BAUMBACH KARL ADOLF, nadburmistrz Gdańska
Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | [[File:Karl_Adolf_Baumbach.JPG|thumb|Karl Adolf Baumbach]]'''KARL ADOLF BAUMBACH''' (9 II 1844 Meisingen, Niemcy – 21 I 1896 Gdańsk), urzędnik, nadburmistrz. Doktor prawa po studiach w Jenie, Lipsku, Heidelbergu i Berlinie. Działacz niemieckiej partii narodowo-liberalnej i poseł z jej ramienia do Reichstagu, w latach 1890–1893 jego wiceprezydent. 18 X 1890 został nadburmistrzem Gdańska. Stanowisko objął po zatwierdzeniu wyboru przez władze państwowe 8 I 1891. Jako nadburmistrz Gdańska zwracał szczególną uwagę na jego rozwój gospodarczy: popierał budowę | + | [[File:Karl_Adolf_Baumbach.JPG|thumb|Karl Adolf Baumbach]]'''KARL ADOLF BAUMBACH''' (9 II 1844 Meisingen, Niemcy – 21 I 1896 Gdańsk), urzędnik, nadburmistrz. Doktor prawa po studiach w Jenie, Lipsku, Heidelbergu i Berlinie. Działacz niemieckiej partii narodowo-liberalnej i poseł z jej ramienia do Reichstagu, w latach 1890–1893 jego wiceprezydent. 18 X 1890 został nadburmistrzem Gdańska. Stanowisko objął po zatwierdzeniu wyboru przez władze państwowe 8 I 1891. Jako nadburmistrz Gdańska zwracał szczególną uwagę na jego rozwój gospodarczy: popierał budowę [[STOCZNIA SCHICHAUA | Stoczni Schichaua]], w czasie jego kadencji powstała duża i nowoczesna rzeźnia miejska (1894), [[HALA TARGOWA | hala targowa]], zelektryfikowano TRAMWAJE | tramwaje miejskie (1896), rozebrano XVI- i XVII-wieczne północno-zachodnie obwarowania miejskie w rejonie obecnej ul. Podwale Grodzkie, co umożliwiło szybki rozwój budownictwa w tej części Gdańska i modernizację sieci komunikacyjnej. Rozpoczęto też budowę kolejowego [[DWORZEC GDAŃSK GŁÓWNY | dworca głównego]]. Zmarł po krótkiej, ciężkiej chorobie w czasie trwania 12-letniej kadencji. Jego imię, Baumbachallee, do roku 1945 nosiła obecna ul. Konopnickiej. {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] |