STRYOWSKI WILHELM AUGUST, artysta malarz, patron gdańskiej ulicy

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 8: Linia 8:
 
[[File:Wilhelm August Stryowski, Szlachta polska w Gdańsku, około 1900.JPG|thumb|Wilhelm August Stryowski ''Szlachta polska w Gdańsku'', około 1900]]
 
[[File:Wilhelm August Stryowski, Szlachta polska w Gdańsku, około 1900.JPG|thumb|Wilhelm August Stryowski ''Szlachta polska w Gdańsku'', około 1900]]
  
'''WILHELM AUGUST STRYOWSKI''' (Striowski, Strijowski, Striyowski, Stryjowski, Stryjewski; 23 XII 1834 Gdańsk – 3 II 1917 Essen, Niemcy), artysta malarz, konserwator, muzealnik. Syn Augusta Ludwiga (1802–1874), rzeźnika z  [[ZAROŚLAK | Zaroślaka]] i Wilhelminy Franz (1815–1893), którzy zawarli związek małżeński 8 X 1833. Naukę malarstwa rozpoczął w latach 1848–1850 w pracowni wuja, portrecisty, [[FRANZ DAVID CARL | Davida Carla Franza]], od 1850 do 1852 roku kontynuował w [[KRÓLEWSKA SZKOŁA SZTUK PIĘKNYCH | Szkole Sztuk Pięknych]] pod kierunkiem [[SCHULTZ JOHANN CARL | Johanna Carla Schultza]], od 1852 do 1856 w Düsseldorfie pod kierunkiem Wilhelma von Schadowa jako stypendysta gdańskiego [[TOWARZYSTWO POKOJU | Towarzystwa Pokoju]]. <br/><br/>
+
'''WILHELM AUGUST STRYOWSKI''' (Striowski, Strijowski, Striyowski, Stryjowski, Stryjewski; 23 XII 1834 Gdańsk – 3 II 1917 Essen, Niemcy), artysta malarz, konserwator, muzealnik. Syn rzeźnika Augusta Ludwiga (1802–1874) i Wilhelminy Franz (1815–1893), którzy zawarli związek małżeński 8 X 1833. Ojciec w 1836 był właścicielem domu Pretershagen 57, w 1854 także domu pod nr 59 (obecnie w tym miejscu trawnik przed budynkiem przy ul. Zaroślak 7). <br/><br/> 
W Gdańsku od roku 1864; wraz z [[FREITAG RUDOLF | Rudolfem Freitagiem]] współtworzył gdańskie [[MUZEUM MIEJSKIE | Muzeum Miejskie]]; w latach 1873–1912 wykładowca w [[KRÓLEWSKA SZKOŁA SZTUK PIĘKNYCH | Królewskiej Szkole Sztuk Pięknych i Rzemiosł Artystycznych]], 1880–1912 pracownik Muzeum Miejskiego, początkowo jako konserwator malarstwa, od 1888 kustosz, w 1894 z rąk cesarza otrzymał tytuł profesora. Udzielał prywatnych lekcji malarstwa w domu na Zaroślaku. Należał do [[STOWARZYSZENIE NA RZECZ ZACHOWANIA ZABYTKÓW BUDOWNICTWA I SZTUKI GDAŃSKA | Stowarzyszenia na Rzecz Zachowania Zabytków Budownictwa i Sztuki Gdańska]]. Od 1912 na emeryturze, w 1913 wyjechał do córki do Essen. <br/><br/>
+
Naukę malarstwa rozpoczął w latach 1848–1850 w pracowni wuja, portrecisty, [[FRANZ DAVID CARL | Davida Carla Franza]], od 1850 do 1852 roku kontynuował w [[KRÓLEWSKA SZKOŁA SZTUK PIĘKNYCH | Szkole Sztuk Pięknych]] pod kierunkiem [[SCHULTZ JOHANN CARL | Johanna Carla Schultza]], od 1852 do 1856 w Düsseldorfie pod kierunkiem Wilhelma von Schadowa jako stypendysta gdańskiego [[TOWARZYSTWO POKOJU | Towarzystwa Pokoju]]. <br/><br/>
 +
W Gdańsku od roku 1864; wraz z [[FREITAG RUDOLF | Rudolfem Freitagiem]] współtworzył gdańskie [[MUZEUM MIEJSKIE | Muzeum Miejskie]]; w latach 1873–1912 wykładowca w [[KRÓLEWSKA SZKOŁA SZTUK PIĘKNYCH | Królewskiej Szkole Sztuk Pięknych i Rzemiosł Artystycznych]], 1880–1912 pracownik Muzeum Miejskiego, początkowo jako konserwator malarstwa, od 1888 kustosz, w 1894 z rąk cesarza otrzymał tytuł profesora. Udzielał prywatnych lekcji malarstwa w domu na Zaroślaku. Należał do [[STOWARZYSZENIE NA RZECZ ZACHOWANIA ZABYTKÓW BUDOWNICTWA I SZTUKI GDAŃSKA | Stowarzyszenia na Rzecz Zachowania Zabytków Budownictwa i Sztuki Gdańska]]. Od 1912 na emeryturze, częściowo sparaliżowany w 1913 wyjechał do córki do Essen. <br/><br/>
 
