Matthaeus Deisch według Jacoba Wessela, około 1760
Matthaeus Deisch z żoną, 1773, rysunek
Daniela Chodowieckiego, który określał portretowanego jako „partacza”, autora „niedobrych rycin”
Frontyspis cyklu rycin 50 widoków Gdańska (
50 Prospekte von Danzig)
Matthaeus Deisch (siedzi pośrodku ze szkicownikiem)
Gdańsk w połowie XVIII wieku, 1761–1765, widok od strony obecnej ul. Chodowieckiego
Matthaeus Deisch,
Widok z Biskupiej Górki, 1761–1765
Matthaeus Deisch
Panorama miasta od strony Ogrodu Strzeleckiego, 1761–1765
Matthaeus Deisch
Fontanna Neptuna, 1761–1765
Matthaeus Deisch
Ratusz Starego Miasta, 1761–1765
Matthaeus Deisch
Targ Maślany, 1761–1765
Matthaeus Deisch
Targ Węglowy: po lewej fasada Zbrojowni, w środku Wieża Więzienna, po prawej widoczna Biskupia Górka, 1761–1765
Matthaeus Deisch
Zbrojownia od strony wschodniej, 1761–1765
Matthaeus Deisch
Zbrojownia od strony zachodniej, 1761–1765
Matthaeus Deisch
Odwach
przy Przedbramiu ul. Długiej, 1761–1765
Matthaeus Deisch
Ujście Motławy do Wisły, 1761–1765
Matthaeus Deisch
Żuraw nad Motławą i Długie Pobrzeże, 1761–1765
Matthaeus Deisch
Piaskownia, 1761–1765
Matthaeus Deisch
Brama Długich Ogrodów. Widok od strony miasta, 1761–1765
Matthaeus Deisch
Brama Nizinna od południa, 1761-1765
Matthaeus Deisch
Brama Oliwska z kościołem Bożego Ciała i Górą Gradową, 1761–1765
Matthaeus Deisch
Brama Oliwska i lazaret Pockenhaus – Dom Ospy, 1761–1765
Matthaeus Deisch
Brama
św. Jakuba od strony fosy
i przedpola, 1761–1765
Matthaeus Deisch
Brama
św. Jakuba od strony miasta, 1761–1765
Matthaeus Deisch
Brama Wyżynna, 1761–1765
Matthaeus Deisch,
Widok Gdańska z Grodziska, 1761–1765
Matthaeus Deisch,
Ratusz Głównego Miasta i Długi Targ, 1761–1765
Matthaeus Deisch
Brama Zielona od strony Długiego Targu, 1761–1765
Matthaeus Deisch
Brama Zielona od strony Motławy, 1761–1765
Matthaeus Deisch
Złota Brama od strony ul. Długiej, 1761–1765
Matthaeus Deisch
Brama Żuławska, 1761–1765
Matthaeus Deisch
Brama Żuławska i kościół św. Barbary, 1761–1765
Matthaeus Deisch
Kościół
św. Barbary, 1761–1765
Matthaeus Deisch
Kościół
św. Michała (Wszystkich Bożych Aniołów) na Aniołkach, 1761–1765
Matthaeus Deisch
Widok klasztoru w Oliwie, 1761–1765
Matthaeus Deisch
Widok Motławy z Mostu Krowiego
w stronę Targu Rybnego, 1761–1765
Matthaeus Deisch
Polski Hak, 1761–1765
Matthaeus Deisch
Skład drzewny w porcie, 1761–1765
Matthaeus Deisch,
Stara Pakownia, 1761–1765
Matthaeus Deisch
Stare Szkoty, 1761–1765
Matthaeus Deisch
Dwór Artusa, 1761–1765
Matthaeus Deisch
Dwór Bractwa św. Jerzego i Złota Brama, 1761–1765
Matthaeus Deisch
Dwór Bractwa św. Jerzego, 1761–1765
Matthaeus Deisch
Dwór
w Strzyży w Gdańsku, 1761–1765
Matthaeus Deisch
Dwór Popielny na Wyspie Spichrzów, 1761–1765
Matthaeus Deisch
Dwór Smolny na Wyspie Spichrzów, 1761–1765
Matthaeus Deisch
Mała Zbrojownia, 1761–1765
Matthaeus Deisch
Ogród Strzelecki, 1761–1765
Matthaeus Deisch
Okulary Steinbock'a i fort Grodzisko, 1761–1765
Matthaeus Deisch
Okolice Świętej Studzienki, 1761–1765
Matthaeus Deisch,
Kunszt wodny, 1761–1765
MATTHAEUS DEISCH (18 VII 1724 Augsburg – 28 I 1789 Gdańsk), rytownik. Nauki w zakresie malarstwa i rytownictwa pobierał w rodzinnym mieście, utrzymywał się z prac dorywczych wykonywanych w czasie licznych podróży.
W Gdańsku w 1744 roku rytował portret Hieronima Floriana Radziwiłła, w 1749 związał się z miastem na stałe. Utrzymywał się z lekcji rysunku i grafiki, sprzedaży rycin na zamówienie (reklamował się w „Danziger Anzeigen”), komentując aktualne wydarzenia polityczne (na przykład Wykonanie wyroku na Robercie Damiens, zamachowcu na króla Francji Ludwika XV w 1757). W 1754 roku znajdował się na skraju bankructwa. W latach 1761–1775, na podstawie rysunków Friedricha Antona Augusta Lohrmanna (1735 Berlin – 1800 Warszawa, w Gdańsku 1759–1773), stworzył cykl rycin 50 widoków Gdańska (50 Prospekte von Danzig), dedykowanych Radzie Miejskiej, tworząc jeden na miesiąc na zamówienie subskrypcyjne. Przedstawiały panoramy Gdańska, reprezentacyjne gmachy, tereny przedmiejskie i przemysłowe. Nagrodzony pieniężnie przez Radę, w roku 1763 otrzymał obywatelstwo miejskie i w 1779 pracę w komorze podatkowej (pisarz akcyzowy).
We współpracy z Friedrichem Antonem Lohrmannem (z którym się pokłócił, nie umieszczając na sztychach jego nazwiska jako rysownika) w latach 1762–1765 stworzył serię 40 rycin Wywoływacze gdańscy (Danziger Ausrufer), przedstawiającą ulicznych handlarzy, dołączając do każdej zapis słowny i nutowy intonacji nawoływań przedstawianych osób (zob. ilustrację Społeczeństwo do końca I Wolnego Miasta Gdańska). Tworzył portrety gdańskich patrycjuszy, kaznodziejów, uczonych i władców (między innymi Karla Groddecka, Ernsta Augusta Bertlinga, Johanna Benedikta Hoffmanna seniora, Petera Uphagena, Gottfrieda Lengnicha, Gottlieba Gabriela von Weickhmanna, Jacoba Wessela, Mathiasa Nathanaela Wolffa, Heinricha Zernecke, króla polskiego Stanisława Augusta, Fryderyka II (w sumie 25 osób)).
W okresie 1766–1767 wydał dwa herbarze Gdańska, w 1769 ryciny przedstawiające gobeliny wystawiane corocznie w Dworze Artusa, a projektowane przez Andreasa Stecha; ryciny do książki dla dzieci o tematyce biblijnej (wyd. 1780). Pozostawił około 200 prac. Mieszkał przy Poggenpfuhl (ul. Żabi Kruk). Żonaty był z gdańszczanką Philippine Agate z domu Pollet, primo voto Pfundkeller (zm. 1781), bezdzietny. RED