TARADAJKA

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
Linia 1: Linia 1:
 
{{web}}
 
{{web}}
[[File:1_Taradajka.jpg|thumb|Daniel Chodowiecki i kupiec Carl Gotfryd Grischow w gdańskiej taradajce, rysunek Daniela Chodowieckiego, 1773]]
+
[[File:1_Taradajka.jpg|thumb|Daniel Chodowiecki i kupiec Carl Gotfryd Grischow w gdańskiej taradajce, rysunek [[CHODOWIECKI DANIEL, malarz, rysownik, patron gdańskiej ulicy | Daniela Chodowieckiego]], 1773]]
 
[[File:2_Taradajka.jpg|thumb|Gdański kupiec Johann Gerdes z rodziną w taradajce, rysunek Daniela Chodowieckiego, 1773]]
 
[[File:2_Taradajka.jpg|thumb|Gdański kupiec Johann Gerdes z rodziną w taradajce, rysunek Daniela Chodowieckiego, 1773]]
  
'''TARADAJKA'''. W 1773 roku określano w Gdańsku tą staropolską nazwą „ładny, bardzo lekki kabriolet na dwie osoby, zaprzężony w dwójkę koni, przewożący ludzi w okolicy (za opłatą) od jednej miejscowości do drugiej”. Za przewóz podczas deszczu i burzy od Wielkiej Alei ([[ZWYCIĘSTWA, aleja | al. Zwycięstwa]]) do [[STRZYŻA | Strzyży]] [[CHODOWIECKI DANIEL | Daniel Chodowiecki]] zapłacił wówczas dwa dudki (6 groszy). Można je było także wynajmować na czas – pół dnia kosztowało 3–4 zł. Miejsca postoju znajdowały się przed bramami: [[BRAMA WYŻYNNA | Wyżynną]] i [[BRAMA ŚW. JAKUBA | św. Jakuba]]. W 1812 roku były numerowane. W 1852, po doprowadzeniu [[KOLEJ | kolei]], pojawiły się nieco większe od nich kryte [[DOROŻKI | dorożki]], zabierające do czterech pasażerów. {{author: AJ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]
+
'''TARADAJKA'''. W 1773 określano w Gdańsku tą staropolską nazwą „ładny, bardzo lekki kabriolet na dwie osoby, zaprzężony w dwójkę koni, przewożący ludzi w okolicy (za opłatą) od jednej miejscowości do drugiej”. Za przewóz podczas deszczu i burzy od Wielkiej Alei ([[ZWYCIĘSTWA, aleja | al. Zwycięstwa]]) do [[STRZYŻA | Strzyży]] [[CHODOWIECKI DANIEL, malarz, rysownik, patron gdańskiej ulicy  | Daniel Chodowiecki]] zapłacił wówczas dwa dudki (sześć groszy). Można je było także wynajmować na czas – pół dnia kosztowało 3–4 zł. Miejsca postoju znajdowały się przed bramami: [[BRAMA WYŻYNNA | Wyżynną]] i [[BRAMA ŚW. JAKUBA | św. Jakuba]]. W 1812 były numerowane. W 1852, po doprowadzeniu [[KOLEJ | kolei]], pojawiły się nieco większe od nich kryte [[DOROŻKI | dorożki]], zabierające do czterech pasażerów. {{author: AJ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]

Aktualna wersja na dzień 12:25, 22 wrz 2022

Daniel Chodowiecki i kupiec Carl Gotfryd Grischow w gdańskiej taradajce, rysunek Daniela Chodowieckiego, 1773
Gdański kupiec Johann Gerdes z rodziną w taradajce, rysunek Daniela Chodowieckiego, 1773

TARADAJKA. W 1773 określano w Gdańsku tą staropolską nazwą „ładny, bardzo lekki kabriolet na dwie osoby, zaprzężony w dwójkę koni, przewożący ludzi w okolicy (za opłatą) od jednej miejscowości do drugiej”. Za przewóz podczas deszczu i burzy od Wielkiej Alei ( al. Zwycięstwa) do Strzyży Daniel Chodowiecki zapłacił wówczas dwa dudki (sześć groszy). Można je było także wynajmować na czas – pół dnia kosztowało 3–4 zł. Miejsca postoju znajdowały się przed bramami: Wyżynną i św. Jakuba. W 1812 były numerowane. W 1852, po doprowadzeniu kolei, pojawiły się nieco większe od nich kryte dorożki, zabierające do czterech pasażerów. AJ

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania