MOST SIENNICKI
(wstawianie_ilustracji (29.06.2020)) |
|||
Linia 3: | Linia 3: | ||
[[File:1_Most_Siennicki.jpg|thumb|Most Siennicki, 1910]] | [[File:1_Most_Siennicki.jpg|thumb|Most Siennicki, 1910]] | ||
[[File:Most Siennicki na Martwej Wiśle, 1912.JPG|thumb|Most Siennicki, 1912]] | [[File:Most Siennicki na Martwej Wiśle, 1912.JPG|thumb|Most Siennicki, 1912]] | ||
+ | [[File:Most_Siennicki.jpeg|thumb|Most Siennicki, po 1927]] | ||
'''MOST SIENNICKI''' (Breitenbach-Brücke), na Martwej Wiśle ([[WISŁA | Wisła]]), w ciągu obecnej ul. Siennickiej. Zastąpił przeprawę przy [[GĘSIA KARCZMA | Gęsiej Karczmie]]. Niemiecka nazwa nawiązywała do nazwiska ministra kolei, transportu i robót publicznych, pochodzącego z Gdańska [[BREITENBACH PAUL JUSTIN | Paula Justina Breitenbacha]], który dokonał jego otwarcia 8 VI 1912. Ze zwodzoną częścią środkową i wieżyczkami operatorów, w chwili otwarcia największy most zwodzony nad Morzem Bałtyckim. Od lipca 1927 roku z linią tramwajową na [[STOGI | Stogi]]. Poważnie zniszczony w roku 1945, dopuszczony do ruchu kołowego po uzupełnieniu braków drewnianymi pomostami. Zamknięty w początkach 1947, w tym samym roku odbudowany już jako stały. W okresie prac remontowych przeprawę zapewniał prom. Kolejno przebudowywany i wzmacniany w latach 1949, 1954, 1964, 1975. Obliczony na nośność 15 ton, podczas budowy [[PORT PÓŁNOCNY | Portu Północnego]] (pod wpływem ruchu ciężarówek) w 1973 zaczął się obsuwać. Po zakazie wjazdu samochodów z dużym ładunkiem, w 1974 wybudowano dla tych pojazdów tymczasowy most pontonowy (z wjazdem od skrzyżowania ul. Elbląskiej ze Sztutowską, po drugiej stronie Wisły zjazd w ul. Zimną). Od 16 do 30 X 1975 zamknięty całkowicie dla ruchu samochodowego oraz tramwajowego i wzmocniony. W sierpniu 1979, z uwagi na prace drogowe prowadzone na moście (wymiana torów tramwajowych przy zachowaniu ruchu tramwajów jednym torem) oraz w rejonie ul. Siennickiej i przy ul. Bajki, zamknięty dla ruch samochodowego, przeprawę ponownie umożliwiał tymczasowy most pontonowy zbudowany przez Wojsko Polskie, w odróżnieniu od poprzedniego umożliwiał ruch dwustronny. Rozebrany od października 1987 do września 1988 (z przyczółkami) i zbudowany na nowo (według projektu Maksymiliana Wolffa), oddany do użytku 31 VIII 1989; węższy, o szerokości 17,46 m (dwie jezdnie 12,7 m, dwa przejścia dla pieszych po 1,7 m, dwa tory tramwajowe), długości 95,70 m, nośności 30 ton. Stalowe przęsła wykonano gdańskich stoczniach. W okresie przebudowy ruch odbywał się specjalnie wybudowanym prowizorycznym stałym moście o długości 234 m z około 450 pokrytych asfaltem płyt (2x1m), z samochodowym ruchem wahadłowym. Zastępczy most kilkakrotnie wymagał remontu, przeprawę zapewniał wówczas prom. W związku z przebudową linii tramwajowej na ulicach Siennickiej i Lenartowicza od 27/28 VI 2014 roku zamknięty dla ruchu tramwajowego (do 24 grudnia 2014) i samochodowego (do 16 IX 2015); w trakcie prac wzmocniono konstrukcję mostu i wymieniono nawierzchnię. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] | '''MOST SIENNICKI''' (Breitenbach-Brücke), na Martwej Wiśle ([[WISŁA | Wisła]]), w ciągu obecnej ul. Siennickiej. Zastąpił przeprawę przy [[GĘSIA KARCZMA | Gęsiej Karczmie]]. Niemiecka nazwa nawiązywała do nazwiska ministra kolei, transportu i robót publicznych, pochodzącego z Gdańska [[BREITENBACH PAUL JUSTIN | Paula Justina Breitenbacha]], który dokonał jego otwarcia 8 VI 1912. Ze zwodzoną częścią środkową i wieżyczkami operatorów, w chwili otwarcia największy most zwodzony nad Morzem Bałtyckim. Od lipca 1927 roku z linią tramwajową na [[STOGI | Stogi]]. Poważnie zniszczony w roku 1945, dopuszczony do ruchu kołowego po uzupełnieniu braków drewnianymi pomostami. Zamknięty w początkach 1947, w tym samym roku odbudowany już jako stały. W okresie prac remontowych przeprawę zapewniał prom. Kolejno przebudowywany i wzmacniany w latach 1949, 1954, 1964, 1975. Obliczony na nośność 15 ton, podczas budowy [[PORT PÓŁNOCNY | Portu Północnego]] (pod wpływem ruchu ciężarówek) w 1973 zaczął się obsuwać. Po zakazie wjazdu samochodów z dużym ładunkiem, w 1974 wybudowano dla tych pojazdów tymczasowy most pontonowy (z wjazdem od skrzyżowania ul. Elbląskiej ze Sztutowską, po drugiej stronie Wisły zjazd w ul. Zimną). Od 16 do 30 X 1975 zamknięty całkowicie dla ruchu samochodowego oraz tramwajowego i wzmocniony. W sierpniu 1979, z uwagi na prace drogowe prowadzone na moście (wymiana torów tramwajowych przy zachowaniu ruchu tramwajów jednym torem) oraz w rejonie ul. Siennickiej i przy ul. Bajki, zamknięty dla ruch samochodowego, przeprawę ponownie umożliwiał tymczasowy most pontonowy zbudowany przez Wojsko Polskie, w odróżnieniu od poprzedniego umożliwiał ruch dwustronny. Rozebrany od października 1987 do września 1988 (z przyczółkami) i zbudowany na nowo (według projektu Maksymiliana Wolffa), oddany do użytku 31 VIII 1989; węższy, o szerokości 17,46 m (dwie jezdnie 12,7 m, dwa przejścia dla pieszych po 1,7 m, dwa tory tramwajowe), długości 95,70 m, nośności 30 ton. Stalowe przęsła wykonano gdańskich stoczniach. W okresie przebudowy ruch odbywał się specjalnie wybudowanym prowizorycznym stałym moście o długości 234 m z około 450 pokrytych asfaltem płyt (2x1m), z samochodowym ruchem wahadłowym. Zastępczy most kilkakrotnie wymagał remontu, przeprawę zapewniał wówczas prom. W związku z przebudową linii tramwajowej na ulicach Siennickiej i Lenartowicza od 27/28 VI 2014 roku zamknięty dla ruchu tramwajowego (do 24 grudnia 2014) i samochodowego (do 16 IX 2015); w trakcie prac wzmocniono konstrukcję mostu i wymieniono nawierzchnię. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Wersja z 10:52, 29 cze 2020
MOST SIENNICKI (Breitenbach-Brücke), na Martwej Wiśle ( Wisła), w ciągu obecnej ul. Siennickiej. Zastąpił przeprawę przy Gęsiej Karczmie. Niemiecka nazwa nawiązywała do nazwiska ministra kolei, transportu i robót publicznych, pochodzącego z Gdańska Paula Justina Breitenbacha, który dokonał jego otwarcia 8 VI 1912. Ze zwodzoną częścią środkową i wieżyczkami operatorów, w chwili otwarcia największy most zwodzony nad Morzem Bałtyckim. Od lipca 1927 roku z linią tramwajową na Stogi. Poważnie zniszczony w roku 1945, dopuszczony do ruchu kołowego po uzupełnieniu braków drewnianymi pomostami. Zamknięty w początkach 1947, w tym samym roku odbudowany już jako stały. W okresie prac remontowych przeprawę zapewniał prom. Kolejno przebudowywany i wzmacniany w latach 1949, 1954, 1964, 1975. Obliczony na nośność 15 ton, podczas budowy Portu Północnego (pod wpływem ruchu ciężarówek) w 1973 zaczął się obsuwać. Po zakazie wjazdu samochodów z dużym ładunkiem, w 1974 wybudowano dla tych pojazdów tymczasowy most pontonowy (z wjazdem od skrzyżowania ul. Elbląskiej ze Sztutowską, po drugiej stronie Wisły zjazd w ul. Zimną). Od 16 do 30 X 1975 zamknięty całkowicie dla ruchu samochodowego oraz tramwajowego i wzmocniony. W sierpniu 1979, z uwagi na prace drogowe prowadzone na moście (wymiana torów tramwajowych przy zachowaniu ruchu tramwajów jednym torem) oraz w rejonie ul. Siennickiej i przy ul. Bajki, zamknięty dla ruch samochodowego, przeprawę ponownie umożliwiał tymczasowy most pontonowy zbudowany przez Wojsko Polskie, w odróżnieniu od poprzedniego umożliwiał ruch dwustronny. Rozebrany od października 1987 do września 1988 (z przyczółkami) i zbudowany na nowo (według projektu Maksymiliana Wolffa), oddany do użytku 31 VIII 1989; węższy, o szerokości 17,46 m (dwie jezdnie 12,7 m, dwa przejścia dla pieszych po 1,7 m, dwa tory tramwajowe), długości 95,70 m, nośności 30 ton. Stalowe przęsła wykonano gdańskich stoczniach. W okresie przebudowy ruch odbywał się specjalnie wybudowanym prowizorycznym stałym moście o długości 234 m z około 450 pokrytych asfaltem płyt (2x1m), z samochodowym ruchem wahadłowym. Zastępczy most kilkakrotnie wymagał remontu, przeprawę zapewniał wówczas prom. W związku z przebudową linii tramwajowej na ulicach Siennickiej i Lenartowicza od 27/28 VI 2014 roku zamknięty dla ruchu tramwajowego (do 24 grudnia 2014) i samochodowego (do 16 IX 2015); w trakcie prac wzmocniono konstrukcję mostu i wymieniono nawierzchnię.