Specjalizował się w scenach rodzajowych z życia przybywających do Gdańska flisaków, miejscowej [[ŻYDZI | gminy żydowskiej]] i Cyganów, malował sceny inspirowane historią i zabytkami Gdańska, wieśniaków z Galicji. Debiutował w 1854 na wystawie Towarzystwa Przyjaciół Sztuki Nadrenii i Westfalii, od 1864 wystawiał w Gdańsku, także na dorocznych pokazach [[TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ SZTUKI | Towarzystwa Przyjaciół Sztuki]]; od 1863 jego prace prezentowane były w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie i we Lwowie oraz w Poznaniu, Szczecinie, Berlinie, Bremie i Wrocławiu. W 1901 roku przeprowadził konserwację i częściową rekonstrukcję plafonu w [[SIEŃ GDAŃSKA | Sieni Gdańskiej]]; zbierał stare gdańskie meble, przedmioty codziennego użytku itp. W krakowskim Muzeum Narodowym przechowywane jest siodło, które wypożyczył Janowi Matejce jako rekwizyt do powstającego obrazu ''Bitwa pod Grunwaldem''. Zachowały się nieliczne obrazy, głównie w zbiorach gdańskich muzeów. <br/><br/>
 
Specjalizował się w scenach rodzajowych z życia przybywających do Gdańska flisaków, miejscowej [[ŻYDZI | gminy żydowskiej]] i Cyganów, malował sceny inspirowane historią i zabytkami Gdańska, wieśniaków z Galicji. Debiutował w 1854 na wystawie Towarzystwa Przyjaciół Sztuki Nadrenii i Westfalii, od 1864 wystawiał w Gdańsku, także na dorocznych pokazach [[TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ SZTUKI | Towarzystwa Przyjaciół Sztuki]]; od 1863 jego prace prezentowane były w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie i we Lwowie oraz w Poznaniu, Szczecinie, Berlinie, Bremie i Wrocławiu. W 1901 roku przeprowadził konserwację i częściową rekonstrukcję plafonu w [[SIEŃ GDAŃSKA | Sieni Gdańskiej]]; zbierał stare gdańskie meble, przedmioty codziennego użytku itp. W krakowskim Muzeum Narodowym przechowywane jest siodło, które wypożyczył Janowi Matejce jako rekwizyt do powstającego obrazu ''Bitwa pod Grunwaldem''. Zachowały się nieliczne obrazy, głównie w zbiorach gdańskich muzeów. <br/><br/>
Pochowany w Gdańsku na [[CMENTARZE NA TERENIE ŚRÓDMIEŚCIA. ZAROŚLAK | cmentarzu Zbawiciela]]. Patron jednej z ulic Gdańska ([[STOGI | Stogi]], ul. Wilhelma Stryjewskiego, z uwagi na koszty społeczne zmiany adresu, między innymi w 1975 i 2011 odrzucono propozycję zmiany nazwy na Stryowskiego). {{author: MJB}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]
+
Od 1878 był żonaty z Klarą z domu Baedeker (1857–1938). Pochowany w Gdańsku na [[CMENTARZE NA TERENIE ŚRÓDMIEŚCIA. ZAROŚLAK | cmentarzu Zbawiciela]]. Patron jednej z ulic Gdańska ([[STOGI | Stogi]], ul. Wilhelma Stryjewskiego, z uwagi na koszty społeczne zmiany adresu, między innymi w 1975 i 2011 odrzucono propozycję zmiany nazwy na Stryowskiego). {{author: MJB}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]

Wersja z 21:27, 22 cze 2021

Wilhelm August Stryowski (drugi od prawej w dolnym rzędzie) z uczniami
Otto Brausewetter Wieczorne spotkanie malarzy u Stoddarta
w Gdańsku
, 1862. Widoczni: Johann Sprott Stoddart (pośrodku, z bokobrodami), Francis Blair Stoddart (nalewa wino), Wilhelm August Stryowski (po prawej), Otto Brausewetter (po lewej, pośrodku), Carl Friedrich Wilhelm Scherres (pierwszy z lewej, na pierwszym planie), Carl Gustav Panzer (skrajnie po lewej)
Wilhelm August Stryowski Rudolf Freitag rzeźbiący popiersie Heweliusza, około 1860
Wilhelm August Stryowski, portret Davida Carla Franza
Wilhelm August Stryowski Flisacy nad Wisłą, 1881
Wilhelm August Stryowski Flisacy – wieczór nad Wisłą, 1881
Wilhelm August Stryowski Szlachta polska w Gdańsku, około 1900

WILHELM AUGUST STRYOWSKI (Striowski, Strijowski, Striyowski, Stryjowski, Stryjewski; 23 XII 1834 Gdańsk – 3 II 1917 Essen, Niemcy), artysta malarz, konserwator, muzealnik. Syn rzeźnika Augusta Ludwiga (1802–1874) i Wilhelminy Franz (1815–1893), którzy zawarli związek małżeński 8 X 1833. Ojciec w 1836 był właścicielem domu Pretershagen 57, w 1854 także domu pod nr 59 (obecnie w tym miejscu trawnik przed budynkiem przy ul. Zaroślak 7).

Naukę malarstwa rozpoczął w latach 1848–1850 w pracowni wuja, portrecisty, Davida Carla Franza, od 1850 do 1852 roku kontynuował w Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Johanna Carla Schultza, od 1852 do 1856 w Düsseldorfie pod kierunkiem Wilhelma von Schadowa jako stypendysta gdańskiego Towarzystwa Pokoju.

W Gdańsku od roku 1864; wraz z Rudolfem Freitagiem współtworzył gdańskie Muzeum Miejskie; w latach 1873–1912 wykładowca w Królewskiej Szkole Sztuk Pięknych i Rzemiosł Artystycznych, 1880–1912 pracownik Muzeum Miejskiego, początkowo jako konserwator malarstwa, od 1888 kustosz, w 1894 z rąk cesarza otrzymał tytuł profesora. Udzielał prywatnych lekcji malarstwa w domu na Zaroślaku. Należał do Stowarzyszenia na Rzecz Zachowania Zabytków Budownictwa i Sztuki Gdańska. Od 1912 na emeryturze, częściowo sparaliżowany w 1913 wyjechał do córki do Essen.

Specjalizował się w scenach rodzajowych z życia przybywających do Gdańska flisaków, miejscowej gminy żydowskiej i Cyganów, malował sceny inspirowane historią i zabytkami Gdańska, wieśniaków z Galicji. Debiutował w 1854 na wystawie Towarzystwa Przyjaciół Sztuki Nadrenii i Westfalii, od 1864 wystawiał w Gdańsku, także na dorocznych pokazach Towarzystwa Przyjaciół Sztuki; od 1863 jego prace prezentowane były w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie i we Lwowie oraz w Poznaniu, Szczecinie, Berlinie, Bremie i Wrocławiu. W 1901 roku przeprowadził konserwację i częściową rekonstrukcję plafonu w Sieni Gdańskiej; zbierał stare gdańskie meble, przedmioty codziennego użytku itp. W krakowskim Muzeum Narodowym przechowywane jest siodło, które wypożyczył Janowi Matejce jako rekwizyt do powstającego obrazu Bitwa pod Grunwaldem. Zachowały się nieliczne obrazy, głównie w zbiorach gdańskich muzeów.

Od 1878 był żonaty z Klarą z domu Baedeker (1857–1938). Pochowany w Gdańsku na cmentarzu Zbawiciela. Patron jednej z ulic Gdańska ( Stogi, ul. Wilhelma Stryjewskiego, z uwagi na koszty społeczne zmiany adresu, między innymi w 1975 i 2011 odrzucono propozycję zmiany nazwy na Stryowskiego). MJB

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania