SKŁADY
m |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | '''SKŁADY''' (Legan), nazwa terenu na lewym brzegu Martwej Wisły, części obecnej jednostki pomocniczej [[MŁYNISKA | Młyniska]]. Nazwa, od niemieckiego ''leg(e)an'' = przybij (do brzegu), oznaczała niewielką przystań z gospodą; pierwszą z nich, nazwaną później Leganem Starym (Alte Legan) odnotowano w 1687 roku na mapie Petera Willera: leżała w pobliżu Szańca Wapiennego (Kalkschanz); na mapie z 1735 oznaczona była jako Petite Hallande (Mała Holandia). Nieco później powstał Legan Środkowy (Mitte Legan) u ujścia potoku [[STRZYŻA | Strzyży]] (zniszczony w 1734 podczas [[OBLĘŻENIE GDAŃSKA W 1734 ROKU | oblężenia Gdańska]] i odbudowany w 1784) oraz Legan Czerwony (Rote Legan) na północ od Środkowego. W roku 1785 wprowadzono numerację Leganów: Stary został Leganem 1 (Erste Legan), Środkowy – Leganem 2, a Czerwony – Leganem 3. W wyniku I rozbioru Polski włączone do Prus, do 1793 wyładowywano przy nich przywożone Wisłą towary w celu uniknięcia gdańskich opłat portowych. W okresie 1793–1877 część gminy wiejskiej Suchanino. W latach 1803–1805 przez Składy przeprowadzono utwardzoną drogę wzdłuż lewego brzegu Wisły, na cześć fundatora, kupca [[ | + | '''SKŁADY''' (Legan), nazwa terenu na lewym brzegu Martwej Wisły, części obecnej jednostki pomocniczej [[MŁYNISKA | Młyniska]]. Nazwa, od niemieckiego ''leg(e)an'' = przybij (do brzegu), oznaczała niewielką przystań z gospodą; pierwszą z nich, nazwaną później Leganem Starym (Alte Legan) odnotowano w 1687 roku na mapie Petera Willera: leżała w pobliżu Szańca Wapiennego (Kalkschanz); na mapie z 1735 oznaczona była jako Petite Hallande (Mała Holandia). Nieco później powstał Legan Środkowy (Mitte Legan) u ujścia potoku [[STRZYŻA | Strzyży]] (zniszczony w 1734 podczas [[OBLĘŻENIE GDAŃSKA W 1734 ROKU | oblężenia Gdańska]] i odbudowany w 1784) oraz Legan Czerwony (Rote Legan) na północ od Środkowego. W roku 1785 wprowadzono numerację Leganów: Stary został Leganem 1 (Erste Legan), Środkowy – Leganem 2, a Czerwony – Leganem 3. W wyniku I rozbioru Polski włączone do Prus, do 1793 wyładowywano przy nich przywożone Wisłą towary w celu uniknięcia gdańskich opłat portowych. W okresie 1793–1877 część gminy wiejskiej Suchanino. W latach 1803–1805 przez Składy przeprowadzono utwardzoną drogę wzdłuż lewego brzegu Wisły, na cześć fundatora, kupca [[BROSCHKE MATTHIAS | Matthiasa Broschkego]], nazwaną Broschkischerweg ([[WIŚLNA | Wiślna]]). Jeszcze w XIX wieku większą część terenu obecnych Składów stanowiły łąki poprzecinane licznymi rowami. Po włączeniu do Gdańska w 1877 roku przeznaczono je pod zabudowę przemysłową: w 1899 uruchomiono m.in. działającą do 1945 [[FABRYKA WAGONÓW | fabrykę wagonów kolejowych]], zlokalizowaną pomiędzy Wisłą a zbudowaną w 1889 towarową linią kolejową tzw. wiślaną (Weichseluferbahn) z Bramy Oliwskiej do Portu Wiślanego ([[DWORZEC WIŚLANY | Dworzec Wiślany]]), pełniącą obecnie funkcję bocznicy kolejowej dla stoczni. Jeszcze w roku 1879 istniała gospoda (Gasthaus) Legan. W 1921–1939 na nabrzeżu obok fabryki wagonów cumowały zagraniczne okręty przybywające do [[WOLNE MIASTO GDAŃSK, 1920–1939 | II Wolnego Miasta Gdańska]] z oficjalnymi wizytami. Nazwa polska przyjęta w 1948 wskutek błędnego dopatrywania się w niemieckim źródłosłowie związków ze składowaniem towarów. Obecnie Składy zajmują [[STOCZNIA PÓŁNOCNA IM. BOHATERÓW WESTERPLATTE | Stocznia Północna]], stadion Polonii Gdańsk oraz tereny magazynowo-składowe między ul. Swojską a ul. Twardą. {{author: ZdK}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Wersja z 18:12, 11 paź 2015
SKŁADY (Legan), nazwa terenu na lewym brzegu Martwej Wisły, części obecnej jednostki pomocniczej Młyniska. Nazwa, od niemieckiego leg(e)an = przybij (do brzegu), oznaczała niewielką przystań z gospodą; pierwszą z nich, nazwaną później Leganem Starym (Alte Legan) odnotowano w 1687 roku na mapie Petera Willera: leżała w pobliżu Szańca Wapiennego (Kalkschanz); na mapie z 1735 oznaczona była jako Petite Hallande (Mała Holandia). Nieco później powstał Legan Środkowy (Mitte Legan) u ujścia potoku Strzyży (zniszczony w 1734 podczas oblężenia Gdańska i odbudowany w 1784) oraz Legan Czerwony (Rote Legan) na północ od Środkowego. W roku 1785 wprowadzono numerację Leganów: Stary został Leganem 1 (Erste Legan), Środkowy – Leganem 2, a Czerwony – Leganem 3. W wyniku I rozbioru Polski włączone do Prus, do 1793 wyładowywano przy nich przywożone Wisłą towary w celu uniknięcia gdańskich opłat portowych. W okresie 1793–1877 część gminy wiejskiej Suchanino. W latach 1803–1805 przez Składy przeprowadzono utwardzoną drogę wzdłuż lewego brzegu Wisły, na cześć fundatora, kupca Matthiasa Broschkego, nazwaną Broschkischerweg ( Wiślna). Jeszcze w XIX wieku większą część terenu obecnych Składów stanowiły łąki poprzecinane licznymi rowami. Po włączeniu do Gdańska w 1877 roku przeznaczono je pod zabudowę przemysłową: w 1899 uruchomiono m.in. działającą do 1945 fabrykę wagonów kolejowych, zlokalizowaną pomiędzy Wisłą a zbudowaną w 1889 towarową linią kolejową tzw. wiślaną (Weichseluferbahn) z Bramy Oliwskiej do Portu Wiślanego ( Dworzec Wiślany), pełniącą obecnie funkcję bocznicy kolejowej dla stoczni. Jeszcze w roku 1879 istniała gospoda (Gasthaus) Legan. W 1921–1939 na nabrzeżu obok fabryki wagonów cumowały zagraniczne okręty przybywające do II Wolnego Miasta Gdańska z oficjalnymi wizytami. Nazwa polska przyjęta w 1948 wskutek błędnego dopatrywania się w niemieckim źródłosłowie związków ze składowaniem towarów. Obecnie Składy zajmują Stocznia Północna, stadion Polonii Gdańsk oraz tereny magazynowo-składowe między ul. Swojską a ul. Twardą.