DWORZEC WIŚLANY

Z Encyklopedia Gdańska
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >

DWORZEC WIŚLANY, zwany także Portem Wiślanym, część portu gdańskiego położona na lewym brzegu Martwej Wisły ( Wisła), między Gardzielą oraz obecną ul. Wielopole i Marynarki Polskiej. W połowie XIX wieku miejsce postoju dla tratw z drewnem; na potrzeby handlu drewnem dzierżawiono grunty przylegające do zbudowanej w latach 1803–1805 bitej drogi wzdłuż Wisły, Broschkischerweg ( ul. Wiślna). W 1888 roku równolegle do tej drogi zbudowano towarową linię kolejową, tzw. wiślaną (Weichselufer-Bahn), z dworca towarowego Gdańsk Brama Oliwska ( kolej). W 1899 roku dodatkowo połączono ze stacją Zaspa linią kolejową biegnącą południowym skrajem Nowego Portu. Na początku XX wieku w pobliżu, od strony Nowego Portu, wzniesiono dwa wielkie spichrze firmy Wieler & Hardtman do składowania cukru i zboża z Ukrainy (zwane łącznie Russenhof). W okresie 1926–1927 rozbudowany, w 1929 przeniesiono linię tramwajową na nowo powstałą Paul-Beneke-Weg (ul. Marynarki Polskiej); w 1938 oddano do użytku nowoczesny elewator zbożowy na 10 tysięcy ton u wylotu obecnej ul. Śnieżnej. W latach 1962–1970 dworzec został gruntownie przebudowany i zmodernizowany: zbudowano nową konstrukcję oprawy brzegu, zamontowano nowe dźwigi, znajdujące się na zapleczu dworca grząskie obniżenie terenu zasypano urobkiem uzyskanym z poszerzenia Kanału Portowego. Na powstałym w ten sposób gruncie wybudowano nową stację kolejową o dużej przepustowości, drogi, magazyny i warsztaty remontowe. Do roku 1991 dworzec stanowił tzw. Rejon Przeładunkowy II Morskiego Portu Handlowego, w latach 1991–1996 obsługiwany przez powstałe na jego bazie przedsiębiorstwo Port Wiślany sp. z o.o., przejęte następnie przez spółkę Port Gdański Eksploatacja. Przeładowuje się tu głównie konstrukcje i wyroby stalowe, złom, drobnicę, zboża i paliwa płynne. ZdK

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania