SZKUTA, SZKUTA KONNA
(wstawianie_ilustracji (21.09.2020)) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
[[File:1_Szkuta.jpg|thumb|Szkuta z Mlecznego Piotra do Wisłoujścia, rysunek Daniela Chodowieckigo, 1773]] | [[File:1_Szkuta.jpg|thumb|Szkuta z Mlecznego Piotra do Wisłoujścia, rysunek Daniela Chodowieckigo, 1773]] | ||
− | [[File:Nowy Port pod Gdańskiem, Samuel Donnet, 1707.JPG|thumb|Szkuta konna dociągnięta przez konia do Wisłoujścia, | + | [[File:Nowy Port pod Gdańskiem, Samuel Donnet, 1707.JPG|thumb|Szkuta konna dociągnięta przez konia do Wisłoujścia, według rysunku [[LUDWIG CHRISTIAN GOTTLIEB | Christiana Gottlieba Ludwiga]] rytował Friedrich Bils, 1839]] |
− | '''SZKUTA, SZKUTA KONNA''', pierwszy miejski środek komunikacji w Polsce, uruchomiony w 1692 roku w Gdańsku na wzór holenderski. Kursowała od [[MLECZNY PIOTR | Mlecznego Piotra]] (gospody na lewym brzegu [[MOTŁAWA | Motławy]], przy ujściu do [[WISŁA | Wisły]]) do [[WISŁOUJŚCIE | Wisłoujścia]]. Przed jej uruchomieniem pasażerów i załogi statków przewozili rybacy, piloci i nadzorcy redy. Na [[PRZERÓBKA | Przeróbkę]] szkuta przepływała za pomocą wioseł lub żagla, dalej, na Łasze Bosmańskiej ([[KANAŁ KASZUBSKI | Kanał Kaszubski]]), ciągnął ją idący brzegiem koń. Dwie szkuty odpływały co godzinę z końcowych punktów trasy i mijały się w połowie drogi. W 1694 roku uruchomiono dodatkową szkutę, dowożącą ludzi z miasta do Mlecznego Piotra. Przejazd do Wisłoujścia kosztował 4 szelągi | + | '''SZKUTA, SZKUTA KONNA''' (Schüte, Schuite, Treck–Schuite), pierwszy miejski środek komunikacji w Polsce, uruchomiony w 1692 roku w Gdańsku na wzór holenderski. Kursowała od [[MLECZNY PIOTR | Mlecznego Piotra]] (gospody na lewym brzegu [[MOTŁAWA | Motławy]], przy ujściu do [[WISŁA | Wisły]]) do [[WISŁOUJŚCIE | Wisłoujścia]]. Przed jej uruchomieniem pasażerów i załogi statków przewozili rybacy, piloci i nadzorcy redy.<br/><br/> |
+ | Łódź z nadbudówką i ławkami, z masztem zakończonym bloczkiem, przez który przechodziła lina, dopinana do końskiego zaprzęgu. Dopuszczalna liczba pasażerów była zmienna w czasie, początkowo wynosiła 25–30 osób. Na [[PRZERÓBKA | Przeróbkę]] szkuta przepływała za pomocą wioseł lub żagla, dalej, na Łasze Bosmańskiej ([[KANAŁ KASZUBSKI | Kanał Kaszubski]]) i dolnym odcinku Wisły, ciągnął ją idący brzegiem koń. Przystań końcowa znajdowała się w północnej części wsi Wisłoujście, naprzeciw Karczy Balastowej w Nowym Porcie. <br/><br/> | ||
+ | Dwie szkuty odpływały co godzinę z końcowych punktów trasy i mijały się w połowie drogi. W 1694 roku uruchomiono dodatkową szkutę, dowożącą ludzi z miasta do Mlecznego Piotra. Przejazd do Wisłoujścia kosztował 4 szelągi. Miasto wydzierżawiało linię prywatnym przewoźnikom. Linia była czynna do drugiej połowy XIX wieku, później szkuty ustąpiły miejsca jednostkom parowym. {{author: AJ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] |
Wersja z 09:41, 18 mar 2021
SZKUTA, SZKUTA KONNA (Schüte, Schuite, Treck–Schuite), pierwszy miejski środek komunikacji w Polsce, uruchomiony w 1692 roku w Gdańsku na wzór holenderski. Kursowała od Mlecznego Piotra (gospody na lewym brzegu Motławy, przy ujściu do Wisły) do Wisłoujścia. Przed jej uruchomieniem pasażerów i załogi statków przewozili rybacy, piloci i nadzorcy redy.
Łódź z nadbudówką i ławkami, z masztem zakończonym bloczkiem, przez który przechodziła lina, dopinana do końskiego zaprzęgu. Dopuszczalna liczba pasażerów była zmienna w czasie, początkowo wynosiła 25–30 osób. Na Przeróbkę szkuta przepływała za pomocą wioseł lub żagla, dalej, na Łasze Bosmańskiej ( Kanał Kaszubski) i dolnym odcinku Wisły, ciągnął ją idący brzegiem koń. Przystań końcowa znajdowała się w północnej części wsi Wisłoujście, naprzeciw Karczy Balastowej w Nowym Porcie.
Dwie szkuty odpływały co godzinę z końcowych punktów trasy i mijały się w połowie drogi. W 1694 roku uruchomiono dodatkową szkutę, dowożącą ludzi z miasta do Mlecznego Piotra. Przejazd do Wisłoujścia kosztował 4 szelągi. Miasto wydzierżawiało linię prywatnym przewoźnikom. Linia była czynna do drugiej połowy XIX wieku, później szkuty ustąpiły miejsca jednostkom parowym.