danzig
< Poprzednie | Następne > |
FRITZ AUGUST PFUHLE (5 III 1878 Berlin – 11 XII 1969 Reinbek, Niemcy), artysta plastyk, pedagog. W 1895 słuchacz studium przy Berlińskim Muzeum Sztuki, od 1897 do 1898 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Dreźnie. Od 1903 w Berlinie, od 1905 nauczyciel w Szkole Rzemiosł Artystycznych w Berlinie-Charlottenburgu.
Od 1 IV 1910 docent (następnie profesor) rysunku na Wydziale Architektury Technische Hochschule Danzig, zastąpił w roli wykładowcy Augusta von Brandisa. Przed przyjazdem do Gdańska jego sylwetkę jako nowoczesnego artysty przedstawił Robert Breuer w felietonie zamieszczonym w „Danziger Zeitung”. Prowadził działalność artystyczną (zob. plakat Festynu Lotniczego 1910, lotniska), wykonał wiele portretów gdańskich osobistości z lat 1910–1944, w tym w 1933 Adolfa Hitlera; malował gdańskie pejzaże i sceny rodzajowe. Wykonał witraże klatki schodowej i wykonał portret konny Fryderyka Wielkiego w sali posiedzeń oddanego do użytku w 1916 budynku Zachodniopruskiego Towarzystwa Ubezpieczeń od Ognia przy Elisabethwall 9 (ul. Wały Jagiellońskie 36), w 1915 witraże (dwa zachowane) do nowego ewangelickiego kościoła Pojednania (Versöhnungskirche, kościół Matki Bożej Królowej Korony Polskiej) w Oliwie. Był autorem fresków ściennych w schronisku młodzieżowym na Biskupiej Górce (zob. Paul Beneke). Zaprojektował między innymi okładkę pierwszej serii „Ostdeutsche Monatshefte”. Po przyjeździe do Gdańska mieszkał przy Heiligenbrunnerweg 19 (ul. Do Studzienki), od 1914 do końca pobytu w mieście przy Uphagenweg 24 (ul. Uphagena), w wilii zaprojektowanej przez Friedricha Fischera. Jeszcze 15 I 1944 w gdańskim Muzeum Miejskim brał udział w wystawie „Malarze Prus Zachodnich” (prócz niego: Albert Lipczinski, Bruno Paetsch, Felix Meseck, Stanisław Chlebowski).
Żonaty był z Irene Witt, córką profesora chemii Technische Hochschule Berlin Otto Nikolausa (1853–1915). Po 1945 mieszkał w Reinbek koło Hamburga. Jego prace znajdują się w gdańskim Muzeum Narodowym; prace powstałe po 1945 w zbiorach niemieckich.