STACJA KOLEJOWA GDAŃSK POŁUDNIOWY
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
− | '''STACJA KOLEJOWA GDAŃSK POŁUDNIOWY''', węzłowa stacja kolejowa w dzielnicy Gdańsk-[[ORUNIA | Orunia]]-Św. Wojciech-Lipce, na wschód od [[TRAKT ŚW. WOJCIECHA | Traktu Świętego Wojciecha]]. Zlokalizowana na 325,8 kilometrze linii kolejowej numer 9 ( | + | '''STACJA KOLEJOWA GDAŃSK POŁUDNIOWY''', węzłowa stacja kolejowa w dzielnicy Gdańsk-[[ORUNIA | Orunia]]-Św. Wojciech-Lipce, na wschód od [[TRAKT ŚW. WOJCIECHA | Traktu Świętego Wojciecha]]. Zlokalizowana na 325,8 kilometrze [[LINIA KOLEJOWA NUMER 9 | linii kolejowej numer 9]] (Warszawa Wschodnia – [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK GŁÓWNY | Gdańsk Główny]]). Otwarta w 1905 jako Danzig Verschiebebahnhof, od 1921 funkcjonowała pod nazwą Danzig Rangierbahnhof, od 1940 – jako Danzig Verschiebebahnhof. Po zakończeniu II wojny światowej nazwano ją Gdańsk Przetokowy, obecną nazwę nosi od 1947.<br/><br/> |
− | Z jej południowej głowicy wybiega w kierunku stacji Pruszcz Gdański dwutorowa, zeletryfikowana linia numer 9, zaopatrzona w samoczynną blokadę liniową oraz jednotorowa, zeletryfikowana | + | Z jej południowej głowicy wybiega w kierunku stacji Pruszcz Gdański dwutorowa, zeletryfikowana linia numer 9, zaopatrzona w samoczynną blokadę liniową oraz jednotorowa, zeletryfikowana [[LINIA KOLEJOWA NUMER 721 | linii kolejowej numer 721]] w kierunku stacji Gdańsk Olszynka. Z północnej głowicy wychodzi dwutorowa, zeletryfikowana linia numer 9 w kierunku [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK GŁÓWNY | stacji Gdańsk Główny]]. Stacja posiada sześć torów głównych, od strony zachodniej są to kolejno tory o numerach: 4, 2, 1, 3, 5 i 7. Po stronie wschodniej stacji znajduje się baza Pomorskiego Przedsiębiorstwa Mechaniczno-Torowego. W jej obrębie (od strony stacji Gdańsk Główny) usytuowany jest wiadukt kolejowy z przebiegającym na nim Traktem Świętego Wojciecha.<br/><br/> |
Pełniła funkcję stacji rozrządowej dla ruchu towarowego. Wraz z modernizacją w latach 2011–2013 linii kolejowej numer 9 – przebudowano układ torowy (już od 2009 likwidowano większość niezeletryfikowanych torów znajdujących się po stronie wschodniej) oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym (z przekaźnikowych na komputerowe). Od tego czasu pełni funkcję stacji technicznej, obsługiwanej przez nastawnię GP, obsługującą również przejazd kolejowy w ciągu ul. Sandomierskiej. Tory stacyjne są zaopatrzone w świetlną sygnalizację, w obrębie stacji nie ma peronów umożliwiających obsługę podróżnych. Pociągi pasażerskie korzystają z położonego w jej pobliżu, w kierunku stacji Pruszcz Gdański, [[PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK ORUNIA | przystanku osobowego Gdańsk Orunia]]. Do 1960 od strony stacji Gdańsk Główny funkcjonował [[PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK BISKUPIA GÓRKA | przystanek osobowy Gdańsk Biskupia Górka]]. Od 2015 działa też pobliski [[PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK ŚRÓDMIEŚCIE | przystanek osobowy Gdańsk Śródmieście]], nie ma on jednak bezpośredniego połączenia torowego z tą stacją.<br/><br/> | Pełniła funkcję stacji rozrządowej dla ruchu towarowego. Wraz z modernizacją w latach 2011–2013 linii kolejowej numer 9 – przebudowano układ torowy (już od 2009 likwidowano większość niezeletryfikowanych torów znajdujących się po stronie wschodniej) oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym (z przekaźnikowych na komputerowe). Od tego czasu pełni funkcję stacji technicznej, obsługiwanej przez nastawnię GP, obsługującą również przejazd kolejowy w ciągu ul. Sandomierskiej. Tory stacyjne są zaopatrzone w świetlną sygnalizację, w obrębie stacji nie ma peronów umożliwiających obsługę podróżnych. Pociągi pasażerskie korzystają z położonego w jej pobliżu, w kierunku stacji Pruszcz Gdański, [[PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK ORUNIA | przystanku osobowego Gdańsk Orunia]]. Do 1960 od strony stacji Gdańsk Główny funkcjonował [[PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK BISKUPIA GÓRKA | przystanek osobowy Gdańsk Biskupia Górka]]. Od 2015 działa też pobliski [[PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK ŚRÓDMIEŚCIE | przystanek osobowy Gdańsk Śródmieście]], nie ma on jednak bezpośredniego połączenia torowego z tą stacją.<br/><br/> | ||
W planach jest jej przekształcenie na stację pasażerską Gdańsk Czerwony Most, sterowanie ruchem kolejowym ma się odbywać ze stacji Gdańsk Główny w ramach Lokalnego Centrum Sterowania. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] | W planach jest jej przekształcenie na stację pasażerską Gdańsk Czerwony Most, sterowanie ruchem kolejowym ma się odbywać ze stacji Gdańsk Główny w ramach Lokalnego Centrum Sterowania. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Wersja z 10:57, 30 sie 2021
STACJA KOLEJOWA GDAŃSK POŁUDNIOWY, węzłowa stacja kolejowa w dzielnicy Gdańsk- Orunia-Św. Wojciech-Lipce, na wschód od Traktu Świętego Wojciecha. Zlokalizowana na 325,8 kilometrze linii kolejowej numer 9 (Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny). Otwarta w 1905 jako Danzig Verschiebebahnhof, od 1921 funkcjonowała pod nazwą Danzig Rangierbahnhof, od 1940 – jako Danzig Verschiebebahnhof. Po zakończeniu II wojny światowej nazwano ją Gdańsk Przetokowy, obecną nazwę nosi od 1947.
Z jej południowej głowicy wybiega w kierunku stacji Pruszcz Gdański dwutorowa, zeletryfikowana linia numer 9, zaopatrzona w samoczynną blokadę liniową oraz jednotorowa, zeletryfikowana linii kolejowej numer 721 w kierunku stacji Gdańsk Olszynka. Z północnej głowicy wychodzi dwutorowa, zeletryfikowana linia numer 9 w kierunku stacji Gdańsk Główny. Stacja posiada sześć torów głównych, od strony zachodniej są to kolejno tory o numerach: 4, 2, 1, 3, 5 i 7. Po stronie wschodniej stacji znajduje się baza Pomorskiego Przedsiębiorstwa Mechaniczno-Torowego. W jej obrębie (od strony stacji Gdańsk Główny) usytuowany jest wiadukt kolejowy z przebiegającym na nim Traktem Świętego Wojciecha.
Pełniła funkcję stacji rozrządowej dla ruchu towarowego. Wraz z modernizacją w latach 2011–2013 linii kolejowej numer 9 – przebudowano układ torowy (już od 2009 likwidowano większość niezeletryfikowanych torów znajdujących się po stronie wschodniej) oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym (z przekaźnikowych na komputerowe). Od tego czasu pełni funkcję stacji technicznej, obsługiwanej przez nastawnię GP, obsługującą również przejazd kolejowy w ciągu ul. Sandomierskiej. Tory stacyjne są zaopatrzone w świetlną sygnalizację, w obrębie stacji nie ma peronów umożliwiających obsługę podróżnych. Pociągi pasażerskie korzystają z położonego w jej pobliżu, w kierunku stacji Pruszcz Gdański, przystanku osobowego Gdańsk Orunia. Do 1960 od strony stacji Gdańsk Główny funkcjonował przystanek osobowy Gdańsk Biskupia Górka. Od 2015 działa też pobliski przystanek osobowy Gdańsk Śródmieście, nie ma on jednak bezpośredniego połączenia torowego z tą stacją.
W planach jest jej przekształcenie na stację pasażerską Gdańsk Czerwony Most, sterowanie ruchem kolejowym ma się odbywać ze stacji Gdańsk Główny w ramach Lokalnego Centrum Sterowania.