LINIA KOLEJOWA NUMER 250

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(nowe hasło 08.2021 AB)
 
Linia 1: Linia 1:
 
{{web}}
 
{{web}}
  
LINIA KOLEJOWA NUMER 250, normalnotorowa, zeletryfikowana, dwutorowa linia kolejowa biegnąca z przystanku kolejowego Gdańsk Śródmieście, przez Sopot, Gdynię Główną, do stacji Rumia. Na terenie Gdańska jej zarządcą jest PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. Ma długość 31,8 kilometrów. Przebiega przez dzielnice administracyjne (często wzdłuż ich granic): Śródmieście, Aniołki, Młyniska, Wrzeszcz Górny, Wrzeszcz Dolny, Strzyża, Zaspa-Młyniec, Oliwa, Przymorze Małe i Żabianka-Wejhera-Jelitkowo-Tysiąclecia. Do Gdańska Głównego biegnie ona wzdłuż [[LINIA KOLEJOWA NUMER 9 | linii numer 9]] (Warszawy Wschodnia – Gdańsk Główny), a następnie wzdłuż [[LINIA KOLEJOWA NUMER 202 | linii numer 202]] (Gdańsk Główny – Stargard).
+
LINIA KOLEJOWA NUMER 250, normalnotorowa, zeletryfikowana, dwutorowa linia kolejowa biegnąca z przystanku kolejowego Gdańsk Śródmieście, przez Sopot, Gdynię Główną, do stacji Rumia. Na terenie Gdańska jej zarządcą jest [[SZYBKA KOLEJ MIEJSKA| PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście]]. Ma długość 31,8 kilometrów. Przebiega przez dzielnice administracyjne (często wzdłuż ich granic): [[ŚRÓDMIEŚCIE| Śródmieście]], [[ANIOŁKI| Aniołki]], [[MŁYNISKA| Młyniska]], [[WRZESZCZ| Wrzeszcz Górny]], [[WRZESZCZ| Wrzeszcz Dolny]], [[STRZYŻA| Strzyża]], [[ZASPA| Zaspa-Młyniec]], [[OLIWA| Oliwa]], [[PRZYMORZE| Przymorze Małe]] i [[ŻABIANKA| Żabianka-Wejhera-Jelitkowo-Tysiąclecia]]. Do Gdańska Głównego biegnie ona wzdłuż [[LINIA KOLEJOWA NUMER 9 | linii numer 9]] (Warszawy Wschodnia – Gdańsk Główny), a następnie wzdłuż [[LINIA KOLEJOWA NUMER 202 | linii numer 202]] (Gdańsk Główny – Stargard). <br/><br/>
Prace nad utworzeniem linii trwały od 1950. Początkowo oddano do użytku pierwszy odcinek linii biegnący z Gdańska Głównego do Sopotu, co miało miejsce 2 I 1952. Do stacji Gdańsk Wrzeszcz był on dwutorowy, a dalej do stacji Sopot – jednotorowy. Jednak już 22 VI 1952 oddano drugi tor na odcinku Gdańsk-Wrzeszcz – Sopot. W następnych latach linia była przedłużana.
+
Prace nad utworzeniem linii trwały od 1950. Początkowo oddano do użytku pierwszy odcinek linii biegnący z Gdańska Głównego do Sopotu, co miało miejsce 2 I 1952. Do stacji Gdańsk Wrzeszcz był on dwutorowy, a dalej do stacji Sopot – jednotorowy. Jednak już 22 VI 1952 oddano drugi tor na odcinku Gdańsk-Wrzeszcz – Sopot. W następnych latach linia była przedłużana.<br/><br/>
 
W dniu 1 IV 2015 oddano do użytku dwutorowy odcinek Gdańsk Główny – Gdańsk Śródmieście, co wiązało się z wprowadzeniem na linii ujemnego kilometrażu, biegnącego od stacji Gdańsk Główny.
 
W dniu 1 IV 2015 oddano do użytku dwutorowy odcinek Gdańsk Główny – Gdańsk Śródmieście, co wiązało się z wprowadzeniem na linii ujemnego kilometrażu, biegnącego od stacji Gdańsk Główny.
Po linii poruszają się podmiejskie pociągi PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście oraz okazjonalnie inne. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]
+
Po linii poruszają się podmiejskie pociągi PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście oraz okazjonalnie inne. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]<br/><br/>
  
 
{| class="tableGda"
 
{| class="tableGda"

Wersja z 12:13, 27 sie 2021

LINIA KOLEJOWA NUMER 250, normalnotorowa, zeletryfikowana, dwutorowa linia kolejowa biegnąca z przystanku kolejowego Gdańsk Śródmieście, przez Sopot, Gdynię Główną, do stacji Rumia. Na terenie Gdańska jej zarządcą jest PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. Ma długość 31,8 kilometrów. Przebiega przez dzielnice administracyjne (często wzdłuż ich granic): Śródmieście, Aniołki, Młyniska, Wrzeszcz Górny, Wrzeszcz Dolny, Strzyża, Zaspa-Młyniec, Oliwa, Przymorze Małe i Żabianka-Wejhera-Jelitkowo-Tysiąclecia. Do Gdańska Głównego biegnie ona wzdłuż linii numer 9 (Warszawy Wschodnia – Gdańsk Główny), a następnie wzdłuż linii numer 202 (Gdańsk Główny – Stargard).

Prace nad utworzeniem linii trwały od 1950. Początkowo oddano do użytku pierwszy odcinek linii biegnący z Gdańska Głównego do Sopotu, co miało miejsce 2 I 1952. Do stacji Gdańsk Wrzeszcz był on dwutorowy, a dalej do stacji Sopot – jednotorowy. Jednak już 22 VI 1952 oddano drugi tor na odcinku Gdańsk-Wrzeszcz – Sopot. W następnych latach linia była przedłużana.

W dniu 1 IV 2015 oddano do użytku dwutorowy odcinek Gdańsk Główny – Gdańsk Śródmieście, co wiązało się z wprowadzeniem na linii ujemnego kilometrażu, biegnącego od stacji Gdańsk Główny. Po linii poruszają się podmiejskie pociągi PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście oraz okazjonalnie inne. PP

Posterunki i przystanki kolejowe na linii numer 250
Kilometraż linii kolejowej numer 250 Nazwa Rodzaj posterunku / przystanku osobowego Uwagi
-1,0 Gdańsk Śródmieście przystanek osobowy początek linii numer 250
0,0 Gdańsk Główny węzłowa stacja kolejowa
1,0 Gdańsk Stocznia przystanek osobowy
2,5 Gdańsk Politechnika przystanek osobowy
4,2 Gdańsk Wrzeszcz węzłowa stacja kolejowa
5,4 Gdańsk Zaspa przystanek osobowy
7,0 Gdańsk Przymorze Uniwersytet przystanek osobowy
8,0 Gdańsk Oliwa przystanek osobowy
9,3 Gdańsk Żabianka AWFiS przystanek osobowy
PP
⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania