MOST SIENNICKI

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 2: Linia 2:
 
[[File:Most Siennicki na Martwej Wiśle, 1912.JPG|thumb|Most Siennicki na Martwej Wiśle, 1912]]
 
[[File:Most Siennicki na Martwej Wiśle, 1912.JPG|thumb|Most Siennicki na Martwej Wiśle, 1912]]
  
'''MOST SIENNICKI''' (Breitenbach-Brücke), na Martwej Wiśle ([[WISŁA | Wisła]]), w ciągu obecnej ul. Siennickiej. Zastąpił przeprawę przy [[GĘSIA KARCZMA | Gęsiej Karczmie]]. Niemiecka nazwa nawiązywała do nazwiska ministra kolei, transportu i robót publicznych, pochodzącego z Gdańska [[BREITENBACH PAUL JUSTIN | Paula Justina Breitenbacha]], który dokonał jego otwarcia 8 VI 1912. Ze zwodzoną częścią środkową i wieżyczkami operatorów, w chwili otwarcia największy most zwodzony nad Morzem Bałtyckim. Od lipca 1927 roku z linią tramwajową na [[STOGI | Stogi]]. Poważnie zniszczony w roku 1945, odbudowany w 1947 już jako stały. Kolejno przebudowywany i wzmacniany w latach 1949, 1954, 1964, 1975. Obliczony na nośność 15 ton, podczas budowy [[PORT PÓŁNOCNY | Portu Północnego]] (pod wpływem ruchu ciężarówek) zaczął się obsuwać. Rozebrany i zbudowany na nowo w okresie 1986–1989 (według projektu Maksymiliana Wolffa, oddany do użytku 31 VIII 1989) węższy, ale o nośności 30 ton. Obecnie o długości 95,70 m i szerokości 17,46 m. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]]
+
'''MOST SIENNICKI''' (Breitenbach-Brücke), na Martwej Wiśle ([[WISŁA | Wisła]]), w ciągu obecnej ul. Siennickiej. Zastąpił przeprawę przy [[GĘSIA KARCZMA | Gęsiej Karczmie]]. Niemiecka nazwa nawiązywała do nazwiska ministra kolei, transportu i robót publicznych, pochodzącego z Gdańska [[BREITENBACH PAUL JUSTIN | Paula Justina Breitenbacha]], który dokonał jego otwarcia 8 VI 1912. Ze zwodzoną częścią środkową i wieżyczkami operatorów, w chwili otwarcia największy most zwodzony nad Morzem Bałtyckim. Od lipca 1927 roku z linią tramwajową na [[STOGI | Stogi]]. Poważnie zniszczony w roku 1945, odbudowany w 1947 już jako stały. Kolejno przebudowywany i wzmacniany w latach 1949, 1954, 1964, 1975. Obliczony na nośność 15 ton, podczas budowy [[PORT PÓŁNOCNY | Portu Północnego]] (pod wpływem ruchu ciężarówek) zaczął się obsuwać. Rozebrany i zbudowany na nowo w okresie 1986–1989 (według projektu Maksymiliana Wolffa, oddany do użytku 31 VIII 1989) węższy, ale o nośności 30 ton. Obecnie o długości 95,70 m i szerokości 17,46 m. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]

Wersja z 13:32, 7 lip 2014

Most Siennicki na Martwej Wiśle, 1912

MOST SIENNICKI (Breitenbach-Brücke), na Martwej Wiśle ( Wisła), w ciągu obecnej ul. Siennickiej. Zastąpił przeprawę przy Gęsiej Karczmie. Niemiecka nazwa nawiązywała do nazwiska ministra kolei, transportu i robót publicznych, pochodzącego z Gdańska Paula Justina Breitenbacha, który dokonał jego otwarcia 8 VI 1912. Ze zwodzoną częścią środkową i wieżyczkami operatorów, w chwili otwarcia największy most zwodzony nad Morzem Bałtyckim. Od lipca 1927 roku z linią tramwajową na Stogi. Poważnie zniszczony w roku 1945, odbudowany w 1947 już jako stały. Kolejno przebudowywany i wzmacniany w latach 1949, 1954, 1964, 1975. Obliczony na nośność 15 ton, podczas budowy Portu Północnego (pod wpływem ruchu ciężarówek) zaczął się obsuwać. Rozebrany i zbudowany na nowo w okresie 1986–1989 (według projektu Maksymiliana Wolffa, oddany do użytku 31 VIII 1989) węższy, ale o nośności 30 ton. Obecnie o długości 95,70 m i szerokości 17,46 m.

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania