JASTRZĘBSKA MARTYNA, artystka intermedialna
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
[[File: Martyna_Jastrzębska.jpg |thumb| Martyna Jastrzębska, 2019]] | [[File: Martyna_Jastrzębska.jpg |thumb| Martyna Jastrzębska, 2019]] | ||
− | '''MARTYNA JASTRZĘBSKA''' (4 VIII 1987 Kielce), artystka intermedialna. W latach 2007–2010 studiowała na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, a następnie w [[AKADEMIA SZTUK PIĘKNYCH W GDAŃSKU | Akademii Sztuk Pięknych]] (ASP) w Gdańsku, gdzie w 2013 | + | '''MARTYNA JASTRZĘBSKA''' (4 VIII 1987 Kielce), artystka intermedialna. W latach 2007–2010 studiowała na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, a następnie w [[AKADEMIA SZTUK PIĘKNYCH W GDAŃSKU | Akademii Sztuk Pięknych]] (ASP) w Gdańsku, gdzie w 2013 obroniła dyplom w Pracowni Transdyscyplinarnej [[KLAMAN GRZEGORZ | Grzegorza Klamana]]. W 2018 uzyskała stopień doktora sztuk plastycznych za pracę ''Przymglenie'', zaprezentowaną w galerii [[MLECZNY PIOTR | WL4 – Mleczny Piotr]]. Od 2016 zatrudniona jako asystentka w Katedrze Intermediów na Wydziale Rzeźby i Intermediów ASP w Gdańsku. <br/><br/> |
− | W twórczości porusza kwestie związane z ideologicznymi przekształceniami zbiorowej pamięci, tożsamościową identyfikacją, modyfikacją znaczeń symboli, zakłóceniami pamięci indywidualnej (między innymi przez pracę traumy i nostalgii). Początkowo zajmowała się malarstwem; od 2012 | + | W twórczości porusza kwestie związane z ideologicznymi przekształceniami zbiorowej pamięci, tożsamościową identyfikacją, modyfikacją znaczeń symboli, zakłóceniami pamięci indywidualnej (między innymi przez pracę traumy i nostalgii). Początkowo zajmowała się malarstwem; od 2012 tworzyła rzeźby, obiekty i instalacje przy użyciu bitumixu, autorskiej mieszanki złożonej między innymi z kleju i mas bitumicznych. Jednym z elementów jej pracy doktorskiej było zniszczenie wcześniejszych bitumicznych prac i przekształcenie ich w dwa niewielkie diamenty, z których jeden znalazł się w przestrzeni wystawy dyplomowej, drugi zaś został implantowany w ząb artystki. <br/><br/> |
− | Pierwsza galeryjna prezentacja jej prac odbyła się w 2007 | + | Pierwsza galeryjna prezentacja jej prac odbyła się w 2007. Późniejsze wystawy indywidualne miała między innymi w [[GDAŃSKA GALERIA MIEJSKA | Gdańskiej Galerii Miejskiej]] ''(Once upon a Time'', 2013), [[INSTYTUT SZTUKI WYSPA | Instytucie Sztuki Wyspa]] (''Vergessenheit'', 2015) i [[KOLONIA ARTYSTÓW | Kolonii Artystów]] (''Klechda'', 2017). Brała udział w wielu wystawach zbiorowych, na przykład w Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej w Słupsku, Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu” w Toruniu, Galerii Bardzo Białej w Warszawie, a także w Niemczech, Chorwacji, na Malcie i we Włoszech. <br/><br/> |
Otrzymała Stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego (2015), Stypendium Kulturalne Miasta Gdańska (2016) oraz Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2018). Laureatka głównej nagrody podczas czwartej edycji Gdańskiego Biennale Sztuki (2016), nominowana do [[NAGRODY MIASTA GDAŃSKA: KULTURALNE I NAUKOWE| Nagrody Miasta Gdańska dla Młodych Twórców w Dziedzinie Kultury]] (2017), była laureatka tej nagrody (2019), nagrodzona Woman Art Award podczas wystawy ''Woman’s Essence'' towarzyszącej pawilonowi Bangladeszu na Biennale w Wenecji (2019). Mieszka w Gdyni. {{author: MWR}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] | Otrzymała Stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego (2015), Stypendium Kulturalne Miasta Gdańska (2016) oraz Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2018). Laureatka głównej nagrody podczas czwartej edycji Gdańskiego Biennale Sztuki (2016), nominowana do [[NAGRODY MIASTA GDAŃSKA: KULTURALNE I NAUKOWE| Nagrody Miasta Gdańska dla Młodych Twórców w Dziedzinie Kultury]] (2017), była laureatka tej nagrody (2019), nagrodzona Woman Art Award podczas wystawy ''Woman’s Essence'' towarzyszącej pawilonowi Bangladeszu na Biennale w Wenecji (2019). Mieszka w Gdyni. {{author: MWR}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
Wersja z 13:16, 15 kwi 2022
MARTYNA JASTRZĘBSKA (4 VIII 1987 Kielce), artystka intermedialna. W latach 2007–2010 studiowała na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, a następnie w Akademii Sztuk Pięknych (ASP) w Gdańsku, gdzie w 2013 obroniła dyplom w Pracowni Transdyscyplinarnej Grzegorza Klamana. W 2018 uzyskała stopień doktora sztuk plastycznych za pracę Przymglenie, zaprezentowaną w galerii WL4 – Mleczny Piotr. Od 2016 zatrudniona jako asystentka w Katedrze Intermediów na Wydziale Rzeźby i Intermediów ASP w Gdańsku.
W twórczości porusza kwestie związane z ideologicznymi przekształceniami zbiorowej pamięci, tożsamościową identyfikacją, modyfikacją znaczeń symboli, zakłóceniami pamięci indywidualnej (między innymi przez pracę traumy i nostalgii). Początkowo zajmowała się malarstwem; od 2012 tworzyła rzeźby, obiekty i instalacje przy użyciu bitumixu, autorskiej mieszanki złożonej między innymi z kleju i mas bitumicznych. Jednym z elementów jej pracy doktorskiej było zniszczenie wcześniejszych bitumicznych prac i przekształcenie ich w dwa niewielkie diamenty, z których jeden znalazł się w przestrzeni wystawy dyplomowej, drugi zaś został implantowany w ząb artystki.
Pierwsza galeryjna prezentacja jej prac odbyła się w 2007. Późniejsze wystawy indywidualne miała między innymi w Gdańskiej Galerii Miejskiej (Once upon a Time, 2013), Instytucie Sztuki Wyspa (Vergessenheit, 2015) i Kolonii Artystów (Klechda, 2017). Brała udział w wielu wystawach zbiorowych, na przykład w Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej w Słupsku, Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu” w Toruniu, Galerii Bardzo Białej w Warszawie, a także w Niemczech, Chorwacji, na Malcie i we Włoszech.
Otrzymała Stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego (2015), Stypendium Kulturalne Miasta Gdańska (2016) oraz Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2018). Laureatka głównej nagrody podczas czwartej edycji Gdańskiego Biennale Sztuki (2016), nominowana do Nagrody Miasta Gdańska dla Młodych Twórców w Dziedzinie Kultury (2017), była laureatka tej nagrody (2019), nagrodzona Woman Art Award podczas wystawy Woman’s Essence towarzyszącej pawilonowi Bangladeszu na Biennale w Wenecji (2019). Mieszka w Gdyni.