POLAK ADOLF, profesor Politechniki Gdańskiej, radny

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(uzupełnienia MrGl (e-mail z 31.07.2014))
Linia 2: Linia 2:
 
[[File:Polak Adolf.JPG|thumb|Adolf Polak]]
 
[[File:Polak Adolf.JPG|thumb|Adolf Polak]]
  
'''ADOLF POLAK''' (15 VI 1890 Lwów – 22 IV 1967 Gdańsk), naukowiec. Przed II wojną światową pracownik (od roku 1939 profesor) politechniki we Lwowie. W latach 1945–1962 profesor [[POLITECHNIKA GDAŃSKA | Politechniki Gdańskiej]]. Konstruktor pierwszych budowanych w Polsce wysokoprężnych silników spalinowych. Od 1 VII 1945 kierownik Katedry Elementów Maszyn na Wydziale Mechanicznym Politechniki Gdańskiej, od roku 1951 kierownik Katedry Budowy Maszyn Parowych, od roku 1959 Katedry Silników Spalinowych. Wniósł duży wkład w rozwój polskiego przemysłu maszyn okrętowych i w kształcenie specjalistów. Przeciwnik zakupu obcych licencji, orędownik rodzimej myśli technicznej i niezależności gospodarczej. Produkowane według jego projektów konstrukcje miały nowatorski charakter, np. projekt parowej maszyny okrętowej głównej ML&nbsp;8a i turbiny okrętowej na parę wylotową z szybkobieżną przekładnią zębatą. Opracował projekt eksperymentalnego silnika wysokoprężnego o wysokim doładowaniu. Zainicjował utworzenie archiwów konstrukcyjnych. Od roku 1954 członek korespondencyjny Polskiej Akademii Nauk. W latach 1954–1958 członek Miejskiej Rady Narodowej ([[RADA MIEJSKA | Rada Miejska]]). <br/> Zob. też [[SOŁDEK | „Sołdek”]]. {{author: MA}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]
+
'''ADOLF POLAK''' (15 VI 1890 Lwów – 22 IV 1967 Gdańsk), profesor [[POLITECHNIKA GDAŃSKA | Politechniki Gdańskiej]] (PG), [[RADA MIEJSKA | radny Gdańska]]. Przed II wojną światową pracownik (od roku 1939 profesor) politechniki we Lwowie. W latach 1945–1962 profesor PG. Konstruktor pierwszych budowanych w Polsce wysokoprężnych silników spalinowych, między innymi pod jego kierownictwem zaprojektowano zespół napędowy do statku [[SOŁDEK | „Sołdek”]].<br/><br/>
 +
Od 1 VII 1945 kierownik Katedry Elementów Maszyn na Wydziale Mechanicznym Politechniki Gdańskiej, od roku 1951 kierownik Katedry Budowy Maszyn Parowych, od roku 1959 Katedry Silników Spalinowych. Wniósł duży wkład w rozwój polskiego przemysłu maszyn okrętowych i w kształcenie specjalistów.<br/><br/>
 +
Przeciwnik zakupu obcych licencji, orędownik rodzimej myśli technicznej i niezależności gospodarczej. Produkowane według jego projektów konstrukcje miały nowatorski charakter, np. projekt parowej maszyny okrętowej głównej ML&nbsp;8a i turbiny okrętowej na parę wylotową z szybkobieżną przekładnią zębatą. Opracował projekt eksperymentalnego silnika wysokoprężnego o wysokim doładowaniu. Zainicjował utworzenie archiwów konstrukcyjnych.<br/><br/>
 +
Od roku 1954 członek korespondencyjny Polskiej Akademii Nauk. W latach 1954–1958 członek Miejskiej Rady Narodowej. Pochowany na [[CMENTARZE WE WRZESZCZU. SREBRZYSKO | cmentarzu Srebrzysko]] w Kwaterze Profesorów. {{author: MA}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]

Wersja z 17:46, 15 kwi 2021

Adolf Polak

ADOLF POLAK (15 VI 1890 Lwów – 22 IV 1967 Gdańsk), profesor Politechniki Gdańskiej (PG), radny Gdańska. Przed II wojną światową pracownik (od roku 1939 profesor) politechniki we Lwowie. W latach 1945–1962 profesor PG. Konstruktor pierwszych budowanych w Polsce wysokoprężnych silników spalinowych, między innymi pod jego kierownictwem zaprojektowano zespół napędowy do statku „Sołdek”.

Od 1 VII 1945 kierownik Katedry Elementów Maszyn na Wydziale Mechanicznym Politechniki Gdańskiej, od roku 1951 kierownik Katedry Budowy Maszyn Parowych, od roku 1959 Katedry Silników Spalinowych. Wniósł duży wkład w rozwój polskiego przemysłu maszyn okrętowych i w kształcenie specjalistów.

Przeciwnik zakupu obcych licencji, orędownik rodzimej myśli technicznej i niezależności gospodarczej. Produkowane według jego projektów konstrukcje miały nowatorski charakter, np. projekt parowej maszyny okrętowej głównej ML 8a i turbiny okrętowej na parę wylotową z szybkobieżną przekładnią zębatą. Opracował projekt eksperymentalnego silnika wysokoprężnego o wysokim doładowaniu. Zainicjował utworzenie archiwów konstrukcyjnych.

Od roku 1954 członek korespondencyjny Polskiej Akademii Nauk. W latach 1954–1958 członek Miejskiej Rady Narodowej. Pochowany na cmentarzu Srebrzysko w Kwaterze Profesorów. MA

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania