HUTZING JOHANN, pastor kościoła św. Jana
Linia 2: | Linia 2: | ||
[[File:1_Epitafium_Johanna_Hutzinga.JPG|thumb|Epitafium Johanna Hutzinga w kościele św. Jana]] | [[File:1_Epitafium_Johanna_Hutzinga.JPG|thumb|Epitafium Johanna Hutzinga w kościele św. Jana]] | ||
[[File:Johann_Hutzing.JPG|thumb| Johann Hutzing z żoną i dziećmi, fragment epitafium w kościele św. Jana (w jaśniejszych strojach potomstwo zmarłe w dzieciństwie)]] | [[File:Johann_Hutzing.JPG|thumb| Johann Hutzing z żoną i dziećmi, fragment epitafium w kościele św. Jana (w jaśniejszych strojach potomstwo zmarłe w dzieciństwie)]] | ||
− | '''JOHANN HUTZING''' (Husing, Hussing, Johannes Hutzingus) (1516? Westerwald (Fryzja) – 17 VI 1607 Gdańsk), teolog | + | '''JOHANN HUTZING''' (Husing, Hussing, Johannes Hutzingus) (1516? Westerwald (Fryzja) – 17 VI 1607 Gdańsk), teolog, pierwszy [[LUTERANIE | luterański]] pastor [[KOŚCIÓŁ ŚW. JANA CHRZCICIELA I ŚW. JANA APOSTOŁA | kościoła św. Jana]]. Studiował teologię w Rostocku. Godność pastora otrzymał po śmierci w początkach 1559 ostatniego katolickiego proboszcza Simona Hagenau. Po rekomendacji teologa, humanisty i filozofa Johanna Draconitesa (15 IV 1559) jego kandydaturę [[RADA MIEJSKA | Rada Miejska]] Gdańska przedstawiła oficjałowi gdańskiemu i proboszczowi [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościoła Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny]] Piotrowi Wyszczelskiemu (9 VI 1559). Ustnej zgody na czasowe tylko pełnienie funkcji udzielił 12 VI 1559 podczas pobytu w Gdańsku królewski nominat na biskupstwo włocławskie Jakub Uchański, opowiadający się za porozumieniem z protestantami. <br/><br/> |
Obowiązki pastora objął 12 IX 1559, choć oficjalna prezentacja jego kandydatury Jakubowi Uchańskiemu miała miejsce dopiero 6 X 1559, podczas wizyty biskupa w Gdańsku. Do 1562 w kościele św. Jana trwała typowa dla ówczesnego Gdańska dwoistość, obowiązki liturgiczne pełnił tam bowiem także ksiądz katolicki Albrecht Beckerknecht (zastępujący już od 1558 chorującego Simona Hagenau). Dodatkowo przeciwko nowemu pastorowi wystąpili protestanccy kaznodzieje działający przy kościele św. Jana od 1558: dr teologii Samuel Gebelius i Martinus Heldt. W efekcie w 1560 Samuela Gebeliusa przeniesiono do innej parafii (Heldt zmarł). <br/><br/> | Obowiązki pastora objął 12 IX 1559, choć oficjalna prezentacja jego kandydatury Jakubowi Uchańskiemu miała miejsce dopiero 6 X 1559, podczas wizyty biskupa w Gdańsku. Do 1562 w kościele św. Jana trwała typowa dla ówczesnego Gdańska dwoistość, obowiązki liturgiczne pełnił tam bowiem także ksiądz katolicki Albrecht Beckerknecht (zastępujący już od 1558 chorującego Simona Hagenau). Dodatkowo przeciwko nowemu pastorowi wystąpili protestanccy kaznodzieje działający przy kościele św. Jana od 1558: dr teologii Samuel Gebelius i Martinus Heldt. W efekcie w 1560 Samuela Gebeliusa przeniesiono do innej parafii (Heldt zmarł). <br/><br/> | ||
Zmuszony do grania na zwłokę Jakub Uchański pisemnie przypomniał, że jego wcześniejsza zgoda miała charakter czasowy. W 1562 mianował na urząd (katolickiego) proboszcza kościoła św. Jana kanonika włocławskiego Walentego Borzęckiego, mimo że już 11 III 1561 Rada Miejska Gdańska otrzymała od króla Zygmunta Augusta pismo potwierdzająca kandydaturę jej nominata. Spór zakończył oficjalnym zatwierdzeniem Hutzinga na stanowisku pastora 3 III 1563, kiedy po przejściu Jakuba Uchańskiego na urząd arcybiskupa gnieźnieńskiego Walenty Borzęcki objął probostwa tczewskie i lubiszewskie. Od 1601 pobierał z kasy miejskiej rentę, oficjalnie nadal pełnił obowiązki pastora. <br/><br/> | Zmuszony do grania na zwłokę Jakub Uchański pisemnie przypomniał, że jego wcześniejsza zgoda miała charakter czasowy. W 1562 mianował na urząd (katolickiego) proboszcza kościoła św. Jana kanonika włocławskiego Walentego Borzęckiego, mimo że już 11 III 1561 Rada Miejska Gdańska otrzymała od króla Zygmunta Augusta pismo potwierdzająca kandydaturę jej nominata. Spór zakończył oficjalnym zatwierdzeniem Hutzinga na stanowisku pastora 3 III 1563, kiedy po przejściu Jakuba Uchańskiego na urząd arcybiskupa gnieźnieńskiego Walenty Borzęcki objął probostwa tczewskie i lubiszewskie. Od 1601 pobierał z kasy miejskiej rentę, oficjalnie nadal pełnił obowiązki pastora. <br/><br/> | ||
− | [[LUTERANIE | Ministerium Duchowne]] przydało mu do pomocy kaznodziejów-diakonów: Albanusa Greiffenberga (posługującego w latach 1561–1565), Johannesa Ottingshausena (1561–1562), Kiliana Hese (1563), Matthiasa Harfera (1563), Joachima Gudoviusa (1563 –1567), Jodocusa Hoffmanna (1566–1572), Johannesa Stegerusa (1567–1572), Clemensa Fricciusa (1572–1589), Laurentiusa | + | [[LUTERANIE | Ministerium Duchowne]] przydało mu do pomocy kaznodziejów-diakonów: Albanusa Greiffenberga (posługującego w latach 1561–1565), Johannesa Ottingshausena (1561–1562), Kiliana Hese (1563), Matthiasa Harfera (1563), Joachima Gudoviusa (1563 –1567), Jodocusa Hoffmanna (1566–1572), Johannesa Stegerusa (1567–1572), Clemensa Fricciusa (1572–1589), [[FABRICIUS LAURENTIUS, diakon, poeta | Laurentiusa Fabriciusa]], Joachima Keckermanna (1577–1588), Johannesa Redenusa (1588), Hieronimusa Hänichena (1589–1597), Abrahama Heysichiusa (od 1602) oraz Johannesa Walthera (od 1603). Diakonem był też od 1597 jego syn [[HUTZING ENOCH I | Enoch I]], który |
+ | nastał tam wraz z objęciem wicepastoratu (1597–1602) przez swego brata Johanna II, a w 1608 przejął obowiązki pastora kościoła św. Jana. <br/><br/> | ||
+ | Z nieznanego imienia żony ojciec czwórki dzieci: Johanna II (około 1556–1608), od 1576 studenta w Wittenberdze, od 1581 w Helmstedt, od 1583 w Lejdzie (Leyden) i od 1585 ponownie w Helmstedt, w latach 1597–1602 drugiego pastora kościoła św. Jana, od 1586 żonatego z Christiną, która po jego śmierci wyszła 24 II 1609 w kościele NMP za Antona Wegnera; Margaret (ur, 1558), która w 1579 wyszła za mąż za Christiana (Kerstena) von Holten (zm. 1610), w 1597 wagowego ołowiu przy Długim Pobrzeżu; wspomnianego Enocha I oraz Abrahama, w 1584 ucznia Gimnazjum Akademickiego.<br/><br/> | ||
Do 1943, na pierwszym filarze na lewo od głównego ołtarza kościoła św. Jana znajdowało się poświęcone mu drewniane epitafium, wykonane w części już za jego życia (w 1584, całość ukończono w 1594). W związku z działaniami wojennymi, wraz z pozostałymi obiektami z historycznego wyposażenia kościoła, zostało ewakuowane na teren Żuław. Po wojnie przechowywane było w składnicy konserwatorskiej i [[MUZEUM NARODOWE | Muzeum Narodowym]] w Gdańsku, w listopadzie 2012 powróciło na swoje pierwotne miejsce. <br/><br/> | Do 1943, na pierwszym filarze na lewo od głównego ołtarza kościoła św. Jana znajdowało się poświęcone mu drewniane epitafium, wykonane w części już za jego życia (w 1584, całość ukończono w 1594). W związku z działaniami wojennymi, wraz z pozostałymi obiektami z historycznego wyposażenia kościoła, zostało ewakuowane na teren Żuław. Po wojnie przechowywane było w składnicy konserwatorskiej i [[MUZEUM NARODOWE | Muzeum Narodowym]] w Gdańsku, w listopadzie 2012 powróciło na swoje pierwotne miejsce. <br/><br/> | ||
− | Podobnie do 1943 na południowej ścianie tzw. dużej zakrystii (obecnie Kaplica Najświętszego Sakramentu) znajdował się także jego portret. Według opisu [[TITIUS JOHANN PETER | Johanna Petera Titiusa]] na ramie obrazu portret został | + | Podobnie do 1943 na południowej ścianie tzw. dużej zakrystii (obecnie Kaplica Najświętszego Sakramentu) znajdował się także jego portret. Według opisu [[TITIUS JOHANN PETER | Johanna Petera Titiusa]] na ramie obrazu, portret ten został wykonany w 1704; obecnie znajduje się w [[INSTYTUT HERDERA W MARBURGU. ZBIORY GDAŃSKIE | Instytucie Herdera]] w Marburgu. {{author: JANSZ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
Wersja z 12:06, 22 wrz 2022
JOHANN HUTZING (Husing, Hussing, Johannes Hutzingus) (1516? Westerwald (Fryzja) – 17 VI 1607 Gdańsk), teolog, pierwszy luterański pastor kościoła św. Jana. Studiował teologię w Rostocku. Godność pastora otrzymał po śmierci w początkach 1559 ostatniego katolickiego proboszcza Simona Hagenau. Po rekomendacji teologa, humanisty i filozofa Johanna Draconitesa (15 IV 1559) jego kandydaturę Rada Miejska Gdańska przedstawiła oficjałowi gdańskiemu i proboszczowi kościoła Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny Piotrowi Wyszczelskiemu (9 VI 1559). Ustnej zgody na czasowe tylko pełnienie funkcji udzielił 12 VI 1559 podczas pobytu w Gdańsku królewski nominat na biskupstwo włocławskie Jakub Uchański, opowiadający się za porozumieniem z protestantami.
Obowiązki pastora objął 12 IX 1559, choć oficjalna prezentacja jego kandydatury Jakubowi Uchańskiemu miała miejsce dopiero 6 X 1559, podczas wizyty biskupa w Gdańsku. Do 1562 w kościele św. Jana trwała typowa dla ówczesnego Gdańska dwoistość, obowiązki liturgiczne pełnił tam bowiem także ksiądz katolicki Albrecht Beckerknecht (zastępujący już od 1558 chorującego Simona Hagenau). Dodatkowo przeciwko nowemu pastorowi wystąpili protestanccy kaznodzieje działający przy kościele św. Jana od 1558: dr teologii Samuel Gebelius i Martinus Heldt. W efekcie w 1560 Samuela Gebeliusa przeniesiono do innej parafii (Heldt zmarł).
Zmuszony do grania na zwłokę Jakub Uchański pisemnie przypomniał, że jego wcześniejsza zgoda miała charakter czasowy. W 1562 mianował na urząd (katolickiego) proboszcza kościoła św. Jana kanonika włocławskiego Walentego Borzęckiego, mimo że już 11 III 1561 Rada Miejska Gdańska otrzymała od króla Zygmunta Augusta pismo potwierdzająca kandydaturę jej nominata. Spór zakończył oficjalnym zatwierdzeniem Hutzinga na stanowisku pastora 3 III 1563, kiedy po przejściu Jakuba Uchańskiego na urząd arcybiskupa gnieźnieńskiego Walenty Borzęcki objął probostwa tczewskie i lubiszewskie. Od 1601 pobierał z kasy miejskiej rentę, oficjalnie nadal pełnił obowiązki pastora.
Ministerium Duchowne przydało mu do pomocy kaznodziejów-diakonów: Albanusa Greiffenberga (posługującego w latach 1561–1565), Johannesa Ottingshausena (1561–1562), Kiliana Hese (1563), Matthiasa Harfera (1563), Joachima Gudoviusa (1563 –1567), Jodocusa Hoffmanna (1566–1572), Johannesa Stegerusa (1567–1572), Clemensa Fricciusa (1572–1589), Laurentiusa Fabriciusa, Joachima Keckermanna (1577–1588), Johannesa Redenusa (1588), Hieronimusa Hänichena (1589–1597), Abrahama Heysichiusa (od 1602) oraz Johannesa Walthera (od 1603). Diakonem był też od 1597 jego syn Enoch I, który
nastał tam wraz z objęciem wicepastoratu (1597–1602) przez swego brata Johanna II, a w 1608 przejął obowiązki pastora kościoła św. Jana.
Z nieznanego imienia żony ojciec czwórki dzieci: Johanna II (około 1556–1608), od 1576 studenta w Wittenberdze, od 1581 w Helmstedt, od 1583 w Lejdzie (Leyden) i od 1585 ponownie w Helmstedt, w latach 1597–1602 drugiego pastora kościoła św. Jana, od 1586 żonatego z Christiną, która po jego śmierci wyszła 24 II 1609 w kościele NMP za Antona Wegnera; Margaret (ur, 1558), która w 1579 wyszła za mąż za Christiana (Kerstena) von Holten (zm. 1610), w 1597 wagowego ołowiu przy Długim Pobrzeżu; wspomnianego Enocha I oraz Abrahama, w 1584 ucznia Gimnazjum Akademickiego.
Do 1943, na pierwszym filarze na lewo od głównego ołtarza kościoła św. Jana znajdowało się poświęcone mu drewniane epitafium, wykonane w części już za jego życia (w 1584, całość ukończono w 1594). W związku z działaniami wojennymi, wraz z pozostałymi obiektami z historycznego wyposażenia kościoła, zostało ewakuowane na teren Żuław. Po wojnie przechowywane było w składnicy konserwatorskiej i Muzeum Narodowym w Gdańsku, w listopadzie 2012 powróciło na swoje pierwotne miejsce.
Podobnie do 1943 na południowej ścianie tzw. dużej zakrystii (obecnie Kaplica Najświętszego Sakramentu) znajdował się także jego portret. Według opisu Johanna Petera Titiusa na ramie obrazu, portret ten został wykonany w 1704; obecnie znajduje się w Instytucie Herdera w Marburgu.