LINIA KOLEJOWA NUMER 250
(nowe hasło 08.2021 AB) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
− | LINIA KOLEJOWA NUMER 250, normalnotorowa, zeletryfikowana, dwutorowa linia kolejowa biegnąca z przystanku kolejowego Gdańsk Śródmieście, przez Sopot, Gdynię Główną, do stacji Rumia. Na terenie Gdańska jej zarządcą jest PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. Ma długość 31,8 kilometrów. Przebiega przez dzielnice administracyjne (często wzdłuż ich granic): Śródmieście, Aniołki, Młyniska, Wrzeszcz Górny, Wrzeszcz Dolny, Strzyża, Zaspa-Młyniec, Oliwa, Przymorze Małe i Żabianka-Wejhera-Jelitkowo-Tysiąclecia. Do Gdańska Głównego biegnie ona wzdłuż [[LINIA KOLEJOWA NUMER 9 | linii numer 9]] (Warszawy Wschodnia – Gdańsk Główny), a następnie wzdłuż [[LINIA KOLEJOWA NUMER 202 | linii numer 202]] (Gdańsk Główny – Stargard). | + | LINIA KOLEJOWA NUMER 250, normalnotorowa, zeletryfikowana, dwutorowa linia kolejowa biegnąca z przystanku kolejowego Gdańsk Śródmieście, przez Sopot, Gdynię Główną, do stacji Rumia. Na terenie Gdańska jej zarządcą jest [[SZYBKA KOLEJ MIEJSKA| PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście]]. Ma długość 31,8 kilometrów. Przebiega przez dzielnice administracyjne (często wzdłuż ich granic): [[ŚRÓDMIEŚCIE| Śródmieście]], [[ANIOŁKI| Aniołki]], [[MŁYNISKA| Młyniska]], [[WRZESZCZ| Wrzeszcz Górny]], [[WRZESZCZ| Wrzeszcz Dolny]], [[STRZYŻA| Strzyża]], [[ZASPA| Zaspa-Młyniec]], [[OLIWA| Oliwa]], [[PRZYMORZE| Przymorze Małe]] i [[ŻABIANKA| Żabianka-Wejhera-Jelitkowo-Tysiąclecia]]. Do Gdańska Głównego biegnie ona wzdłuż [[LINIA KOLEJOWA NUMER 9 | linii numer 9]] (Warszawy Wschodnia – Gdańsk Główny), a następnie wzdłuż [[LINIA KOLEJOWA NUMER 202 | linii numer 202]] (Gdańsk Główny – Stargard). <br/><br/> |
− | Prace nad utworzeniem linii trwały od 1950. Początkowo oddano do użytku pierwszy odcinek linii biegnący z Gdańska Głównego do Sopotu, co miało miejsce 2 I 1952. Do stacji Gdańsk Wrzeszcz był on dwutorowy, a dalej do stacji Sopot – jednotorowy. Jednak już 22 VI 1952 oddano drugi tor na odcinku Gdańsk-Wrzeszcz – Sopot. W następnych latach linia była przedłużana. | + | Prace nad utworzeniem linii trwały od 1950. Początkowo oddano do użytku pierwszy odcinek linii biegnący z Gdańska Głównego do Sopotu, co miało miejsce 2 I 1952. Do stacji Gdańsk Wrzeszcz był on dwutorowy, a dalej do stacji Sopot – jednotorowy. Jednak już 22 VI 1952 oddano drugi tor na odcinku Gdańsk-Wrzeszcz – Sopot. W następnych latach linia była przedłużana.<br/><br/> |
W dniu 1 IV 2015 oddano do użytku dwutorowy odcinek Gdańsk Główny – Gdańsk Śródmieście, co wiązało się z wprowadzeniem na linii ujemnego kilometrażu, biegnącego od stacji Gdańsk Główny. | W dniu 1 IV 2015 oddano do użytku dwutorowy odcinek Gdańsk Główny – Gdańsk Śródmieście, co wiązało się z wprowadzeniem na linii ujemnego kilometrażu, biegnącego od stacji Gdańsk Główny. | ||
− | Po linii poruszają się podmiejskie pociągi PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście oraz okazjonalnie inne. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] | + | Po linii poruszają się podmiejskie pociągi PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście oraz okazjonalnie inne. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]<br/><br/> |
{| class="tableGda" | {| class="tableGda" |
Wersja z 12:13, 27 sie 2021
LINIA KOLEJOWA NUMER 250, normalnotorowa, zeletryfikowana, dwutorowa linia kolejowa biegnąca z przystanku kolejowego Gdańsk Śródmieście, przez Sopot, Gdynię Główną, do stacji Rumia. Na terenie Gdańska jej zarządcą jest PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. Ma długość 31,8 kilometrów. Przebiega przez dzielnice administracyjne (często wzdłuż ich granic): Śródmieście, Aniołki, Młyniska, Wrzeszcz Górny, Wrzeszcz Dolny, Strzyża, Zaspa-Młyniec, Oliwa, Przymorze Małe i Żabianka-Wejhera-Jelitkowo-Tysiąclecia. Do Gdańska Głównego biegnie ona wzdłuż linii numer 9 (Warszawy Wschodnia – Gdańsk Główny), a następnie wzdłuż linii numer 202 (Gdańsk Główny – Stargard).
Prace nad utworzeniem linii trwały od 1950. Początkowo oddano do użytku pierwszy odcinek linii biegnący z Gdańska Głównego do Sopotu, co miało miejsce 2 I 1952. Do stacji Gdańsk Wrzeszcz był on dwutorowy, a dalej do stacji Sopot – jednotorowy. Jednak już 22 VI 1952 oddano drugi tor na odcinku Gdańsk-Wrzeszcz – Sopot. W następnych latach linia była przedłużana.
W dniu 1 IV 2015 oddano do użytku dwutorowy odcinek Gdańsk Główny – Gdańsk Śródmieście, co wiązało się z wprowadzeniem na linii ujemnego kilometrażu, biegnącego od stacji Gdańsk Główny.
Po linii poruszają się podmiejskie pociągi PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście oraz okazjonalnie inne.
Kilometraż linii kolejowej numer 250 | Nazwa | Rodzaj posterunku / przystanku osobowego | Uwagi |
---|---|---|---|
-1,0 | Gdańsk Śródmieście | przystanek osobowy | początek linii numer 250 |
0,0 | Gdańsk Główny | węzłowa stacja kolejowa | |
1,0 | Gdańsk Stocznia | przystanek osobowy | |
2,5 | Gdańsk Politechnika | przystanek osobowy | |
4,2 | Gdańsk Wrzeszcz | węzłowa stacja kolejowa | |
5,4 | Gdańsk Zaspa | przystanek osobowy | |
7,0 | Gdańsk Przymorze Uniwersytet | przystanek osobowy | |
8,0 | Gdańsk Oliwa | przystanek osobowy | |
9,3 | Gdańsk Żabianka AWFiS | przystanek osobowy | |